Assalamualaikum,
Saudara dalam post sebelum ini kita telahpun komen sedikit trajedi pesawat MH 370 MAS yanh hilang di selatan Lautan Hindi. Semua anak kapal dan penumpang, semuanya 238 orang menemui kematian mereka serentak - yang Islam dan yang tidak Islam. Kta telahpun tahu bahawa kematian bukanlah kesudahan hidup manusia. Mungkin ada agama yang mengajarkan penganutnya sedemikian, maka mereka tidak percayakan Allah (a.w) sebagai tuhan manusia yang esa,tidak akui Islam agama yang dicipta Allah (a.w) untuk manusia, Rasulallah (s.a.w) sebagai Utusan penamat Allah (a.w) yang menyampaikan syariat agama Allah (a.w), Islam, untuk anutan manusia sejagat, semua bangsa, semua zaman, dan mereka tidak pula bersedia untuk alam akhirat mereka. Mereka itu berpandangan jika baik di dunia baik terhadap manusia/kepada manusia, maka akan dibangkitan baik hanyalah dalam bentuk yanng lain...Yang Islam, kesemuanya yakin akan kematian dan menempuhi/menjalani kehiudpan akhirat, tapi mereka juga tidak bersedia - mengabaikan apa yang disuruh dan mengerjakan apa yang ditegah agama. Malah yang Islam beramal - seolah-olah menyediakan diri untuk akhirat mereka, tapi hidup di dunia tanpa berpandukan kepada al-Quran dan as-Sunnah - tapi jahil ilmu, tidak mahu mengilmukan diri mereka dengan ilmu yang benar, iaitu al-Quran dan as-Sunnah, maka mereka beramal tetapi silap, tidak menepati ketetapan Allah (a.w), maka mereka juga rugi di akhirat!
Saudara, dalam post ini dan diikuti dengan beberapa post yang akan menjeang, kita akan teliti tajuk/topik ini, supaya kita faham dan bersedia atas landasan yang betul untuk mencari kejayaan akhirat.
Mukaddimah
Kematian adalah suatu kemestian. Setiap yang bernyawa akan merasakan kematian. Orang Islam yang beriman diberitahu oleh Allah (a.w) dan diperingatkan oleh Rasulallah (s.a.w) bahawa apabila mati ada siksaan dalam kubur, sementara menunggu kiamatnya dunia. Apabila kiamat dunia, manusia yang tidak Islam dan yang Islam tetapi munafiq akan dihambat oleh malaikat ke neraka. Yang Islam akan berhimpun di padang makhsyar untuk menerima Kitab Catatan Amalan masing-masing dan akan ditimbang dosa dan pahala. Kemudian diperintah meniti Siratul Mustaqim yang merentangi neraka ke syurga.
Mukaddimah
Kematian adalah suatu kemestian. Setiap yang bernyawa akan merasakan kematian. Orang Islam yang beriman diberitahu oleh Allah (a.w) dan diperingatkan oleh Rasulallah (s.a.w) bahawa apabila mati ada siksaan dalam kubur, sementara menunggu kiamatnya dunia. Apabila kiamat dunia, manusia yang tidak Islam dan yang Islam tetapi munafiq akan dihambat oleh malaikat ke neraka. Yang Islam akan berhimpun di padang makhsyar untuk menerima Kitab Catatan Amalan masing-masing dan akan ditimbang dosa dan pahala. Kemudian diperintah meniti Siratul Mustaqim yang merentangi neraka ke syurga.
Dipenghujung Siratul Mustaqim itu
mereka akan tertahan semua untuk diselesaikan dosa-dosa terhadap manusia. Jika
ada dosa akan diambil pahalanya untuk diserahkan kepada orang yang dia berdosa
terhadap mereka, dan jika ada lebihan, dibenarkan masuk syurga. Jika tak cukup
pahalanya, maka dosa-dosa orang yang dia berdosa terhadapnya akan diserahkan
kepadanya, maka dia gagal masuk syurga. Selepas itu, malaikat akan membuat
pengumuman bahawa mulai saat itu segala-galanya kekal – yang dapat syurga kekal
dan yang dapat neraka juga kekal.
