Assalamualaikum,
Saudara, kita sambung lagi sedikit perbincangan mengenai perkara 'pembaharuan dalam perkara ahama' atau 'bid'ah'. Kerana bid'ah itu ama bahaya kerana salah satu yg menjdi-jadinya amalan demikian dalam masyarakat Melayu adalah kerana kejahilan ilmu. 'Jahil ilmu' dalam konteks ilmu yg diwajibkan atas umat Islam mengaji/belajar, faham dan amalkan ilmu yg diajarkan itu, adalah dua iaitu ilmu al-Quran dan as-Sunnah. Ilmu yg dua ini hendaklah dipelajari dengan mengaji al-Quran dgn membuka al-Quran belajar dengan guru yg alim (= berilmu) dan faham dua ilmu tersebut secara terus berdepan. Maksudnya: kita tidak boleh belajar ilmu mengenai Islam dan syariatnya melalui media selain secara terus. Sah ilmu kalau belajar secara berdepan dengan guru atau ustaz atau syeikh. Inilah kaedah atau metodologi belajar ilmu dalam Islam sebagaimana Rasulallah (s.a.w) belajar secara berdepan dengan malaikat Jibril (a.s), yg diperintahkan Allah (a.w) menyampaikan wahyu dan mengajarkan serta menunjukkan kpd Rasulallah (s.a.w) bentuk-bentuk amalan dan ibadah, cara dan kaedah mengamalkannya ilmu mengenai Islam dan syariatnya dll perspektif syariat Islam, selama 22 tahun 2 bulan lebih. Hanya dengan cara dan kaedah pengilmuan tersebut murid boleh faham dan bertanya kpd gurunya sesuatu yg dia kurang faham atau mendapat penjelasan sesuatu yg kurang jelas padanya.
Kalau jahil ilmu atau kalau belajar ilmu dari kitab-kitab atau buku-buku karangan mansuai ada dua bahayanya: pertama, yg mengarang buku itu belum pasti dia alim dan faham apa yg hendak diajarkannya kpd murid atau pengikutnya. Mungkin diapun tidak khatam mengaji al-Quran dan as-Sunnah, tetapi mendapat ilmu dari gurunya yg juga belum khatam al-Quran dan as-Sunnah dan seterusnya. Dan kedua, dia mungkin menimba ilmu dari kitab atau buku atau kertas ilmiah yg didapatinya dari orang lain yg juga belum pasti alim (atau berilmu) atau faham perkara yg hendak disampaikan. Lebih penting, kesahihan ilmu itu adalah didapati melalui proses pengajian mengikut contoh kaedah atau metodologi pengajian Rasulallah (s.a.w) dengan Jibril (a.s). Dan, lebih utama kita diberitahu oleh Allah (a.w): pertama, kita tidak boleh kerjakan sesuatu amalan dan ibadah yg ditetapkan - yg wajib ataupun yg sunat - tanpa kita terlebih dahulu menguasai atau mempunyai ilmu mengenai sesuatu amalan atau ibadah tersebut - Ayat 36, Surah al-Isra'. Kedua, Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa hanya al-Quran dan as-Sunnah panduan yg tidak menyesatkan dalam perkara mendapatkan ilmu dan kefahaman dalam Islam dan dalam menetapkan kita berada di atas 'siratul mustaqim' itu. Maksudnya, kalau berpandu dengan sumber ilmu selain al-Quran dan as-Sunnah, pasti, lambat laun, kita akan tersesat dalam beragama. Ketiga, Rasulallah (s.a.w) memberitahu - spt yg telahpun disebutkan dalam post yg lalu - bahawa seseorang yg akui dirinya Islam dan orang yg beriman, wajib baginya mengutamakan al-Quran dan as-Sunnah terlebih dahulu dalam mengilmukan dirinya tentang Islam dan syariatnya, kemudian mungkin (malah tak perlupun), meneliti kitab dan buku karangan manusia. Seseorang iman yg mempelajari Islam dan syariatnya melalui media spt kitab dan buku karangan manusia atau mendengar VCD atau tape atau melayari internet atau ceramah dari penceramah, dan tidak pula belajar al-Quran dan al-Hadith, jelaslah telah mendapat kemurkaan Allah (a.w). Maka tidak berkat ilmu yg diterimanya. Malah, tidak sah amalan dan ibadah yg diasaskan kpd sumber atau media sedemikian. Justeru itu, kita mungkin 'berilmu' pada penglihatan manusia, tetapi di sisi Allah (a.w) kita kekal jahil. Maka amalan dan ibadah yg disandarkan kpd sumber yg batil di sisi Allah (a.w) kekal tidak diterima Allah (a.w). Ini amat penting kita ambil perhatian.
