[Sambungan ...]
Mengangkat Tangan ke Paras Bahu
Di dalam tulisan saudara Zaharudin, seorang penyelidik JAIS, dalam Akhbar Utusan Malaysia tersebut, dituliskan bahawa beliau seterusnya menyebut bahawa mengangkat tangan ketika memulakan solat semasa Takbiratul Ikhram, hingga ke paras bahu adalah ijtihad para ilmuwan atau ulama’ fahaman Wahabi! Betulkah begitu? Apabila kita teliti as-Sunnah nyata dakwaan beliau tersebut tidak betul, kerana, di dalam as-Sunnah kita diberitahu bahawa ada dua kaedah mengangkat kedua tangan dengan jari-jari tegak lurus ketika Takbiratul Ikhram itu: kaedah pertama, tangan diangkat sehingga hujung-hujung jari bersetentangan dengan cuping telinga; atau kaedah kedua, mengangkat tangan dengan kesemua jari tegak lurus ke paras bahu. Yang utama dilazimkan adalah jika kedua tangan di angkat ke para kedua cuping telinga, hendaklah dikekalkan sedemikian sepanjang solat tersebut. Begitu jugalah jika diangkat ke para bahu, maka hendaklah dikekalkan kaedah itu sepanjang solat tersebut. yang pasti adalah, Raulallah (s.a.w) melakukan kedua-dua kaedah tersebut mengikut as-Sunnah. Jelaslah, umat Islam diberikan dua pilihan dalam perkara mengangkat kedua tangan semasa Takbiratul Ikhram itu. Justeru itu, mungkin kerana kejahilanlah yang membuatkan beliau bercakap sesuatu yang batil dan silap.
Cuba kita teliti dua hadith yang kita turunkan di bawah ini. Hadith-hadith ini memberitahu kedua-dua kaedah tersebut:
Diriwayatkan hadith daripada Abdul Jabbar bin Wail (r.a) katanya hadith daripada bapanya berkata: ‘Sesungguhnya aku melihat Nabi (s.a.w) ketika memulakan solatnya dan menyebut ‘ ’ mengangkat dia kedua-dua tangannya sehingga hampir kedua-dua ibu jari tangannya ke cuping telinganya.’ [Hadith sahih an-Nasa’i]
Diriwayatkan hadith daripada Malik bin Huairith (r.a) berkata: ‘Bahawasanya Rasulallah (s.a.w) apabila takbir ikhram diangkatnya dua tangannya sejajar dengan dua cuping telinganya, demikian pula ketika akan ruku’, dan apabila bangun dari ruku’ sambil membaca ‘Samiallahu liman hamidah.’ [Hadith Muslim]
Kedua-dua hadith di atas memberikan perlakuan Rasulallah (s.a.w) ketika Takbiratul Ikhram dengan mengangkat kedua-dua tangannya ke paras cuping telinganya. Dua hadith di bawah ini pula menunjukkan bahawa Rasulallah (s.a.w) ada juga ketikanya mengangkat kedua-dua tangannya ke paras bahunya ketika Takbiratul Ikhram.
Diriwayatkan hadith daripada Ibnu Omar (r.a) berkata: ‘Bahawasanya Rasulallah (s.a.w) apabila memulakan solatnya diangkatkannya kedua-dua tangannya sejajar dengan dua bahunya, kemudian takbir ikhram dia, demikian juga ketika akan ruku’ dan bangkit dari ruku’. Dan tidaklah dia mengangkat tangan ketika berdiri dari sujud (yakni, untuk rakaat kedua).’ [Hadith Muslim]
Hadith di atas itu, dan hadith-hadith lain, menyebutkan bahawa hendaklah kita angkat kedua-dua tangan sampai ke paras telinga/bahu ketika bangun dari Rukuk, iaitu ketika membaca ‘Sami’allahu liman hamidah’, dan ketika bangun berdiri semula untuk rakaat ketiga setiap solat. Ketika bangun untuk rakaat kedua (dan juga keempat), tidak diangkat kedua-dua tangan. Namun, kerana kejahilan, ramai umat Islam mengangkat kedua tangan setiap kali mereka bangun berdiri untuk rakat-rakat seterusnya. Ini tiada dalam ketetapan as-Sunnah. Melakukannya adalah suatu kelainan dari as-Sunnah!
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah (r.a) katanya: ‘Adalah Rasulallah (s.a.w) apabila masuk didalam solat (yakni, memulakan solat) mengangkat ia akan tangannya tegak segala jarinya hala kelangit dengan tiada merenggang akan dia, dan adalah angkatnya itu membetuli (bersetentangan dengan) dua bahunya.’ [Hadith hassan at-Termidzi]
Jelaslah, berpandukan hadith-hadith tersebut, mengangkat kedua-dua tangan dengan jari-jari yang lurus tegak, ke paras bahu, adalah perbuatan Rasulallah (s.a.w). Maka dengan itu, kita diberi pilihan iaitu ketika hendak Takbiratul Ikhram, kita mengangkat kedua-dua tangan sama ada ke paras cuping telinga atau ke paras bahu. Jika kita ambil satu kaedah, teruskanlah jangan campuradukkan pula. Mengatakan perbuatan sedemikian adalah mengikut fahaman atau ijtihad kemazahaban atau aliran adalah suatu kesilapan yang nyata! Dengan itulah kita dipringatkan, jangan lakukan/katakan sesuatu tanpa ilmu mengenainya.
Jazakallahu khairah
[Bersambung ...]
No comments:
Post a Comment