Thursday, August 7, 2014

Nasihat kepada orang iman ... (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, menyambung lagi penelitian kita mengenai tajuk yang penting ini kita lihat dua potongan ketetapan Islam dalam ayat/hadith beikut:


Mencari Dunia dan Melupakan Akhirat 

Saudara, majoriti mansia itu - terutama yang tidak Islam itu - kesukaannya mencari dunia - nama, kedudukan, pengaruh, kuasa, kejayaan ekonomi, kekayaan, pengiktirafan dan sebagainya, sehinggakan sanggup membelakangkan banyak perkara dan pertimbangan termasuk akhiratnya. Orang Islam demikian juga, tidak ada bezanya. Terkadang walaupun Islam, perlakuakn ya di dunia tak berbeza denganperlakuan orang yang kafir. mungkin, kita yang masih rasional boleh nasihatkan diri kita dengan panduan Rasulallah (s.a.w) dalam dua hadith berikut:
Diriwayatkan hadith daripada Anas bin Malik (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Man kanatil akhiratu hammahu ja’allahu ghinahu fi qalbihi wa-jama’a lahu syamlahu wa-atathul dunya wahia raghimatun, wa-man kanatid-dunya hammahu ja’allahu faqrahu baina ‘ainaihi wa-faraqa ‘alahi syamlahu wa-lam yaktihi minad-dunya illa ma quddira lahu.’ (Yang bermaksud: Barangsiapa ada akhirat (menjadi) tujuannya (matlamat hidupnya) menjadikan Allah (a.w) kecukupan di dalam hatinya dan mengumpulkan Allah (a.w) kumpulan perkaranya (yakni, keperluan dunianya) dan datang padanya dunianya, dan adapun dunia itu hina; dan barangsiapa ada (menjadikan) dunia tujuannya (yakni, matlamat hidupnya) menjadikan Allah (a.w) keperluannya antara dua matanya (i.e. kehendak dunianya tidak akan terhapus selagi dia boleh melihatnya) dan memisahkan Allah (a.w) atasnya kumpulan perkaranya (keperluan serta persiapan akhiratnya), dan tidaklah datang padanya dari dunia kecuali apa-apa yang diqadarkan (i.e. qada’ dan qadarnya) apa-apa untuknya.) - Hadith at-Termidzi, Kitab Sifat Qiamat. 
Saudara, dunia ini tiada nilainya pada Allah (a.w). Malah Rasulallah (s.a.w) memberitahu dalam sepotong hadith, kalaulah dunia ini nilainya sama dengan sebelah kepak/syap nyamuk, pasti Allah (a.w) tidak akan membenarkan seorang yang kafir minum seteguh air di dunia! Tapi, keraan dunia tiu tiada nilainya, maka Allah (a.w) kurniakan rezki kepada semua manusia - yang disayangi (i.e. orang iman) dan yang dibenctiNya (i.e. orang kafir dan irang yang menentang).Allah (a.w) mengqadarkan rezki setiap manusia yang hidup - dulu dan sekarang dan akan datang - atas dasar qada' dan qadarnya 50,000 tahun sebelum dunia diciptaNya. Justru itu, tidak hairan ramai yang kafir berjaya di dunia dan amai yang Islam tidak mwah di dunianya. Dalam Islam kemewahan - kekayan dan hartabenda - adalah cubaan yang amat geir untuk peentuan akhirat orang iman. Ini disebutkan dalam al-Quran. Yang kaya tetapi membazirkankekayaannya atau bakhil tidak berzakat dan menginfaq akan tersisksa di akhirat kelak, dan akan menempatkannya k e dalam neraka dan jauh dari kesempatan mendapat syurga, kerana tidak menginfaq demi fi sabilillah. Justeru itu, kalau kita tidak mewah dan kaya kita wajar bersyukur, sekurang-kurangnya terlepas dari satu fitnah/cubaan hidup yang getir. Sebaliknyam kalau kita kaya dan mewah dan kita bijak mengurus diri dan harta, dan mengtamakan akhirat, maka kita menempat syurga tahap yang lebih tinggo di akhrat.
Diriwayatkan hadith daripada ibnu Omar (r.a) (iaitu Abdullah bin Omar (r.a)) berkata: ‘Memegang Rasulallah (s.a.w) pada bahunya, maka bersabda Rasulallah (s.a.w) (kepadanya memberi nasihat): ‘Kun fid–dunya kaannaka gharibun au ‘abiru sabilin wa-‘udda nafsaka fi ahlil-quburi.’ (Yang bermaksud: Menjadikanlah pada dunia ini seakan-akan suatu yang gharib (yakni, suatu yang terasing, bukan sesuatu yang lazim) atau (jadikanlah dunia ini) seumpama pengembara (atau orang yang melintas atau menyeberangi satu jalan). Dan ingatkanlah diri kamu (seumpama) di dalam kubur.) Maka bersabda (Rasulallah (s.a.w) menyambung sabdanya) kepadaku (kata) ibnu Omar (r.a): ‘Iza asbahta fala tuhadith nafsaka bil-masai, wa-iza amsaita fala tuhadith nafsaka bis-sabbahi, wa-huz min sihatika qabla saqamika wa-min hatatika qabla mautika fa-innaka la tadri ya Abdullahi ma amsuka ghada).’ (Yang bermaksud: Ketika berpagi kamu maka janganlah bercerita kamu (yakni, mengingatkan atau berangan-angankan sesuatu) kepada diri kamu dengan petang harinya (i.e. ketika petang yang belum datang); dan ketika berpetang kamu maka janganlah menceritakan (yakni, berangan-angan) kamu dengan dirimu tentang subuh (i.e. keesokan harinya yang belum menjelma). Dan, ambillah dari keadaan sihat kamu sebelum sakit (atau uzur) kamu, dan dari hidup kamu sebelum mati kamu, maka sesungguhnya tidak tahu kamu wahai Abdullah siapa namamu besok harinya.) - Hadith at-Termidzi, Kitab Zuhud.
Saudara, ketika ini - penuis dan saudara yang membaca pst ini - masih bernyawa, namun belum tahu petang/pagi akan datang kita masiih hidup. Justru itu janganlah kita lupa, ditakuti tidak sempat memperbaiki diri. Hari ini ramai anak mudah yang datang ajalnya. Ada yang masih hidup melebihi 80 tahun, namun masih tercari-cari jalan yang benar atau masih dilekakan oleh dunia kerana kedudukan, kuasa, kepintaran otk, kekayaan, penghoormatan dan segala macam nkmat dunia, tidak pula berusaha untuk bersedia untuk kejayaan akhirat ...
Saudara, dalam hadith ini Rasulallah (s.a.w) memperingatkan kita bahawa akhirat itu dicapai hanya dengan usaha kita sendiri. Tiada free ride. Janganlah mimpikan kejayaan akhirat tanpa kita berusaha memperbaiki keIslaman, keImanan dan keTaqwaan kita semasa hidup.
Jazakallahu khairah



No comments:

Post a Comment