Saudara, Allah (a.w) benci kpd orang Islam yg mengutamakan perkara-perkara yg diremehkan atau direndahkan oleh Allah (a.w) (i.e. kitab-kitab atau apa jua media ilmu karangan atau ciptaan manusia) dan kita mengketepikan sesuatu yg diutamakan serta diagungkan oleh Allah (a.w) (i.e. al-Quran dan as-Sunnah). Kita mengutamakan cakap-cakap atau kata-kata manusia dan merendahkan mertabat dan kedudukan kata-kata Allah (a.w) dan wahyu Allah (a.w)!
Saudara, dalam perkara bid'ah kita wajib kembali kpd perintah Allah (a.w) dalam Ayat 7, Surah al-Haysr: Apa-apa yg dibawakan kpd kamu oleh Rasulallah (s.a.w) hendaklah kita semua ambil dan amalkan (sekuat mampu), dan apa-apa yg dilarang atau ditegah jangan dilakukan, hendaklah kita jauhi atau tinggalkan. Antara perkara yg ditegah atau dilarang oleh Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) adalah perkara bid'ah.
Diriwayatkan
hadith daripada Aisyah (r.ah) bahawasanya Rasulallah (s.a.w) bersabda:
‘Barangsiapa memperbaharui perkaraku (yakni, syariat Islam itu)
yang tiada daripadaku (yakni, yang bukan didatangkan atau diajarkan oleh
Rasulallah (s.a.w)), maka (ibadat dan amalan) dia ditolak.’
[Hadith Ibnu Majah & Muslim]
Atau,
melanggar tegahan Rasulallah (s.a.w) yang disebutkan di dalam hadith berikut:
Diriwayatkan hadith daripada Aisyah (r.ah) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa membuat pembaharuan di dalam urusan atau perkara aku (yakni, agama Islam) sesuatu yang tidak termasuk dalam urusan tersebut, maka dia (ibadat atau amalan) ditolak.’ [Hadith Bukhari]
Diriwayatkan hadith daripada Aisyah (r.ah) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa membuat pembaharuan di dalam urusan atau perkara aku (yakni, agama Islam) sesuatu yang tidak termasuk dalam urusan tersebut, maka dia (ibadat atau amalan) ditolak.’ [Hadith Bukhari]
Saudara, alangkah bodohnya kita kalaulah kita beramal dan beribadah dengan amalan dan ibadah yg tercemar atau dicemari oleh bid'ah - sama ada kita sedar atau tanpa disedari - merugikan kita. Sudahlah amalan dan ibadah kita tidak diterima Allah (a.w) - maksudnya catitan pahala dalam Kitab Catatan Amalan kita kosong, apabila diserahkan kepada kita kelak di padang mahsyar, maka timbangan dosa kita jauh lebih berat berbanding dengan timbangan pahala kita. Maka pastilah kita menjadi orang yg tak berjaya di akhirat kelak. Jadilah kita golongan ahli neraka.
Saudara, bukan sahaja, kita beramal dan beribadah yg kelihatan betul tapi tak diterima. Malah, lebih bahaya seperti disebutkan dalam hadith berikut:
Menceritakan
hadith daripada Kathir ibn Abdullah (r.a), hadith daripada bapanya, hadith
daripada datuknya berkata: ‘Aku mendengar Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Barangsiapa menghidupkan sunnah dari
sunnahku (yang) sungguh-sungguh (telah) dimatikan (yakni, dilupakan) sesudahku (yakni, setelah ketiadaanku), maka bahawasanya baginya pahala seperti
pahala barangsiapa yang beramal dengannya dari kalangan manusia, tidak
dikurangi (atau mengurangi) dari
pahala manusia yang beramal dengannya sedikitpun. Dan barangsiapa
membuat dan mengajarkan bid’ah tidak redha atasnya Allah (a.w) dan RasulNya,
maka sesungguhnya diberatkan (atau dipertanggungkan) atasnya dosa
seumpama dosa barangsiapa yang beramal dengannya dari kalangan manusia, tidak
mengurangi (atau dikurangi) dosa
manusia yang mengamalkannya sedikitpun.’ [Hadith sahih Ibnu
Majah]
Di
dalam hadith di atas itu, Rasulallah (s.a.w) memberitahu kita bahawa sesiapa
yang membuat dan mengajarkan sesuatu ‘bid’ah’, ada dua akibatnya:
(a)
Tidak ridha Allah (a.w) terhadap orang yang
mengajarkan ‘bid’ah’ atau yang mengamalkan ‘bid’ah’, maksudnya, amalan dan ibadahya tidak diterima; dan
(b) Yang mengajarkannya mendapat atau meneriima
(i.e. kiriman) dosa seumpama dosa orang yang diajarkannya kerana mengamalkannya, walhal dosa
yang mengamalkan ‘bid’ah’ tidak dikurangipun.
Justeru itu, jika Allah (a.w) tidak ridha bererti pengamal (= kita) dan pengajar ‘(= guru atau ustaz yg mengajar kita) bid’ah’ pasti tidak masuk syurga!
Yg paling bahaya adalah mengembangkan bid'ah menyebabkan kita menerima kiriman dividen akhirat yg negatif (i.e. dosa) sampai kiamat dunia! Maka, kalaupun kita sebelum ini adalah orang yg timbangan pahalanya lebih dari dosanya, yakni calun syurga, akhirnya akan diatasi oleh dosanya yg dikirimkan oleh orang yg mengamalkan ajaran bid'ah yg diajar olehnya walaupun kita, yg mengajarnya) sudahpun mati 1,000 tahun yg lalu!
Justeru itu, jika Allah (a.w) tidak ridha bererti pengamal (= kita) dan pengajar ‘(= guru atau ustaz yg mengajar kita) bid’ah’ pasti tidak masuk syurga!
Yg paling bahaya adalah mengembangkan bid'ah menyebabkan kita menerima kiriman dividen akhirat yg negatif (i.e. dosa) sampai kiamat dunia! Maka, kalaupun kita sebelum ini adalah orang yg timbangan pahalanya lebih dari dosanya, yakni calun syurga, akhirnya akan diatasi oleh dosanya yg dikirimkan oleh orang yg mengamalkan ajaran bid'ah yg diajar olehnya walaupun kita, yg mengajarnya) sudahpun mati 1,000 tahun yg lalu!
Diriwayatkan
hadith daripada ‘Amru bin ‘Auf al-Muzanni (r.a) berkata: ‘Bahawasanya Nabi
(s.a.w) bersabda kepada Bilal bin Harith (r.a), sabdanya: ‘Ketahuilah kamu.’
Maka berkata Bilal: ‘Apa yang hamba ketahui wahai Rasulallah (s.a.w)?’Bersabda
Nabi (s.a.w) (mengulangi sabdanya): ‘Ketahuilah hai Bilal!’ Berkata Bilal
(bertanya semula): ‘Apa yang hamba ketahui wahai Rasulallah (s.a.w)?’ Bersabda
Nabi (s.a.w): ‘Bahawasanya barangsiapa
menghidupkan satu jalan (as-sunnah)
dari jalanku (as-sunnahku) (yang)
sesungguhnya telah dimatikan dia (yakni, tidak lagi menjadi panduan umat
Islam atau orang Islam) kemudian
daripadaku (yakni, tidak lagi menjadi amalan umat Islam selepas wafatnya
Rasulallah (s.a.w)), maka bahawasanya
baginya daripada pahala seumpama orang yang mengamalkannya dengannya dengan
tidak dikurangi daripada pahala-pahalanya (orang yang mengamalkan) sesuatu. Maka barangsiapa berbuat
satu bid’ah tiada memberi ridha Allah (a.w) dan RasulNya; (dan) adalah atas mereka daripada segala
dosa orang yang ber’amal dengannya (yakni, bid’ah tersebut),
tiada dikurangi (dosa) demikian itu daripada dosa-dosa mereka itu
sesuatupun (yakni, dosa mereka yang mengamalkannya).’ [Hadith sahih
at-Termidzi]
Saudara, lebih membahayakan kesejahteraan akhirat kita jika terkena pada kita akibat berikut:
No comments:
Post a Comment