Sunday, September 22, 2013

Jadilah orang yang faham ... (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, dalam post yang lalu kita telah lihat betapa hebatnya kedudukan orang yang belajar ilmu - ilmu al-Quran dan as-Sunnah - dan betapa beruntungnya mereka itu dalam Islam. Adalah menjadi kewajipan pula bagi orang yang diiktiraf 'alim (berilmu) itu menyampaikan ilmunya - sama ada diminta atau tidak diminta, kerana menyembunyikan ilmu (i.e. bila diminta ajarkan dia enggan atau dia tak mahu berusaha mencari peluang menyampaikan ilmunya) .
Saudara, siapakah orang yang sewajibkan menyampaikan ilmu? Ini penting. Kerana, sesiapa yang menyampaikan ilmu yang batil, maka dia berdosa dan dia pula menerima kiriman dosa dari orang-orang yang diajarkan olehnya ilmu yang batil, apabila mereka yang diajarkannya mengamalkan ilmu yang batil, wal iya zubillah. Orang yang mengajarkan ilmu yang batil itu seumpama melabur untuk mendapat dosa di akhirat ketika di dunia. Oleh itu janganlah kita tergolong dikalangan orang yang mengajarkan ilmu yang batil. Hari ini kerana kebangkitan keinginan masyarakat untuk tahu ilu agama, maka ramailah orang yang beranggapan yang dia berilmu atau bertaraf ulama'! Malah begitu ramai hari ini 'pakar motivasi' yang tidakpun berilmu dalam ilmu al-Quran dan as-Sunnah yang menonjol melalui media - TV dan radio - bercakap tentang agama Islam. Dia mempengaruhi ramai manusia kerana media TV itu diakses oleh begitu ramai orang pula. Amat bahaya pada dirinya dan pada orang yang mendengar atau mengikuti ilmunya.


Yang Berhak Mengajarkan Ilmu 


Saudara, hari ini ramai orang yang akui dirinya berilmu, maka mengajarkan ilmu. Tambahan pula banyak media yang dmiliki atau diuruskan oleh orang yang jahil agama, maka mereka tidak tahu memilih siapa yang benar-benar beilmu dan siapa yang tidak. Atau, mereka inginkan rating medianya naik dan dikerumuni oleh ramai pendengar atau penuntun. Maka akan diambil orang yang popular dan bermertabat seleberiti, maka ramai orang menonton. Maka, agama sudah menjadi barangan duniawi.

Bagi mereka itu, elok merka perhatikan dan fahami hadith berikut. Betapa rendahkan dan hinanya kedudukan orang yang tidak berilmu, mengajarkan ilmu kepada orang lain.
Diriwayatkan hadith daripada Anas bin Malik (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Talabul ‘ilmu faridatun ‘ala kulli muslimin. Wa-adi’ul-‘ilmi ‘inda ghairi ahlihi ka-muqalladil-khanaziri jauhara wa-lukluk waz-zahab.’ (Yang bermaksud: Menuntut (belajar) ilmu (iaitu ilmu al-Quran dan as-Sunnahitu) fardu (wajib) atas setiap orang Islam. Dan meletakkan (atau mengajar ilmu) oleh seseorang selain daripada ahli ilmu seumpama mengalongkan rantai yang diperbuat daripada mutiara, permata dan emas ke leher babi.’ [Hadith sahih Ibnu Majah]
[Nota: Hadith ini memberikan dalil mengapa wajib bagi setiap orang Islam itu belajar atau menuntut ilmu. Tanpa ilmu kita mengerjakan amalan dan ibadat yang tidak sejajar dengan perintah Allah (a.w) dan suruhan Rasulallah (s.a.w). Beribadat dan beramal tidak mengikut spesifikasi (yakni, ketentuan-ketentuan) syariat (yang diperintahkan dalam al-Quran dan al-Hadith) maka menyesatkan dan menyimpang pengamalnya dari jalan yang diridhai Allah (a.w).
Saudara, kita telahpun lihat pesanan Rasulallah (s.a.w) dalam blog ini dan dalam post yang tak lama dulu, iaitu:
Rasulallah (s.a.w) bersabda: 'Taraktu fikum amraini lan tadillu ma tamasaktum ihima, kitaballah wa-sunnata nabiyi.' (Yang bermaksud: Aku (Nabi) tinggalkan kepada kalian dua perkara (i.e. hazanah ilmu dan panduan agama) yang jika kalian berpegang pada kedua-duanya , kalian tidak akan sesat selama-lamanya) - Hadith al-Hakim dll. 
Jelas, kalau kita belajar ilmu al-Quran dan as-Sunnah secara yang betul - ada kemangkulan, ada isnad dan muttasil isnadnya - melalui guru yang berilmu dan faham, maka kita pasti tak sesat. Tak sesat bermaksud kita tahu ilmu yang benar, dan bila kita beramal dengan ilmu tersebut, pasti segala amalan dan ibadah kita benar, dan diterima Allah (a.w). Maka kita tak sesat mencari 'siratul mustaqim'. Kalau kita belajar ilmu tanpa sistem dan kaedah sedemikian, pasti kita akan tersesat dan tergelincir dalam beramal dan beribadah. Apatah lagi orang yang belajar ilmu melalui sistem dan kaedah yang batil spt melalui ceramah, buku-buku karangan manusia atau melalui laman web. Kita diberitahu sesiapa yang mengajarkan ilmu yang batil, kemudian diamalkan oleh pengikut mereka, maka yang belajar dan beramal berdasarkan ajaran mereka itu, batil amalannya dan berdosa pula kalau menyimpang dari ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, maka anak murid atau mengikutnya mengirimkan dosa tanpa sedikitpun menghaskis dosa mereka sendiri. Sebailkyna, sesiapa yang benar ilmunya dan disampaikan ata diajarkannya kepada orang lain, diamalkan oleh pengikut-pengikutnya atau muridnya, maka anak muridnya mengirimkan pahala kepadanya tanpa mengurangkan pahala merka sendiri. Dengan syarat, ilmu tersebut sah, diterima oleh yang mengajar secara hak dan bukanlah berdasarkan apa dia baca atau dengan yang bukannya dia belajar al-Quran dan as-Sunnah.
Saudara, Yang penting diberi perhatian adalah kebaikan bagi orang yang mencari dan menuntut ilmu. Bukan sahaja para malaikat mendo’akan kebaikan padanya supaya diampunkan dosanya oleh Allah (a.w), (malahan) ikan-ikan dilautanpun mendo’akan kebaikan baginya. Contoh kebatilan:
Dalam hadith berikut Rasulallah (s.a.w) mengingatkan kita: 'Man 'amila lillahi fil-jama'ati fa-asoba qabilallahu minhu; wa-in akhta-a ghafara lahu; wa-man 'amila yabtaghil-firqata fa-asoba lam yataqabbalillahu minhu, wa-in akhta-a fal-yatabauwa-a maq'adahu mina-nari' (Yang bermaksud: Sesiapa yang beramal kerana Allah (a.w) di dalam jema'ah lantas amalannya benar (i.e. sesuai dengan al-Quran dan as-Sunnah), maka Allah (a.w) menerima darinya (amalannya) dan jika keliru atau tersilap dia, maka Allah (a.w) mengampuninya; dan sesiapa yang beramal kerana Allah (a.w) dalam firqah (i.e. tidak berjema'ah) lantas amalannya benar, maka Allah (a.w) tidak menerima darinya amalannya, dan jika keliru atau tersilap dia, kaka bertempat dia di tempat duduknya dalam neraka.) - Hadith at-Tobrani
Ini ketetapan mengerjakan amalan tetapi tidak berjema'ah. Maksudnya: orang itu akui dirinya Islam tapi tidak akur dengan ketetapan Ayat 103, Surah ali-Imran, maka tidak sah Islamnya. 
Dalam post yang lalu kita telahpun tahu bahawa sah Islam itu kalau ia menepati dua ciri mutlak; iaitu: pertama, panduan ilmu dan panduan amalan adalah 'ma ana 'alaihi wa-ashabi' (maksudnya, menepati ketetapan as-Sunnah) - Ketetapan Ayat 13, Surah an-Nisa' dan Ayat 103, Surah ali-Imran dan Ayat 59, Surah an-Nisa'. Maka jika tidak, maka amalannya juga tidak sah. Demikian jugalah orang yang beramal tetapi amalannya tercemar atau tidak murni kerana terdapat unsur-unsur penyimpangan dari ketetapan as-Sunnah, maka batal dan batil amalannya. Pesanan Rasulallah (s.a.w): 'Taraktu fikum amraina lan tadillu ma tamasaktum bihima, kitaballaha wa-sunnati nabiyi' (Yang bermaksud: Aku (Nabi) tinggalkan kepada kalian dua perkara yang jika kalian berpegang kepada kedua-duanya, pasti kalian tidak sesat selama-lamanya (dalam mencari 'siratul mustaqim' = jalan lurus ke syurga) - Hadith al-Hakim dll. Takda gunanya. Oleh itu, wajib bagi orang yang akui dirinya Islam, supaya belajar dahulu sebelum mengerjakan sebarang amalan. Maksudnya, belajar dahulu sebelum berdakwah dan mengajarkan orang lain.
Fikirkanlah, nak jadi professor dalam ilmu duniawipun manusia wajib dapatkan ijazah sampai ke Ph D. Inikan pula dalam perkara agama kerana dalam agama kita menyampaikan perintah Allah (a.w) dan RasulNya, maka lebih utama kita faham apakah ketetapan Allah (a.w) dan bagaimanakah ketetapan Allah (a.w) itu diterjemahkan dalam realiti hidup beramal atau beribadah. BUkan mudah Islam itu. Islam itu mudah kalau manusia itu belajar ilmu al-Quran dan as-Sunnah dari orang yang fahama. Kerana dalam Islam segala jawapan kepada persoalan hidup dan ibadah sudah diberikan oleh Allah (a.w) dan isampaikan oleh Rasulallah (s.a.w). Hanya satu jawapan, bukan ada jawapan alternatif. Hendakkan syurga, contohnya, wajib akur degan ketetapan Ayat 13, Surah anNisa' (yang berjaya, panduan hidup dan amalan/ibadah), Ayat 59, Surah an-Nisa' (mentaati Imam selagi imam tidak berijtihad atas dasar maksiat - berbeza dari ketetapan Allah (a.w)), Ayat 7, Surah al-Haysr (patuhi ketetapan as-Sunnah), Ayat 103, Surah ali-Imran (berjema'ah dalam Islam) dll lagi...]

Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment