Saturday, October 18, 2014

Panduan hidup harian orang iman (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara. kita teruskan lagi perbincangan kita menegnai tajuk penting ini. Penting kalaulah kita yakin bahawa akan wujud alam akhirat - bilamana kita semua akan diadili oleh Allah (a.w) apakah kita telah akur dan patuh dengan ketetapanNya sebagaimana yang ditetapkan dalam al-Quran dan diperjelaskan oleh Rasuallah (s.a.w) dalam as-Sunnah atau al-Hadith?
Saudara, agama Islam itu 'mudah' kata Rasulallah (s.a.w) - tidak sulit atau tidaklah complicated atau payah. yang membuatkan payah adalah para ulama' dan ilmuwan yang separuh jahil - jahil ilmu al-Quran dan ilmu as-Sunnah - maka mereka menyuruh kita buat itu dan ini kononnya baik dan mendatangkan pahala, walhal menambahkan sulit untuk beramal dan beribadah, banyak nak baca, banyak nak buat, banyak peraturan nak ikut, konon-konnya menambah pahala. Sebaliknya, kalau kita faham ilmunya, segala yang kita kerjakan sebagi baik itu sebenarnya membuat kita menyimpang dari 'siratul mustaqim', maka menjerumuskan kita ke neraka, walaupun kita berusaha bersusah payah beramal dan beribadah mencari syurga.
Saudara, banyak contohnya kalaulah kita belajar ilmu al-Quran dan as-Sunnah, faham ketetapan Islam berdasarkan ilmu tersebut, dan kita beramal dengan apa yang kita belajar dan faham. Ketetapan Islam itu - sama ada dalam konteks akidah atau syariatnya - diperjelaskan oleh Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah, dari sekecil-kecil perkara kepada sebesar-besar perkara dalam Islam. Contoh: Wudu' itu sah kalau disebut 'Bismillah' ketika memulakannya, madi junub itu merangkumi dua perkara iaitu berwudu' dan kemudian meratakan air ke tubuh, dan kalau wanita lebat dan panjang rambutnya, tak perlu menyiram air ke rambut memadai menselah-selahkan jari-jari yang basah ke pangkal rambut sahaja. Solat itu dimulakan degan berdiri memandang arah kiblat, mengangkat dua tangan sambil Takbir, tak perlu baca kalimah-kalimah lain, ketika Tawaf kerana ibadah haji dan umrah itu, tak perlu baca tasbih yang panjang-panjang - sebagaimana yang diajarkan oleh Tabung Haji - memadai membaca beberapa Tasbih, kalimah dan do'a yang pendek, mudah diingat, dll lagi perkara mudah dipersulitkan oleh manusia yang mengakui mereka lebih faham ketentuan Islam ...

Panduan pokok dalam Islam
Mengumpul harta – Muflis di akhirat
 
Saudara, dalam menjalani kehidupan dunia kita wajib faham beberapa perkara basik, contohnya: pertama, agama Islam itu adalah agama untuk semua  manusia tak kira warna kulit mereka dan zaman mana mereka hidup dan benua mana mereka tinggal, walau bagaimana hebatnya dan mulianya pada kaca mata manusia, hanya ada nilai pada Allah (a.w) kalau dia Islam, kerana dia akur dengan ketetapan Allah (a.w) bahawa Allah (a.w) itu Tuhannya; kedua, manusia yang Islam tak kira warna kulit mereka dan zaman mana mereka hidup dan benua mana mereka tinggal wajib akur dengan ketetapan Rasulallah (s.a.w), yakni akur dengan ketetapan as-Sunnah atau al-Hadith; ketiga, panduan agama Islam itu hanyalah al-Quran dan as-Sunnah semata-mata - maka para ulama' dan ilmuwan wajib ajarkan umat Islam hanya dua ilmu tersebut semata-mata; kerana yang tahu tentang agama Islam itu secara sempurna hanya 3 pihak: Allah yang menciptanya, Jibril (a.s) yang menyampaikannya kepada Rasulallah (s.a.w) dan mengajarkan Rasulallah (s.a.w) bentuk, kaedah dan cara mengamal atau mengibadahkannya, dan Rasulallah (s.a.w) yang diutus Allah (a.w) sampaikan kepada manusia, yang diajar oleh Jibril (a.s); dan menyampaikan kepada manusia; keempat, syurga itu hanya diberikan kepada orang yang Islam sahaja, kerana segala amalan dan ibadah walau bagaimana hebatnya dan mulianya pada kaca mata manusia, tidak ada nilainya pada Allah (a.w) kecuali dia Islam (akui tiada tuhan manusia kecuali Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) itu Utusan Allah (a.w) meyampaikan agama Islam) dan beriman (yakin dengan dunia akhirat). Kelima, Islam tidak menjamin syurga kepada seseorang yang akui dirinya Islam, kalau dia tidak beramal dan beribadah dan kalau dia tidak mengerjakan amalan dan ibadah tidak menepati ketetapan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w). Kerana, dalam post sebelum ini kita diberitahu bahawa terdapat 73 fahaman atau golongan umat Islam akhir zaman, semuanya gagal dapat syurga, kalau mereka tidak akur dengan ketetapan Allah (a.w) - ikuti al-Quran dan as-Sunnah semata-mata. Dan, Keenam, panduan hakiki Islam itu adalah sebenarnya 'as-Sunnah' dan 'berjema'ah' dalam Islam. Kalau mengerjakan amalan dan ibadah - apa saja - yang tidak sejajar dengan as-Sunnah semua amalan dan ibadah tertolak atau ditolak atau tidak diterima Allah (a.w). Demikian juga berjema'ah - jika tidak berjema'ah pula semua amalan dan ibadah walaupun betul dan istiqamah, maksudnya menepati ketetapan, panduan atau contoh as-Sunnah, dan sentiasa diibadahkan, tidak diterima Allah (a.w). Justeru itulah wajib setiap yang Islam belajar ilmu mengenai Islam, sebagaimana pentingnya mereka belajar ilmu dunia untuk berjaya di dunia.

