Tuesday, January 14, 2014

Wajarkah meraikan 'Mauludur Rasul'?

Assalamualaikum,
Saudara hari ini 14 Januari 2014, kebetulan 12 Rabi'ul awal 1435 H, adalah ulang tahun hari kelahiran Nabi Muhammad (s.a.w). Umat Islam arus perdana di Malaysia ini mengadakan pelbagai program untuk memperingati 'hari keputraan' Rasulallah (.a.w) sebagai membuktikan 'kecintaan mereka' kepada Rasulallah (s.a.w). Antara program yang sering diberi keutamaan oleh umat Islam arus perdana adalah beramai-ramai berjalan sambil melagukan pelbagai kalimah pujaan dan pujian sambil berjalan seolah-olah melambangkan penghijrahan dari kegelapan atau kejahilan kepada cahaya keimanan, Islam. Itulah yang dibawakan oleh Rasulallah (s.a.w).
Saudara, umat Islam megagungkan Nabi Muhammad (s.a.w) sebagai manusia yang agung lagi hebat. Tapi, umat Islam tidak mengagungkan dan memberi keutamaan atau penekanan kepada apa yang dibawakan oleh Rasulallah (s.a.w)! Yang lebih utama pada umat Islam dalam Islam adalah mengutamakan apa yang dibawakan, diajarkan dan ditunjukkan oleh Rasulallah (s.a.w) iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Hari ini saban tahun umat Islam arus perdana membuat program besar-besaran meraikan hari keputraan beliau, spt berarak sambil menyanyi, namun setiap hari mereka juga membelakangkan ajaran dan perintah Rasulallah (s.a.w)! Satu kontradiksyen (contradiction) yang amat memalukan kepada orang Islam yang faham Islam. Hari ini begitu banyaknya perkara yang ditolak atau tidak diterima oleh majoriti umat Islam yang kononnya menunjukkan kasih sayang mereka kepada Rasulallah (s.a.w). Dalam blog ini banyak contoh-contoh yang umat Islam arus perdana bukan sahaja menolak ajaran dan suruhan Rasulallah (s.a.w), malah menolak perintah dan suruhan Allah (a.w) sendiri!
Saudara, mereka yang mengadakan program besar-besaran meraikan hari keputraan beliau samalah seperti mereka yang merayakan kedatangan Tahun Baru 2014 yang lalu - 1 haribulan Januari 2014 - merayakan kedatangan tahun baru, bermula dengan jeritan mereka yang berhimpun ketika jam membunyikan masuknya waktu 12 tengah malam! Manusia meraikan Tahun Baru seolah-olah mereka merayakan tamatnya usia mereka setahun lagi, dan dekatnya mereka setahun lagi kepada hari kematian mereka. Anihnya, mereka telah setahun lagi hampir ke neraka bagi mereka yang tidak Islam, dan ke neraka juga bagi orang Islam yang tidak akur dengan ketetapan as-Sunnah! Umat Islam yang merayakan sedemikian juga tidak jauh bezanya dengan masyarakat umum yang merayakan kedatanagn tahun baru atau kedatangan hari kelahiran mereka, sebagaimana baru-baru ini Siti Nurhaliza dan suaminya merayakan Hari Kelahiran Siti dengan membelanjakan sekian banyak wang, menari dan bergaul dengan manusia yang kebanyaknya tidakpun menutup aurat mereka. Demikianlah jauhnya umat Islam dari menghormati Rasulallah (s.a.w), memahami syariat Islam ... Tidak hairanlah Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa dari perspektif Islam, zaman yang mendatang jauh lebih buruk dari zaman yang lalu - tahun 2014 jauh lebih buruk dari tahun 2013 - dalam erti kata manusia Islam itu akan terus menombor-duakan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) dan menombor-satukan manusia, para ulama' yang mereka anggap berilmu, walhal mereka lebih kerap merujuk kepada kata-kata dan cakap-cakap manusia dan jarang sekali merujuk kepada firman Allah (a.w) dan sabda Rasulallah (s.a.w). Mereka meninggalkan ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya dan menonjolkan personaliti agung - agung pada pandangan dan perkiraan mereka - dan mengketepikan sedikit demi sedikit serta semakin jauh dari panduan dan ajakan Allah (a.w) dan RasulNya, wal iya zubillah.
Saudara, Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa tidak akan masuk syurga orang yang tidak beriman - beriman dengan 6 rukun keimanan yang kita yang Islam diajarkan semenjak kecil lagi. Iman itu benar jika terbenam (yakni, terukir) dalam kalbu atau hati kita setiap saat dan ketika, kita ikrarkan dengan kata-kata (termasuk bersyahadah dan selawat atas beliau) dan didemokan melalui perbuatan atau amalan/ibadah. Tidak beriman seseorang itu kalau dia tidak solat, kalau dia tidak amalkan atau ibadahkan segala amalan dan ibadah yang diwajibkan. Kokoh imannya kalau dia juga melaksanakan amalan dan ibadah yang sunat. Beriman dia kalau dia juga rela dan suka menginfaqk dan bersedekah demi fi sabilillah. Tidak beriman seorang Islam itu jika dia membazirkan harta dan kekayaannya! Rasulallah (s.a.w) juga memberitahu bahawa tidak beriman seorang yang akui dirinya Islam jika dia tidak menyayangi Rasulallah (s.a.w) melebihi kasih sayangnya kepada anak-anaknya, kedua ibu bapanya, dan manusia sejagat.
Saudara, berapa ramaikah orang Islam yang sayangkan atau kasihkan atau cintakan Rasulallah (s.a.w)? Tak ramai. Daripada 1,000 oran yang akui dirinya Islam hanya seorang sahaja. Kerana, siapa yang cintakan Rasulallah (s.a.w) pasti dia dapat syurga. Tapi, Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa daripada 1,000 yang lahir Islam, hanya seorang sahaja yang dapat syurga! Kalau seseorang yang Islam itu sayangkan Rasulallah (s.a.w) pastilah dia berusaha sekuat mungkin mengimarahkan Islam - kerana itulah yang dibawakan oleh Rasulallah (s.a.w) kepada manusia, dan kepada umat Islam khususnya. Kalau seorang yang Islam itu sayangkan dan cintakan Rasulallah (s.a.w) pastilah dia sentiasa mengimarahkan dan melestarikan dan menyebarluaskan ajaran Rasulallah (s.a.w) - iaitu as-Sunnah. Merayakan Hari Keputraaan Nabi atau Mauludur Rasul bukanlah tanda atau lambang atau cara atau bukti umat Islam itu cintakan Rasulallah (s.a.w).
Diriwayatkan hadith daripada Anas bin Malik (r.a) berkata: ‘Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Tidak beriman salah seorang dari kamu sehingga aku lebih kamu kasihi daripada anak-anak kamu, kedua ibu bapa kamu, dan manusia seluruhnya.’ - Hadith Ibnu Majah.
Hadth ini memberi panduan kepada kita bahawa bukti cinta kita kepada Rasulallah (s.a.w) itu mengatasi cinta kita kepada kedua ibubapa kita dan anak-anak kita dan isteri/suami kita malah manusia sejagat. Tapi hari ini kita kasihkan orang yang tidakpun mencintai Rasulallah (s.a.w). Sesungguhnya umat Islam itu wajib utamakan cinta pada Allah (a.w) kerana tanpa ikhsan Allah (a.w) memberikan kita peluang hidup di dunia, pasti kita tidak dilahirkan, malah mati ketika dilahirkan dan seumpamanya. Kita diwajibkan oleh Allah (a.w) sayangi dan cintai kedua ibu bapa kita. Ini adalah perintah Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w). Bahawa tanpa keridhaan kedua ibu bapa kita, maka Allah (a.w) tidak ridha terhadap kita, dan kalau kita tidak mendapat keridhaan Allah (a.w), jangan harap mendapatkan syurga. Malah kita wajib cintakan Rasulallah (s.a.w) melebihi cinta dan kasih sayang kita terhadap kedua ibu bapa kita! Maksudnya, lebih pasti. Kalau kita bencikan atau tidak sayangi atau cintakan Rasulallah (s.a.w), maka pastilah kita dibeci Allah (a.w.). Apakah bukti kecintaan? Buktinya kita ikuti segala kemahuannya dan taati segala suruhannya dan kita jauhi segala larangan dan tegahannya, dan kita cuba senangkan dan sukakan hatinya, seumpama beliau sentiadalah berdepan dengan kita. Malah dalam konteks Rasulallah (s.a.w) walaupun beliau sudah wafat, namun segala perintah dan suruhan dan segala tegahan dan larangan kekal diwajibkan atas kita yang Islam, kerana itulah perintah Allah (a.w) - antaranya Ayat 7: al-Hasyr.
Saudara, kita yang Islam wajib ingat bahawa syurga itu adalah matlamat akhir kita dan kita bersedia untuk syurga ketika berada di dunia - dengan melaksanakan segala sesuatu yang diperintahkan oleh Allah (a.w) dan yang disuruh oleh Rasulallah (s.a.w) - Ayat 13: an-Nisa'. Kita wajib berwspada bahawa neraka itu pasti kita dapati jika kita melakukan sesuatu yang ditegah oleh Allah (a.w) dan yang ditegah Rasulallah (s.a.w) dan melanggar batasan atau peraturan melibatkan aqidah dan syariat Islam yang ditetapkan oleh Allah (a.w) dan yang ditetapkan oleh Rasulallah (s.a.w) - Ayat 14: an-Nisa'.
Saudara, misi Rasulallah (s.a.w) disebutkan dalam hadith berikut. Tetapi, berapa ramaikan umat Islam yang akur dengan apa yang disebutkan oleh Rasulallah (s.a.w) itu? Hari ini ramai umat Islam yang tidakpun ambil iktibar dari hadith atau sabda Rasulallah (s.a.w) ini.
Diriwayatkan hadith daripada Abu Musa asy-Syaari (r.a) katanya Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Perumpamaan petunjuk (hidayah) dan ilmu pengetahuan, yang Allah (a.w) mengutus aku untuk menyampaikannya, (adalah) seperti hujan lebat yang jatuh ke bumi. Bumi itu ada yang subur, menghisap (atau menyerap) air, menumbuhkan tumbuh-tumbuhan, dan rumput-rumput yang banyak. Ada pula bumi yang keras, tidak menyerap (atau tidak meresap) air sehingga tergenang (atau bertakung) air. Maka Allah (a.w) memberi manfaat dengan dia (yakni, dengan hujan itu) kepada bumi dan makhlok di bumi. Mereka dapat minum dan memberi minum (kepada binatang, dll seumpamanya), dan untuk (manusia) bercucuk tanam. Dan ada pula hujan yang jatuh ke bahagian lain, iaitu di tanah yang tidak menggenangkan (iaitu tidak menakung) air dan tidak pula menumbuhkan rumput dan tumbuh-tumbuhan.
‘Begitulah perumpamaan orang yang belajar agama (yang diibaratkan sebagai hujan), yang mahu memanfaatkannya (yakni, mengambil manfaat dari ilmu dan petunjuk) apa yang aku disuruh Allah (a.w) menyampaikannya, dipelajarinya dan diajarkannya (kepada orang lain). Dan, begitu pula perumpamaan orang yang tidak mahu memikirkannya dan mengambil peduli dengan petunjuk Allah (a.w) (yakni, membiarkannya, tidak beramal dengannya dan tidak pula diajarkannya kepada orang lain), (ilmu dan petunjuk) yang aku diutus (oleh Allah (a.w)) untuk menyampaikannya.’ [Hadith Bukhari]

Saudara, kita lihat janji Allah (a.w) berikut bahawa sesiapa yang kasihkan Rasulallah (s.a.w) - bermaksud akur dengan perintah Allah (a.w) pada Ayat 13: an-Nisa' dan Ayat 7: al-Haysr - pastilah di mencintai Allah (a.w): 

Firman Allah (a.w): 'Mai uti’ir rasula faqad ata’allaha.'(Yang bermaksud: Barangsiapa taatkan Rasulallah (s.a.w) sungguh-sungguh mereka telah mentaati Allah (a.w) …’ - Ayat 80: an-Nisa’.
Diriwayatkan hadith daripada Muqotil (r.a) yang berkata bahawa Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Sesiapa mengasihi aku, sesungguhnya dia mengasihi Allah (a.w). Dan, sesiapa yang mentaati aku, sesungguhnya dia mentaati Allah (a.w).’ - Hadith Bukhari.
Saudara, kita diperingatkan, walau apapun yang kita lakukan, bahawa sekiranya kita menolak satu sahaja ketetapan as-Sunnah, maka kita terkeluar dari Islam (i.e. jatuh kafir), walaupun kita telahpun merayakan 70 tahun Mauludur Rasulpun! Justeru itu, janganlah kita salah faham dalam Islam, kita utamakan kulit sesuatu dan lupakan isinya!
Firman Allah (a.w): 'Qul ati’ullaha war-rasula, fain tawallau fainallaha la tuhibbul kafirina.' (Yang bermaksud: ‘Katakanlah (olehmu wahai Muhammad (s.a.w))! Taatilah Allah (a.w) dan RasulNya; maka jika kamu berpaling (yakni, menolak atau engkar perintah) maka sesungguhnya Allah (a.w) itu tidak kasihkan orang-orang kafir.) - Ayat 32: ali-Imran.
Saudara, dalam firman Allah (a.w) di atas itu jelas, bahawa sesiapa yang ingkar ikuti ketetapan as-Sunnah jatuh kafir. Oleh itu berwaspadalah. Kalau kita terlibat, maka bukanlah kita mengingati Mauludur Rasul, kerana lahirnya Rsulallah (s.a.w) seorang insan yang baik sifatnya atas kehendak Allah (a.w) untuk menyediakan dia sebagai 'khattamal nabiyin' - Nabi penamat, dan 'uswatun hasanah' - model terbaik bagi manusia. Dan, kita juga diperingatkan oleh Rasulallah (s.a.w) dalam hadith berikut mesej yang sama dengan firman Allah (a.w) di atas itu:
 
Diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah (r.a) berkata bahawa Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Setiap umatku masuk syurga, selain orang yang ‘enggan’ (yakni, orang yang enggan mengikuti perintah Allah (a.w) dan RasulNya).’ ‘Mereka (para sahabat) bertanya: ‘Wahai Rasulallah (s.a.w)! Siapakah yang ‘enggan’ itu?’ ‘Rasulallah (s.a.w) menjawab: ‘Sesiapa yang mematuhi perintahku masuk syurga, dan sesiapa yang melanggar perintahku, maka sesungguhnya orang itu ‘enggan’ (yakni, mereka yang ‘enggan’ itu adalah mereka yang tidak mematuhi perintah Rasulallah (s.a.w) tidak masuk syurga, yakni masuk neraka).’ - Hadith Bukhari.  
Saudara, kita diberitahu bahawa kita yang Islam hanya dapat syurga jika kita mendapat kerahmatan Allah (a.w). Tak mungkin kita dapat syurga hanya dengan mengerjakan segala amalan dan ibadah yang diwajibkan - spt solat fardu, puasa Ramadhan, mengeluarkan zakat, menunaikan haji dan umrah ketika sudah mampu, kerana nilai kurniaan Allah (a.w) terhadap kita tidak dapat diimbangi dengan apa yan Allah (a.w) berikan pada kita. Hari ini, begitu ramai orang yang akui dirinya Islam tapi tak solat, tak puasa dan kaya raya tapi menangguhnya ibadah haji mereka, kaya raya tapi membazirkan kekayaan mereka dan tidak menginfaqkan harta untuk fi sabilillah, dan banyak lagi. Malah, orang yang istiqamah menambah amalan dan ibadah dengan melakukan amalan dan ibadah sunat sekalipun tidak akan dapat mengimbangi kurniaan Allah (a.w). Malah, berapa ramai pula umat Islam yang bermal yang menyimpang dari ketetapan as-Sunnah! Jika begitu bagaimana nak mendapat kerahmatan Allah (a.w)! Bagaimana nak dapat kerahmatan Allah(a.w)? Satu caranya diberitahu oleh Allah (a.w): 
Firman Allah (a.w): 'Wa ati’ullaha war-rasula la’allakum turhamuna.' (Yang bermaksud: ‘Dan taatkanlah akan Allah (a.w) dan RasulNya mudah-mudahan (yakni, nescaya) kamu mendapat rahmat (Allah (a.w)) (yakni, kerahmatan Allah (a.w) adalah balasan syruga)) - Ayat 132: ali-Imran.
Kita telah teliti bahawa ‘kerahmatan’ Allah (a.w) itu amat penting. Seseorang yang Islam dan beriman tidak dapat syurga semata-mata dengan mengerjakan amalan dan ibadah. Syarat untuk mendapat syurga itu adalah semata-mata kerana mendapat ‘rahmat’ Ilahi. Kerahmatan itu didapati hanya dengan mentaati Allah (a.w) dan RasulNya. Sesiapa yang tidak mentaati Rasulallah (s.a.w) pasti tidak akan mendapat kerahmatan Allah (a.w), kecuali Allah (a.w) sendiri memberikan kelonggaran. Tetapi, memandangkan Rasulallah (s.a.w) berkata-kata hanya akan dasar wahyu daripada Allah (a.w), maka dapat ditakrifkan bahawa tanpa mentaati Rasulallah (s.a.w) tidak akan mendapat rahmat Allah (a.w).
Firman Allah (a.w): 'Wamai yutiillaha wa-rasulahu faqad faza fauzan ‘aziman.' (Yang bermaksud: Barangsiapa mentaati Allah (a.w) (yakni, ikuti al-Quran) dan (mentaati) RasulNya (yakni, ikuti as-Sunnah), maka nescaya sungguh-sungguh dia mendapat kemenangan (suatu) kemenangan (atau keuntungan) yang paling besar (yakni, syurga)) - Ayat 71: al-Ahzab]
Saudara, kemenangan dalam Islam itu adalah berjaya diselamatkan dari siksaan kubur ketika sebelum kiamat, dan mendapat syurga setelah dihisab di akhirat kelak. Malah, begitu besarnya bonos akhirat bagi kita kalau kita menombor-satukan Rasulallah (s.a.w) dan menombor-duakan para ulama' selainnya, walaupun pada kaca mata manusia ulama yang hebat, kerana tanggapan sedemikian itulah boleh menyimpangkan aqidah umat Islam dan boleh menyesatkan mereka dalam mengamalkan syariat Islam. Sepatutnya, agungkan Rasulallah (s.a.w) kemudian baru kita lihat kehebatan ulama' dalam konteks keagungan Rasulallah (s.a.w) itu. Itu yang benar.
Firman Allah (a.w): 'Qul in kuntum tuhibbunallaha fat-tabi’uni, yuhbibkumullaha ya yaghfirlakum zunubakum …' (Yang bermaksud: Katakan olehmu (wahai Muhammad (s.a.w) (kepada manusia)! Jika ada kamu kasihkan Allah (a.w), maka ikutilah aku (Rasulallah (s.a.w)), maka Allah (a.w) akan mengampuni dosa-dosa kamu …) - Ayat 31: ali-Imran.
Saudara, insya Allah kita akan bincangkan lagi tajuk ini dalam post selanjutnya. Yang wajib kita akur adalah hakikat syurga itu pasti kita dapat jika kita akur dengan firman Allah (a.w) dalam al-Quran pada Ayat 13: an-Nisa'. Ini adalah perintah induk dan agung al-Quran. Merangkumi perintah agung ini adalah perintah-perintah lain dalam al-Quran termasuklah Ayat 80: an-Nisa', dan ayat-ayat yang kita telahpun rujuk di atas.

Jazakallahu khairah






No comments:

Post a Comment