Friday, July 26, 2013

Ramadhan: Solat Terawih dan Solat Witir

Assalamualaikum,
Saudara, dalam post yang lalu kita telah teliti amalan post-Ramadhan yang boleh menambah kepada simpanan ganjaran pahala akhirat kita. Kita jump-the-gun kerana kita takpun bincangkan amalan-amalan dalam bulan Ramadhan yang lebih utama, spt (a) Solat Terawih; (b) Solat Witir; (c) Solat Duha (sian ari); (d) lain-lainsolat, termasuk Solat Taubah; (e) membaca al-Quran (i.e. baca sendiri-diri); (f) bertadarus (i.e. membaca dalam kumpulan, seorang baca bergilir dan yang lain dalam kumpulan perhatikan bacaan dari segi makhraj huruf dan sebutan dan tartilnya dll); dan (g) mengerjakan Solat-slat Qiam atau Tahajjud malam.
Yang utama kita lihat syariat Solat Terawih dan Solat Witir untuk anduan kita. Dua hari dulu kita dah pun selesai berpuasa 15 hari. Hari ini adalah hari ke-17 Ramadhan - 13 hari lagi, jika panjang umur, kita menempuhi Aidil Fitri dan dua kejayaan; iaitu pertama, selesai puasa Ramdhan dengan terbaik, maka kita berya Aidil Fitri; dan kedua, lebih utama, kita berjaya dihakis dosa-dosa kita yang lalu, bersih dalam keadaan fitrah, insya Allah.

Solat Terawih Rasulallah (s.a.w) 4 dan 4 Rakaat

Saudara, syariat Solat Terawih itu dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah. Kita lihat hadith berikut.
Diriwayatkan hadith dari Abi Salamah bin Abdil Rahman bahawasanya dia bertanya kpd Aisyah (r.ah): ‘Kaifa kanat solatu Rasulallah (s.a.w) fi Ramadhana?’ (Yang bermaksud: 'Bagaimana adanya Rasulallah (s.a.w) ada dia bersolat dalam bulan Ramadhan?). Maka berkata (Aisyah) menjawab: ‘Ma kana yazidu fi Ramadhana wa-la fi gharihi ‘ala ihda ‘asratan raka’atan, yusollai arba’a, fala tas-al ‘an husnihinna wa-tulihinna, thumma yusolli arba’an fala tas-al ‘an husnihinna wa-tulihinna, thumma yusolli thalathan.’ (Yang bermaksud: 'Tidak ada Nabi (s.a.w) menambah di dalam bulan Ramadhan dan tidak juga pada bulan-bulan selainnya selain atas sebelas rakaat, bersolat dia empat rakaat, maka jangan engkau tanyakan dari baiknya dan lamanya (atau panjangnya) (solatnya itu), kemudian bersolat dia empat rakaat, maka jangan engkau tanyakan baiknya dan lamanya (atau panjangnya) (solatnya itu), kemudian bersolat dia tiga rakaat.’) [Hadith Bukhari dalam Kitab Solat Terawih]
[Nota: Hadith ini adalah dalil yang menyatakan bahawa Rasulallah (s.a.w) itu bersolat solat malam sebanyak tiga solat, iaitu satu solat (Terawih) empat rakaat dua solat, setiap satu yang disudahi dengan satu ‘Salam’, kemudian disudahi dengan satu solat (Witir) tiga rakaat pula. Ini dilakukannya dalam bulan Ramadhan atau dalam bulan-bulan selain bulan Ramadhan. Jika bukan bulan Ramadhan beliau mensolatkan dua solat Tahajjud malam setiap satu 4 rakaat satu salam dan disudahi dengan satu Solat Witir 3 rakaat satu salam. Di dalam hadith yang lain disebutkan, walaupun sedikit jumlah solat Nabi (s.a.w), namun dia membaca surah-surah yang panjang sehingga bengkak kakinya kerana lama berdiri. Dalam hadith lain pula disebutkan pula bahawa Nabi bersolat solat sunat di rumahnya. Dalam bulan Ramadhan, pada malam-malam ganjil akhir 10 Ramadhan dia ke masjid bersolat, maka diikuti sebagai makmum oleh para sahabat yang berada di masjid.
Wajib diingatkan bahawa walaupun solat-solat malam Rasulallah (s.a.w) – termasuk Solat Terawihnya – hanyalah 8+3 rakaat, namun beliau membaca surah-surah yang panjang. Ada kalanya beliau membaca 3 surah yang terpanjang dalam al-Quran, iaitu al-Baqarah, ali-Imran dan an-Nisa’, contohnya, sehingga bengkak kakinya kerana terlalu lama berdiri. Ini tidak bererti kita diwajibkan membaca surah-surah yang panjang. Membaca surah-surah yang panjang adalah mengikuti sunnah Rasulallah (s.a.w) dan mendapat ganjaran pahala bacaan al-Quran yang lebih kerana setiap huruf yang dibaca diberi ganjaran 10 pahala. Rasulallah (s.a.w) memberitahu kalimah ‘alif-lam-min’ itu bukan satu tetapi 3 iaitu ‘alif’, ‘lam’ dan ‘mim’ – dapat 30 pahala. Kalau baca al-Quran dapat sekian banyak pahala pula. Maka dengan itulah kita digesa membaca dan mengkhatamkan al-Quran dalam bulan Ramadhan sebanyak yang mungkin. Di akhirat kelak, al-Quran memberi syafaat (= ertolongan dalam timbangan mizan) kepada kita. Walau bagaimanapun, yang utama kita ambil ingatan adalah membaca satu surah, bagi setiap rakaat solat sunat, selepas al-Fatihah. Dalam solat fardu kita wajib membaca satu surah hanya pada dua rakaat pertama sahaja.]

Solat Terawih Zaman Omar al-Khattab 8 Rakaat  

Saudara, dalam zaman khalifah Omar ibni Khattab (r.a), kerana terlalu ramai umat Islam zaman itu, dan kerana banyaknya perkumpulan para sahabat yang bersolat secara berasingan, maka Omar (r.a) menyeragamkannya. Maka dilantik imam khusus masjid supaya dislatkan secara berjema'ah sekali untuk semua.
Diriwayatkan hadith dari Saib bin Yazid bahawasanya berkata: ‘Berkata memerintah Omar bin Khattab akan Ubai bin Ka’ab dan Tamim ad-Dariyi supaya berdiri keduanya (yakni, menjadi imam solat) untuk manusia (i.e. para sahabat zaman khalifah Omar (r.a)) dengan sebelas rakaat.’ Berkata Saib: ‘Maka sungguh-sungguh ada qari (yakni, imam tersebut) membaca (surah-surah al-Quran yang) mengandungi 100 ayat atau lebih, sehingga ada dikalangan kami berpegangan (yakni, berpaut) atas tungkat kami dari lamanya berdiri (atau panjangnya bacaan surah), dan tidaklah ada kami beredar (yakni, meninggalkan solat) kecuali setelah tiba waktu fajr (yang menandakan akan masuk Subuh).’ [Hadith Imam Malik, dalam al-Muatto’ (sahih)]
[Nota: Syariat Solat Terawih zaman Abu Bakar (r.a) dan Omar ibni Khattab (r.a) meneruskan tradisi Rasulallah (s.a.w) – mensolatkan Solat Terawih 8 rakaat dibuat empat empat rakaat ditutup dengan satu ‘Salam’. Sebagaimana zaman Rasulallah (s.a.w) Solat Terawih itu boleh dibuat bersendirian atau dijema’ahkan, sebagaimana ketika Nabi (s.a.w) bersolat malam ganjil 10 hari penghujung Ramadhan. Omar (r.a) membuat ijtihad supaya Solat Terawh itu disolatkan secara berjema’ah teta di masjid bawah seorang imam (iaitu Ubai b Kaab), dan tidak lagi digalakkan wujudkan Solat Terawih berjema’ah secara berasingan dan berkelomok di masjid, sebagaimana dahulu. Namun, kalau sekumpulan terlambat, boleh mengadakan solat berjema’ah tersebut di masjid. Solat Terawih itu boleh dibuat di rumah secara bersendirian atau di jema’ahkan di rumah. Tidak ada ketetapan as-Sunnah menghalang dilakukan sedemikian. 

Syariat Solat Witir
 
Saudara, Solat Terawih Rasulallah (s.a.w) kekal dalam zaman khalifah Abu Bakar (r.a) dan Omar, dengan diikuti dengan 3 rakaat Solat Witir. Hanya, dalam zaman omar (r.a) diseragamkan supaya disolatkan satu solat melibatkan kesemua makmum di bawah seorang imam - Ubai b Kaab. 
Bermula 15 Ramadhan, dibaca Doa Qunut pada rakaat ke-3, selepas bangkit dari Rukuk. Imam dan makmum membacanya bersendirian tanpa menyaringkan suara – cukup boleh didengara sendiri sahaja. Syariatnya, bukanlah Doa Qunut itu dibaca oleh Imam dengan suara nyaring (=kuat) dan diaminkan oleh makmum, sebagaimana yang menjadi kelaziman amalan sekarang. Kaedah ini tiada sandaran as-Sunnah!]  

Doa Qunut Solat Witir  

Saudara, Doa Qunut bagi Witir Solat Witir mula 15 Ramadhan itu adalah didasarkan kepada dalil hadith berikut:
Diriwayatkan hadith daripada Abi al-Khauwari (as-Sa’di) berkata: ‘Berkata Hassan bin Ali (r.a): ‘Mengajar akan daku oleh datukku, Rasulallah (s.a.w), beberapa kalimah yang (disuruh) aku baca akandia di dalam Solat Witir: 'Allahummah dini fiman hadait, wa-afini fiman ‘afait, wa-tawallani fiman tawalait, wa-barikli fima ‘atoit, wa-qini syarrama qadait, fainnaka taqdi, wa-la yuqda ‘alaika, wa-innahu la yazilluman wa-lait, tabarakta rabbana wa-ta’alait.' [Yang bermaksud: Ya Allah (a.w) ya Tuhan kami! Semoga Engkau berikan aku petunjuk (atau hidayah) di dalam (yakni, sebagaimana) orang yang Engkau berikan petunjuk (atau hidayah); semoga Engkau memaafkan aku di dalam (yakni, sebagaimana) Enkau memaafkan orang-orang yang Engkau maafkan; dan semoga Engkau pelihara (yakni, selamatkan) aku di dalam (yakni, sebagaimana) Engkau memelihara (atau menjaga , yakni menyelamatkan) orang-orang yang Engkau selamatkan; semoga Engkau memberkati aku sebagaimana orang-orang yang Engkau berikan; semoga Engkau menjaga (atau melindungi) aku daru keburukan yang menghukumi Engkau, sesungguhnya Engkau adalah zat yang maha menghkumi, dan tidak dihukumi atas Engkau; dan sesungguhnya tidak akan hina orang-orang yang Engkau kasihi; dan tidak akan menjadi mulia orang-orang yang Engkau musuhi; semoga memberi keberkatan Engkau, whai tuhanku yang maha tinggi Engkau.’ [Hadith at-Termidzi]
[Nota: Yang anihnya, Doa Qunut ini dibaca oleh majoriti umat Islam ketika ini dalam Solat Subuh walaupun tidak ada sandaran nas dan dalil al-Quran ataupun as-Sunnah menegnainya.
Dan dalam bab (perkara atau topik) ini, hadith dari Ali (r.a) tidak berselisih pandangan di kalangan muhadithin (ulama’ hadith), hadith ini terbaik dalam wajah ini. Bahawa Rasulallah (s.a.w) berqunut ketika Solat Witir. Ada perselisihan di kalangan ahli ilmu mengenai qunut dalam Ramadhan (yakni, Solat Witir). Mengikut Abdullah bin Masud (r.a) bahawa Rasulallah (s.a.w) berqunut setiap malam sebulan, dan berselisih pendapat mengenai qunut itu sebelum Ruku’. Dan daripada riwayat Ali bin Abi Thalib (r.a) tidak berqunut (yakni, tidak ada Qunut) kecuali bermula pertengahan akhir dari bulan Ramadhan (i.e. selepas 15 Ramadhan), dan adalah qunut itu dibaca selepas Ruku’. Dan berpegang ahli ilmu atas ini hadith. Dan dengannya berkata as-Shafie (Imam Shafie) dan Imam Ahmad, yakni Imam as-Syafie dan Imam Hanbali mengamalkan ini. [Hadith at-Termidzi]
Saudara, hadith yang isinya sama terdapat dalam koleksi hadith at-Termidzi - Sunan at-Termidzi, berikut:
Diriwayatkan hadith daripada Abi Khaura’i (r.a) berkata: Berkata Hassan bin Ali (r.a): ‘Mengajarkan daku Rasulallah (s.a.w) beberapa kalimah yang aku baca dengannya di dalam Solat Witir (berkata ibnu Jawasin: Didalam qunut Witir): 'Allahummah dini fiman hadait, wa-afini fiman ‘afait, wa-tawallani fiman tawalait, wa-barikli fima ‘atoit, wa-qini syarrama qadait, fainnaka taqdi, wa-la yuqda ‘alaika, wa-innahu la yazilluman wa-lait, tabarakta rabbana wa-ta’alait.' [Yang bermaksud: Ya Allah (a.w) ya Tuhan kami semoga memberi kesihatan Engkau atas aku dengan orang yang Engkau kurniakan kesihatan, dan semoga mengatur Engkau akan daku dalam orang-orang yang mengaturkan akan Engkau, dan semoa memberi petunjuk Engkau padaku dalam orang-orang yang Engkau beri petunjuk (hidayah), dan semoa menjauhkan Engkau keburukan yang Engkau hukumkan, dan semoga memberkati Engkau akan daku dalam apa-apa yang Engkau berikan, sesungguhnya Engkau menghukumi dan tidaklah Engkau menghukumi daku, sesungguhnya tidak menjatuhkan Engkau orang-orang yang Engkau sayangi, maha suci Engkau Tuhanku dan memberi berkat Engkau dan maha luhur Engkau.] [Hadith Abu Daud]
Saudara, yang utama diperhatikan adalah Doa Qunut ini dibaca bersednirian atau sendiri-sendiri, i.e. oleh imam dan amkmum, tanpa menguatkan suara, i.e. cukup boleh didengar bacaan kita oleh telinga kita sendiri tanpa mengangkat kedua-dua tangan. Maka dengan itu kelaziman imam membaca kuat dan makmum mengaminkan dan diangkat kedua-dua tangan sebagaimana berdoa cara biasa tidak ada sandaran nas dan dalil as-Sunnah atau tidak dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w).

Jazakallahu khairah




No comments:

Post a Comment