Saturday, August 2, 2014

Islam larang kahwin campur kecuali ...

Assalamualaikum,
Saudara, kita telahpun selamat menghabiskan ibadah puasa kita selama sebulan dan telahpun merayakan Aidi Fitri simbol kejayaan dalam ibadah kita sepanjang Ramadhan. Kerana puasa Ramadhan kita itu kita puasakan dengan penuh keimanan - mengharapkan ganjaran syurga Allah (a.w) dan diselamatkan dari neraka Allah (a.w), maka kita dibebaskan dari kesemua dosa-dosa kita yang telah lalu. maka kita di akhirat kelak - jika kekal dalam keimanan yang sedemikian itu - pasti mendapat syurga Allah (a.w).
Mungkin ada diantara kita yang diberi peluang oleh Allah (a.w) menemui Malam al-Qadr, maka kita mendapat ganjaran pahala seumpama beribadah tanpa cacat celanya selama 1,000 bulan atau 83 tahun 4 bulan dan sepanjang tempoh tersebut kita dianggap tidakpun melakukan sebarang dosa walaupun sedikit. Itulah kehebatan Malam al-Qadr itu. Maka sebagaimana kata Jibril (a.s) memberitahu Rasulallah (s.a.w) bahawa Malam al-Qadr itu ganjaran pahalanya lebih dari ganjaran pahala amalan 4 orang Bani Israil - 3 daripada mereka adalah nabi dan seorang adalah orang alim Bani Israil - yang beramal selama 80 tahun tanpa sekelip matapun melakukan kemaksiatan. Jelaslah Allah (a.w) memberi peluang kepada umat Muhammad (s.a.w) peluang yang lebih hebat dari apa yang dikurniakan Allah (a.w) kepada Bani Israil, walaupun Bani Israil diberi keutamaan oleh Allah (a.w) kehebatan melebihi suku bangsa lain! Bagi kita yang tak diizinkan Allah (a.w) menemui Malam al-Qadr itu tahun ini, insya Allah kita berusaha beramal dan beribadah serta menjalani kehidupan dunia yang lebih baik yang melayakkan kita dianugerahkan Allah (a.w) Malam al-Qadr dalam bulan Ramadhan tahun depan (1436), insya Allah.

Peringatan Allah (a.w)

Saudara, dalam post ini kita lihat dan fahami ketentuan Allah (a.w) menyentuh perkahwinan campuran - antara orang iman, contohnya, orang Melayu dengan orang China atau India atau orang Barat yang beragama selain Islam. Allah (a.w) melarang umat Islam yang beriman itu - sama ada lelaki ataupun peremupan - menikahi lelaki/perempuan beragama lain, tak kira bangsa apa, kecualilah mereka sudah Islam dan beriman bukan setakat menjadi orang Islam sahaja, tetapi beriman.
Ramai orang Melayu - terutama wanita Melayu di kalangan keturunan diraja, tokoh korporat dan pelakun, yang memilih bangsa lain sebagai teman hidup mereka - lelaki ataupun perempuan. Mereka merasai bahawa menikahi bangsa lain terutama - 'orang putih' itu lebih baik, lebih menguntungkan dan mereka lebih jujur dan lebih mencintai mereka, berbanding dengan orang Melayu - lelaki/perempuan. Tambahan pula dikalangan masyarakat Melayu hari ni begitu ramai kaum muda lelaki Melayu yang tertinggal di belakang berbanding dengan kaum wanita Melayu dalam banyak perkara menyentuh maisya duniawi. Ramai pula lelaki Melayu yang terjebak dengan dadah dan merempit, maka tidak di minati oleh wanita Melayu yang lazimnya lebih berjaya dalam urusan duniawi! Tambahan pula lelaki Melayu pada wanita Melayu sedemikian tidak berbudi baik, kurang cultured dan tidak pandai mengambil hati wanita Melayu, berbanding dengan orang putih dari Amerika atau UK atau dari mana-mana negara Eropah.
Hari ini, ramai pula wanita Melayu yang terangkut hti dengan orang hitam (yang kebetulan ramai di Malaysia menuntut di IPTS). Mereka itu amat lembut dan sopan berbicara dengan wanita, tanpa mengira kecantikan mereka, yang mereka inginkan adalah keseronokan dunia, yang kebetulan ramai wanita Melayu yang montel dan tembam sukar dapat teman lelaki Melayu yang lebih memilih pula!

Dalam banyak kes, wanita Melayu yang mengahwini lelaki Barat dan bangsa China atau India seringkali mengabaikan Islamnya dan mengamalkan cara dan gaya hidup yang sama sekali mengabaikan tuntuan agama Islam - mereka tidak solat, tidak berpuasa, mendedahkan aurat, dan tidak mendalami ilmu agama dan tidak tertib agamanya. Malah, seringkali mereka mengikuti budaya dan cara serta gaya hidup ke Baratan atau keChinaan atau keIndiaan dan sebagainya. Kalau pasangan Melayu itu lelaki, jarangkali mereka boleh membentuk isteri yang berbangsa asing itu, malah lelaki Melayu suka meniru gayahidup mereka pula, dan meninggalkan budaya dan cara hidup orang Islam, lebih-lebih lagi orang yang beriman! Maka dengan itulah Allah (a.w) melarang orang iman (yakni, orang Islam yang beriman) lelaki/perempuan supaya jangan menikahi perempuan/lelaki musyrik (i.e. yang kafir) kecualilah setelah mereka benar-benar Islam dan bersedia dengan penuh rela hati untuk menjadi orang iman (i.e. masuk Islam dan beramal sebagaimana orang iman beramal dan menjalani kehidupan sebagai orang iman menepati tuntuan al-Quran dan as-Sunnah). Inilah firman Allah (a.w) dalam ayat berikut:

Menikahi orang musyrik/Kafir

Saudara, Allah (a.w) dalam firmanNya dalam ayat berikut memberi peringatan kepada orang iman, supaya berhati-hati dalam perkara mengahwini orang yang tidak Islam dan kemudian masuk Islam kerana pernikahan tersebut:
Firman Allah (a.w): ‘Wa-la tankihul musyrikati hatta yu’mina; wa-laamatun (-um) mukminatun khairun min (-im) musyrikatin wa-lau a’jabatkum; wa la tunkihu musyrikina hatta yu’minu; wa-la‘abdun (-um) mukminun khairun (-um) min (-im) musyrikina wa-lau a’jabakum; ulaika yad’u ilan-narial-ayat’ (Yang bermaksud: Dan janganlah kalian (i.e. lelaki mukmin) menikahi wanita musyrik sehingga beriman dia (i.e. wanita itu) dan (perbandingannya) nescaya amah (i.e. hamba wanita) yang beriman lebih baik dari wanita musyrik (i.e. yang hendak dinikahi) jikapun menakjubkan kalian; dan janganlah (wanita) beriman menikahi lelaki musyrik sehingga dia (i.e. lelaki itu) beriman, dan nescaya hamba lelaki yang beriman lebih baik dari lelaki musyrik (yang hendak dinikahi itu) jikapun dia (i.e. lelaki yang hendak dinikahi itu) menakjubkan kalian; mereka (yang musyrik) itu mengajak kalian ke neraka, manakala Allah (a.w) mengajak kalian ke syurga dan keampunan (dari Allah (a.w)) dengan izinNya jua; demikianlah Kami (Allah (a.w) menerangkan ayat-ayat Kami (Allah (a.w)) kepada manusia (yang beriman) supaya mereka diberi peringatan/beringat atau mengambil peringatan.) – Ayat 221: al-Baqarah
Saudara, Allah (a.w) dalam firmanNya pada Ayat 221: al-Baqarah itu melarang seorang lelaki iman (i.e. Islam dan beriman) menikahi seorang/beberapa orang wanita yang musyrik (i.e kafir, yang tidak Islam dan kalau Islam tidak pula beriman), kecualilah wanita tersebut masuk Islam dan dia pula orang yang masuk Islam kerana keimanannya, kerana keyakinannya bahawa agama Islam itu adalah agama ciptaaan Allah (a.w) untuk manusia, dan bukan kerana ingin menikahi si lelaki iman tersebut kerana pelbagai sebab termasuklah 'cinta'. Ramai wanita bangsa lain yang tidak Islam masuk Islam kerana hendak menikahi seorang lelaki Islam.
Demikian jugalah kesnya dengan seorang wanita iman (i.e. Islam dan beriman) yang mencari pasangan hidup lelaki yang musyrik (i.e. kafir) kerana terpesona dengan gelagat lelaki sedemikian. Hendaklah wanita sedemikian pastikan bahawa dia hanya menikahi lelaki tersebut setelah masuk Islam dan meyakini bahawa si lelaki tersebut masuk Islam kerana keimanannya atau keyakinannya bahawa Islamlah agama yang selamat untuk manusia, maka dia terdorong masuk Islam bukan kerana wanita yang ingin menikahinya atau wanita yang dia ingi nikahi!
Allah (a.w) membertahu larangan tersebut tetap, walaupun lelaki/prempuan Islam yang beriman tersebut merasa takjub atau amat menghairankan kebaikan atau perawakan atau budi pekerja si wanita/lelaki yang ingin dinikahinya itu! malah Allah (a.w) memberitahu, bagi lelaki yang beriman itu, menikahi seorang amah (pembantu rumah) yang beriman lebih baik. Dan, begitu juga bagi wanita orang iman adalah lebih baik dia menikahi atau dinikahkan kepada seorang hamba/khadam yang beriman, berbanding dengan lelaki/wanita yang musyrik/kafir. Kerana apa? Kerana wanita/lelaki musyrik yang masuk Islam kerana ingin menikahi perempuan/lelaki Islam itu, akan mengajak atau membimbing suaminya/isterinya yang bukan Islam asalnya, pastinya melambangkan gaya hidup dan peradaban yang sama sekali tidak Islam akhirnya menjerumuskan mereka ke neraka. Ini pasti berlaku, kerana itulah kenyataan yang Allah (a.w) beritahu kepada kita sebagai peringatan di akhir ayat tersebut. Allah (a.w) adalah zat yang maha mengetahui segala sesuatu - yang jelas mahupun yang ghaib, kini atau esok.
Saudara, dalam realiti semasa berapa orangkah lelaki/perempuan Melayu yang mengahwini perempuan/lelaki bangsa bukan Melayu - yang masuk/memeluk Islam kemudiannya, kerana perkahwinan tersebut, yang benar-benar telah membentuk rumah tangga yang diperintahkan oleh Allah (a.w) diikuti oleh orang Islam yang beriman? Saudara boleh lihat ketika membeli belah di One Utama atau Pavillion atau Mid Valley atau TESCO sekalipun, saudara akan dapati lelaki/wanita Melayu yang menikahi wanita/lelaki bukan Melayu melambangkan gaya hidup dan peradaban dan budaya yang tidak mencerminkan keMelayuan atau keIslaman sedikitpun! Kalau begitu, pastilah pasangannya itu telah menghalangnya dari jalan ke syurga dan telah memudahkannya melalui jalan ke neraka, wa iya zubillah.

Ilmu Allah (a.w)

Saudara, mungkin ramai mereka yang terlibat itu menyangkal ayat dan perintah dalam firman Allah (a.w), kerana mereka berpandangan bahawa mereka boleh menjalani kehidupan sebagai seorang atau sepasang suami isteri dan keluarga darah campur yang diridhai oleh Allah (a.w). Mereka penuh yakin dan percaya. Tapi, Allah (a.w) lebih tahu. Kerana ilmu Allah (a.w) itu tidak terjangkau oleh manusia.
Firman Allah (a.w): ‘Wa-lau annama fil-ardhi min syajaratin aqlamun wal-bahru yamudduhu … al-ayat.’ (Yang bermaksud: Dan, seandainya sungguh-sungguh apa-apa di bumi dari pohon/pokok dijadikan kalam/pena dan air lautan dijadikan dakwat, (kemudian) memanjangkan/menambah (pada pohon dan lautan) dari sesudahnya tujuh lautan lagi tidak akan habis kalimat-kalimat (maksudnya, ilmu) Allah (a.w) (itu ditulis); sesungguhnya Allah (a.w) itu zat yang maha perkasa lagi maha melihat.) – Ayat 27, Surah Luqman.
Saudara, Allah (a.w) lebih tahu dan Allah (a.w) memberi peringatan kepada orang iman bahawa risiko yang mereka hadapi kerana menikahi isteri/suami bangsa lain yang asalnya bukan Islam, walaupun kemudian masuk Islam, lebih berat dan pasti lebih mencabar, dan tak ramai orang iman lelaki atau perempuan yang mampu. Maka dengan itu kita diperingatkan oleh Allah (a.w) supaya janganlah menempah sengsara di akhirat semata-mata kerana terpesona dengan seorang wanita/lelaki Barat atau bangsa lain yang tidak beriman, untuk mengambil tempat sebagai teman hidup kita. Dunia itu hanya setakat ajal kita selepas kahwin mungkin sampai umur 60 atau 70 atau 80 tahun, paling lama, tapi akhirat itu lebih kekal. Kalau cabaran mengasuh dan meramut isteri dari kalangan umat Islampun sulit, apatah lagi meramut isteri/suami yang asalnya beragama selain Islam selama 20 atau 30 atau 40 tahun dia meihaki kita!
Firman Allah (a.w): ‘Qul lau kanal bahru midadan (-al) likalimati rabbi lanafida (-al) bahru qabla an tanfada kalimatu rabbi walau jikna bi-mithlihi madada.’ (Yang bermaksud: Katakanlah Muhammad! Seandainya air lautan dijadikan dakwat (untuk menulis) kalimat-kalimat (i.e. ilmu) Tuhanku nescaya kering air lautan itu sebelum habisnya (ditulis) kalimah-kalimah (maksudnya, ilmu) Tuhanku, jikapun kami datangkan (i.e. tambah) dengan semithalnya (i.e. sebanyak itu pula) tambahan (untuk menulisnya.) – Ayat 109: al-Kahfi
Saudara, keseronokan hidup menikahi seorang berbangsa selain Melayu tidak seberapa dan tidak ke mana. Malah dikalangan orang Melayu sendiri mereka lemah dalam Islam apatah lagi dalam urusan keimanan, inikan pula suami/isteri berbangsa lain dan beragama lain asalnya, kini hidup pula terpisah dari masyarakat Melayu dan masyarakat Islam! Pastinya, benar firman Allah (a.w) itu bahawa mereka pasti akan menjerumuskan kita sebagai suami/isteri ke jurang neraka, wal iya zubillah. Janganlah cari risiko yang kita tak mampu atasi atau hadapi.
Kalaulah sebaliknya, bahawa sebagai seorang suami/isteri yang berjaya mengubah seorang isteri/suami supaya menjadi seorang Islam yang benar-benar beriman, maka itu adalah kejayaan yang besar pula, mengIslamkan dan menbentuk seorang yang asalnya bukan Islam menjadi orang iman yang baik, adalah kejayaan yang amat menguntungkan akhirat si suami/isteri. Namun, realitinya belum dijumpai kes-kes kejayaan sedemikian itu, mungkin kalau adapun rare ...
Jazakallahu kahirah

No comments:

Post a Comment