Tuesday, November 24, 2009

JAIS dan Polemik Mazhab

Assalamualaikum,
saudara, kita komen sedikit perdebatan antara beberapa tokok ilmuwan dgn pihak yg bersabit mengenai isu 'tauliah', atau siapa yg berhak memberi kebenaran orang mengajar dan menyebarkan ilmu dalam masyarakat Islam?

Mukaddimah

Saya amat tertarik membaca dalam akhbar Sinar Jum’at tanggal 6 November 2009pandangan beberapa pihak ekoran penangkapan bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri b Zainul Abidin, yang tiga hari sebelumnya memberi ceramah ugama di Taman Ukey tanpa tauliah. Pada 7 November 2009 polemik, terutama mengenai fahaman Wahabi, tersiar dalam banyak akhbar, terutama Utusan Melaysia dan Sinar. Dilaporkan seorang lagi bekas ahli akademik, Dr Abdullah Yasin, sedang dibicarakan kerana berceramah di dalam wilayah negeri Selangor tanpa tauliah JAIS. Beliau juga dicop sebagai pengikut fahaman Wahabi.
Saya bukanlah seorang ulama’, tetapi saya mempelajari ilmu as-Sunnah hampir 7 tahun semata-mata untuk mencari kebenaran apakah sebenarnya Islam dan syariatnya sebagaimana yang dibawakan dan dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w), yakni mengikut ketetapan Allah (a.w) (yakni, al-Quran) dan as-Sunnah. Memang wujud banyak perbezaan amalan di kalangan umat Islam, jika kita perhatikan cara dan kaedah mereka mengerjakan solat. Perbezaan yang ketara ini lebih jelas apabila kita bandingkan cara dan kaedah bersolat di Masjid Nabawi dan Masjidil Haram. Apabila kita tanya para ulama’ Malaysia mereka menyebut isu fahaman kemazhaban. Umat Islam Melayu Malaysia dan organisasi yang mentadbiruruskan umat Islam (ugama Islam) di Malaysia, berpihak kepada kononnya ajaran mazhab as-Syafie, manakala orang Islam keturunan bukan Melayu, mengikuti mazhab Hanafi atau Hanbali atau Maliki. Orang Islam Arab, kata merka, mengikuti fahaman Wahabi.
Orang Melayu tidak dibolehkan mengikuti fahaman mazhab-mazhab lain, lebih-lebih lagi fahaman Wahabi. Inilah pendirian semua jabatan ugama Islam di Malaysia, kecuali mungkin yang di Perlis, tidak taksub dengan fahaman kemazhaban. Anehnya, apabila orang Melayu mengerjakan haji atau umrah, majoriti para ilmuwan Islam memyarankan supaya mereka yang mengerjakan haji/umrah, bertaklid berpindah kepada fahaman lain-lain mazhab supaya memudahkan mereka mengerjakan haji/umrah. Malah mereka dibolehkan, kononnya kerana dharurat, bersolat di belakang imam-imam masjid di Arab Saudi, terutama di Masjid Nabawi dan Masjidil Haram, walaupun kononnya para imam di sana adalah pengikut fahaman Wahabi. Solat mereka tetap sah, kata mereka.

