Monday, January 28, 2013

Tugas kita terhadap Rasulallah (s.a.w) (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, kita sambung sedikit lagi perbincangan kita mengenai tajuk di atas itu, kerana akhirat kita bergantung kpd kefahaman kita tentang perkara ini. 
Saudara, kita beruntung berada di zaman akhir ini. Umat-umat terdahulu tak beruntung. Kerana? Kalau mereka diajarkan syariat dan risalah agama Allah (a.w) yg diwajibkan para rasul dan nabi sampaikan kpd umatnya, mereka ingkar dan menentang rasul atau nabi mereka, mereka akan mendapat siksaan kerana para nabi dan rasul mereka akan mendoakan supaya Allah (a.w) hancurkan mereka. Ini berlaku zaman Nuh (a.s) - setelah berdakwah selama 950 tahun, majoiti umat beliau tak terima, malah menghina dan mencaci beliau, maka Nuh berdoa kemusnahan umatnya. Maka banjir dunia apakala hujan turun tanpa henti-hentinya selama 8 hari 7 malam dan permukaan bumi mengeluarkan air juga tak henti-hentinya selama 8 hari 7 malam. Maka mati kesemuanya kecuali yg mau iman atau ikuti Nuh (a.s) dalam bahteranya. Demikian juga umat Nabi Saleh (a.s) yg ditiupi angin yg teramat sejuk mematikan semua orang kafir zamannya. Begitu juga zaman Musa (a.s) kerana menentang Musa (a.s), ditenggelamkan Allah (a.w) di lautan Merah ketika menyeberanginya untuk menangkap Musa (a.s) dan Bani Israil (orang iman zamannya). Umat Nabi Lut (a.s) yg melakukan hubungan seks di luar tabi'i - lesbianisma dan homseksualisma dihapuskan oleh tiga malaikat dengan menelangkupkan negerinya (sekarang the Black Sea). Hari ini ada golongan yg ingin kerajaan legalisekan hubungan transgender, homoseks dan lebianisma di Malaysia. Andainya kerajaan setujui, kerana kerajaan tak indahkan ketetapan Allah (a.w), tetap mereka yg terlibat dalam perkara kemaksiatan tersebut selamat. Kerana apa? 
Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa umat Islam sampai akhir zaman kekal ditangguhkan siksaan terhadap kesemua dosa mereka sehingga kiamat, dan di akhirat akan dibalas segala kemungkaran dan dosa mereka. Kerana memandang jauh kedepan dan kasihkan manusia, Rasulallah (s.a.w) sahaja yg tidak mendoakan kehancuran kpd umatnya walaupun menentang Allah (a.w). Kerana kebijaksanaan beliau. Dan, Allah (a.w) perkenankan permintaan Rasulallah (s.a.w) tersebut, bagi membolehkan umatnya kembali kpd Allah (a.w) - yg tak Islam masuk Islam, yg Islam dan berdosa bertaubat, dan yg Islam tapi anuti Islam yg silap, kembali kpd Islam yg benar (i.e. al-Quran dan as-Sunnah) dan yg lupa menjalankan tanggungjawab mereka terhadap Allah (a.w) boleh kembali ke pangkal jalan. Oleh itu, jagan lepaskan peluang untuk masuk Islam, jadi orang Islam yg terpandu dan perbetulkan keIslaman kita dgn mengaji ilmu al-Quran dan as-Sunnah, fahami dan amalkan mengikut spesifikasi Rasulallah (s.a.w), i.e. as-Sunnah. Di dalam ayat di bawah ini pula Allah (a.w) memerintahkan bahawa Rasulallah (s.a.w) hendaklah ditaati dan diikuti, yakni, hendaklah ditaati segala sesuatu yang diperintah atau disuruhnya dan tinggalkan segala yang ditegah atau dilarangnya. Tujuan Rasul diutuskan adalah untuk ditaati oleh manusia, terutama mereka yang mengakui diri mereka Islam:
Firman Allah (a.w):'Wama arsalna mir-rasulin illa liyuta’al bi-iznillahi.' [Yg bermaksud: Dan, tidaklah Aku (Allah (a.w)) utuskan seorang Rasul kecuali supaya ditaati dengan izin Allah (a.w)] [Ayat 64, Surah an-Nisa’]   
Di dalam ayat di atas Allah (a.w) memerintah kita supaya taatkan Rasulallah (s.a.w). Allah (a.w) telah memberi pengiktirafan kepada Rasulallah (s.a.w) pula di dalam ayat berikut ini, iaitu jika manusia mentaati beliau bererti manusia itu mentaati Allah (a.w). Sebaliknya, sesiapa yang mengingkarinya maka mereka mengingkari Allah (a.w). Jika demikian, sebagai seorang Islam hendaklah dia sentiasa akur dengan perintah dan suruhan serta larangan atau tegahan Rasulallah (s.a.w).
Apakah yang disuruh atau diperintah dan apakah yang ditegah atau dilarang oleh Rasulallah (s.a.w)? Bagaimanakah kita tahu perintah dan suruhan serta tegahan dan larangan Rasulallah (s.a.w) kerana Rasulallah (s.a.w) sudah tiada lagi bersama kita?
Kita perlu mencari (yakni, meneliti dan belajar) segala perintah dan suruhan serta tegahan dan larangan Rasulallah (s.a.w) supaya membolehkan kita mentaati beliau. Dalam kejahilan atau tanpa ilmu, tak mungkin kita tahu dan tak mungkin kita dapat menilai sejauh manakah kita taat atau kita engkar. Sebagai seorang Islam kita tidak diajarkan oleh ibu bapa, para ulama’ dan cerdik pandai Islam, segala perintah dan suruhan serta segala tegahan dan larangan Rasulallah (s.a.w) itu! Selain apa yang terdapat di dalam al-Quran, kita wajib mencari pula melalui sumber lain mengenai perintah dan tegahan yang datangnya dari Rasulallah (s.a.w) pula. Malangnya, sekarang ini, mungkin kerana kejahilan umat Islam itu atau kerana pertimbangan-pertimbangan lain, ramai umat Islam tidak patuh dan taat, malah dalam diam-diam atau tanpa disedari tidak mengendahkan atau ambil peduli perintah dan suruhan serta tegahan dan larangan Rasulallah (s.a.w). 
[Nota: Sebahagian daripada amalan atau ibadat yang menunjukkan umat Islam itu tidak ikut perintah Allah (a.w) dan RasulNya adalah disebutkan sebagai contoh dalam blog ini. Antaranya: membaca Doa Qunut dalam Solat Subuh. Membaca kalimah-kalimah tambahan dalam Tasbih Rukuk dan Sujud, membaca Yaasin beramai-ramai, berzikir beramai-ramai, mensolatkan secara jema'ah solat-solat sunat yg tidak dijema'ajhkan oleh Rasulallah (s.a.w), menyanyi-menyanyi melagukan kalimah-kalimah al-Quran dan sabda Rasulallah (s.a.w) dan sebagainya.]
Allah (a.w) berfirman: ‘Mai-yuti’ir-rasula faqad ato’allaha.' [Yg bermaksud: Barangsiapa taatkan Rasulallah (s.a.w) sungguh-sungguh mereka telah mentaati Allah (a.w)’ [Ayat 80, Surah an-Nisa’]
Berpandukan ayat ini, jika kita jahil tentang suruhan dan perintah serta tegahan dan larangan Rasulallah (s.a.w), besar kemungkinan kita, tanpa sengaja atau dalam kejahilan, telah derhaka terhadap Allah (a.w)! Ayat ini, yang telahpun kita rujuk di atas, memberikan nas dan dalil bahawa taraf perintah Rasulallah (s.a.w) itu sama dengan perintah Allah (a.w). Kerana, Rasulallah (s.a.w) menyampaikan perintah Allah (a.w), bukanlah perintah atau suruhan peribadinya. Tetapi, jika kita jahil mengenai perintah dan suruhan serta tegahan dan larangan Rasulallah (s.a.w) itu sudah pasti kita ingkar atau derhaka terhadap Allah (a.w). Justeru itu wajib kita mendapatkan ilmu mengenainya supaya kita pasti tidak mengingkari Rasulallah (s.a.w) dan dengan kerana itu kita tidak mengingkari Allah (a.w).
Perintah Allah (a.w) dalam Ayat 80, Surah an-Nisa di atas itu memang jelas. Umat Islam wajib mengikuti as-Sunnah atau ketetapan al-Hadith dalam segala sesuatu, terutama dalam urusan amalan dan ibadah. Untuk lebih jelas dan bagi menunjukkan taraf perintah itu sama, Rasulallah (s.a.w) sendiri membuat deklarasi melalui hadithnya di bawah ini:
Diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah (r.a) bahawa Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Barangsiapa mentaati aku maka sungguh-sungguh dia mentaati Allah (a.w). Dan, barangsiapa ingkar (atau, melanggar) perintahku, maka sesungguhnya dia derhaka kepada Allah (a.w). Dan, barangsiapa mentaati pembesar (amir atau imam) aku, maka sungguh-sungguh dia mentaati aku, dan barangsiapa mengengkari (atau, melanggar) perintah pembesar (amir atau imam) aku, maka sungguh-sungguh dia engkar (atau, melanggar perintahku.’[Hadith Bukhari]
Hadith di atas itu adalah penting dalam beberapa segi, termasuklah memberikan nas dan dalil yang haq mengenai hubungan antara rakyat dengan pemimpin dalam sistem syariat Islam: Pertama, Hadith ini menunjukkan taraf al-Hadith sama dengan taraf al-Quran dari segi ketetapan syariat Islam, kerana ia mengulangi perintah Allah (a.w) di dalam al-Quran (Ayat 80, Surah an-Nisa); Kedua, Jelas wujud persamaan antara perintah Allah (a.w) dan perintah RasulNya (yakni, perintah Rasulallah (s.a.w) juga adalah sebahagian daripada perintah Allah (a.w)); Ketiga, Pada bahagian kedua hadith ini menyebutkan perintah Rasulallah (s.a.w) bahawa pemerintah atau pemimpin (atau amir atau imam) yang dilantik untuk mentadbirkan umat atau jemaah Islam itu hendaklah dipatuhi perintahnya; dan Keempat, Mematuhi perintah pemimpin seumpama mematuhi perintah Rasulallah (s.a.w) sendiri.
Tugas Rasulallah (s.a.w) adalah menyampaikan segala sesuatu yang diperintah oleh Allah (a.w) disampaikan dalam bentuk perintah dan suruhan serta tegahan dan larangan. Dalam melaksanakan tugas-tugas tersebut, Rasulallah (s.a.w) bukanlah bertanggung jawab terhadap manusia. Terpulanglah kepada manusia membuat pilihan, jika taat dan patuh dibalas dengan syurga dan jika engkar dibalas dengan azab di neraka kelak: 
[Nota: Firman Allah (a.w) adalah nas dan dalil al-Quran bahawa orang Islam wajib terima dan amalkan ketetapan al-Hadith atau as-Sunnah. Kita telahpun lihat ketetapan Allah (a.w) dalam urusan 'berjema'ah' dalam Islam. Kita telah teliti beberapa nas dan dalil yg fundamental apakah yang dimaksudkan berjema’ah dalam Islam dan apakah yang dimaksudkan dengan kepimpinan dalam Islam itu. Kerana kefahaman yang cukup tentang hakikat berjema’ah dan kepimpinan dalam Islam itu amat kritikal demi menepati perintah Allah (a.w) dalam Ayat 56, Surah az-Zariat dan Ayat 13 Surah an-Nisa’ tersebu. Di dalam hadith-hadith lain disebutkan bahwa pemerintah atau amir atau imam umat Islam itu dipatuhi segala perintahnya selain perintah yang bertentangan dengan syariat Islam atau apabila diperintahnya membuat maksiat terhadap Allah (a.w) atau melakukan sesuatu yang tidak dibenarkan oleh syariat Islam.]
Al-Quran menentukan apa yang wajar dilakukan oleh manusia dan apa yang tidak wajar dilakukan oleh mereka. Rasulallah (s.a.w) menyampaikan isi al-Quran yang mengandungi peringaran-peringatan tentang khabar gembira (iaitu, balasan jika taat mendapat syurga) dan khabar dukacita atau ancaman menakutkan (iaitu, jika engkar mereka diazab di neraka). Tertakluk kepada ketetapan tersebut, manusia bebas membuat pilihan sendiri:
Firman Allah (a.w): 'Wama arsalnaka illa mubasyiran wa naziran ...) [Yg bermaksud: ‘Dan tiadalah mengutus Aku (Allah (a.w)) akan engkau (Muhammad (s.a.w) kepada manusia dan jinn) kecuali untuk memberi khabar gembira (yakni, memberitahu mereka bahawa jika mereka Islam dan taat mereka akan Allah (a.w) dan RasulNya, mendapat balasan syurga) dan khabar ancaman (atau dukacita) (yakni, jika mereka tidak Islam, engkar dan tidak patuhi perintah dan suruhan serta larangan Allah (a.w) dan RasulNya, akan mendapat balasan seksaan dalam neraka).’ [Ayat 56, Surah al-Furqan]
Di dalam ayat ini diulangi sekali lagi misi Rasulallah (s.a.w) itu. Rasulallah (s.a.w) itu hanyalah menyampai, memberitahu serta menjelaskan kepada manusia perintah Allah (a.w) dan menyuruh mereka taat dan patuh. Jika tidak patuh, bukanlah tugasnya untuk mengawal manusia supaya mematuhinya. Manusia diberikan ilmu dan dikurniakan Allah (a.w) akal dan fikiran, maka hendaklah dia memilih sendiri. Apabila membuat pilihan, manusia bertanggung jawab terhadap pilihan mereka buat. Manusia itu diberitahu awal-awal lagi akibat pilihan mereka. Hukumannya jelas iaitu sesiapa yang derhaka, yakni engkar atau tidak ikut perintah dan suruhan Allah (a.w) dan RasulNya, balasannya neraka jahanam di akhirat kelak. Yang patuh mendapat syurga. Ini adalah sebahagian Rukun Iman, percayakan balasan syurga dan neraka apabila dibangkitkan semula selepas Qiamat dunia.
Firman Allah (a.w): 'Illa balagham-minallahi warisalatihi; wamai ya’sillaha warasulahu fainna lahu nara jahannama khalidina fiha abadan.' [Yg bermaksud: ‘Katakanlah (Ya Muhammad (s.a.w)) bahawa aku (yakni, tugasku) hanyalah menyampaikan (keterangan dan perintah) dari Allah (a.w) dan (aku) (memikul tanggungjawab sebagai) utusanNya (yakni, penyampaikan khabar gembira mendapat syurga dan ancaman dukacita dibalas dengan seksaan di neraka), dan barangsiapa yang derhaka kepada Allah (a.w) (maksud, tidak ikuti al-Quran) dan RasulNya (maksud, tidak ikuti as-Sunnah), maka sesungguhnya bagi mereka (disediakan) neraka jahannam (untuk mereka disksa di dalamnya) kekal mereka di dalamnya selama-lamanya.] [Ayat 23, Surah al-Jinn]
Ayat ini jelas memberikan hukuman mereka yang engkar akan Rasulallah (s.a.w) – iaitu tidak akan masuk syurga dan akan dicampakkan ke dalam neraka! Semua umat Islam wajib ambil peringatan bahawa tidak taatkan Rasulallah (s.a.w) akan masuk neraka dan tidak mendapat syurga! Di sini jelas apabila disuruh oleh Rasulallah (s.a.w) maka seseorang yang mengakui dirinya Islam dan beriman itu hendaklah patuh dan taat. Tidak boleh engkar. Jika engkar dibalas dengan siksaan dalam neraka. Soalnya, mengapakan manusia, termasuk para ulama’ dan ilmuwan Islam, masih berdegil membuat sesuatu yang tidak disuruh dan meninggalkan apa-apa yang disuruh oleh Rasulallah (s.a.w)?
