Thursday, May 17, 2012

Solat Fardu: Menentukan Kita Dapat Syurga atau Neraka

Assalamualaikum,
Saudara, kita sambung semula penelitian kita tentang hakikat bahawa jika kita Islampun, belum tentu kita dapat syurga. Apakah kita dapat syurga atau tidak di akhirat kelak bergantung pada apakah kita telah menunaikan solat fardu kita tanpa meremehkan atau meringankannya atau tanpa mengabaikannya sepanjang hidup kita. Solat fardu yg menentukan segala-galanya.
Saudara, dalam post-post yg lalu, kita telah sebutkan bahawa pertama janji syurga itu hanya ditunaikan oleh Allah (a.w) sekiranya, kita yg Islam tidak mengabaikan solat fardu kita. Tidak solat fardu pastilah tidak akan mendapat syurga. Islam sahaja tidak mempastikan kita dapat syurga. Maka dgn itulah dalam post yg lalu kita telahpun diberitahu tiada janji Allah (a.w) dan janji Rasulallah (s.a.w) syurga sekiranya tidak mengerksanakan solat fardu.
Saudara, kita lihat pula perkara ketiga yg tidak akan membolehkan kita dapat syurga, dgn meneliti Ayat 13, Surah an-Nisa': Sesiapa yg mentaati Allah (a.w) (yakni, ikuti ketetapan al-Quran) dan taatkan Rasulallah (s.a.w) (yakni, ikuti ketetapan as-Sunnah), pasti mendapat syurga. Justeru itu, kalau kita hanya ikuti ketetapan al-Quran dan kemudian kita tolak atau abaikan ketentuan as-Sunnah, maka pasti kita tidak dapat syurga. Justeru itu, segolongan orang akui diri mereka Islam, tetapi dia menolak as-Sunnah atau tidak menerima sebahagian drpd ketetapan as-Sunnah, pasti tak dapat syurga. Kerana, Allah (a.w) perintahkan dalam Ayat 7, Surah al-Haysr: apa-apa yg dibawakan oleh Rasulallah (s.a.w) (yakni, al-Quran dan as-Sunnah) hendaklah kamu ambil, yakni terima pakai dan kerjakan sekuat mampu, dan apa-apa yg di tegah oleh Rasulallah (s.a.w) hendaklah kamu jauhi atau tinggalkan. Ayat ini memerintahkan kita yg Islam supaya kita ambil dan jadikan as-Sunnah sebagai panduan dalam mengabdikan diri kita kpd Allah (a.w). Justeru itu, hendaklah kita teliti dalam kehidupan kita apakah ketetapan as-Sunnah yg kita tidak ikuti atau tidak akur atau tinggalkan atau kita tolak tepi? Kalau kita tolak tepi pastilah kita tidak mendapat syurga kerana Allah (a.w) memberitahu pada Ayat 14, Surah an-Nisa', antara lain bahawa ketetapan as-Sunnah itu, jika kita tidak terima, maka kita tergolongan dari kalangan orang Islam yg gagal mendapat syurga, dan terjerumus ke dalam negara. Juga, Allah (a.w) menghukum pada Ayat 80, Surah an-Nisa' yg menyebutkan bahawa bahawa sesiapa yg taatkan Rasulallah (s.a.w) (yakni, ikuti ketetapan as-Sunnah) sudah pastilah dia, yakni diakui oleh Allah (a.w) sudah pasti mentaatiNya. Namun, hari ini kalau kita amat-amati dan kaji secara conscious kita akan dapati begitu ramainya orang Islam yg menolak Rasulallah (s.a.w) atau menolak sebahagian drp ketetapan Rasulallah (s.a.w), yakni menolak as-Sunnah. Ini jelas kalau kita teliti dan dalami amalan membaharui atau menokok tambah kpd syariat Islam (yg dikategorikan sebagai bid'ah) dari perkara cara dan kaedah berwudu' sehinggalah kita bersolat, begitu banyaknya perkara yg kita lakukan yg bertentangan dgn ketetapan Rasulallah (s.a.w). Sesiapa yg mengamalkan bid'ah, pastilah dia tidak akan mendapat syurga! [Nota: Malangnya hari ini begitu ramai para ulama', ilmuan dan ustaz yg begitu yakin dgn kononnya wujud apa yg mereka kategorikan sebagai 'bid'ah hasanah', walhal Rasulallah (s.a.w) menyebut bahawa kesemua bid'ah - tanpa pengecualian - adalah kesesatan dan kesemua bentuk dan jenis kesesatan adalah menjerumuskan pengamalnya ke dalam neraka, pasti tak dapat syurga.]
Saudara, dalam post-post yg lalu kita telahpun lihat dengan panjang lebar tentang bid'ah. Malangnya perkara bid'ah ini. Antaranya, kita mendapat tahu bahawa: pertama, mengamalkan bid'ah menjadikan kita syirik. Kenapa/ Kita syirik kalau kita akui atau yakini bahawa ada kuasa yg lebih dari kuasa Allah (a.w). Kalau Allah (a.w) tak suruh buta, kita buat kerana ada pihak lain kata baik kita buat. Jelaslah kita meyakini bahawa ada kuasa yg lebih drp Allah (a.w). Kedua, pengamal bid'ah terkeluar dari Islam secara sedar atautidak sedar, terkeluar dari Islam. Kalau terkeluar dari Islam, pastilah segala bentuk amalan kita tidak diterima leh Allah (a.w). Ketiga, segala amalan dan ibadah pengamal bidah tidak diterima oleh Allah (a.w). Kalau tak diterima maka seolah-olah kita tidak bersolat, tidak berpuasa, tidak mengeluarkan zakat, tidak menginfaq dan tidak menunai haji dan umrah. Kita buat tetapi tidak dikira sudah dilaksanakan, kerana tidak diterima amalan-amalan tersebut. Dalam perkara ini, Rasulallah (s.a.w) menyebutkan bahawa sesiapa yg mengamalkan sesuatu amalan atau ibadah yg tidak dibawakan oleh Rasulallah (s.a.w), yakni tiada dalam ketetapan al-Quran atau ketetapan as-Sunnah, maka amalan atau ibadah tersebut tidak diterima oleh Allah (a.w). Justeru itu, rengkasnya bid'ah' itu adalah segala sesuatu menyebntuh amalan dan ibadah yg tidak sama sekali disebutkan sebagai syariat Islam mengikut ketetapan al-Quran dan as-Sunnah.
Saudara, justeru itu, jelaslah perkara keempat yg menjadikan kita yg Islam gagal mendapat syurga walaupun kita mengerjakan amalan dan ibadah yg wajib secara istiqamah, adalah melibatkan diri dalam amalan bid'ah atau segala amalan dan ibadah kita dicemari oleh bid'ah.
Saudara, oleh kerana bahayanya bid'ah itu, wajiblah kita semak semula segala amalan kita, perincikan bentuk-bentuk dan kaedah serta cara kita mengamalkannya, agar menepati ketetapan Islam yg hak berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah. Kerana itulah Allah (a.w) peringatkan kita: wa-la taqfu ma laisa bihi ilmun' (Yg bermaksud: Janganlah kamu kerjakan sesuatu amalan dan ibadah tanpa terlebih dahulu ilmu mengenai amalan dan ibadah tersebut.) (Ayat 36, Surah al-Isra'). Dan, kerana itulah jga nasihat Rasulallah (s.a.w): 'al-ilmu qabla 'amal' (Yg bermaksud: Beramallah hanya dgn ilmu' (yakni, bukan secara ikut-ikutan atau dalam kejahilan). [Hadith]

Jazakallahu khairah


No comments:

Post a Comment