Islam, as-Sunnah dan Mazhab

Umat Islam itu, mengikut al-Quran, adalah satu umat. Islam dan syariatnya itu tidak ada banyak versi, hanya satu. Tetapi, mengapakah begitu banyak perbezaan amalan dan cara beribadah di kalangan umat Islam di dunia, malah di Malaysia sendiri? Manakah Islam yang betul? Islam dan syariatnya diperintahkan oleh Allah (a.w) kepada manusia sebagai landasan bagi mereka memperhambakan diri kepadaNya seperti firman Allah (a.w): ‘Tidaklah Aku (Allah (a.w)) jadikan jinn dan manusia kecuali untuk mengabdikan diri kepadaKu’, Ayat 56, Surah az-Zariat. Rasulallah (s.a.w) diutus Allah (a.w) untuk menyampaikan Islam dan syariatnya kepada manusia. Dan, Allah (a.w) memberitahu manusia bahawa Rasulallah (s.a.w) itu adalah ‘uswatun hasanah’, model ikutan terbaik, bagi manusia yang ingin berjaya bertemu dengan Allah (a.w) di akhirat kelak. Untuk menjadi orang Islam yang haq, Allah (a.w) perintahkan bahawa hendaklah kita menepati ketetapan Ayat 13, Surah an-Nisa: ‘Barangsiapa taatkan Allah (a.w) (yakni, ikuti ketetapan al-Quran) dan taatkan Rasulallah (s.a.w) (yakni, ikuti ketetapan as-Sunnah), dimasukkan ke dalam syurgaNya.’ Jika sebaliknya, Allah (a.w) berfirman dalam Ayat 14, Surah an-Nisa: ‘Barangsiapa menentang (yakni, tidak taatkan) Allah (a.w) (yakni, tidak ikuti ketetapan al-Quran) dan tidak taatkan Rasulallah (s.a.w) (yakni, tidak ikuti ketetapan as-Sunnah), dan melanggar ketetapan-ketetapan Allah (a.w) dan Rasulnya, dimasukkan ke dalam neraka.’ Kemudian Allah (a.w) memberi pengakuan dalam Ayat 80, Surah an-Nisa: ‘Barangsiapa mentaati Rasulallah (s.a.w) (yakni, ikuti ketetapan as-Sunnah), maka sungguh-sungguh mereka telah mentaati Allah (a.w).’ Allah (a.w) kemudian perintahkan manusia dalam Ayat 7, Surah al-Haysr: ‘Dan apa-apa yang dibawakan/disampaikan oleh Rasulallah (s.a.w) (yakni, as-Sunnah) hendaklah kita yang Islam ambil/terima pakai, dan apa-apa yang ditegahnya (dalam as-Sunnah), hendaklah kita tinggalkan.’ Jika kita menepati suruhan-suruhan tersebut, kita adalah orang Islam yang berjaya di dunia dan di akhirat. Berkat dan halal hidup kita di dunia dan selamat dari neraka dan mendapat syurga di akhirat. Dan, kesudahan manusia itu setelah mati, hanya dua: masuk syurga atau masuk neraka. Itulah penyudah kehidupan manusia. Untuk mendapat kerahmatan Allah (a.w) hendaklah akur dengan ketetapan Rasulallah (s.a.w), yakni ambil as-Sunnah sebagai panduan. Kesimpulan ini mudah bagi mereka yang faham Islam dan syariatnya.
Rasulallah (s.a.w) menyampaikan semua perintah Allah (a.w) menerangkan kepada manusia, mengajar manusia dan membimbing manusia, dan umatnya. Maka dengan itu as-Sunnah adalah panduan hidup Mukminyang haq serta panduan tentang Islam dan syariatnya – bentuk-bentuk amalan dan ibadah, cara dan kaedah beribadah dan beramal, menepati ketetapan Allah (a.w). Maka dengan itulah juga Rasulallah (s.a.w) memberitahu kita bahawa wajib kita berilmu (jika kurang berilmu, maka tuntuti ilmu) dan ‘beramallah hanya dengan landasan ilmu’. Ilmu yang wajib dituntut itu supaya kita faham Islam dan syariatnya adalah ilmu al-Quran dan ilmu as-Sunnah. Ilmu as-Sunnah mencerakinkan dan menjelaskan sepenuhnya Islam dan syariatnya, bagaimana menjadi hamba Allah (a.w) terbaik, menjadi insan yang kamil, dan berjaya terlepas dari neraka dan mendapat syurga di akhirat kelak. Maka dengan itulah juga Allah (a.w) berfirman dalam Ayat 36, Surah al-Isra’: ‘Janganlah kamu mengerjakan/berbuat sesuatu tanpa mengetahui ilmu mengenainya terlebih dahulu.’ Dan, Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa ilmu yang wajib dikuasai (faham dan faqih) itu adalah ilmu al-Quran, ilmu as-Sunnah dan hukum faraid yang adil [Hadith].

[Bersambung ...]

No comments:

Post a Comment