Sehubungan itulah, umat Islam
diingatkan supaya semasa hidupnya dia menyemak kata-kata dan perlakuannya
semasa hidup – supaya dosa-dosa ditaubati, dan memuhasabah diri, dan
memperbaiki diri untuk menyediakan sebanyak mungkin bekalan pahala untuk
akhirat – sabda Rasulallah (s.a.w): ‘Hasibu
anfusahum qabla an tuhasabu’ (Yang bermaksud: Hisablah diri kalian
(ketika masih hidup) sebelum kalian dihisab (di akhirat)) – al-Hadith.
Firman
Allah (a.w)
Firman Allah (a.w): ‘Al-lazi khalaqal mauta wal-hayata li-yabluakum aiyukum ahsanu ‘amala.’ (Yang bermaksud: Dialah (Allah) yang menciptakan kematian dan kehidupan supaya menguji Allah manakah antara kalian yang lebih baik ‘amalannya dan Allah (a.w) itu zat yang maha perkasa lagi maha pengampun.) – Ayat 2: al-Mulk[Nota: Orang Islam yang beriman itu diperingatkan oleh Allah (a.w) bahawa kehidupan dan kematian itu adalah ciptaan Allah (a.w) – Dia memberi peluang kepada kita untuk hidup mengikut ajal (tempoh) masng-masing dan Allah (a.w) menentukan bilakah kita akan dimatikan. Oleh itu wajar diingatkan supaya tidak terlalai untuk bersedia untuk mati.]
(-) Kematian akan menjemput kalian
Firman Allah (a.w): ‘Al-lazi khalaqal mauta wal-hayata li-yabluakum aiyukum ahsanu ‘amala.’ (Yang bermaksud: Dialah (Allah) yang menciptakan kematian dan kehidupan supaya menguji Allah manakah antara kalian yang lebih baik ‘amalannya dan Allah (a.w) itu zat yang maha perkasa lagi maha pengampun.) – Ayat 2: al-Mulk[Nota: Orang Islam yang beriman itu diperingatkan oleh Allah (a.w) bahawa kehidupan dan kematian itu adalah ciptaan Allah (a.w) – Dia memberi peluang kepada kita untuk hidup mengikut ajal (tempoh) masng-masing dan Allah (a.w) menentukan bilakah kita akan dimatikan. Oleh itu wajar diingatkan supaya tidak terlalai untuk bersedia untuk mati.]
(-) Kematian akan menjemput kalian
Firman Allah (a.w): ‘Kullu nafsin zaikatul mauti wa-innama
tuwaffauna ujurakum yaumal qiamati faman zuhziha ‘anin- nari
wa-udkhilal-jannata faqad faza, wa-mal hayatad-dunya illa mata’ul ghururi.’
(Yang bermaksud: Tiap-tiap diri (maksudnya, yang bernyawa) menjumpai
kematian dan sesungguhnya dibalas pada pahala kalian di hari kiamat, maka
barangsiapa yang dijauhkan/diselamatkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam
syurga maka sungguh-sungguh beruntung dia dan tidak ada kehidupan dunia itu
kecuali kesenangan yang menipu.) – Ayat 175: ali-Imran
[Nota: Allah (a.w)
memperingatkan manusia bahawa setap yang bernyawa – manusia, haiwan ataupun
tumbuh-tumbuhan yang hidup, pasti akan mati. Setelah mati akan dibalas – dengan
kebebasan atau kesiksaan – dalam alam barzah dan di akhirat – di padang
makhsyar dan kemudian di alam akhirat yang kekal. Sesiapa yang berbuat baik
menepati ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya – Ayat 13: an-Nisa, contohnya, akan
dibalas di akhirat. Mendapat siksaan atas perbuatan yang melanggar ketetapan
dan mendapat syurga jika berjaya mentaati ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya.
Justeru itu manusia diingatkan supaya jangan tertipu oleh kehidupan dunia,
kerana kesenangan di dunia itu tidak kekal dan tidak sebanyak mana berbanding
dengan apa yang disediakan di akhirat – dari segi siksaan dan dari segi
kenikmatan. Rasulallah (s.a.w), contohnya memberitahu kita bahawa api di dunia
itu – yang terpanas sekalipun – telah dibasuh dengan air dua kali untuk
mengurangkan kepanasannya. Di akhirat, api neraka itu kepanasan adalah 70 kali
ganda api yang terpanas di dunia. Api itulah yang akan membakar ahli neraka.
Disebutkan dalam hadith bahawa api neraka berdoa kepada Allah (a.w) supaya
janganlah Allah (a.w) masukkan ianya ke dalam neraka, kerana tidak mampu ia
menanggung kepanasan api neraka!
Kita diberi tahu bahawa siksaan
dalam neraka itu bukan sahaja amat hebat tetapi kekal. Ketika minum air neraka
– kerana kehausan – menghancurkan isi perut. Malangnya, dijadikan seperti
sediakala semula jasad kita, kemudian apabila minum atau makan semula, hancur
semula. Hancur dengan kesakitan yang amat sangat. Allah (a.w) memberitahu dalam
al-Quran sifat-sifat siksaan dalam neraka itu. Begitu juga, Allah (a.w)
memberitahu kita nikmat syurga itu. Rasulallah (s.a.w) memberitahu dengan
panjang lebar lagi terperinci nikmat syurga itu. Nikmatnya 99 kali ganda nikmat
yang dirasai ketika di dunia. Dan, nikmat itu kekal pula, tiada kesudahan.
Kalaulah kita kaya di dunia, kita tidak dapat menandingi kekayaan Qarun atau
kekayaan Nabi Sulaiman (a.s). Kalau kita berkuasa di dunia, kekuasaan dan
kehebatan kita tidak dapat menandingi kehebatan dan kekuasaan Firaun. Firaun
hidup 400 tahun dan dia tidak pernah sakit walau sesaatpun. Di dalam syurga,
penghuni syurga semuanya muda – umurrnya seumpama umur Nabi Isa (a.s), 30-33
tahun. Penghuni syurga yang termiskin – yang mendiami syurga tingkat terkebawah
sekali – yang ke-100, kekayaannya adalah sebanyak/senilai 10 kali dunia dan
segala isinya. Dia memiliki 72 istana/mahligai, yang diperbuat dari intan
berlian, emas dan perak – binaanya dan hiasannya (interior dan exterior)! Dia
diberikan isteri bidadari syurga seramai 72 orang, selain isterinya yang
menjadi permaisurinya. Dia dan isterinya sentiasa muda dan bertambah cantik dan
kacak. Setiap penghuni syurga tidak cacat, yang perempuan sentiasa cantik dan
setiap lelaki sentiasa kacak dan tidak luntur, dan kekal selama-lamanya. Lelaki
seumpama raja manakala isterinya pula seumpama permaisuri. Maka dengan itulah
Allah (a.w) memberitahu kesenangan dan keseronokan serta kemewahan dunia itu
tidak seberapa berbanding dengan apa yang disediakan oleh Allah (a.w), bagi
ahli syurga, di akhirat. Semua yang ada di dunia itu hanya sementara, sebentar
dan tidak kekal. Tiada suatupun boleh mengatasi keistemewaan di akhirat, kerana
Allah (a.w) menyediakan kenikmatan yang tidak pernah dilihat oleh mata dan
tidak pernah didengar oleh telinga manusia!]
(-) Kematian tidak dapat dielakkan
Berfirman Allah (a.w): ‘Ainama takunu yudrikkumul mautu walau
kuntum fi burujin musyaiyadatin … al-ayat.’ (Yang bermaksud:
Dimanakah berada kalian maka menjumpai pada kalian mati/kematian walaupun ada
kalian di dalam benteng yang kuat … hingga akhir hayat.) – Ayat 78: an-Nisa’
[Nota: Allah (a.w)
memberitahu manusia bahawa dimanapun seseorang itu berada, kematian pasti
menemuinya bila sudah sampai ajalnya. Allah (a.w) berkata walaupun manusia itu
berusaha berlindung dalam kubu yang ‘kebalpun’, kematian pasti menemuinya juga
bila sudah sampai ajalnya. Kita tidak mencari kematian, tapi kematian akan
mencari kita dimanapun kita berada apabila sampaikan ontrak hayat kita dengan
Allah (a.w).]
Jazakallahu khairah
No comments:
Post a Comment