Assalamualaikum,
Saudara, kita telahpun bincangkan tajuk 'Berjema'ah dalam Islam', kita ulangi peringatan Allah (a.w) dan peringatan Rasulallah (s.a.w) yg amat kritikal bagi kita fahami dan jadikan matlamat hidup kita dalam mencari 'siratul mustaqim', iaitu jalan lurus mendapatkan syurga (= kejayaan atau kesejahteraan akhirat) ketika sampai ajal mati kita.
Berjema’ah dalam Islam
Perintah berjema'ah dalam Islam itu terdapat pada firman Allah (a.w) dalam Surah ali-Imran berikut:
Firman Allah (a.w): ‘Wa’tasimu
bihablillahi jami’an wa-la tafarraqu wazkuru ni’matallahi ‘alaikum iz kuntum ‘ada-an
fa-allafa baina qulubikum fa-asbahtum bi-ni’matihi ikhwanan wa-kuntum ‘ala syafa
hufratin minan-nari fa-anqazakum minha kazalika yubaiyinullahu lakum ayatihi la’allakum
tahtaduna.’ (Yg bermaksud: Berpegang teguhlah kamu pada agama Allah (a.w)
dengan berjema’ah dan jangan berpecah-belah/bercerai berai dan ingatlah kamu akan
nikmat Allah (a.w) atas kamu (i.e. hidayah Islam) ketika ada kamu sekelian
beberapa musuh maka menyatu-padukan/mengumpulkan kamu sekelian diantara
hati-hati kamu sekelian sebab nikmat Allah (a.w) (i.e. hidayah Islam) tersebut dan
adapun kamu sekelian (sebelum hidayah tersebut) di atas tepi jurang dari neraka
maka menyelamatkan Allah (a.w) pada kamu sekelian dari tepi jurang neraka
tersebut, seperti itu/demikian itu menerangkan Allah (a.w) pada kamu sekelian
ayat-ayatNya supaya kamu sekelian mendapat petunjuk.) [Ayat 103, Surah
ali-Imran]
[Nota:
Mesej firman Allah (a.w) adalah: pertama, pegang atau anuti agama Islam
itu secara berjema’ah atau dengan cara berjema’ah – ada imam dan ada makmum
(i.e. rukyahnya) – sebagaimana dalam bersolat itu dijema’ahkan ada imam dan ada
makmumya. Agama Islam itu adalah didasari dengan penerimaan tanpa pengecualian
panduan al-Quran dan as-Sunnah dan diamalkan secara berjema’ah (Quran hadith
jema’ah =QHJ); kedua, dilarang atau ditegah berpecah-belah atau bercerai
berai, yakni tidak bersepadu dalam Islam. ‘Jami’an’ adalah kalimah anti-thesis dan gandingan kpd ‘tafarraqu’.
Disuruh berjemah dan dilarang berpecah, atau mengadakan perkumpulan terasing
dalam menganuti agama Islam. Ketiga, sebelum datangnya Islam atau
mendapat hidayah atau petunjuk QHJ itu, umat Islam berpecah-belah dan tidak sepakat
dan bersatu padu, saling musuh memusuhi satu puak atau kelompok terhadap puak
atau kelompok yg lain. Di zaman Nabi (s.a.w) permusuhan yg berlaku antara kaum Aus
dan Hajrat yg berkurun lamanya, tidak bersatu. Kini umat Islam juga
bermusuh-mushan antara satu puak atau keluarga atau bangsa dengan puak atau
kaum atau bangsa lain, berpecah. Satu kumpulan memusuhi keumpulan yg lain.
Kerana permusuhan tersebut, semua kaum seumpama berada ditepi jurang neraka (di dunia dan di akhirat pasti),
mudah tergelincir jatuh ke dalam neraka – neraka di dunia kerana tiada keamanan
dan neraka di akhirat kerana berbalah memburuk-burukan atau bermusuh-musuhan satu
dengan yg lain, tidak aman, tidak tenteram dan tidak berjema'ah di dunia. Keempat,
Allah (a.w) melalui hidayah agama Islam menyatukan kelompok atau perkumulan yg
bermusuh-musahan itu, dengan keIslaman yg dianuti mereka kerana hidayah Allah
(a.w) itu, maka aman dan tenteram mereka. Itulah mesej Allah (a.w) kpd manusia
supaya bersatu padu dalam berjema’ah, akan wujud kesefahaman dan pertalian yg
akrab antara kaum dan kelompok dan bangsa. Perintah
berjema’ah itu adalah perintah wajib. Dalam hadith disebutkan bahawa Rasulallah
(s.a.w) diperintahkan oleh Allah (a.w) supaya berjema’ah dalam Islam.
Rasulallah (s.a.w) menyebutkan juga bahawa Allah (a.w) itu ridha dengan umat
Islam yg berjema’ah (maksudnya, tak ridha kalau umat Islam tak berjema’ah.
Kalau Allah (a.w) tak ridha pastilah tidak diterima atau diakui keIslaman
seseorang atau sesuatu kaum itu. Jema’ah menghalalkan kehidupan seseorang yg
akui dirinya Islam, tanpa berjema’ah maka Islamnya hanya lahiriah semata-mata
dari segi hakikinya belum Islam. Inilah yg dirumuskan oleh Omar (r.a) dalam
hadithnya: ‘La Islama illa bil-jama’tin,
la jama’atin illa bil-imaratin, la imaratun illa bi-to’atin’ (yg
bermaksud: Tidak dikatakan Islam kecuali berjema’ah, dan tidak dikatakan
berjema’ah kecuali dengan wujudnya keimaman, dan tidak dikatakan wujud keimaman
kecuali dengan wujudnya ketaatan oleh rukyah terhadap imamnya.
Perintah
wajib berjema’ah itu diulangi oleh Rasulallah (s.a.w) dalam al-Hadith, bahawa jikalah di atas
muka bumi ini hanya ada 3 orang Islam, maka wajib mereka bermusyawarah dan
mensepakati melantik salah seorang daripada mereka bertiga menjadi Imam di kalangan mereka. Begitu
jugalah, jika terdapat 3 orang Islam yg bermusafir, maka wajib atas ketiganya
bermusyawarah dan bersepakat melantik salah seorang mereka menjadi Imam.
Rasulallah (s.a.w) memberitahu dalam hadith yg lain pula bahawa Allah (a.w)
hanya akan menolong umat Islam yg berjema’ah. Rasulallah (s.a.w) memberitahu
dalam hadith yg lain bahawa berjema’ah itu kerahmatan, yakni, mendapat
kerahmatan Allah (a.w) (i.e. hanya dengan kerahmatan mendapat syurga), kalau berfirqah mendapat
azab Allah (a.w) (yakni neraka di akhirat kelak).]
Jazakalahu khairah
No comments:
Post a Comment