Thursday, August 18, 2011

Aidil Fitri: Cara Orang Iman Rayakan (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara kita telah lihat beberapa ketetapan Islam berdasarkan as-Sunnah bagaimana sewajarnya orang Islam yg beriman itu rayakan Aidil Fitrinya. Kita sambung lagi penelitian kita mengenai perkara ini, supaya kita terpandu dan, kerana berpedomankan as-Sunnah dan al-Quran, kita mendapat pahala sunnah selain pahala amalan yg kita kerjakan.
(e) Mengeratkan silatur rahim sesama orang iman di hari raya (Aid)
Apabila tiba Aidil Fitra hendaklah ita perbaharui persahatan kita dgn saudara seagama kita yg lain. Antaranya, meneruskan kelaziman menghartar kad ucapan kpd saudara mara, sahaba handai dan rakan taulan. Apabila bertemu kita disuruh bersalam-salaman (asalkan kita tidak bersalaman dgn orang yg bukan mahram kita), berjabat tangan sambil mengucapkan ucapan greeting Islam, iaitu 'Taqabballahu minna, wa-minka' (yg bermaksud: 'Semoga Allah (a.w) makbulkan amalan dan ibadah kami dan ibadah kamu.'). Dalam hadith-hadith berikut kita perjelaskan beberapa amalan yg sewajibnya dijadikan amalan lazim kita sebagai orang iman yg sentiasa berpandukan kpd ketetapan al-Quran dan as-Sunah.
Diriwayatkan hadith dari khuzaifah b Yaman hadith dari Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Innal mukminina iza laqiyal- mukimini fasallama ‘alaihi wa-akhaza biyadihi, fasofahu, tanatharat khatayahuma, kama yatanatharu wa-raqul-syajari.’ (Yang bermaksud: Sesungguhnya orang-orang mukmin (atau iman) itu ketika bertemu seorang mukimin (atau iman) yang lain maka mengucapkan ‘salam’ dia kepadanya, maka memegang dia tangannya (yakni, menghulurkan tangannya untuk bersalam), maka bersalaman (i.e. berjabat tangan) dia padanya (ie. orang yang ditemuinya), maka runtuhlah (i.e. gugurlah) kesalahan-kesalahahan (i.e. dosa-dosa) kedua-duanya, seperti terjatuhnya (ie. gugurnya) daun-daun dari pohon (kayu).) [Hadith at-Tobrani]
Rasulallah (s.a.w) memberi kita tahu melalui hadith di atas itu beberapa perkara yg sewajarnya kita lakukan; iaitu pertama, memberi salam kepada saudara yg ditemuinya dgn menyebut kalimah spt disebutkan dalam hadith berikut; kedua, berjabat tangan, yakni menghulurkan tangannya supaya disambt oleh temannya, dgn memegang tangannya pula. [Nota: Dalam perkara ini, bukanlah amalan berjabat tangan dalam Islam tanpa kita memegang tangan saudara kita. Kelakuan yg sedemikian itu sering dilakukan oleh orang Islam apakala berjabat tangan.] Ketiga, teman yg ditemui pula hendaklah membalas salamnya (spt disebutkan dalam hadith berikut). Dan, keempat, ketika bersalaman itu hendaklah menyebut kalimah 'Alhamdulillah, wa-astaghfirullah' (yg bermaksud: Segala puji bagi Allah (a.w), dan semoga diampuni Allah (a.w)). Jika demikian caranya bersalaman dalam Islam, maka gugurlah dosa-dosa antara kedua-dua yg bertemu itu, sebagaimana disebutkan dalam hadith di atas itu.
[Nota: Orang iman itu disuruh mengucapkan ‘salam’ ketika bertemu dgn orang iman yang lain, menghulurkan tangannya untuk bersalaman. Apabila bersalaman keduanya, maka gugurlah dosa kedua-duanya antara mereka berdua sebagaimana gugurnya daun-daun pokok. Cara memberi salam dan kaedah bersalam (lihat nota tambahan di bawah)
