Saturday, July 27, 2013

Ratu Cantik: Bolehkah Wanita Islam Mendedahkan Aurat?

Assalamualaikum,
Kita cabut berita rengkas the launchpad hari ini mengenai isu ini, di bawah:

Disqualified finalists may yet compete in Miss Malaysia World pageant

PETALING JAYA: The four Muslim finalists dropped from the Miss Malaysia World 2013 pageant may be allowed to compete following a review by the Federal Territories Islamic Religious Department (Jawi).

Jawi director Datuk Che Mat Ali confirmed an official meeting with Datuk Anna Lim, the organiser of the pageant, yesterday to discuss the possibility of the Muslim girls being allowed to compete.

"I have not made a decision yet, but I will be announcing the decision sometime next week," Che Mat said.

Lim said: “The girls may be recalled to participate in Miss Malaysia World 2013."

However, she said they would have to wait for Che Mat’s announcement before any decision could be made.

"The meeting was fruitful and announcement may be made by early next week," she added.

Lim said this year’s Miss World finals would take place in neighbouring Indonesia.
Muslim contestants in Indonesia are allowed to compete in the pageant but will be wearing sarong instead of bikini.'

Komen:
Saudara, dalam perkara ini keputusannya terletak kepada hakikat apakah ketetapan Islam dalam perkara aurat bagi wanita Islam, lebih khusus wanita yang beriman. Ramai wanita yang Islam, tapi berapa ramaikah wanita Islam yang beriman? Seseorang itu Islam apakala dia bersyahadah - mengucap 'Ashadu alla ilaha illallah, wa-asyhadu anna Muhammadar-Rasulallah'. Maka dia jadi Islam. Namun, mungkin pengakuan orang itu hanya dimulut dan tidak dihatinya. Kalau dimulut saja, dia belum Islam. Kerana orang kafirpun boleh mengeluarkan kata-kata sedemikian. Hanya pengakuan dalam hatinya menentukan apakah dia yang bersyahadah itu, benar-benar akui dianya Islam. Kalau dia beriman dia akan tahu dan faham serta berwaspada bahawa apa-apa yang dilakukan (dan dicakapkannya) di dunia (i.e. semasa hidupnya) akan membawa akibat akhirat - neraka atau syurga - bergantung apakah dia telah menetapi ketetapan mutlak Allah (a.w) Ayat 13 dan Ayat 14, Surah an-Nisa'
Saudara, kalau seseorang yang akui dirinya Islam, dan dia akur dengan ketetapan Ayat 13, maka dia mengamalkan segala perintah dan ketetapan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w), pasti berjaya di akhirat, i.e. mendapat syurga. Sebaliknya, kalau dia tak akur dengan Ayat 13, dan tergolong dari kalangan orang yang disebutkan dalam Ayat 14 itu, maka dia pastilah gagal di akhirat, i.e. masuk neraka. Apakah ketetapan Ayat 14? Ayat 14 menyebutkan tiga golongan perkara yang jika dijadikan panduan hidup dan amalan di dunia, maka pasti masuk neraka. Bukan itu sahaja. Pasti tak akan sekali-kali masuk syurga, wal iya zubillah. Apa dia? Pertama, dia menentang Allah (a.w) (i.e. maksudnya, dia tidak akur dengan perintah Allah (a.w), perintah yang tertera dalam al-Quran; kedua, menentang Rasulallah (s.a.w) (i.e. maksudnya, dia tidak akur dengan ketetapan Rasulallah (s.a.w), perintah yang tertera dalam as-Sunnah (atau al-Hadith); dan ketiga, dia melanggar hukum-hukum had dan ketetapan mengenai larangan Allah (a.w) (larangan yang terdapat dalam al-Quran dan as-Sunnah).
Saudara, dalam konteks isu yang dibangkitkan dalam berita Launchpad ini adalah isu aurat atau pakaian wanita yang akui dirinya Islam.Kalau ke-4 wanita dalam kes ini namanya Islam tapi mereka tak Islam secara hakiki, tak perlu kita bincangkan. Kerana, orang yang tidak Islam pasti secara otomatis akan masuk neraka dan tidak sekali-kali akan masuk syurga! Kalau dia Islam, tapi meninggalkan solat fardunya - walaupun satu waktu, secara sengaja - dia juga sudah jatuh kafir. Maka kedudukan akhirat mereka sama dengan orang kafir. Kalau dia Islam, dia mengerjakan apa-apa yang ditetapkan bagi seorang wanita Islam - solat, puasa, keluarkan zakat, dan tunaikan haji dan umrah dan mematuhi pula larangan dan tegahan yang disebutkan dalam al-Quran dan as-Sunnah spt melakukan maksiat, khususnya pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, melakukan sesuatu yang ditegah spt mendedahkan aurat, minum arak, berzina, dll dan mengeluarkan kata-kata dan ucapan yang ditegah Islam - maka dia bukan orang yang beriman. Antara yang ditegah bagi wanita Islam adalah mendedahkan aurat. Aurat wanita Islam itu disebut dalam Ayat 31, Surah an-Nur. Wanita wajib memakai pakaian yang menutupi tubuhnya, supaya tidak kelihatan pada orang yang bukan makhramnya. Yang boleh terlihat atau dinampakkan adalah dua telapak tangannya dan mukanya, yang dibolehkan didedahkan kepada umum. Aurat itu lebih bukan setakat memakai pakaian yang menutupi tubuhnya - kecuali muka dan dua telapak tangan - tetapi pakaian itu hendaklah longgar (i.e. tidak ketat spt salut nangka/cempedak), tidak nipis, tidak telus cahaya sehingga boleh ternampak bentuk asli tubuhnya (spt ponggongnya yang montok, pinggangnya yang ramping dan buah dadanya yang menunjang baju, contohnya. Kalau menutup tubuh tapi pakaian itu nipis sehingga terbayang susuk badan serta warna kulitnya. Justeru itu, kalaupun JAWI membenarkan pakaian seluar menggantikan pakaian mandi (bikini), tetapi tidak menutup aurat. Jika Che Mat Ali, Pengarah JAWI, membuat keputusan membenarkan ke-4 itu bertanding mempamirkan tubuhnya yang basah ataupun tak basah dengan memakai baju dan seluar, melanggar ketetapan tentang aurat wanita, tetap keputusan Pengarah JAWI itu bertentangan dengan ketetapan Islam mengikut al-Quran dan as-Sunnah. Keputusan yang tepat adalah wanita Islam tidak boleh dengan sengaja memaparkan keindahan atau kecantikan atau perhiasan dirinya, untuk tontonan orang ramai! Tiada keputusan lain yang wajar berdasarkan ketetapan Islam. Keputusan yang tepat wanita Islam tidak boleh melibatkan diri dalam apa saja program yang mendedahkan auratnya.

Jazakallah khairah

No comments:

Post a Comment