Assalamualaikum,
Saudara, meneruskan lagi penelitian kita tentang beberapa lagi keistimewaan yang seharusnya - bila kita berkesempatan - dalam Bahagian 15 ini, kita diperingatkan suoaya tidak mengabaikannya, di sebutkan dalam hadith berikut. Tapi, malangnya majoriti umat Islam yang datang ke Mekah dan Madinah, sering menghabiskan masa membuat pelbagai perkara yang tidakpun mendatangkan sebarang manfaat, spt membeli belah. Sepatutnya, bagi orang iman yang sedar bahawa dia perlu membuat banyak persiapan untuk akhiratnya - satu kehidupan yang kekal yang pasti dilalui, adalah menyediakan banyak bekalan untuk kebajikan akhirat. Antaranya memaksimumkan manfaat yang mngkin ketika berada di kedua-dua tanah suchi itu - Madinah dan Mekah.
Memanfaatkan masa di dalam Masjidil
Haram/Kaabah
(-) Menghabiskan masa di dalam Masjidil
Haram
Diriwayatkan hadith dari Auza’i dari
‘Atak dari Ibnu Abbas (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Innallah
ta’ala yunzilu fi kulli yaumin wa-lailatin ‘isrina wamiata rahmatin yanzilu
‘ala hazal baiti sittuna lit-toifina wa-arba’una lil musollina wa-‘isruna
lin-nazirina.’ (Yang bermaksud: Sesungguhnya Allah yang maha Agung
menjadikan (i.e. menurunkan) bagi setiap hari dan setiap malam seratus dua
puluh (100+20) kerahmatan atas masjid Baitullah ini (i.e Masjid al-Haram), 60
kerahmatan untuk orang-orang yang tawaf, 40 kerahmatan bagi orang yang bersolat
dalam Baitullah dan 20 kerhamatan bagi orang yang melihat Baitullah (atau
Ka’bah) (i.e. memandang ke arahnya sambil berdo’a).) - Hadith Tobrani.
[Nota: Sesiapa yang berpeluang
berada di Masjidil Haram, eloklah dia memperbanyakkan amalan di dalam Masjidil
Haram kerana: pertama, mengerjkan Tawaf sunat mendapat 60 kerahmatan; kedua,
mengerjakan solat sunat mendapat 40 kerahmatan; dan ketiga, berdo’a
sambil memandang ke arah Ka’abah, mendapat 20 kerahmatan, mejadikan jumlahnya
120 kerahmatan pada siang harinya dan begitu juga pada malam harinya.
Kerahmatanlah yang membolehkan seseorang itu mendapat balasan syurga di akhirat
kelak. Selain, segala amalan dalam Masjidil Haram diberi gandaan pahala
sebanyak 100,000 kali gandaan pula.]
(-) Berdo’a di Multazam
Saudara, antara tempat yang mustajab kita berdoa adalah di Mutazam.
Mencerita Mussana bin Syu’bah hadith
dari ‘Amru bin Syuib hadith dari bapanya dikatakan bertawaf bersama-sama
Abdullah maka ketika apa-apa sampai di belakang Ka’abah berkata aku: ‘Tawaf aku
beserta Abdullah, maka ketika datang aku di belakang Ka’bah, berkata aku:
‘Tidak memohon engkau perlindungan (dari Allah (a.w)?’ Maka berkata Abdullah:
‘Aku berlindung dengan Allah (a.w) dari neraka.’ Kemudian berjalan sehingga
mengusap Hajar Aswad, dan berdiri antara rukun (Hajar Aswad) dan pintu
(Ka’bah), maka meletakkan dadanya dan wajahnya dan kedua-dua tangannya begini
(sambil menunjukkan bagaimana Rasulallah (s.a.w) berbuat) terbuka kedua-dua
tangannya apa-apa yang terbuka.’ Kemudian berkata: ‘Beginilah aku melihat
Rasulallah (s.a.w) berbuat seperti itu.’ - Hadith Abu Daud, dalam Kitab
Manasik.
Saudara, Multazam itu di mana? Ianya adalah di tepi Ka'abah duduknya antara Sudut Hajar Aswad dan Pintu Ka'abah. Hari ini kerana begitu ramainya manusia yang mengambil peluang untuk kekal berpaut di kawasan tersebut kerana ingin mencoum Hajar Aswad tidak mungkin dapat kita berdoa - lebih-lebih lagi berdoa cara Rasulallah (s.a.w) berdoa - di kawasan Multazam itu.
Hadith ini menceritakan perlakuan
Rasulallah (s.a.w) berdo’a di Mutazam – dia melekapkan tubuhnya dengan tangan
kanannya di angkat ke atas sementara tangan kirinya diletakkan di bawah,
sementara pipi kanannya diletakkan di dinding Ka’abah, sambil berdo’a. Kerana
ramainya manusia berada di sekeliling Ka’abah tidak mungkin perlakuan ini
dilakukan sekarag ini.
(-) Cara berdo’a selepas mengusap Hajar
Aswad
Diriwayatkan hadith dari Abdul
Rahman b Safuan berkata: ‘Nescaya apa-apa sesudah penaklukan kota Mekah oleh
Rasulallah (s.aw) berkata aku: ‘Nescaya ketika memakai aku pakaianku dan adapun
aku di rumahku yang letaknya di atas salah satu jalan (ke Mekah), maka melihat
aku bagaimana berbuat Rasulallah (s.a.w). Maka berangkat aku, maka melihat aku
akan Nabi (s.a.w) sungguh-sungguh sudah keluar dari Ka’bah dan dia dan para
sahabat sungguh-sungguh mengusap Baitullah dari pintu al-Hatim dan sunggh-sungguh
meletakkan pipinya atas (dinding) dan Rasulallah (s.a.w) di tengah-tengah
mereka.’ - Hadith Abu Daud, Kitab Manasik
Sila rujuk nota di atas. Hadith yang
serupa dari perawi yang lain adalah seperti hadith di bawah ini.
Menceritakan Mussana bin Syu’bah hadith
dari ‘Amru bin Syuib hadith dari bapanya dikatakan bertawaf bersama-sama
Abdullah maka ketika apa-apa sampai di belakang Ka’abah berkata aku: ‘Tawaf aku
beserta Abdullah, maka ketika datang aku di belakang Ka’bah, berkata aku:
‘Tidak memohon engkau perlindungan (dari Allah (a.w)?’ Maka berkata Abdullah: ‘Aku
berlindung dengan Allah (a.w) dari neraka.’ Kemudian berjalan sehingga mengusap
Hajar Aswad, dan berdiri antara rukun (Hajar Aswad) dan pintu (Ka’bah), maka
meletakkan dadanya dan wajahnya dan kedua-dua tangannya begini (sambil
menunjukkan bagaimana Rasulallah (s.a.w) berbuat) terbuka kedua-dua tangannya
apa-apa yang terbuka.’ Kemudian berkata: ‘Beginilah aku melihat Rasulallah
(s.a.w) berbuat seperti itu.’ - Hadith Abu Daud, dalam Kitab Manasik
(-) Minum air zamzam sedang berdiri
Diriwayatkan hadith dari ‘Asim dari
Sya’biyi bahawasanya Ibnu Abbas (r.a) menceritakan hadith berkata: ‘Berhenti
sebentar Rasulallah (s.a.w) dari zam-zam dan minum dia (air zam-zam) sedangkan
dia sedang berdiri (yakni, keadaannya berdiri).’ - Hadith Bukhari, Kitab Haji.
Hadith ini menyebutkan cara minum
air zam zam, iaitu minumnya dalam keadaan berdiri, membaca ‘Bismillah’
kemudian membaca do’a khususnya dan disudahi dengan menyebut ‘Alhamdulillah’.
Peringatan: Setiap kali kita ingin melakukan sesuatu kebaikan
hendaklah dimulakan dengan menyebut ‘Bismillah’ dan setiap kali kita mendapat
manfaat atau cubaan atau musibah sebutlah ‘Alhamdulillah’.
(-) Adab Ketika minum air zamzam dan ketika
selesai minum
Diriwayatkan hadith dari Muhammad
bin Abdul Rahman bin Abi Bakrin berkata: ‘Adapun aku di sisi Ibnu Abbas (r.a) sedang
duduk, maka datang seorang lelaki maka berkata dia (i.e. bertanya): ‘Dari mana
kamu datang?’ Berkata (lelaki): ‘Dari Zamzam’, berkata Ibnu Abbas: ‘Maka meminum
engkau darinya sebagaimana yang kami buat?’, berkata dia: ‘Bagaimana?’, berkata
Ibnu Abbas: ‘Ketika minum darinya maka menghadaplah ke Kaabah dan bacalah ‘Bismillah’
dan bernafaslah (yakni, minum tegukan) tiga kali dan ketika selesai minum maka
ucaplah ‘Alhamdulillah’ kepada Allah (a.w) Yang Maha Mulia lagi Maha
Agung’, sesungguhnya Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Sesungguhnya tanda-tanda (yang
membezakan) apa-apa antara kami (orang Islam dan beriman) dan orang-orang
munafiq, (adalah, orang munafiq) tidak minum mereka air zam-zam.’ - Hadith Ibnu
Majah, Kitab Manasik.
(-) Do’a ketika minum air zamzam
Diriwayatkan hadith dari Mujahid hadith
dari Ibnu Abbas (r.a) berkata Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Air zam-zam itu
nescaya sesiapa meminumnya mengenyangkan.’ Berkata (Mujahid): ‘Dan adapun Ibnu
Abbas ketika meminum air zamzam berkata (berdo’a): ‘Allahumma inni asaluka
‘ilman nafi’an, wa-rizqan wasingan, wa-syifaan min kulli dain.’ (Yang
bermaksud: Ya Allah (a.w) ya Tuhan kami! Sesungguhnya aku meminta padaMu
ilmu yang bermanfaat (yakni, berguna untuk dunia dan akhiratku) dan rezki yang luas (yakni, banyak serta berterusan
tidak putus-putus) dan disembohkan dari setiap penyakit, supaya tidak terganggu beribadah kepadaMu.) - Hadith Imam Hakim
dalam Mustadrak, Kitab Manasik.
Do’a ketika minum air zam zam dengan dimulakan dengan menyebut 'Bismillah' dan air
zam zam diminum dalam tiga tegukkan, sambil memandang arah Ka'abah, dan selepas minum sebutlah 'Alhamdulillah' dan baca do'a tersebut. Do'a itu boleh dibaca setelah menyebut 'Bismillah'.
(-) Bersolat di dalam Hijir Ismail
Saudara, Hijir Ismail adalah kawasan semi-circle di sebelah Ka'abah, yang seringkali dipenuhi oleh manusia. Kalau nak bersolat terpaksalah kita bersempit dan berhimpit. Di sana juga mustajam berdo'a.
Diriwayatkan hadith dari ‘Alqamah Ibni
Abi Alqamah hadith dari bapanya hadith dari Aisyah (r.ah) berkata: ‘Adapun aku suka
apabila memasuki Baitullah maka bersolat di dalamnya, maka memegang akan aku
oleh Rasulallah (s.a.w) dengan tangannya, maka memasukkan aku ke dalam Hijir
(Ismail), maka bersabda Nabi (s.a.w): ‘Solla fil hijri in aradti duhulul
bait fainnama hua qit’atun minal baiti walakin qaumakis taqsaruhu hina
bauwulka’bata fa-akhrajuhu minal baiti’ (Yang bermaksud: Bersolat di
dalam Hijir (Ismail) sungguh-sungguh mengkehendaki engkau masuk ke dalam
Ka’abah, maka sesungguhnya Hijir itu sepotongan /sebahagian dari Ka’bah, akan
tetapi kaum kamu memendekkan mereka (Ka’bah) ketika membangunkan (yakni,
membina) Ka’bah, maka mengeluarkannya dari Ka’bah’.) - Hadith at-Termidzi,
Kitab Haji.
Kawasan Hijir Ismail adalah
sebahagian daripada binaan Ka’abah. Maka ketika Tawaf tidak dibolehkan lalu
mengelilingi Ka’bah dengan masuk kawasannya. Hijir Ismail ini merupakan sebahagian daripada Ka'bah tetapi semasa membinanya umat Islam tidak memiliki cukup sumber, maka hanya kawasan empat segi tepat (square) sahaja dibina dengan sempurna. Maka tidaklah Ka'bah itu terbina sebagaimana dicadangkan awalnya sebagai empat segi lonjong (rectangle). Diberikan ganjaran pahala yang
besar bila bersolat sunat di dalam kawasan Hijir Ismail.
(-) Asal usul Hajar Aswad
Diriwayatkan hadith dari Ibnu Abbas
(r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Diturunkan (oleh Allah
(a.w)) Hajar Aswad (batu hitam) (dari syurga) dan batu itu (asalnya) terlebih
sangat putih warnanya dari (warna putih) susu, maka menghitamkannya oleh
beberapa kesalahan (yakni, dosa) anak-anak Adam.’ - Hadith at-Termidzi, Kitab Haji.
(-) Hajar Aswad mempersaksikan mereka yang
Tawaf
Diriwayatkan hadith dari Said b
Jubairin berkata: ‘Aku mendengar Ibnu Abbas (r.a) berkata: ‘Telah bersabda
Rasulallah (s.a.w): ‘Nescaya sungguh akan datang ini Hajar (Aswad) pada hari
Kiamat dan padanya ada dua mata yang melihat kedua-duanya dan (padanya ada) mulut
yang akan bercakap (berkata-kata) dan menyaksikan atas orang yang mengusapnya
dengan benar (yakni, kerana Allah (a.w)).’ - Hadith Ibnu Majah, Kitab Manasik (=Tatacara) Haji.
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment