Assalamualaikum,
Saudara dalam Bahagian ke-16 ini kita teliti ketetapan Islam dalam perkara Haji Qiran. Dalam zaman Rasulallah (s.a.w) Rasulallah (s.a.w) mengerjakan Haji Qiran, Aisyah (r.ah) mengerjakan Haji Ifrad dan para sahabat kebanyakannya mengerjakan Haji Tammatuk.
Dalam zaman ini tak mungkin kita boleh mengerjakan Haji Qiran kerana tak mungkin kita boleh Tawaf mengelilingi Ka'abah dengan menaiki unta atau lembu, yang selepas Tawaf dikurbankan.
Kefadhalan Haji Qiran
(-) Haji Qiran adalah mengerjakan haji dan
umarh pada satu masa/satu ikhram
Diriwayatkan hadith dari ‘Asim
hadith dari Syaqiq hadith dari Abdillah berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah
(s.a.w): ‘Tabi’u bainal-hajji wal-umrati, fainnahahuma yanfiyanil-faqra
waz-zunuba kama yanfil-kiru khabathal-hadidi waz-zahabi wal-fiddati wa-laisa
lilhajjil-mabruri thawabun dunal-jannati.’ (Yang bermaksud: Ikutilah
antara haji dan umrah maka sesungguhnya kedua-duanya boleh menghilangkan
kefakiran dan dosa-dosa sebagaimana pandi (i.e. ubupan (furnace)) menghapuskan
kekotoran (i.e. karat-karat) besi, dan emas dan perak; dan tiada (balasan) bagi
haji mabrur pahala kecuali syurga.’) - Hadith an-Nasa’i, Kitab Manasik
(Peraturan Haji).
‘Hari qiran’ mengerjakan
ibadah haji dan umrah dengan satu ikhram dan Tawaf di atas kenderaan yang
dibawa atau ditunggang. Rasulallah (s.a.w) Tawaf Ifadah/Haji mengelilingi
Ka’abah dengan menaiki untanya, yang kemudiannya dijadikan haiwan qurban.
Aisyah (r.ah) mengerjakan Haji Ifrad iaitu dia berikhram mengerjakan
haji kemudian dalam ikhram yang sama mengerjakan umrah. Para sahabat lain
kebanyakkannya mengerjakan Haji Tamattuk iaitu mengasingkan kedua-dua
ibdah tersebut – mengerjakan Umrah dahulu kemudian baru mengerjakan Haji dalam
dua ikhram yang berasingan.
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment