Thursday, May 16, 2013

Kerajaan Transformasi Najib

Assalamualaikum,
Saudara, akhirnya berita yang ditunggu-tunggu sudahpun kita dapati, iaitu Kerajaan Transformasi Najib yang diberi mandat nipis oleh rakyat untuk menerajui Kerajaan Malaysia selama satu penggal lagi selepas berjaya dalam PRU 13. Kita ucapan tahniah kepada beliau. Dalam Kabinet Transformasi ini ada 8 orang menteri penuh dalam JPM, supaya membolehkan Najib meluangkan banyak masa memikirkan apa yang nak dibuat untuk mempastikan BN lebih berjaya dalam mentransformasikan negara (ekonomi dan masyarakat) dan membolehkan BN mendapat 2/3 kerusi Parlimen dalam PRU 14 kelak.
Saudara, banyak pihak komen. Kita berkesempatan melihat beberapa ruangan komen dalam akhbar Utusan Melayu terbitan hari ini - 16 Mei 2013 - yang dikatakan akhbar Chauvis Melayu oleh banyak pihak termasuklah orang Melayu sendiri. Tak kurang komen dan kritikan oleh seorang tokoh Melayu yang seperti kacang lupakan kulit kata beberapa pihak, termasuklah tulisan Komrad Anda, Fatimah Zuhri, seorang blogger, mengkritik dengan penuh sindiran Azran Osman-Rani, CEO Airasia X - rakan  korporat atau anak buah Tony Fernandez (pemilik Airasia dan Asia Asia-X?)? Katanya blogger itu tulis dalam bahasa Inggeris sindiriannya dalam blognya - fatimahzuhri.blogspot.com
Saudara, Yayasan Ilmu bukanlah blog untuk urusan politik atau menumpukan perhatian kepada perkara politik. Yayasan Ilmu adalah blog yang diwujudkan semata-mata untuk menyampaikan ilmu yang haq kepada semua manusia - yang di Malaysia ke atau yang di luar Malaysia ke atau yang Islam dan yang kafir (i.e. tak Islam) dan yang Islam betul ke atau Islam yang menyimpang ke. Tujuannya supaya lebih ramailah manusia itu fahami Islam, appreciate Islam dan kemudian terima Islam dan meninggalkan agama masuk Islam atau fahaman songsang orang yang akui diri mereka Islam, dan membetulkan salah silap mereka terhadap agama dan terhadap Tuhan, Allah (a.w), yang memberi manusia peluang hidup di dunia dan melalui kefahaman ilmu tersebut, mereka yang baru masuk Islam dan mereka yang dah lama anuti agama Islam berjaya menyediakan diri untuk berjaya di akhirat kerana berpeluang menjadi penghuni syurga. 
Mereka yang faham Islam - khususnya faham Islam berdasarkan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah - diberitahu dan tahu serta diperingatkan oleh Rasulallah (s.a.w) bahawa pertama, semenjak zaman Adam (a.s) sampailah ke zaman atau hari terjadinya Kiamat, hanya 1 dalam 1,000 orang yang Islam akan mendapat syurga. Manusia selain yang Islam pasti masuk neraka. Kerana agama selain Islam sudah pasti takkan dapat syurga. Itu hakikat yang mutlak. Dan, kedua, semenjak Islam yang disempurnakan oleh Allah (a.w) apabila mengutus Muhammad (s.a.w) sebagai Rasul, menyampaikan syariat agama Allah (a.w) dan mengajarkan manusia syariatnya - dalam semua perkara terutama dalam perkara amalan dan ibadah - demi sahnya pengabdian diri manusia itu kepada Allah (a.w), hanya 1/73 golongan yang berjaya mendapat syurga. Maksudnya, akan terdapat begitu banyaknya versi syariat Islam yang diamalkan oleh orang Islam, namun hanya satu versi sahaja yang diterima Allah (a.w) iaitu versi yang panduannya dan ilmunya adalah al-Quran dan as-Sunnah. Islam versi selain dasarnya dan panduannya adalah al-Quran dan as-Sunnah sahaja, adalah Islam yang batil dan batal, menyimpang dari ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Maka dengan itulag manusia diperingatkan dalam al-Quran dan juga as-Sunnah sebagai Islam yang batal dan batil. Inilah yang disebutkan dalam Surah al-Kauthar. Orang Islam yang mengubah-pinda dan menokok tambah atau yang mengurangkan ketetapan asal yang ditetapkan oleh Allah (a.w) dan yang ditunjukkan atau didemokan kepada manusia oleh Rasulallah (s.a.w), adalah terpisah dari kerhamatan Allah (a.w), walaupun hidup 'Islam' dalam zaman dunia semenjak di utus Rasulallah (s.a.w) sehinggalah tibanya kiamat.
Saudara, tak ramai manusia yang berjaya di akhirat. Dan, tak ramai orang yang akui dirinya beragama Islam yang berjaya menjadi penghuni syurga walaupun dalam hidupnya tidak melakukan dosa besar apatah lagi dosa kecilpun! Islam itu mudah, tetapi tanpa ilmu, umat Islam itu akan gagal mengikuti agama Islam yang diprescribekan oleh Allah (a.w) dan ditunjukkan atau diajarkan oleh Rasulallah (s.a.w).
Saudara, dalam konteks inilah kita komen sedikit tentang situasi dan persekitaran serta isu-isu politik dan msyarakat yang terkait rapat dengan perkara agama dan perkara akhirat. Tidak ada garis pemisah antara tuntutan ukhrawi (i.e. akhirat) dengan tunttuan duniawi. Manusia itu hidup dalam contunuum dunia milik Allah (a.w) berjalan dari satu zaman ke satu zaman lain - dari alam ghaib (alam roh, alam kandungan) dan kemudian alam dunia (kehidupan semasa) dan kemudian alam ghaib pula (dalam kubur, di padang maksyar dan di alam akhirat yang kekal). Mudah-mudahan, melalui mesej-mesej yng disampaikan dalam Yayasan Ilmu ini, insya Allah lebih ramailah orang Islam, khususnya para pemimpin dan yang dipimpin di kalangan bangsa Melayu berjaya mendapat syurga di akhirat kelak. Mudah-mudahan muallaf - orang yang asalnya tak Islam kemudian memeluk Islam, faham Islam dan mereka juga berjaya mendapat kejayaan akirat kerana terpandu dalam ilmu dan amalannya. Takda gunanya berjaya di dunia kalau gagal di akhirat. Nasihat ini terpakai kepada semua manusia - semua bangsa, Islam dan kafir atau tak Islam semua zaman. Kerana al-Quran itu adalah panduan semua zaman sampailah tibanya kiamat.
Saudara, ada mereka yang komen bahawa barisan Kabinet Najib kali ini tidak menunjukkan yang kerajaan membela agama Islam sebagai agama resmi Malaysia. Kenapa? Tak adapun orang yang boleh diakui faham dan faqih dalam urusan agama Islam. Jamil Khir, dulu menteri Agama, pun bukanlah seorang yang faham dan faqih tentang Islam. Orang yang faqih dan faham Islam adalah orang yang faham tuntutan Allah (a.w) dalam al-Quran dan tuntutan praktikal pengamalan dan pendetailan syariat Islam dalam konteks amalan dan ibadah dan penterjemahannya dalam realiti hidup dalam as-Sunnah. Adakah dia faham bahawa Islam itu mensyaratkan 'berjema'ah'? Adakah dia faham hakikat peringatan Rasulallah (s.a.w) bahawa sesiapa yang membuat sebarang pembahruan dalam perkara agama mengakibatkan amalan dan ibadahnya tertolak dan tidak diterima? Adakah dia faham bahawa Islam yang haq itu semata-mata ditetapkan oleh al-Quran dan as-Sunnah? Sebagai 'negara Islam' yang moderate, fahamkan dia bahawa umat Islam di Malaysia ini masih jahil lmu Islam! Mereka berdosa setiap saat kalaulah mereka tak mahu belajr ilmu al-Quran dan as-Sunnah. Jadi, kali ini siapakah yang menerajui agama dalam Kabinet Najib setelah lebih setahun berkempen mencaci hamun pihak lawan terutama PAS tentang agama dan syariat Islam dan tentang 'hudud'. Setelah melakukan pelbagai strategi ke arah mematahka keyakinan rakyat terhadap sesetengah pemimpin dalam parti lawan!
Saudara, seperti biasa Kabinet Najib dikatakan Kabinet Transformasi. Kerana Agenda Transformasi yang diheboh-hebahkan oleh Najib dan kerajaan pimpinannya sebelum PRU 13 dulu. Kini dia diberi peluang oleh rakyat untuk melaksanakan transformasi itu, sebagaimana dijanjkan.  
Walaupun begitu, Kabinet Najib yang ni, hanyalah bercakap tentang Transformasi Keduniaan, bukan transformasi yang seimbang atau menyeluruh sejajar dengan kehendak Allah (a.w) dan RasulNya. Tidak ada sebarang pernyataan atau kata-kata berupa visi atau Mission Statement yang menunjukkan perimbangan tersebut. Tidak ada langsung arahtuju untuk kejayaan akhirat bagi umat Malaysia, orang Islam dan orang Melayu. 
Kita berbangga dinobatkan sebagai negara Islam contoh yang dihormati dunia. Kita yang branding kita sendiri sebagai negara Islam moderate dan model ikutan negara-negara lain. Kita syok sendiri. Kalaulah kita mendokong visi dan misi bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam , dimanakan kita boleh lihat agenda, visi atau misi khusus serta mengenai sasaran kerajaan ke arah menjadikan Malaysia negara Islam yang dihormati dan dikagumi? Dimanakah programnya? Mungkin, kerajaan berpandangan bahawa Malaysia sudahpun menjadi sebuah nergara Islam contoh. Tak perlu buat apa-apa lagi. Yang perlu adalah matlamat yang belum dicapai lagi spt matlamat yang dihebah-hebohkan oleh Mahathir - Vision 2020 dulu. 
Saudara, Kita perlukan keseimbangan dalam perkara dunia dan perkara akhirat, kerana dunia menentukan akhirat kita semua. Allah (a.w) menyuruh manusia supaya nomborsatukan akhirat, kerana akhirat itu lebih baik dan kekal, walhal dunia ini kita nikmati hanyalah setakat umur yang Allah (a.w) berikan kepada kita. Kita tidak boleh tentutak apa yang berlaku kepada generasi akan datang kecualilah program kita baik untuk kesinambungan agenda makruf kita wujudkan dan letakkan sebagai konmponen visi dan mis kita. Selain Transformasi Dunia kita perlukan Transformasi Akhirat, supaya tidaklah kita kelihatan berjaya di dunia tetapi rosak di akhirat! 
Saudara, dalam Islam tanggngjawab pemimpin terhadap rakyatnya - orang yang dipimpin itu - berat. Mereka akan dsoal kelak dihadapan Allah (a.w): Apakah yang telah mereka lakukan pertama, demi agama Allah (a.w); kedua, demi membimbing rakyatnya untuk mendapat kejayaan akhirat; ketiga, demi persiapan mereka untuk berjaya di dunia dan di akhirat; keempat, demi membantu mengimarahkan agama Allah (a.w) di kalangan rakyatb yang bukan Islam; kelima, demi meringankan kesusahan hidup golongan yang dhaif, terutama, yang miskin, yang faqir, ibu-ibu tunggal yang tak terbela, golongan cacat; dan pelbagai golongan yang keberatan kerana pelbagai sebab, dan banyak soalan lagi ... Besar kemungkinan pemimpin akan gagal kelak menjawab soal-soalan tersebut, kerana apa yang dilakukan di dunia bukan menggunakan kepintaran otak untuk menjawab soalan-soalan tersebut! Kalau kerajaan nomborduakan tuntutan akhirat dan menombor-satukan dunia, maka Allah (a.w) janjikan untuk kepimpinn dan mereka yang Islam mendapat dunia sekadar yang diqada'kan sahaja, tak lebih, tetapi kita tidak akan dapat apa-apa di akhirat! Kita diperingatkan oleh Rasullah (s.a.w) menerusi wahyu Allah (a.w) bahawa sebaik-baik manusia itu adalah orang Islam yan beriman yang inginkan kejayaan di dunia dan kejayaan di akhiratnya juga. Maka dengan itu jugalah by implication and consequential deduction pemimpin yang bijak dan pintar itu adalah pemimpin yang inginkan kejayaan dunia bagi dirinya dan bagi rakyatnya/yang dipimpin dan juga, lebih tama atau diberi priority yang tinggi kejayaan akhirat bagi dirinya dan rakyatnya/yang dipimpin.
Saudara, apakah kita kini melihat kepada barisan kepimpinan Malaysia yang memenuhi preskripsi Rasulallah (s.a.w) tersebut?
Saudara, selama lebih 5 dekad UMNO dan  rakan politiknya memimpin Malaysia. Memang Malaysia sudah maju. Tapi, apakah kalau golongan lain memerintah Malaysia tak maju atau merosot? Belum tahu. Tapi, yang jelas nampak adalah kepimpinan kerajaan kekal menomborduakan akhirat untuk dirinya dan untuk rakyatnya! Belum ada golongan pemimpin yang mengimbangi tuntutan dunia dan akhirat. Belum ada pemimpin yang menombor-satukan akhiratnya. Kita berbangga dengan initiatif kita daam menterjemahkan sistem sekular/Barat keada sistem syariah. Tapi betulke? Kenapakah sistem Islam yang ditadbirkan kini lebih menyulitkan dan lebih merugikan umat Islam dan lebh menghempet umat Islam? Kita berbangga dalam perkara meletakkan hakikat 'halal' dalam persada dunia. Tapi, apakah kita benar-benar faham tuntutan 'halal' dalam Islam? Kita berbangga dengan instrastuktur Islam yang kita bina dan dirikan, tapi kita terlupa bahawa kita tidakpun pastikan bahawa umat Islam itu diajarkan ilmu yang Allah (a.w) wajibkan setiap orang Islam belajar dan fahami, supaya terhapus kejahilan mereka, iaitu imu al-Quran dan as-Sunnah? Sekurang-kurangnya, mereka yang ditugaskan atau diberi mandat kuasa oleh kerajaan mengurus dan mentadbirkan hal ehwal agama dididik dan diberi ilmu dahulu supaya mereka tidaklah menyesatkan diri mereka sendiri dan menyesatkan orang lain? Orang yang mentadbirkan agama dan syariah wajib faham bahawa orang yang benar itu - pemimpin dan yang dipimpin - adalah orang yang berpandukan al-Quran dan as-Sunnah dalam segala sesuatu, lebih-lebih lagi dalam mentariah dan memimpin umat Islam demi kejayaan dunia dan ahiratnya ...

Jazakallahu khairah


No comments:

Post a Comment