Thursday, August 18, 2011

Aidil Fitri: Cara Orang Iman Rayakan (Samb.)

Asalamualaikum,
Kita sambung lagi penelitian kita tentang perkara di atas. Ketika masuk 1 Syawal, ketika bertemu sebelum memberi salam atau menghulurkan tangan untuk bersalam, apakah ucapan kita atau apakah kalimah yg wajarkita gunakan? Dalam post yg lalu kita disuruh sebut kalimah salam dan jawapannya pula. Kita juga diberitahu ketika berjabat tangan itu kalimah-kalimah yg sewajrnya kita sebutkan atau ucapkan. Kemudian dalam hadith berikut pula kalimah greting ketika bertemu dalam bulan Syawal. 
Diriwayatkan hadith dari Khalid b Makdan berkata: ‘’Bertemu aku Wasilah b Asqa’ pada suatu hari raya, maka berkata aku: ‘Taqabballahuyllah minna wa-minka’(yang bermaksud: Semoga menerima dri kami oleh Allah (a.w) dan dari engkau), maka berakat dia: ‘Na-am (Ya!), taqabbalahu minna wa-minka’. Berkata Wasilah: ‘Bertemu aku Rasulallah (s.a.w) pada suatu hari raya, maka berkata aku: ‘Taqabballahu minna wa-minka’, maka bersabda Nabi (s.a.w) (menjawab atau membalas): ‘Na-am, taqabbalahu minna wa-minka.’ [Hadith al-Baihaqi]
[Nota: Greeting orang iman pada orang iman lain yg ditemui di hari Aid.]
Saudara, setiap sesuatu yg dibawakan oleh Rasulallah (s.a.w), jika kita terima dan amalkan, mendapat ganjaran pahala. Dan, kerana kita akur dgn cara dan sunnah Rasulallah (s.a.w), maka sahlah kita umat beliau. Kalau kita tolak ketetapan atau sesuatu amalan Rasulallah (s.a.w) maka kita tidaklah lagi Islam, kerana itulah ketetapan Ayat 14, Surah an-Nisa atau ketetapan counter factual Ayat 80, Surah an-Nisa.
Mudah-mudahan kita dapat mengamalkan peradaban Islam yg murni ini, insya Allah.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment