Saturday, August 31, 2013

Jadilah orang Islam yang baik ... (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, kalau kita orang yang berilmu dan diberi ilmu janganlah kita tergolong orang yang disebutkan dalam hadith berikut:

Akibat Menyembunyikan Ilmu 

Diriwayatkan hadith drari Abu Hurairah berkata: ‘Telah bersbda Nabi (s.a.w): ‘Man suila ‘an ilmin fakatamahu al-jama-ahullahu bi-lijamin minan narin yaumal kiamati.’ (Yang bermaksud: Barangsiapa yang ditanya (akandia) tentang ilmu dia malah menyimpannya (yakni, tidak mengajarkan ilmunya atau menyebarkan ilmunya) maka Allah (a.w) akan memberi tali kendali dari api padanya esok pada hari kiamat.) [Hadith Abu Daud, di dalam Kitab Ilmu] (Hadith hasan sahih)
[Nota: Ilmu adalah segala-galanya dalam Islam. Ilmu memberi kefahman yang sebenar-benarnya tentang Islam dan syariatnya, yakni tuntutannya. Ilmu yang memberi panduan bagaimana boleh berjaya dalam dunia, dan kerana kejayaan dunia itu membolehkan seseorang Islam itu dapat menabung pahala untuk kebajikan akhirat mereka. Kerana, dunia adalah tempat menyediakan bekalan untuk akhirat. Ilmu yang memberi kita tahu betapa mudahnya untuk mencari dan mendapatkan syurga dalam Islam. Dengan ilmu seorang Islam tahu bahawa ada jalan pintas dalam mencari dan mendapatkan syurga. Kerana ilmu orang iman itu faham bahawa kemurniaan Islam itu mudah dijaga hanya dengan memahami al-Quran dan as-Sunnah. Dengan imlu seorang iman itu tahu bahawa kebatilan amalan dan ibadah dan kebatilan akidah seorang Islam itu boleh dijaga dari berlaku kepada dirinya kalau dia tahu dan faham Islam melalui kefahamannya tentang ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Melalui ilmu seorang iman yang berilmu itu tahu dan faham bahawa ilmu adalah modalnya untuk melabur untuk mendapat dividen akhirat yang banyak. Pelaburan akhirat ketika di dunia modalnya dua, wang ringgit dan harta dan ilmu. Semua orang boelh melabur untuk akhiratnya melalui wang ringgit. Bukan orang kaya sahaja yang boleh. Kalau seseorang itu mengasingkan RM 1.00 sehari/RM 30.00 sebulan untuk infaq fi sabilillah, sudah baik untuk akhiratnya, kalaulah dia seorang yang miskinpun. Kalau kaya, adalah lebih baik dia menginfaq fi sablillah wang yang disediakannya untuk membeli kereta Porsche Cayene s, contohnya, lebih menguntungkan dirinya di ahirat, subhanallah! Tapi, semakin kaya seorang Islam itu semakin berat hatinya untuk menginfaq fi sabilillah.
Dengan ilmu pula, seorang iman itu boleh melabur untuk akhiratnya. Malah melabur untuk akhirat melalui ilmu lebh baik dari melabur untuk akhirat melalu harta. Kerana kalau seorang itu alim dan dia mengajar 100 orang pelajar/murid atau pengikut ilmu as-Sunnah, dan kemudian setiap seorang dari yang 100 orang itu mengajar pula 100 orang lain pula, dan seterusnya, dan sama ada yang belajar itu amalkan ilmunya atau tidak, kekal sebagai guru dia mendapat pahala kerana mengajarkan ilmu dan 100 anak muridnya pula mengajarkan ank-aak muridnya pula ( 100 x 100 = 10,000 orang) maka dia telah mendapat kiriman pahala oleh 10,000 orang. Kalau diamalkan pulailmu yang diajarkannya, maka lebih banyak dividen akhirat yang diperolehinya pula. Semakin banyak pelaburan akhiratnya semakin tinggi darjat syurga yang dia akan dapati di akhrat kelak. Tambahan pula, banyak hadith menybutkan bahawa begitu besarnya pula pahala yang diterima oleh seseorang iman yang menyempatkan masa belajar ilmu al-Quran dan as-Sunnah – belanja membeli minyak kereta, masa yang digunakannya dan pahala yang diperolehinya dari doa para malaikat dan doa makhluk Allah (a.w) yang lain, yang sukakan orang iman yang menyempatkan asa belajar ilmu.Orang yang mengajar ilmu dan belajar ilmu tidak menanggung sebarang kerugian sedikitpun, walaupun dari segi lariahnya napak dia berbelanja perji ke majlis ilmu. (Peringatan: Kesemua ini didapati dengan syarat, ilmu itu adalah ilmu al-Quran dan as-Sunnah secara mangkul (beguru), dan kalau hadith secara musnad dan mutassil, i.e. berguru dengan memuka kiatb-kitab hadith bukan mendengar ceramah.)
Dimensi terakhir inilah yang sering diabaikan oleh mereka yang dinobatkan sebagai ‘ulama’ atau yang menganggap dirinya ‘ulama’, i.e. seorang yang berilmu dan alim. Malangnya, hari ini tidak ramai orang yang memiliki ilmu menyebarkan ilmunya. Kalau ditanya supaya dia berkongsi dengan kita ilmunya, dia tidak rela atau mengelak. Kerana dia mengharapkan imbuhan kalau inginkan ilmunya. alam Islam eorang yang berilmu itu wajib menyampaikan atau menyebarkan ilmunya, walaupun tidak dipinta oleh sesiapa. Inilah mesej hadith di atas. Orang yang berilmu yang enggan menyebarkan ilmunya – sama ada ditanya ataupun tidak – diancam dengan kalungan api neraka di lehernya, wal iya zubillah. Maksudnya, kalau ada ilmu tak mau sampaikan atau cuba sembunyikan, pasti tak dapat syurga. Kerana, seseorang yang dikalungkan dengan kalongan api neraka di lehernya atau dipakaikan ditubuhnya, adalah ahli neraka. Kerana dalam syurga, tiada ancaman buruk dikenakan kepada ahlinya.]

Jzakallahu khairah

No comments:

Post a Comment