Wednesday, August 17, 2011

Puasa Ramadhan: Ibadah Malam & Lailatl-Qadr (samb.)

Assalamualaikum,
Saudara hari ini kita sudah selesai berpuasa sebanyak 17 hari. Hanya ada 12 atau13 hari saja lagi kita akan menyambut Aidil Fitri, iaitu satu daripada dua kejayaan atau kesukaan bagi orang-orang yg berpuasa (Sabda Rasulallah (s.a.w) - kita diberi dua kegembiraan, pertama ketika kita berbuka; dan kedua, ketika kita merayakan Aidil Fitri.) Mulaimalam 15 Ramadhan , kita membaca Doa Qunut pada rakaat ketiga selepas bangkit dari Rukuk. Malangnya, hari ini adalah menjadi kelaziman orang Islam yg dangkal ilmunya mengenai Islam - al-Quran dan as-Sunnah - membaca Doa Qunut dalam Solat Subuh. Walhal, tiada syariat Islam yg menyuruh kita membaca Doa Qunut ketika Solat Subuh. Yg ada membaca Doa Qunut pada Solat Witir mulai 15 Ramadhan. Malah bacaan Doa Qunut itu adalah kalimah-kalimah yg dibaca oleh umat Islam arus perdana sekarang, walhal kalimah-kalimah itu adalah untuk Doa Qunut bagi Solat Witir (selepas 15 Ramadhan). Rugilah orang Islam yg membaca Doa Qunut ketika bersolat Subuh itu kerana tiada sandaran nas dan dalil al-Quran ataupun as-Sunnah. Oleh kerana itu, kita melangar as-Sunnah, menyalahi perlakuan Rasulallah (s.a.w). Allah (a.w) perintahkan kita supaya dalam mengamalkan Islam kita wajib akur dan contohi perlakuan Rasulallah (s.a.w) - Ayat 7, Surah al-Haysr. Kita diperingatkan oleh Rasulallah (s.a.w) bahawa sesiapa yg mengerjakan suatu amalan yg tidak dibawakan ataudicontohkan atau dibuat oleh Raulallah (s.a.w) maka amalannya ditolak, yakni tidak diterima Allah (a.w). Malah lebih serius dari itu, kerana sesiapa yg membaharui syariat Islam - spt membaca Qunut ketika Solat Subuh itu - terkeluar dari Islam. Rugilah kerana beramal tanpa sandaran ilmu!
Saudara, dalam post ini kita teliti ketetapan Islam tentang Iktikaf atau berIktikaf yg dikerjakan bermula 10 malam terakhir Ramadhan, semata-mata kerana mencari Lailatul-Qadr.Sesiapa yg menemui lailatul-Qadr yg disebutkan berlaku pada malam-malam ganjil 10 malam terakhir Ramadhan mendapat pahala yg amat besar, iaitu dikira mengerjakan amal ibadah - semua bentuk dan semua jenis yg sah mengikut syariat Islam - selama 1,000 bulan (atau 83.3 tahun). Orang yg menemui Lailatul-Qadr itu pasti dapat syurga di akhirat kelak.
Bagaimana beriktikaf? Iktikaf itu dibuat dgn berada di masjid yg lazimnya ada azan dilaungkan dan ada imam yg mengimamkan Solat Fardu secara berjema'ah. Waktunya selepas Solat Isyak sehinggalah tiba waktu Solat Subuh. Kita hanya perlu duduk di masjid. Tak perlu buat apa asalkan kita tidak tidur. Aapakala tidur maka terbatllah Iktikaf kita. Jika kita berjaga tanpa melakukan apa-apapun, pahala akan mengalir untuk kitaseolah-olah kita mengerjakan pelbagai amalan Qiamul-lail, walaupun kita takpun buat. Cukup duduk sahaja. Pahala itu datang mengalir untuk kita. Apabila kita tidur, berhentilah aliran pahala Iktikaf.
Diriwayatkan hadith dari ibnu Abbas (r.a) bahawasanya Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Fil-mu’takifi hua ya’kifuz-zunuba wa-yudra lahu minal-hasanati ka-a’milil-hasanatii kulliha’ (Yg bermaksud: Di dalam urusan orang-orang beriktikaf itu, iktikaf mencegah (diri) dari beberapa dosa dan dialirkan bagi orang yg beriktikaf dari beberapa kebaikan (pahala) seperti orang yg mengamalkan beberapa kebaikan (amalan dan ibadah malam) kesemuanya baginya.) [Hadith ibnu Majah, Kitab Puasa] [Nota: Beriktikaf tanpa membuat apa-apapun mendatang pahala seolah-olah mengerjakan pelbagai amalan ketika beriktikaf. Jika tertidur terputuslan aliran pahala]. 
Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Kullu masjidin lahu muazzanun wa-imamun fa li-i’tikafi fihi yasluhu’ (Yg bermaksud:  Tiap-tiap masjid baginya ada orang-orang yg memanggil (i.e. azan untuk solat) dan ada imam (i.e. ada solat secara berjema’ah didirikan), maka beriktikaflah di dalam masjid kerana mendatangkan kebaikan (pada orang yg beriktikaf). [Hadith Darul-Qutni] 
Hadith di atas itu menyebutkan bahawa tempat Iktikaf atau berIktikaf itu adalah 'musolla' - masjid dan surau - yg mana dilaungkan azan di dalamnya memanggil jema'ah untuk bersolat fardu secara berjemaah, iaitu tempat yg didirikan solat fardu secaraberjemaah sebagi kelaziman. Kita boleh berIktikaf di ruah, tetapi tidaklah dapat kita pahala Iktikaf. Kalau kita ditakdirkan Allah (a.w) menemui Lailatul-Qadr itu dapatlah kita pahala Lailatul-Qadr, tapi tidak dapat pahala Iktikaf.
Mudah-mudahan kita diberika tenaga dan kekuatan untuk berIktikaf di masjid sepanjang 10 malam terakhir Ramadhan ini.
Saudara, begitu banyak dan berbagainya amalan yg dianjurkan oleh Islam untuk membolehkan kita mendapat sebanyak mungkin pahala dalam bulan Ramadhan ini. Fikirkanlah, tak perlu buat apa, semata-mata duduk tak tidur di masjid, kita dapat pahala seumpama mengerjakanpelbagai amalan dan ibadah sunatdi malamhari, khususnya malam Ramadhan. Namun, tak ramai diantara kita yg sanggp dan mempunyai tekad yg tinggi lagi utuh lagi kental bersemangat untuk berIktikaf.

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment