Sunday, May 26, 2013

Kalimah 'Allah - Meragui al-Quran (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, dalam post sebelum ini kita telah rujuk nas dan dalil al-Quran dan as-Sunnah untuk menjelaskan hakikat bahawa orang yang tidak Islam (= kafir) atau pemimpin dan pengikut agama selain Islam, tidak berhak menggunakan kalimah 'Allah' untuk merujuk kepada nama tuhan atau tuhan-tuhan mereka. Yang amat pasti sesiapa yang menyembah sebagaituhan berhala atau patungpatung yang dicipta mereka sendiri atau golongan yang mendewakan sebagi tuhan manusia atau orang yang mendewakan nenek moyang mereka sebagai tuhan, tidak sekali-kali brhak merujuk kepada tuhan mereka sebagai 'Allah'. Orang Yahudi, yang kononnya masih mengikuti syariat agama yang dibawakan oleh Nabi Musa (a.s) dan Kitab Taurat tidak berhak menggunakan kalimah 'Allah' untk merujuk kepada tuhan mereka, kerana di dalam al-Quran, Allah (a.w) memberitahu bahawa masyarakat Yahudi mengatakan bahawa Uzir adalah anak tuhan. Kita telah bincarakan dengan panjang lebar dalam post sebelum ini bahawa orang Kristian atau penganut agama Kristian dalam mana-mana versi (sect) sekalipun, tidak boleh menggunakan kalimah 'Allah' merujuk kepada tuhan mereka. Kerana sesiapa yang akui Maryam, ibu Isa (a.s), sebagai tuhan atau Isa (a.s) sebagai anak tuhan dan tuhan mereka itu adalah tiga serangkai (Trinity). 
Saudara, kalau Allah (a.w) sendiri tidak membenarkan dan Rasulallah (s.a.w) tidak membenarkan, maka mengapakah para pemimpin Islam, para ulama' dan ilmuwan Islam, cerdik pandai yang akui diri mereka Islam, tidak berani membantah dan membangkang permintaan atau cubaan golongan yang ingin cemarkan kalimah 'Allah'? Adakah mereka takutkan akibat pendirian mereka di dunia, walhal di akhirat mereka akan tergolong orang yang fasiq dan munafiq? Kerana sesiapa yang meragui sesuatu ketetapan dalam al-Quran dan as-Sunah jatuh kafir atau menjadi kafir tanpa mereka sedari? Atau, adakah mereka memperdagangkan agama mereka demi keuntungan dunia yang sedikit? Mereka ula jatuh kafir atau mendapat azab neraka di akhirat kelak, wal iya zubillah. Oleh itu setiap mereka yang akui diri mereka Islam wajib berhati-hati dan faham hakikat bahawa meragui apa saja yang termaktub dalam al-Quran (and by implication daripada Ayat-ayat al-Quran merujuk kepada status Rasulallah (s.a.w) - ketetapan Ayat 7, Surah al-Haysr, Ayat 80, Surah an-Nisa' dan banyak lagi) menjadi kafir. Inilah peringatan Rasulallah (s.a.w) dalam hadith berikut:

Meragui al-Quran Kafir

Saudara, supaya saudara lebih yakin kita turunkan dalam post kali ini sepenuhnya hadith yang kita rujuk dalam post yang lalu, tentang meragui al-Quran.
Saudara, al-Quran mengandungi tiga perkara; iaitu: pertama, ketetapan atau perintah Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w), yang wajib manusia yang igninkan syurga kerjakan, spt amal, ibadah - solat, puasa, zakat dan infaq, haji dan umrah dan segala amalan sunat - yang tidak wajib tetapi mencukupkan kekurangan atau defects atau deficiencies dalam amalan atau ibadah wajib; kedua, larangan atau tegahan, setiap sesuatu yang ditegah oleh Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) orang yang inginkan syurga di akhirat kelak, jauhi atau jangan kerajakan; dan ketiga, cerita-cerita menegnai para nabi dan rasul spt cerita Nabi Adam, Nabi Nuh, Nabi Musa, Nabi Daud, Nabi Yusuf, Nabi Khidir, dan segolongan orang iman zaman-zaman dulu spt Luqman dan Iskandar Zulkarnain, umat Islam zaman lampau, serta cerita-cerita mengenai sesuatu peristiwa yang berlaku - mukjizat Musa, dalam bentuk tongkatnya, yang boleh membelah Laut Merah menenggelamkan Firaun dan tenteranya, bahtera Nabi Nuh, unta mukjizat Nabi Salleh, amalan Nabi Daud, tentang Nabi Sulaiman, superman di kalangan manusia mengembara diterbangkan oleh angin, kejadian Adam dan Isa, dan cerita tentera Raja Abraha yang ditumpaskan oleh burung ababil ketika hendak menyerang dan menhancurkan Kaabah, Israk dan Miraj Rasulallah (s.a.w), cerita-cerita yang berlaku dalam neraka dalam as-Sunnah, dllnya. 
Saudara, manusia hari ini kagum dengan kemajuan sains dan teknologi - teknologi maya dewasa ini. Bagaimana manusia berjaya transmit data = tulisan (texts) dan gambar (images) melalui alam maya seluruh dunia - spt menerima data dan image dari USA ke Malaysia dalam kelajuan speed of lights. Ilmu maya Allah (a.w) megatasi segala-galanya. Contoh: setiap saat yang kita lakukan sesuatu secara instantaneuous sampai terus ke pengetahuan Allah (a.w) dan tertulis dalam Kitab Catatan Amalan setiap kita. Allah (a.w) menjalankan Nabi Muhammad (s.a.w) dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa waktu malam yang terbukti dikaui hakikatnya oleh mansuia zaman itu, dan kemudian menjalankan beliau dari Masjidil Aqsa ke langit ke-7 untuk menerima syariat Solat secara langsung dari Allah (a.w). Prjalanan yang tak memrlukan kenderaan selain apa yang dikenali sebagai 'Borak', sejenis haiwan yang ditunggangi oleh Rasulallah (s.a.w). Rasulallah (s.a.w) tidak memerlukan sebarag alat pernafasan khas, contohnya. Fikirkan jauhnya antara satu langit ke suatu langit yang di atasnya adalah sama dengan perjalanan 70 tahun! Manusia hanya dapat menghartar manusia ke bulan menggunakan pelbagai keperluan terutama alat pengangkutan dan sistem pernafsan oxygen. Rasulallah (s.a.w) naik ke langit ke-7 (= 70 tahun perjalan x 7 lapis = 490 tahun perjalanan) hanya sebahagian malam sahaja tanpa menggunakan alat oxygen. US berbangga dengan dronenya - pesawat terbang tanpa pemandu, hanya melalui kawalan komputer, untuk mengebom atau mengambil gambar mana-mana ceruk dunia. Allah (a.w) menghantar burung ababil yang membawa 3 biji kepingan batu seumpama genting yang bersanding yang trtulis pada setiap batu itu nama tenteran Raja Abraha yang hendak dihapuskan. Batu itu terus mencari orang yang tertulis namanya dan mengenainya, maka mati dia menjadi habu! Masya Allah. Itulah contoh ilmu teknologi Allah (a.w).
Saudara, demikianlah sedikit ilmu bagi mejelaskan kuasa Allah (a.w) dan peringatan kepada mereka yang Islam supaya jangan terjadi menjadi kafir atau terkeluar dari Islam tanpa disedari ...
Menceritakan hadith dari Zaid b Harun berkata: ‘Menceritakan hadith Muhammad b Amrin hadiuth dari Abi Salamah hadith dari Abi Hurairah hadith dari Nabi ((s.a.w) bersabda: ‘Al-mira-u fil Qurani kufrun’ (Yang bermaksud: Sesiapa yang meragui (atau membantah)(sesuatu) dalam al-Quran (menjadi) kafir.) [Hadith Abu Daud, Kitab Sunnah]
[Nota: Orang Islam yang beriman itu tidak akan menidakkan sesuatu dalam al-Quran (dan as-Sunnah), apa lagi membantah atau menolak sesuatu atau sebahagian atau keseluruhan al-Quran (dan as-Sunnah). Jika berbuat demikian, walaupun sepotong ayat al-Quran (dan as-Sunnah) sekalipun, dia dikira sudah menjadi kafir. Dia kelihatan Islam lahiriahnya tetapi hakikatnya adalah kafir, wal iya zubillah.]
Saudara, ramai orang Islam yang, kerana jahil ilmu - ilmu al-Quran dan as-Sunnah - tidak sedar mereka telah terkeluar Islam atau menjadi kafir kerana tanpa mereka sedari mereka meragui al-Quran dan as-Sunnah. 
Orang kafir itu jelas. Siapa? Orang yang tak terima Allah (a.w) sebagai tuhan mereka. Orang yang tak mahu terima Rasulallah (s.a.w) sebagai Utusan Allah (a.w). Orang yang tak mahu terima Islam sebagai agamanya. Orang yang tak menyakini isi al-Quran - kesemua atau sebahagian atau secebis atau satu ayat atau sebahagian ayat, adalah kafir. Orang yang menolak kesemua atau sebahagian sesuatu ketetapan as-Sunnah jauh kafir. Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa orang Islam yang amalkan atau yakini sesuat bid'ah, tidak diterima setiap amalannya - wajib mahupun sunat , malah terkeluar dari Islam tanpa mereka sedari. Justeru itu, yang jelas mengakui wujudnya 'bid'ah hasanah' telah mengkafirkan dirinya, kerana Rasulallah (s.a.w) menyebut: 'Seburuk-buruk perkara agama adalah pembaharuan dalam perkara agama, dan kesemua pembaharuan dalam perkara agama adalah bid'ah, dan kesemua bid'ah adalah kesesatan, dan kesemua jenis dan bentuk kesesatan itu menempatkan orang yang yakin dan mengamalkannya masuk neraka pasti.' Jadi, orang yang akui dirinya Islampun terkeluar dari agama Islam menjadi kafir, wal iya zubillah.
Saudara, janganlah jerumuskan diri kita ke dalam neraka - apakala setiap amalan dan ibadah kita tidak diterima Allah (a.w) atau batal aqidah kita apabila kita kufurkan atau menolak atau meragui ketetapan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w). Kalau kita ilmukan diri kita dengan ilmu al-Quran dan as-Sunnah pasti kita tahu ketetapan agung Allah (a.w) pada Ayat 13, Surah an-Nisa' dan Ayat 14, Surah an-Nisa'
Jazakallahu khairah

No comments:

Post a Comment