Assalamualaikum,
Saudara kita sambung lagi post kita tentang ketetapan dasar mengenai ibadah haji dan umrah. Dalam Bahagian ke-12 ini kta teliti pakah yang istimewa ketika berada di Mekah, terutama dalam Masjidil Haram, keistimewaan berpuasa Ramadhan di Mekah, mengerjakan umrah dalam bulan Ramadhan, dll. Kesemua ini adalah bertujuan supaya kita tahu pelaburan akhirat apakah yang banyak dividen akhiratnya, insya Allah.
Keistimewaan Masjidil Haram
Diriwayatkan hadith
dari Jubairin b Mut’im bahawasanya Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Ya Bani Abdi
Manaf, la tamna’unna ahadan tofa bihazal-bait wa-solla aiya satin sya-a min
laili au nahari.’ (Yang bermaksud: Wahai Bani Abdil Manaf! Jangan
mencegah (atau melarang) kamu seseorangpun Tawaf dengan ini Baitullah dan
(jangan melarang seseorang) bersolat dia dalam waktu mana (atau mana-mana
ketika) yang mengkehendaki dia dari waktu malam ataupun waktu siang.) - Hadith
an-Nasa’i, Kitab Manasik (Peraturan Haji)
Bani Abdul Manaf adalah keluarga
yang diberikuasa oleh Rasulallah (s.a.w) mentadbir-uruskan Masjidil Haram.
Hadith ini adalah nas dan dalil bahawa tiada batasan waktu bagi solat di Mekah.
Di tempat-tempat lain ada 3 waktu haram; iaitu ketika matahari terbit,
ketika matahari tegak, dan ketika terbenam matahari. Umat Islam ditegah
mengerjakan sebarang solat dalam tiga waktu ini. Justeru itu, jika terlena atau
terlupa, maka kita terjaga/tersedar dari lupa ketika 3 masa haram ini, maka
tunggu dahulu kira-kira 20 min sebelum bersolat.
Mengerjakan Umrah bulan Ramadhan
Diriwayatkan hadith dari Ibnu Abbas
berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘’Umratun fi Ramadhana ta’dilu
hajjatan.’ (Yang bermaksud: ‘Satu umrah dalam bulan Ramadhan membandingi
(yakni, sama pahalanya dengan) satu haji.) - Hadith Ibnu Majah, Kitab Manasik
(Peraturan Haji).
Inilah nas dan dalil as-Sunnah
bahawa sekali mengerjakan umrah dalam bulan Ramadhan sama pahalanya dengan satu
haji, atau dalam hadith yang lain seumpama mengerjakan haji bersama-sama
dengan Rasulallah (s.a.w).
Kefadhalan Berpuasa Ramadhan di Mekah
Diriwayatkan hadith dari Said b
Jubairin hadith dari ibni Abbas (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah
(s.a.w): ‘Barangsiapa menjumpai Ramadhan di Mekah maka berpuasa dia dan berdiri
(yakni, solat dia Solat Terawih dll) apa-apa yang memudahkan baginya, (pertama)
ditulis Allah (a.w) baginya 100,000 berpuasa Ramadhan di dalam apa-apa
selainnya (i.e. selain Mekah); dan (kedua) ditulis Allah (a.w) baginya dengan
setiap siangnya memerdekakan seorang hamba dan setiap malamnya memerdekakan
seorang hamba, dan (ketiga) setiap siangnya menyerahkan (yakni, memberi) seekor
kuda pada sabilillah (yakni, membela agama Allah (a.w); dan (keempat) pada
setiap hari kebaikan dan pada setiap malamnya kebaikan (yakni, kebaikan ibadah
di Masjidil Haram, iaitu gandaan pahala 100,000 pahala).’ - Hadith ibnu Majah,
Kitab Manasik.
Gandaan pahala beramal di Masjidil
Haram adalah gandaan 100,000 kali ganda – sama ada dalam bulan Ramadhan ataupun
tidak. Tetapi, berpuasa Ramadhan di Mekah mendapat gandaan pahala 100,000 hari
puasa bagi setiap hari berpuasa. Dengan syarat setiap ketetapan al-Quran dan
as-Sunnah hendaklah ditepati – seumpama berjema’ah, tidak mencemarkan ibadah
dengan bida’ah, niatnya tepat sebagaimana ditetapkan oleh Allah (a.w) – Ayat
56: al-Isra’, dll.
Keutamaan Mekah dan Masjid al-Haram
(-) Job Specs Rasulallah (s.a.w)
Firman Allah (a.w): ‘Innama
umirtu ‘an ‘abuda rabba hazihil baldatil lazi harramaha walahu kullu syai-in
wa-umirtu an akuna minal muslimina.’ (Yang bermaksud: (Katakanlah wahai Muhammad): Aku hanyalah
diperintahkan supaya menyembah Allah Tuhan negeri (Mekah) ini yang telah
menjadikannya suci lagi dihormati dan Allah (a.w) Yang Menguasai segala-galanya
dan aku diperintahkan supaya tetap menjadi dari kalangan orang-orang Islam (yakni,
yang menyerah diri atau pasrah kepadaNya)’) - Ayat 97: an-Namli.
(-) Mekah akan tetap aman (janji Allah (a.w)
Firman Allah (a.w): ‘Awalam
numakkin lahum haraman aminan yujba ilahi thamaratu kulli syai-in rizkan min
ladunna wa-lakinna aktharahum la ya’lamuna.’ (Yang bermaksud: Bukankah Kami (Allah (a.w)) telah melindungi mereka
dan menjadikan (negeri Mekah) tempat tinggal mereka sebagai tanah suci yang
aman, yang dibawa kepadanya hasil tanaman dari segala jenis, sebagai rezeki
pemberian (yakni, kurniaan) dari sisi Kami (Allah (a.w))? (Benar, Kami telah
menjadikan semuanya itu), tetapi kebanyakan mereka tidak mengerti (i.e. tidak
memikirkan perkara itu untuk mengetahuinya (yakni, tidak bersyukur).) - Ayat 57: al-Qasas.
(-) Larangan kepada pengunjung Mekah
Diriwayatkan hadith dari Taus hadith
dari Ibnu Abbas (r.a) berkata pada hari pembukaan Mekah (penaklukan Mekah):
‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Inna haza balada harramahullahu la yu’dadu
syaukuhu wala yunaffaru soiduhu wala Naltaqit luqatotahu illa man harafaha.’
(Yang bermaksud Sesungguhnya ini negeri (yakni, Mekah) ini dimuliakan
(i.e. diharamkan oleh) Allah (a.w), (maka) tidak boleh atau jangan (dipotong
atau dirosakkan) pohon-pohonya (i.e. kayu kayannya), dan jangan diburu binatang
buruannya dan jangan mengambil barang-barang yang dijumpai di Mekah kecuali
(apabila diambilnya, maka) orang yang sanggup menyiarkannya (selama satu
tahun).) - Hadith Bukhari, Kitab Haji.
Jema’ah haji/umrah ditegah mengambil
apa saja barang berharaga yang dijumpainya dalam tanah haram (di Mekah), kerana
jika diambilnya maka dia diwajibkan memberitahu semua yang ada di Mekah siapa
yang memunyai barangan tersebut – disiarkan selama setahun – maka wajib dia menetap
di sana sehingga tamat tempoh menyiarkannya.
Kefadhalan Mati di Tanah Haram
(-) Yang mati di Mekah ketika menunaikan
haji/umrah
Diriwayatkan hadith dari Nafi’
hadith dari Ibnu Omar berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Manis-tota’a
minkum an yamutu bil-Madinati falyaf’al fainni asyhadu liman mata biha.’ (Yang
bermaksud: Barangsapa di kalangan kamu bahawasanya yang mampu (yakni,
ditakdirkan) mati di Madinah, maka berbuatlah (yakni, silakanlah) bahawasanya
aku (Nabi) sungguh-sungguh menyaksikan (yakni, menyaksikan keIslaman) bagi
orang yang mati di sana.’ - Hadith ibnu Majah, Kitab Manasik (Peraturan Haji).
(-) Mati di dua tanah haram (i.e. Mekah dan
Madinah)
Diriwayatkan hadith dari Abdillah b
Muaammal-Makiyi hadith dari Zubeir hadith dari Jabir berkata: ‘Telah bersabda
Rasulallah (s.a.w): ‘Man mata fi ahadil-haramaini bu’itha amina
yaumal-qiamati.’ (Yang bermaksud: Barangsiapa yang mati di dalam dua
tanah haram (yakni, Mekah dan Madinah) dibangkitkan aman di hari kiamat (i.e.
masuk syurga selamat dari neraka).) - Hadith at-Tobrani.
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment