Assalamualaikum,
Saudara, kita sambung lagi penelitian kita keburukan dunia dewasa ini dan hubungannya dengan terjadinya kiamat dunia. Semoga kita tahu dan faham tentang tuanya usia dunia, kalaupun usia kita belum tua lagi berbanding dengan umur yang diiktiraf manusia sebagai umur tua!
Dalam post yang lalu - iaitu ketika menceritakan begitu jeliknya perangai dan perlakuan muda mudi zaman ini, yang dilapurkan oleh akhbar mengadakan pesta seks bebas di Pulau Pinang. Tak lama dulu ada juga cerita yang serupa berlaku di Ampang. Kini gejala sosial di kalangan umat Islam sudah menyamai keburukan perangai orang bukan Islam - mereka melakukan hubungan di luar tabi-i, malah menyokong pula pergerakan gender equality, homoseks dan lesbianisma - satu-satu perbuatan kemaksiatan yang amat dimurkai Allah (a.w). Tapi, hari ini manusia begitu berani menentang Allah (a.w) kerana mereka tidak lagi yakin tentang wujudnya Allah (a.w). Mereka tidak takutkan siksaan neraka. Mungkin, ada orang Islam yang tidak mempercayai adanya kiamat dan dunia akhirat, syurga dan neraka. Atau, mereka fikir semua yang Islam dapat syurga - dengan mudah...
Saudara, kita sambung lagi penelitian kita keburukan dunia dewasa ini dan hubungannya dengan terjadinya kiamat dunia. Semoga kita tahu dan faham tentang tuanya usia dunia, kalaupun usia kita belum tua lagi berbanding dengan umur yang diiktiraf manusia sebagai umur tua!
Dalam post yang lalu - iaitu ketika menceritakan begitu jeliknya perangai dan perlakuan muda mudi zaman ini, yang dilapurkan oleh akhbar mengadakan pesta seks bebas di Pulau Pinang. Tak lama dulu ada juga cerita yang serupa berlaku di Ampang. Kini gejala sosial di kalangan umat Islam sudah menyamai keburukan perangai orang bukan Islam - mereka melakukan hubungan di luar tabi-i, malah menyokong pula pergerakan gender equality, homoseks dan lesbianisma - satu-satu perbuatan kemaksiatan yang amat dimurkai Allah (a.w). Tapi, hari ini manusia begitu berani menentang Allah (a.w) kerana mereka tidak lagi yakin tentang wujudnya Allah (a.w). Mereka tidak takutkan siksaan neraka. Mungkin, ada orang Islam yang tidak mempercayai adanya kiamat dan dunia akhirat, syurga dan neraka. Atau, mereka fikir semua yang Islam dapat syurga - dengan mudah...
Keburukan zaman hampir kiamat
Saudara, dalam hadith berikut, Rasulallah (s.a.w) memberitahu tanda-tanda hampirnya kiamat itu sudahpun banyak dan jelas apakala berlakunya 14 perkara berikut - satu demi satu dan bukanlah serentak.[Nota: Mungkin saudara peminat tegar program 'Cinta Ilmu' dalam TV al-Hijrah apabila Ust. Badli Shah bercerita tentang tanda-tanda kiamat). Namun, dalam sabda Rasulallah (s.a.w) kita diberitahu:
Diriwayatkan hadith dari Abi Zarr al-Ghifari, hadith dari Nabi (s.a.w) yang bersabda: ‘Iziq-tarabaz-mannu kathura ubsut-toyalisati, wa-kathuratit-tijaratu, wal-kathural malu, wa-‘uzzima rabbul-mali li-malihi, wa-kathuratil-fahisyatu, wa-kanat imra-atusibyani, wa-kathiral-fasadu, wal-jaras-sultanu, wa-tuffifa fil-mikyali wal-mizani, wa-yurabbir-rajulu jarwa kalbin khairul lahu min an yurabbi waladan, wa-la yuaqqaru kabirun, wa-la yurhamu soghirun, wa-yaksthuru auladuz-zina, hatta innar-rajula la-yaghsyal-marata ‘ala qari’atit-toriqi, fa-yaqulu amthaluhum fi zakumuz-zamani’ Lawi’tazaltum ‘anit-toriqi, yalbasunna juludad-do’ni ‘ala qulubiz-za’bi, amthaluhum fi zalika zamani-mudahinu.’ (Yang bermaksud: Ketika telah hampir zaman i.e. kiamat dunia) (pertama) banyaknya pakaian ‘toyalisati’ (dikalangan wanita Islam), dan (kedua) banyaknya (i.e. berbagai-bagainya) perdagangan, dan (ketiga) banyaknya (i.e. melimpah ruahnya) harta kekayaan, dan (keempat) diagungkan (sebagai) tuhan-tuhan harta kerana harta mereka, dan (kelima) banyaknya (i.e. berleluasanya) kejelikan/perzinaan, dan (keenam) akan ada pemimpin (i.e. menjadi tuan) dari anak-anak kecil, dan (ketujuh) banyaknya (i.e. meluasnya) kerosakan, dan (kedelapan) menyimpang/menyeleweng imam/amir (i.e. pemimpin), dan (kesembilan) dikurangkan takaran (i.e. sukatan) dan timbangan, dan (kesepuluh) dan meramut lelaki sebagai (anak) anak-anak anjing lebih baik baginya dari bahawasanya meramut dia anak-anak, dan (kesebelas) tidak dimuliakan orang-orang tua, dan (keduabelas) tidak menyayangi kanak-kanak, dan (ketigabelas) ramainya anak-anak zina, sehingga jika seorang lelaki menyetubuhi perempuan atas jalan (i.e. laluan ramai) disesuatu tempat lalaun umum, maka berkata oleh orang yang lebih faham dari kalangan/golongan mereka zaman itu: ‘Adakah tidak lebih baik kalian memisahi dari jalan ini!’, dan (keempatbelas) berpakaian mereka (pakaian) kulit kibas/biri-biri atas hati serigala, gambarannya di dalam demikian zaman beberapa orang yang bermuka-muka (i.e. banyak berpura-pura).) – Hadith at-Tobrani dalam Kitab Ausati.
Hadith menyebutkan 15 fenomena (dan tanda-tanda) dalam dunia, yang melibatkan orang Islam dan beriman, yang menunjukkan hampirnya kiamat, iaitu:
Pertama, wanita Islam memakai pakaian ‘toyalisah’. Apakah pakaian ‘toyalisah’? Iaitu wanita berpakaian tetapi tidak menutup aurat mereka. Kerana pakaiannya sempit atau ketata menunjukkan bentuk badan dan perhiasan badannya. Atau pakaian yang nipis – menutup badan tetapi kekal seolah-olah telanjang kerana boleh terbayang susuk tubuhnya dan jelas terbayang perhiasan badannya. Tudungnya menutup sebahagian rambut dan kepalanya tetapi jelas kelihatan rambutnya. Pakaiannya menarik pandangan lelaki yang memandangnya kerana fesyen atau kerana warna dan perhiasan di pakaiannya menarik minat lelaki melihat mereka.
Kedua, perdagangan dan perniagaan umat Islam berbagai-bagai dan serbanika bentuk dan kaedah, sehinggakan wujud perdagangan yang bersifat maya, tiadal reality lagi. Termasuklah perdagangan barangan dan perkhidmatan yang dahuunya tidak diperdagangkan.
Ketiga, harta kekayaan umat Islam melimpah ruahnya, dagangan atau perdagangan tersebar luas sehinggakan wujud dagangan yang ‘time-dependance’ dan tidak lagi bersifat reality spt orang meniagakan alat/instrument hutang dan pinjaman serta modal;
Keempat, orang Islam akan bertuhankan manusia yang kaya kerana kekayaan dan kemewahan mereka dan melimpah ruahnya harta mereka. Mereka berkuasa dan membelikuasa. Mmaka orang-orang ramai mengikuti segala kehendak mereka yang kaya seolah-olah merekalah yang memberi rezki dan kesenangan kepada pengikut-pengikut mereka, i.e. orang awam;
Kelima, merebak dan meluasnya kemaksiatan, terutama perzinaan kerana pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan tanpa batas dan had, tidak dihiraukan oleh masyarakat dan masyarakat hilang kawalan terhadap keburukan manusia;
Keenam, anak-anak kecil menjadi tuan kepada orang tua sehinggakan tidak boleh tidak orang tua terpaksa mengikuti kehendak kanak-kanak atau orang muda; ibubapa telah menjadi hamba kepada anak-anak mereka, dan bergantung kepada ikhsan anak, walhal anak-anak sepatutnya mengharapkan ikhsan ibubapa untuk dapatkan keridhaan Allah (a.w);
Ketujuh, banyaknya dan meluasknya kerosakan di bumi spt pembunuhan, kecurian, kejahatan, penipuan, rompakan, pemerkosaan, dan berbagai salah laku dan kemaksiatan dalam masyarakat umat Islam, yang dilakukan oleh orang yang akui diri mereka Islam;
Kedelapan, berlaku dan meluasnya penyelewengan dan tidak amanah di kalangan para pemimpin (i.e. Imam/Amir) dalam jema’ah umat Islam, berleluasanya rasuah dan penyelewengan tetapi tetap tidak diendahkan oleh yang memimpin;
Kesembilan, berleluasanya penipuan dan penyimpangan dalam jual beli melibatkan sukatan dagangan atau barangan dan timbangan dalam dagangan (termasuk dalam konteks sekarang perbezaan kualiti atau mutu barangan yang didagangkan), pedagang menipu dalam dagangannya;
Kesepuluh, orang Islam lebih menyayangi anak anjing dari anak-anak kecil manusia (termasuk anaknya sendiri), anak anjing lebih dibelai, dipeluk, dicium dan diberi makanan yang khusus, dibela dan dipelihara dengan baik penuh kasih sayang, manakala anak-anak mereka sendiri terbiar atau dibiarkan, malah didera dan tidak mendapat layanan yang setimpal pun;
Kesebelas, umat Islam yang muda atau kanak-kanak tidak lagi menghormati orang tua, terutama kedua ibu bapa mereka sendiri (salah satu peradaban yang ditetapkan oleh Allah (a.w) dalam masyarakat Islam adalah kanak-kanak dan orang muda menghormati orang-orang tua, dan anak-anak berbuat baik terhadap kedua ibu bapa mereka). Hari ini ada anak yang memukul, malah membunuh ibu atau bapanya sendiri, membiarkan mereka tanpa di bela, diletakkan di rumah-rumah jagaan orang tua walhal anak-anak mereka kaya dan senang lenang, dll;
Keduabelas, umat Islam yang dewasa atau tua tidak lagi mengasihi kanak-kanak atau anak-anak kecil – termasuk terjadinya pelbagai penderaan anak-anak, pembuangan anak-anak, mengabaikan kanak-kanak, dll;
Ketigabelas, ramainya anak-anak zina kerana pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan dan lelaki dan perempuan bersekedudukan tanpa pengetahuan dan kawalan orang tua mereka, remaja Islam mengikuti tabiat serta perlakuan orang-orang kafir dalam hubunagn antara lelaki dan wanita, wanita bebas keluar rumah tanpa makhram, tanpa mengira waktu, anak-anak muda dan anak-anak gadis keluar rumah ketika larut malam tanpa diendahkan oleh ibubapa mereka, wanita inginkan layanan masyarakat sama dengan layanan terhadap kaum lelaki kesama-rataan atau equality, wanita menghias diri ketika keluar dan tidak pula berhias di rumah, dll;
Keempatbelas, perzinaan begitu meluas sehingga berlaku secara terang-terangan, di atas atau ditepi-tepi jalan tempat laluan manusia, perzinaan berlaku tanpa berselindung, berlaku di kawasan terbuka, apakala ditegur tidak hiraukan manusia, orang yang melakukannya tidak ada perasaan malu atau segan melakukannya perzinaan tanpa berselindung. Malah, orang yang melihat perbuatan keji mereka, hanya mampu berkata ‘Alangkah baiknya kalau kalian berzina di tempat yang tidak dilihat oleh orang lalau lalang’, kerana masyarakat tidak berupaya menasihati mereka dan jika dinasihatkan pun tidak dihiraukan oleh mereka; dan
Kelimabelas, para pemimpin masyarakat berlaku zalim terhadap masyarakat/rakyat mereka - zalim kerana tidak membela mereka, tidak membantu mengurangkan kesakan dan keserikan hidup rakyatnya), seolah-olah para pemimpin memakai pakaian dari kulit kibas/biri-biri (i.e. sama dengan kibas/biri-biri yang aslinya berkulit sedemikian - maksudnya dalam semua dimensi kelihat pemimpin berjiwa rakyat, tetapi memiliki hati seumpama serigala vis-a-vis kibas/biri-biri – luaran seolah-olah sama dengan masyarakat umum tetapi dalamannya (yang dibaratkan dalam hadith ini) seumpama serigala yang akan membunuh dan memamah biri-biri (a wolf in sheep’s skin); yakni pemimpin atau orang yang berkuasa berpura-pura bersimpati dengan rakyat tetapi sebenarnya memerah atau menganianya dan menyusahkan rakyat demi kepentingan mereka sendiri, kuncu-kuncu mereka, mengutamakan diri dari kebajikan rakyat biasa.
Saudara, yang harus kita faham adalah siksaan Allah (a.w) jika diturunkan ke bumi kepada sesuatu masyarakat atau wilayah tidak mengira orang yang jahat, tetapi mengenai semua - orang iman atau orang kafir atau orang munafiq - semuanya kena. Inilah yang berlaku di Acheh, Indonesia ketika Tsunami dahulu. Demikian jugalah halnya bencana-benca lain yang didatangkan oleh Allah (a.w) untuk menghapuskan manusia yang dibenciNya.
Sememangnya dunia ini semakin tua dan tanda-tanda terjadinya kiamat sudahpun banyak dan jelas kelihatan.
Hadith menyebutkan 15 fenomena (dan tanda-tanda) dalam dunia, yang melibatkan orang Islam dan beriman, yang menunjukkan hampirnya kiamat, iaitu:
Pertama, wanita Islam memakai pakaian ‘toyalisah’. Apakah pakaian ‘toyalisah’? Iaitu wanita berpakaian tetapi tidak menutup aurat mereka. Kerana pakaiannya sempit atau ketata menunjukkan bentuk badan dan perhiasan badannya. Atau pakaian yang nipis – menutup badan tetapi kekal seolah-olah telanjang kerana boleh terbayang susuk tubuhnya dan jelas terbayang perhiasan badannya. Tudungnya menutup sebahagian rambut dan kepalanya tetapi jelas kelihatan rambutnya. Pakaiannya menarik pandangan lelaki yang memandangnya kerana fesyen atau kerana warna dan perhiasan di pakaiannya menarik minat lelaki melihat mereka.
Kedua, perdagangan dan perniagaan umat Islam berbagai-bagai dan serbanika bentuk dan kaedah, sehinggakan wujud perdagangan yang bersifat maya, tiadal reality lagi. Termasuklah perdagangan barangan dan perkhidmatan yang dahuunya tidak diperdagangkan.
Ketiga, harta kekayaan umat Islam melimpah ruahnya, dagangan atau perdagangan tersebar luas sehinggakan wujud dagangan yang ‘time-dependance’ dan tidak lagi bersifat reality spt orang meniagakan alat/instrument hutang dan pinjaman serta modal;
Keempat, orang Islam akan bertuhankan manusia yang kaya kerana kekayaan dan kemewahan mereka dan melimpah ruahnya harta mereka. Mereka berkuasa dan membelikuasa. Mmaka orang-orang ramai mengikuti segala kehendak mereka yang kaya seolah-olah merekalah yang memberi rezki dan kesenangan kepada pengikut-pengikut mereka, i.e. orang awam;
Kelima, merebak dan meluasnya kemaksiatan, terutama perzinaan kerana pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan tanpa batas dan had, tidak dihiraukan oleh masyarakat dan masyarakat hilang kawalan terhadap keburukan manusia;
Keenam, anak-anak kecil menjadi tuan kepada orang tua sehinggakan tidak boleh tidak orang tua terpaksa mengikuti kehendak kanak-kanak atau orang muda; ibubapa telah menjadi hamba kepada anak-anak mereka, dan bergantung kepada ikhsan anak, walhal anak-anak sepatutnya mengharapkan ikhsan ibubapa untuk dapatkan keridhaan Allah (a.w);
Ketujuh, banyaknya dan meluasknya kerosakan di bumi spt pembunuhan, kecurian, kejahatan, penipuan, rompakan, pemerkosaan, dan berbagai salah laku dan kemaksiatan dalam masyarakat umat Islam, yang dilakukan oleh orang yang akui diri mereka Islam;
Kedelapan, berlaku dan meluasnya penyelewengan dan tidak amanah di kalangan para pemimpin (i.e. Imam/Amir) dalam jema’ah umat Islam, berleluasanya rasuah dan penyelewengan tetapi tetap tidak diendahkan oleh yang memimpin;
Kesembilan, berleluasanya penipuan dan penyimpangan dalam jual beli melibatkan sukatan dagangan atau barangan dan timbangan dalam dagangan (termasuk dalam konteks sekarang perbezaan kualiti atau mutu barangan yang didagangkan), pedagang menipu dalam dagangannya;
Kesepuluh, orang Islam lebih menyayangi anak anjing dari anak-anak kecil manusia (termasuk anaknya sendiri), anak anjing lebih dibelai, dipeluk, dicium dan diberi makanan yang khusus, dibela dan dipelihara dengan baik penuh kasih sayang, manakala anak-anak mereka sendiri terbiar atau dibiarkan, malah didera dan tidak mendapat layanan yang setimpal pun;
Kesebelas, umat Islam yang muda atau kanak-kanak tidak lagi menghormati orang tua, terutama kedua ibu bapa mereka sendiri (salah satu peradaban yang ditetapkan oleh Allah (a.w) dalam masyarakat Islam adalah kanak-kanak dan orang muda menghormati orang-orang tua, dan anak-anak berbuat baik terhadap kedua ibu bapa mereka). Hari ini ada anak yang memukul, malah membunuh ibu atau bapanya sendiri, membiarkan mereka tanpa di bela, diletakkan di rumah-rumah jagaan orang tua walhal anak-anak mereka kaya dan senang lenang, dll;
Keduabelas, umat Islam yang dewasa atau tua tidak lagi mengasihi kanak-kanak atau anak-anak kecil – termasuk terjadinya pelbagai penderaan anak-anak, pembuangan anak-anak, mengabaikan kanak-kanak, dll;
Ketigabelas, ramainya anak-anak zina kerana pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan dan lelaki dan perempuan bersekedudukan tanpa pengetahuan dan kawalan orang tua mereka, remaja Islam mengikuti tabiat serta perlakuan orang-orang kafir dalam hubunagn antara lelaki dan wanita, wanita bebas keluar rumah tanpa makhram, tanpa mengira waktu, anak-anak muda dan anak-anak gadis keluar rumah ketika larut malam tanpa diendahkan oleh ibubapa mereka, wanita inginkan layanan masyarakat sama dengan layanan terhadap kaum lelaki kesama-rataan atau equality, wanita menghias diri ketika keluar dan tidak pula berhias di rumah, dll;
Keempatbelas, perzinaan begitu meluas sehingga berlaku secara terang-terangan, di atas atau ditepi-tepi jalan tempat laluan manusia, perzinaan berlaku tanpa berselindung, berlaku di kawasan terbuka, apakala ditegur tidak hiraukan manusia, orang yang melakukannya tidak ada perasaan malu atau segan melakukannya perzinaan tanpa berselindung. Malah, orang yang melihat perbuatan keji mereka, hanya mampu berkata ‘Alangkah baiknya kalau kalian berzina di tempat yang tidak dilihat oleh orang lalau lalang’, kerana masyarakat tidak berupaya menasihati mereka dan jika dinasihatkan pun tidak dihiraukan oleh mereka; dan
Kelimabelas, para pemimpin masyarakat berlaku zalim terhadap masyarakat/rakyat mereka - zalim kerana tidak membela mereka, tidak membantu mengurangkan kesakan dan keserikan hidup rakyatnya), seolah-olah para pemimpin memakai pakaian dari kulit kibas/biri-biri (i.e. sama dengan kibas/biri-biri yang aslinya berkulit sedemikian - maksudnya dalam semua dimensi kelihat pemimpin berjiwa rakyat, tetapi memiliki hati seumpama serigala vis-a-vis kibas/biri-biri – luaran seolah-olah sama dengan masyarakat umum tetapi dalamannya (yang dibaratkan dalam hadith ini) seumpama serigala yang akan membunuh dan memamah biri-biri (a wolf in sheep’s skin); yakni pemimpin atau orang yang berkuasa berpura-pura bersimpati dengan rakyat tetapi sebenarnya memerah atau menganianya dan menyusahkan rakyat demi kepentingan mereka sendiri, kuncu-kuncu mereka, mengutamakan diri dari kebajikan rakyat biasa.
Saudara, yang harus kita faham adalah siksaan Allah (a.w) jika diturunkan ke bumi kepada sesuatu masyarakat atau wilayah tidak mengira orang yang jahat, tetapi mengenai semua - orang iman atau orang kafir atau orang munafiq - semuanya kena. Inilah yang berlaku di Acheh, Indonesia ketika Tsunami dahulu. Demikian jugalah halnya bencana-benca lain yang didatangkan oleh Allah (a.w) untuk menghapuskan manusia yang dibenciNya.
Sememangnya dunia ini semakin tua dan tanda-tanda terjadinya kiamat sudahpun banyak dan jelas kelihatan.
Saudara, yang utama pada kita adalah, kita tidaklah tergolong dari kalangan mereka yang disebutkan dalam hadith ini. Dan, kita berkesempatan memperbaiki diri dan menyediakan diri sebaik munkgin demi kebajikan akhirat kita. Mudah-mudahan kita sempat menyemak ilmu yang kita asaskan amalan dan ibadah kita, meninggalkan yang dimurkai Allah (a.w), belajar apakah aqidah dan syariat Islam yang betul dan meninggalkan apa-apa yang bukannya termasuk dalam persepektif Islam yang haq berdasarkan ilmu al-Quran dan as-Sunnah, supaya kita berjaya menambah tabungan simpanan akhirat (pahala untuk kebajian akhirat) kita.
Kita diberitahu bahawa kejayaan akhirat itu mudah saja - bagaimana? Patuhi ketetapan Allah (a.w) dalam al-Quran dan as-Sunnah, pasti mendapat syurga - Ayat 13: an-Nisa'. Taatkan Allah (a.w) bererti kita mentaati segala ketetapan Allah (a.w) dalam al-Quran dan kita akur dengan ketetapan as-Sunnah, kerana Islam yang benar itu sandaranya hanyalah ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, bukan ketetapan ulama' atau manusia. Sebenarnya, kita boleh menilai sendiri secara pasti menilai prestasi akhirat kita. Kerana semua formula dan soalan bagaimana nak berjaya dan selamat di akhirat sudahpun disediakan dan jawapannya jelas, tidak meragukan - semuanya ada dalam al-Quran dan as-Sunnah.
Kita diberitahu bahawa kejayaan akhirat itu mudah saja - bagaimana? Patuhi ketetapan Allah (a.w) dalam al-Quran dan as-Sunnah, pasti mendapat syurga - Ayat 13: an-Nisa'. Taatkan Allah (a.w) bererti kita mentaati segala ketetapan Allah (a.w) dalam al-Quran dan kita akur dengan ketetapan as-Sunnah, kerana Islam yang benar itu sandaranya hanyalah ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, bukan ketetapan ulama' atau manusia. Sebenarnya, kita boleh menilai sendiri secara pasti menilai prestasi akhirat kita. Kerana semua formula dan soalan bagaimana nak berjaya dan selamat di akhirat sudahpun disediakan dan jawapannya jelas, tidak meragukan - semuanya ada dalam al-Quran dan as-Sunnah.
No comments:
Post a Comment