Mengumpul harta – Muflis di akhirat 

Saudara, seseorang yang kaya - katalah bilionair atau jutawan - berpeluang banyak bukan sahaja untuk mendapat syurga tetapi menempah tempat dalam syurga yang tertinggi pula! Syurga itu ada 100 tingkat. Yang paling tinggi - #1 - yang dihuni oleh para rasul dan nabi, yg terkurban dalam fi sabilillah, dll yang terkeatas dalam keimanan mereka adalah Syurga Firdaus. Ada syurga Naim, Makwa, dll lain-lain yang disebutkan dalam al-Quran dan as-Sunnah. Syurga yang paling rendah #100 adalah untuk mereka yang telah dibersihkan di neraka dosa-dosanya - entah berapa lama mungkin 1,0 juta tahun - kiraan tahun ahirat (= sehari di akhirat sama dengan 1,000 tahun kiraan tahun dunia). Mereka di dalam syurga itu diberikan kekayaan yang nilainya 10 kali nilai dunia, dengan 72 orang isteri-isteri syurga, hurul-ain!
Malangnya, 99 drp 100 orang yang kaya di dunia itu bersifat kedekut. Kalau dia mendermapun untuk kepentingan dirinya dan dunianya bukan akhiratnya! Maka dengan itulah orang-orang yang kaya yang terbaik hanya dapat masuk syurga selepas kesemua prang fakir miskin ahli syurga masuk syurga selama 50,000 tahun dahulu. Kerana orang kaya dikenakan hisaban yang detail atau terperinci! Ditanya dimana bagaimana dia menjadi kaya, sumber apa, cara mana, yang apa yang telah digunakannya kekayaannya, dan bagamana dengan hak manusia lain terhadap kekayaannya - melalui zakat dan infaq , dan bagamana dihabiskannya, adakah dia sahabat syaitan kerana sering membazirkan harta? Apakah diwariskan oleh anaknya yang menggunakan/menghabiskannya dengan batil pula?
Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Inna aktharina humul-aqalluna yaumal-qiamati illa man qala hakaza wa-hakaza wa-hakaza ‘an yanihi wa-an syimalihi wa-min khalfihi wa-qalilun ma hum … al-hadith.’ (Yang bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang memperbanyak harta (mengumpul harta sebanyak-banyaknya ketka di dunia) akan menjadi orang-orang yang melarat esok pada hari kiamat (yakni, di akhirat), kecuali orang yang berbuat begini dan begini dan begini (i.e memperbanyakkan bersedekah) baik dari kanannya (yakni, yang sedekahkannya dengan pengetahuannya), kirinya (diinfaq atau dibelanjakan fi sabilillah melalui orang lain) maupun belakangnya (yang diinfaqkan atau dibelanjakan atas wasiatnya setelah matinya), tetapi sedikit mereka (yang mengerjakan itu). [Hadith Bukhari]
Maka dalam hadith itu Rasulallah (s.a.w) memperingatkan umatnya supaya jangan menjadi orang yang cintakan duia atau menombor-satukan dunia dan mengabaikan akhirat terutama kerana memburu harta dan kekayaan, maka menjadi sombong terhadap orang yang rendah kedudukan ekonomi mereka, dan bakhil pula, dan menggunakan ata menghabiskan harta untuk kemaksiatan dan kebatilan, maka nerakalah tempatnya! Dalam sepotong hadith qudsi Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa Allah (a.w) berfirman 'harta itu hartaKu, syurga itu syurgaKu, maka tukarlah/belilah syurgaKu dengan hartaKu'. Kita mubgkin terlupa bahawa kita diberi kesempatan oleh Allah (a.w) untuk hidup di dunia ini, dan diberikan kepada kita kesempatan untk memnfaatkan segala kurniaanNya untuk saraan hidup kita. Sebahagian kita diberikan lebih dari yang yang diperlukan dan sebahagian kita diberikan kurang, semuanya ditakdirkan. Namun, apakah kita dapat sedikit atau banyak tetap semuanya dari Allah (a.w), maka milik Allah (a.w). Allah (a.w) memberitahu bahawa setiap ada penamat hidup apakala sampai ajal kita, kemudian kita akan kembali untuk menemuinya di akhirat. Yang utama apakah kita telah berusaha untuk membeli syurga yang disediakan dari kurnian Allah (a.w) itu. Ketetapan ini lebih memberatkan orang yang kaya kerana dia mendapat begitu banyak dan berbagai kurniaan Allah (a.w), maka sewajibnya mereka lebih bersyukur, malah lebih mampu membeli tempat tinggal dalam syurga Allah (a.w), dan janganlah kita mamu membeli syurga tetapi kita membeli neraka, kerana apa yang kita lakukan ketika hidup.


Jazaakallahu khairah

No comments:

Post a Comment