Hadith berikut memberitahu kita bahawa ketika Adam (a.s), nenek moyang manusia dicipta Allah (a.w) dan setelah diberi roh, maka Allah (a.w) perintahkan para malaikat memberi 'salam' kpd Adam (a.s). Dan ucapan 'salam' tersebut, adalah ucapan salam yg kita warisi hari ini. 
Diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah (r.a) katanya daripada Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Menjadikan Allah (a.w) (Nabi) Adam atas wajahNya tingginya 60 zira’ (i.e. hasta), maka barangapa menjadikanNya (yakni, para malaikat), berfirman Allah (a.w): ‘Pergilah engkau (memberi salam atas Adam’, maka memberi salam atas orang-orang yang demikian itu golongan dari para malaikat yang sedang duduk maka dengarlah apa memberi penghormatan engkau, maka sesungguhnya penghormati engkau dan menghormatilah keturunan engkau’, maka berkata Adam (a.s):‘ Assalamualaikum’, maka berkata mereka: ‘Assalamualaika warahmatullah’, maka menambah pada kalimah ‘warahmatullah’, maka tiap-tiap dari mereka yang masuk syurga atas seperti penghormatan Adam (yakni, memberi salam mereka para malaikat), maka tidak ada kejadian makhlok kurang (dari memberi ucapan sedemikian) kemudiannya sehinggalah sekarang.’ [Hadith al-Bukhari]
Dalam hadith berikut pula Rasulallah (s.a.w) memberitahu kpd kita ganjaran pahala menjawab salam saudara kita. Maksima yg kita boleh dapat adalah 40 pahala.
Diriwayatkan hadith daripada ‘Imran bin Husin berkata: ‘Datanglah seorang lelaki kepada Nabi (s.a.w), maka berkata dia: ‘Assalamualaikum.’ Maka menjawab Nabi (s.a.w): ‘’Alaihis salam’. Kemudian duduk (lelaki itu). Maka bersabda Nabi (s.a.w): ‘Bahawa mengucapkan ‘Assalamu-alaikum’ mendapat pahala sepuluh’. Kemudian datanglah pula seorang lelaki (lain) maka berkata dia: ‘Assalamu-alaikum warahmatullah’, maka menjawab Rasulallah (s.a.w) atasnya. Maka duduk lelaki itu. Maka bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Dua puluh.’ Kemudian datanglah seorang lelaki yang lain pula, maka berkata dia: ‘Assalamu-alaikum warahmatullahi wabarakatuh’, maka menjawab Rasulallah (s.a.w) akan salamnya, maka duduk lelaki itu. Maka bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Tiga puluh.’ [Hadith sahih Abu Daud]
Kita lihat sepotong hadith lain pula yg menceritakan perkara yg sama -kaedah memberi salam dan kalimah yg digunakan - yg juga boleh kita jadikan contoh, panduan dan amalan, insya Allah. 
Diriwayatkan hadith daripada Sahli ibni Muaz bin Anas, katanya hadith daripada bapanya (yakni, Anas bin Malik hadith daripada Nabi (s.a.w), [yang bersabda seperti hadith di atas dengan (satu) tambahan]: ‘Kemudian datanglah seorang lelaki yang lain, maka berkata dia: ‘Assalamu-alaikum warahmatullahi wabarakatuhu, wamaghfiratuhu’, maka bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Empat puluh.’ Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Demikianlah adapun yang paling afdhal.’ [Hadith sahih Abu Daud]
Alhamdulillah, kita tlah teliti dgn halus perkara  'salam' dalam Islam sebagaimana yg ditetapkan oleh as-Sunnah. Mudah-mudahan kita tak lupa amalkan. Sesungguhnya dalam Islam itu banyak sungguh peluang mencari dan mendapat pahala, kalaulah kita faham Islam. Islam itu ugama yg agung. Jauh lebih tingi dari ugama lain. Ugama yg selamat, kalau berpandu dgn al-Quran dan as-Sunnah, pasti balasannya syurga.

Jazakallahu khairah

1 comment: