Monday, November 30, 2009

Bid'ah (Sambungan).

Assalamualaikum,
Ada golongan ulama' dan ilmuwan Islam berpandangan bahawa sesuatu yang baik walaupun tidak dikerjakan atau dibuat oleh Rasulallah (s.a.w) sebagai amalan, boleh diamalkan. Mereka berkata: Sesuatu yang baik jika tidak ditegah oleh Rasulallah (s.a.w), berdasarkan as-Sunnah, diamalkan adalah 'bid'ah hasanah'. Kita telah merujuk kepada sepotong hadith, sebelum ini, yang menyatakan tiap-tiap, tanpa pengecualian, pembaharuan dalam perkara ugama adalah bid'ah, tiap-tiap bid'ah adalah kesesatan, dan tiap-tiap kesesatan tempatnya di neraka. Yakni, sesiapa yang beramal, mengamalkan atau mengajarkan bid'ah dicampakkan ke dalam neraka, kerana jika tidak dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w), maka bukanlah sebahagian daripada Islam dan syariatnya.
Kita lihat dua hadith berikut yang menyebutkan tanpa sebarang keraguan bahawa semua bid'ah membatalkan amalan dan ibadah - amalan dan ibadah yang dicemari oleh bid'ah tidak diterima Allah (a.w):
Sabda Rasulallah (s.a.w): Man akhdatha fi amrina haza malaisa minni fahua raddu) [Maksud: Barangsiapa mengadakan pembaharuan (yakni, bid’ah) dalam perkaraku (yakni, Islam dan syariat ugama Islam) yang ianya bukan daripadaku (yakni, didatangkan daripadaku), maka dia (amalan itu) ditolak (yakni, tidak diterima)] [Hadith Bukhari] dan
Sabda Rasulallah (s.a.w): Man ‘amila ‘amalan laisa ‘alaihi amruna fahua raddu) [Maksud: Barangsiapa beramal dengan sesuatu amalan yang tidak datangnya daripada perkara atau urusanku (yang didatangkan oleh aku), maka dia (amalannya) ditolak (yakni, tidak diterima).] [Hadith Muslim].
Justeru itu, sia-sialah segala amalan kita. Malah bukan amalan yang tercemar itu sahaja yang ditolak atau tidak diterima Allah (a.w), kita akan tahu nanti bahawa segala amalan dan ibadah kita tertolak atau tidak diterima.
Berat padahnya membuat dan mengamalkan bid'ah itu. Eloklah kita berhati-hati jika kita inginkan tidak 'muflis' di akhirat kelak.

Jazakallahu khairah

1 comment:

  1. salam.
    kepada penulis blog yayasan ilmu,
    pertamanya, saya ingin memberi sedikit teguran sebagai ingat mengingati untuk diri saya dan orang lain, eloklah saya mulakan dengan perkara ini dahulu sebelum saya menyentuh bab BID'AH yang anda utarakan...berhati-hatilah dalam menyebarkan dakwah, kerana terlalu ramai orang yang menyangka mereka menyebarkan dakwah...tetapi sebenarnya ilmu yang dangkal...mereka menjadi sesat..bahkan menyesatkan.saudara menggunakan ayat tulisan rumi dalam blog saudara, sedangkan kita boleh gunakan ayat al-Quran sebenarnya.ketahuilah bahawa bacaan ayat al-Quran dengan tulisan rumi adalah tidak sah dan tidak diterima kerana tulisan rumi itu menyebabkan bacaan salah dan menyimpang daripada maksud sebenar.

    Benar, al-Quran hanya boleh dibaca mengikut kaedah bahasa Arab yang sesuai dengan Rasam Uthmani saja bagi mengelakkan kesalahan dalam menyebut makhraj huruf dan hukum tajwid kerana kesilapan itu boleh membawa kepada kesalahan makna.

    Usaha mempelajari al-Quran adalah fardu ain bagi orang Islam, malah Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sebaik-baiknya kamu adalah orang yang belajar al-Quran dan mengajarnya” (Riwayat Bukhari). Bahkan dengan membaca al-Quran, seseorang itu memperoleh pahala dan kebajikan seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Barang siapa membaca satu huruf daripada kitab Allah, maka ia akan mendapatkan satu kebajikan dan setiap kebajikan itu akan dibalas dengan sepuluh kali ganda.” (Riwayat Tirmizi).

    Berkenaan doa pula, sekiranya tidak mampu untuk berdoa dalam bahasa Arab, maka boleh berdoa dalam bahasa yang anda fahami. Bagaimanapun, sekiranya dapat menghafal doa dalam bahasa Arab dan memahaminya ketika berdoa, perkara itu lebih baik.

    salam perjuangan

    ReplyDelete