Saturday, July 20, 2013

Ramadhan: Kalau Tinggalkan Solat?

Assalamualaikum,
Saudara, dalam beberapa post yang lalu kita telah bicarakan banyak perakara mengenai ibadah puasa. Betapa besarnya pahala puasa. Betapa ruginya kalau selepas berakhirnya Ramadhan, kita tidak mendapat keampunan Allah (a.w) terhadap dosa-dosa kita yang lalu. Tentang pahala puasa Ramadhan itu gandaannya terpulang kepada Allah (a.w) bergantung kepada kemurniaan amalan/ibadah kita, keikhlasan kita dan menjaga segala pantang larangnya. Bahawa, pantang larang puasa yang utama adalah bercakap-cakap bohong atau dusta atau kotor dan melayani pancaindera kita melakukan kebatilan.
Saudara, Rasulallah (s.a.w) memberi kita tahu bahawa Islam itu dibina atas 5 perkara - Rukun Islam - bersyahadah, solat, puasa, mengeluarkan zakat dan fitrah, dan menunaikan ibadah haji (ketika sudah mampu). Yang paling utama selepas syahadah itu adalah solat. Kerana solat itu membezakan antara kekafiran dan keimanan. Orang yang kafir itu tidak solat. Maka dengan itu sesiapa yang meninggalkan satu waktu solat fardunya, jatuh kafir. Inilah mesej dalam hadith berikut.
Diriwayatkan hadith daripada Jabir bin Abdullah (r.a), berkata Jabir (r.a): ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘(Yang membezakan) Antara hamba Allah (a.w) (yang taat) dan hamba Allah (a.w) yang kafir adalah meninggalkan solat.’ [Hadith sahih Ibnu Majah]
Kmeudian, dalam hadith berikut pula, Rasulallah (s.a.w) berjanji bahawa solat adalah asa pertalian antara Rasulallah (s.a.w) dengan manusia. Kalau tak solat maka bukanlah dia menjadi umat Rasulallah (s.a.w), kerana sudah gugu Ilamnya, wal iya zubillah. Justeru itu, puasa adalah utama juga dalam Islam namun tidak menyamai taraf solat. Hisaban yang mula-mula di akhirat kelak adalah solat, kemudian baru amalan-amalan selainnya. Kalau hisaban solatnya buruk, maka pastilah buruk pula hisaban amalan yang lain. Solat adalah amalan yang mula-mula dihisab di akhirat.
Diriwayatkan hadith daripada Abdullah bin Buraidah (r.a) daripada bapanya yang berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Adapun janji yang dibuat antara seseorang itu dengan aku (Nabi (s.a.w)) adalah solat. Maka barangsiapa meninggalkan solatnya maka sesungguhnya kafir dia (yakni, menjadi kafir dia).’ [Hadith Ibnu Majah]
Saudara, puasa Ramadhan itu banyak pahalanya dan gandaan pahalanya ditetapkan oleh Allah (a.w). Dalam amalan selainnya kita diberitahu oleh Allah (a.w) bahawa setiap kebaikan itu dibalas dengan 10 gandaan kebaikan sehingga sampai ke 700 gandaan. Namun, ganjaran atau gandaan puasa Ramadhan ditentukan oleh Allah (a.w). Kita tidak diberitahu. Maka justeru itulah, sesiapa yang berjaya dalam bulan Ramadhan ini berpuasa sebaik mungkin, dia boleh mendapat taraf fitrah - seumpama bar dilahirkan oleh ibunya, tanpa dosa. Yakni, dosa-dosa yang lalu terhapus. Maka dengan itu jugalah Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa seseorang yang meninggalkan satu hari puasa Ramadhannya dengan sengaja, pahala yang diperolehinya kerana berpuasa sepanjang tahun sekalipun tidak dapat menyamai pahala terlepas kerana tak berpuasa sehari itu!
Oleh itu, kita telahpun selepas 1/3 Ramadhan. Mudah-mudahan baik amalan puasa kita itu. Dan, teruskanlah 2/3 lagi.

Jazakallahu khairah


No comments:

Post a Comment