[Nota: Segala sesuatu di dalam dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat mempunyai dimensi ‘ghaib’. Yang berbentuk fisikal dapat dilihat manusia dan yang bersifat ‘ghaib’ manusia tidak mungkin dapat lihat dan mengetahui. Maka dengan itulah manusia itu lebih cenderung kepada perkara yang mereka boleh nampak dan tidak mengendahkan perkara-perkara ‘ghaib’, terutama Allah (a.w). Taatkan perintah mendapat ganjaran pahala yang bersifat ghaib, kerana belum dapat dilihat dan dengan itu tidak dapat dinilai nilainya. Dalam alam dunia sesuatu yang boleh dilihat lebih menarik minat manusia. Seseorang yang dapat ‘melihat’ yang ‘ghaib’ melalui hatinya dan fikirannya akan yakin dan patuh dengan perintah Allah (a.w) dan RasulNYa.
Pahala itu ghaib - maksudnya disimpan oleh Allah (a.w) utnuk diberikan di akhirat, bukan semasa di dunia. Kalau diserahkan kpd kita di dunia nak letak pahala itu kat mana? Contoh: Kalau kita habiskan masa sedikit masa pagi hari atau petang hari untuk belajar ilmu al-Quran dan as-Sunnah, kita diberi gajaran pahala brnilai seumpama nila dunia dan isinya! Mana nak kita letakkan kalau diberi edemikian banyaknya? Maka segala pahala akan diberikan di akhirat bilamana 'taman-taman syurga' itu luasa beberap kali ganda dunia dan langit!]

Jazakallahu khairah








Tugas Kita terhadap Rasulallah (s.a.w)

Assalamualaikum, 
Saudara, dalam blog kita sentiasa peringatkan diri kita bahawa janji Allah (a.w) itu adalah janji yg pasti - akan dan pasti berlaku. Kalau Allah (a.w) beritahu kita pada Ayat 13, Surah an-Nisa' bahawa jika kita taatkan Allah (a.w) (yakni, ikuti dan patuth dengan ketetapan al-Quran) dan pada masa yg sama jika kita taatkan suruhan dan perintah Rasulallah (s.a.w) (yakni, ikuti dan patuhi ketetapan as-Sunnah), Allah (a.w) pasti masukkan kita ke dalam syurga. Kita juga diperingatkan sentiaasa dalam blob ini ketetapan Allah (a.w) pada Ayat 14, Surah an-Nisa' bahawa jikalah kita tolak atau ingkari Allah (a.w) (yakni, kita tak patuh dengan atau tidak ikuti ketetapan al-Quran) dan kita tidak patuh atau ingkar dengan ketetapan dan perintah Rasulallah (s.a.w) dan kita juga lenaggar had atau sempadan perbuatan dan amakan yang ditetapankan oleh Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) dalam al-Quran dan as-Sunnah, maka pasti Allah (a.w) masukkan kita ke dalam neraka. Ini juga adalah janji benar atau janji pasti. Dalam menyebut hukum 'had' ramai ulama; tersilap tafsir apabila mereka mengatakan ia terhad kepada 'hukum hudud' - seperti hukuman membunuh orang, mencuri, berzina dan seumpamanya. Tidak terhad kepada itu saja. 'Had' yg dimaksudkan dalam Ayat 14, Surah an-Nisa itu, lebih luas. Ia merangkumi batasan-batasan dalam amalan dan ibadah. Kalau syirik, meyakini perkara yg kurafat dan tahyul, dalam kejahilan bertaklid kpd pendapat dan amalan seseorang tanpan sandaran ilmu, membaharui atau menokok-tambah kepada bentuk-bentuk amalan dan ibadah (bid'ah), cara dan kaedah mengerjakan amalan dan ibadah, adalah melanggar batasan atau had yg ditetapkan oleh Allah (a.w) dan RasulNya, juga wajib masuk neraka. 
Saudara, justeru itulah kita sebutkan dalam post sebelum ini beberapa contoh perkara yg menyebabkan atau mengakibatkan kita masuk neraka dan gagal mendapat syurga di akhirat kelak. Insya Allah, dalam post-post brkut kita akan lihat ketetapan-ketetapan penting Allah (a.w) menyentuh ketaatan kepada dan terhadap Rasulallah (s.a.w). Ini akan menunjukkan kepada kita bahawa sebagai eorang Islam kita jangan abaikan atau remehkan atau nombr-duakan ketetapan as-Sunnah. Rasulallah (s.a.w) memberitahu kita alam septoong hadith (telahpun kita masukkan dalam suatu post dulu) bahawa beliau diberi Allah (a.w) dua perkara atau hazanah panduan, iaitu satu Kitab Allah (a.w) dan satu yg menyerupai al-Quran iaitu al-Hkmah atau as-Sunnah (i.e. al-Hadith). Maka dengan itu umat Islam itu sempurna ilmunya dan amalannya kalau dia berpandukan al-Quran dan as-Sunnah. Jika tidak cacat ilmunya, cacat amalannya dan cacat Islamnya, maka tidak mendapat syurga dia. 
Firman Allah (a.w): 'Inna arsalnaka bilhaqqi basirau wa naziran.' [Yg bermaksud: Sesungguhnya Aku (Allah (a.w)) mengutuskan engkau (Muhammad (s.a.w)) dengan haq (atau kebenaran) untuk menyampaikan berita gembira (yakni, siapa taatkan Allah (a.w), yakni ikuti al-Quran, dan taatkan Rasulallah (s.a.w), yakni ikuti as-Sunnah, dibalas dengan syurga) dan (Aku (Allah (a.w)) utuskan engkau Muhammad (s.a.w)) untuk menyampaikan ancaman (yakni, siapa yang tidak taatkan Allah (a.w), yakni tidak ikuti al-Quran, dan tidak taatkan Rasulallah (s.a.w), yakni tidak ikuti as-Sunnah, diseksa dalam neraka)] [Ayat 119, Surah al-Baqarah]  
Demikianlah tugas dan tanggung jawab Rasulallah (s.a.w). Semua rasul dan para nabi diberi Allah (a.w) tugas yg ama, iaitu menyampaikan risalah agama Allah (a.w) kepada manusia supaya mereka akui bahawa Allah (a.w) it tuhan mereka, tiada tuhan yg lain atau tidak ada sesuatu itu wujud tanpa izin Allah (a.w). Maka dgn itulah di dalam khutbah wada' (selamat tinggal) Rasulallah (s.a.w) beliau mengangkat kedua-dua tangannya ke langit sambil bertanyakan kepada jema'ah haji keika itu apakah beliau telah sampaikan perintah Allah (a.w), i.e. syariat Islam, tiga kali, dan para sahabat menyaksikan dan mengesahkan. Tugas-tugas tersebut diperincikan dalam al-Quran sebagaimana yang tersebut dalam doa Nabi Ibrahim (a.s) kepada Allah (a.w) ketika membina Kaabah (Mekah). Dalam ayat berikut Allah (a.w) memberitahu kita bahawa setelah Nabi Ibrahim (a.s) dan anaknya Nabi Ismail (a.s) membangukan Ka'abah, beliau berdoa:
Firman Allah (a.w): 'Rabbana wab’ath fihim rasulan minhum yatlu ‘alaihim ayatika wa yu’allimuhuml kitaba wal hikmata wa yuzakkihim innaka antal ‘azizil hakim.' [Yg bermaksud: (Nabi Ibrahim (a.s) berdoa) Ya Allah (a.w) ya Tuhan kami! Utuslah di tengah-tengah mereka seorang Rasul (yakni, Muhammad (s.a.w)) yang dapat membacakan kepada mereka ayat-ayat Engkau dan mengajarkan kepada mereka Kitab (yakni, al-Quran) dan Hikmah (yakni, as-Sunnah) dan mensucikan mereka (daripada kekufuran dan kejahilan kerana tidak memperhambakan diri mereka kepada Allah (a.w)); sesungguhnya Engkau Tuhan yang Maha Mulia, Maka Perkasa dan Maha Bijaksana] [Ayat 129, Surah al-Baqarah]  
Peranan dan tanggung jawab yang disebutkan dalam doa Nabi Ibrahim (a.s) itu disebut semula dalam ayat Ayat 2, Surah al-Jumat:  
Firman Allah (a.w): 'Hual lazi ba’atha fil ummiyina rasulan minhum yatlu ‘alaihim ayatihi wa yuzakkiham wa u’allimuhumul kitaba wal hikmata wain kanu min qablu lafi dolalim mubin.' [Yg bermaksud: Dialah (Allah (a.w)) zat yang melantik seorang yang ummiyin (yakni, orang yang tidak pandai menulis)sebagai Rasul dari kalangan mereka (untuk) membacakan atas mereka ayat-ayatNya (i.e. al-Quran) dan mensucikan mereka (daripada kekufuran dan kejahilan tentang tanggung jawab mereka terhadap Tuhan mereka) dan mengajarkan mereka al-Kitab (yakni, al-Quran) dan al-Hikmah (yakni, as-Sunnah) dan sesungguhnya adapun mereka dari sebelum tersebut (yakni, sebelum Islam dan sebelum diturunkan al-Quran dan as-Sunnah) nescaya dalam kesesatan yang nyata (yakni, kafir dan kaum jahiliah)] [Ayat 2, Surah al-Jumuah]  
[Nota: Istilah ‘ummiyin’ ini tidak bererti seorang yang buta hurup atau tidak tahu membaca dan menulis, kerana Rasulallah (s.a.w) boleh membaca dan menulis tetapi bukanlah dia seorang yang terpelajar sehingga mampu menghasilkan penulisan seumpama kalimah-kalimah Allah (a.w) dalam al-Quran. Dalam konvensyen di kalangan para ilmuwan Islam dan para ulama’, ‘ummiyin’ diterjemahkan sebagai seorang yang buta hurup. Ini adalah kesilapan. Di dalam hadith disebutkan bahawa Rasulallah (s.a.w) bukanlah buta hurup mengikut fahaman konvensyen manusia.]
Saudara, Rasulallah (s.a.w) diberi tanggungjawab mengIslamkan manusia sejagat dan semua zaman. Kalau manusia tidak ikuti perintah dan suruhan beliau, dia tidah disola. Yg disoal nanti manusia - ketika di dalam kubur akan ditanya oleh malikat Mungkar Nakir 'Apakah tidak disampaikan perintah Allah (a.w) supaya anuti agama yg diperintahkan oleh Allah (a.w) dan dibawakan oleh Muhammad (s.a.w), RasulNya? Di akhirat, ketika penghuni neraka dikumpukan berbaris di depan neraka untuk masuk ke dalam neraka, ditanya oleh malaikat Malik Zabaniah 'Apakah tidak datang seorang Rasul memberi kamu tahu tentang risalah agama Allah (a.w)?' Atau 'Apakah engkau tidak mendengar tentang agama yg dibawakan oleh Rasulallah (s.a.w), agama Allah (a.w) untuk manusia?' Di dalam neraka penghuni neraka yg meminta-minta kpd malaikat Malik Zabaniah untuk berdoa atau merapak sembah kpd Allah (a.w) minta ringankan dosa kerana tak tahan siksaan neraka. Maka selepas 1,000 tahun dijawabnya 'Apakah kamu tidak diberitahu tentang Islam yg dibawakan oleh Muhmammad (s.a.w), Utusan Allah (a.w)?' 
Saudara, kita telahpun diberitahu oleh Allah (a.w) bahawa  kalau kita taati Rasulallah (s.a.w) sudah pasti Allah (a.w) akui bahawa kita telah mentaati Allah (a.w). Itu satu pengiktirafan. Tapi? Majoriti umat Islam bila Rasulallah (s.a.w) sebut tiada bid'ah yg baik, mereka tolak ketetapan Rasulallah (s.a.w). Maka mereka ingkarkan perintah Allah (a.w). Tanpa mereka sedari, masya Allah!
Dan Allah (a.w) berfirman: ‘Mai uti’ir rasula faqad ata’allaha.' [Yg bermaksud: Barangsiapa taatkan Rasulallah (s.a.w) sungguh-sungguh mereka telah mentaati Allah (a.w) …’ [Ayat 80, Surah an-Nisa’]. 
Kita pula ikut cakap-cakap atau pendapat mereka tentang wujudnya bid'ah hasanah', maka kita sama-sama mengingkar perintah Allah (a.w) dalam kejahilan, kerana kita tak semak ilmu mengenainya! Mereka sesat. Mereka menyesatkan kita. Dan, kita pula rela sesat dan disesatkan. Alangkah dungunya kita! Sekali lagi kita diperingatkan dalam ayat berikut, kita baca tapi kita tak faham. Maka kita langgar ketetapan Allah (a.w) trsebut. Maka ini satu pelanggaran 'had' dalam Islam.
Firman Allah (a.w): 'Wama atakumur rasulu fakhuzuhu wama nahakum ‘anhu fantahu.' [Yg bermaksud: ‘Apa-apa yang dibawakan oleh Rasul itu (yakni, al-Quran dan as-Sunnah) hendaklah kamu ambil (yakni, diamal dan diibadatkan) dan apa-apa yang ditegah oleh Rasulallah (s.a.w) (mengikut as-Sunnah) hendaklah kamu jauhi atau tinggalkan.’[Ayat 7, Surah al-Haysr]
Saudara, kita tahu bahawa kita hanya dapat syurga atas kerahmatan Allah (a.w) atau atas sifat 'ar-rahim' Allah (a.w), yakni kita disayangiNya. Bagaimana hendak mendapat 'kesayangan Allah (a.w)' terebut? Kita dahpun diberitahu oleh Allah (a.w) dalam ayat berikut. Tapi, malangnya kita tersasar juga. Tak dapat kesayangan Allah (a.w)! Kenapa? Kita tak ikuti ketetapan Allah (a.w) dan ketetapan Rasulallah (s.a.w). Kita nombor-satukan kasih sayang manusia kpd kita - maka kita terima pendapat dan pandangan ulama' dan kita ketepikan perintah Allah (a.w) dan RasulNya? Sekali lagi alangkah dungunya kita!
Firman Allah (a.w): ‘Qul in kuntum tuhibbunallaha fat-tabi’uni, yuhbibkumullaha ya yaghfirlakum zunubakum …' [Yg bermaksud: Katakan olehmu (wahai Muhammad (s.a.w) (kepada manusia)! Jika ada kamu kasihkan Allah (a.w), maka ikutilah aku (Rasulallah (s.a.w)), maka Allah (a.w) akan mengampuni dosa-dosa kamu …) [Ayat 31, Surah ali-Imran]. 
Ayat di atas menyebutkan bahawa Allah (a.w) menyuruh Rasulallah (s.a.w) memberitahu manusia bahawa jika mereka kasihkan Allah (a.w) (yakni, mengharapkan Allah (a.w) memberikan kasih sayangNya kepada mereka –merestui mereka, ridha akan mereka dan kemudian kurniakan syurgaNya – maka hendaklah mereka ikuti Rasulallah (s.a.w) (yakni, taatkan perintah Rasulallah (s.a.w) atau ikuti ketetapan as-Sunnah), maka jika mereka berbuat sedemikian, dosa-dosa mereka akan diampunkan dan mereka berada di jalan syariat Islam yang haq. Ini adalah suatu pemberian Allah (a.w) yang amat berharga. Tetapi, mengapakah begitu ramai orang Islam yang tidak ambil kisah pemberian ini? Sehinggakan sanggup mengamalkan sesuatu yang bukan sahaja menyalahi ketetapan Rasulallah (s.a.w) tetapi menentang ketetapan Allah (a.w) juga? Adakah mereka fikirkan bahawa di akhirat hanya Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) yang boleh menolong mereka?
Saudara, Allah (a.w) tidak akan menolong hambaNya yg kafir (=tak Islam) dan kufur (=tak terima ketetapanNya, juga hakikatnya kafir), masakan pula Rasulallah (s.a.w) dapat menolong, kerana Allah (a.w) sebutkan berkali-kali dalam al-Quran tiada siapa yg dapat menolong kecuali Allah (a.w).
Firman Allah (a.w): 'Hual-lazi arsala rasulahu bil-huda wa-dinil haqqi liyuzhirahu ‘alad-dini kullihi walau karihal-musyrikuna.' [Yg bermaksud: ‘Dialah (Allah (a.w)) yang mengutuskan RasulNya dengan (membawa) petunjuk (yakni, al-Quran dan as-Sunnah) dan agama yang benar (yakni, Islam) supaya menjadikannya (yakni, agama Islam itu) mengatasi lain-lain (agama) kesemuanya, walaupun dibenci (atau tidak disukai oleh) orang-orang musyrik (yakni, kafir)].’ [Ayat 9, Surah as-Sof]
Ayat ini menyebutkan beberapa perkara atau prinsip yang wajib mendapat perhatian kita yang Islam, iaitu: Pertama, bahawa Rasulallah (s.a.w), sebagaimana rasul-rasul yang terdahulu, diutuskan untuk memberi petunjuk kepada manusia tentang agama Allah (a.w), agama Islam, iaitu jalan yang lurus, yakni siratul mustaqim, yang akan membolehkan manusia mendapat keredaan Allah (a.w) dan kerana itu mendapat balasan syurga; Kedua, Rasulallah (s.a.w) itu membawa agama yang benar di sisi Allah (a.w), agama yang diterima dan diredai oleh Allah (a.w), agama Islam. Kita telah teliti di dalam Bab 1 Kitab ini, bahawa agama selain Islam tidak sekali-kali akan diterimaNya. Juga, Allah (a.w) berfirman, di akhirat kelak, orang yang tidak Islam tidak sekali-kali mendapat syurga; dan Ketiga, Rasulallah (s.a.w) membawakan agama Islam yang mengatasi agama-agama lain yang ada di dunia. Oleh itu agama Islam tidak boleh disamatarafkan dengan lain-lain bentuk agama. 
Adalah menyalahi atau bertentangan dengan perintah Allah (a.w) sekiranya ada orang Islam, terutama para ulama’, apabila bersetuju untuk melibatkan diri dalam sebarang musyawarah ke arah menyamatarafkan agama Islam dengan lain-lain agama. Adalah lebih berat lagi apabila ada golongan Islam memberi kepercayaan kepada seseorang yang bukan Islam menerajui atau menguruskan sesuatu badan yang ada kaitan dengan Islam dan syariat Islam! 
[Nota: Allah (a.w) telah membuat ketetapan bahawa orang yang tidak Islam hanya akan mendapat syurga jika bolehlah seekor unta lalu atau masuk ke dalam lubang jarum. Ayat ini menjadi nas dan dalil yang haq bahawa kita tidak boleh samakan agama lain dengan agama Islam. Mertabat agama Islam jauh lebih tinggi, mengatasi taraf mana-mana agama. Tambahan pula agama Islam sahaja agama yang diterima, agama lain tidak diterima. Dan, Allah (a.w) menyatakan mereka yang menganuti agama lain jika bagaimana banyak sekalipun amalan dan ibadat dan sumbangannya kepada manusia (sedekah dllnya), tidak diterima Allah (a.w), yakni tidak mendapat ganjaran pahala. Juga, Allah (a.w) menyatakan bahawa jikapun manusia yang tidak Islam itu memiliki harta seumpama emas sebanyak dunia dan isinyapun, tidak dapat menbus dosa-dosa mereka kerana kufur, yakni keran tidak mengambil agama Allah (a.w) untuk dianuti mereka. Ayat ini memberikan nas dan dalil mengapa sebarang usaha untuk bekerjasama dengan penganjur agama lain tidak dibolehkan dalam Islam. Akhir-akhir ini ada umat Islam yang cenderung untuk bekrjasama dengan penganjur ‘Interfaith Commission of Malaysia’ yang dipelopori mubaligh Kristian (Nesrani)]
Saudara, mudah-mudahan saudara tidaklah meremehkan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah atau berpandangan bahawa as-Sunnah itu perintah 'optional' - boleh buat atau boleh tinggalkan! Al-Quran dan as-Sunnah tetap dua kompendium peraturan dan ketetapan yg wajib diterima pakai dan dijadikan panduan manusia - semua bangsa, semua zaman, Islam ataupun tak Islam - dan bukanlah diambil hanya al-Quran dan ditinggalkan as-Sunnah atau as-Sunnah itu optional sebagaimana majoriti para ulama' dan umat Islam berpendapat dewasa in. Sempurna Islam dan diterima Islam seeorang yg Islam itu jika dia terima dan jadikan panduan hidup dan panduan beramal dan beribadah menepati al-Quran dan as-Sunnah. Jangan keliru, berat padahnya pada kita. Kita tidak diakui umat Muhammad (s.a.w) di akhirat kelak. Ketika manusia berduyun-duyun menghampiri Telaga al-Kauthar untuk minu airnya supaya hilang kehausan selama-lamanya, kita dihalang oleh malaikat yg menjaga kerana kita tidak diakui Islam atau tidak diakui umat Muhammad (s.a.w) kerana kita remehkan as-Sunnah. 'as-Sunnah' adalah panduan wajib, 'sunat' adalah amalan yg optional, bukan 'as-Sunnah'.
Saudara, sebagaimana al-Quran, ada amalan dan ibadah yg diwajibkan dan ada yg diberi pilihan, i.e. sunat. Demikian juga as-Sunnah. Ada amalan dan ibadah atau perlakuan wajib dan ada yg sunat = optional. Bukan 'as-Sunnah' itu yg optional.
Jazakallahu khairah










Saturday, January 26, 2013

Peringatan kepada orang Islam (i.e. kita)

Assalamualaikum,
Saudara, dalam blog ini akan sering diulang-ulangi peringatan bahawa sesorang yg akui dirinya Islam - bersyahadah dia bahawa tiada tuhan yg berhak disembah kecuali Allah (a.w), dan Muhammad (s.a.w) itu Utusan dan Hambanya Allah (a.w), yakni menjadi orang Islam, tidak akan mendapat syurga tanpa menunaikan tanggungjawab yg ditetapkan oleh Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) sepanjang hayatnya, setelah baligh dia - Ayat 72, Surah az-Zuhruf. Syurga itu hanya diberikan kepada orang Islam. Kalau tak Islam tak akan sekali-kali dapat syurga. Orang Islam yg tidak tunaikan tanggungjawab yang difardukan Allah (a.w) ke atasnya - solat, puasa, mengeluarkan zakat, menginfaq sebahagian hartanya untuk fi sabilillah, dan menunaikan haji ketika sudah mampu, tidak akan masuk syurga - Ayat 13 dan Ayat 14, Surah an-Nisa'. Walaupun Islam, kalau tak menunaikan tanggungjawab amalan dan ibadah yang ditetapkan, maka tidak mendapat syurga. Kerana menentang ketetapan fundamental Allah (a.w) - Ayat 56, Surah az-Zariat bahawa manusia dijadikan semata-mata untuk mengabdikan diri (i.e. buat amalan dan ibadah yg ditetapkan oleh Allah (a.w) dan RasulNya). Selain itu, umat Islam yang menunaikan tanggungjawabnya - bersolat, berpuasa, mengeluarkan zakat, menginfaq, dan menunaikan haji, jika tidak berjema'ah, tidak akan mendapat syurga, kerana Allah (a.w) perintah dalam al-Quran bahawa umat Islam itu wajib berjema'ah - Ayat 103, Surah ali-Imran dan as-Sunnah. Demikian juga seseorang yg Islam, dan dia berjema'ah, tetapi tidak mentaati Imam atau Amir yang diangkat oleh jema'ah Islam memimpin jema'ah, maka dia juga tidak mendapat syurga Ayat 59, Surah an-Nisa' dan as-Sunah. Kemudian, walaupun Islam tetapi tidak menerima sebahagian ketetapan al-Quran (dan as-Sunnah) dan ketepikan atau tidak ikuti atau tak terima sebahagian al-Quran (dan as-Sunnah) pasti juga tak dapat syurga - Ayat 208, Surah al-Baqarah.
Saudara, apabila kita pelajari ilmu as-Sunnah, yg seringkali tidak diberi keutamaan oleh para ulama' arus perdana dan umat Islam dewasa ini, maka kita akan dapat beberapa ketetapan yg amat jelas siapa Islam dan siapa kelihatan lahiriah Islam, tetapi sebenarnya tak Islam! Ketetapan ini melibatkan perintah berjema'ah dalam Islam. Di dalam al-Quran terdapat hanya satu ayat menyebut tentang kewajipan berjema'ah ini - itupun dalam majoriti kitab tafsir al-Quran dan majoriti para ulama' tidak memahami hakikat berjema'ah ini, kerana tidak mentafsirkannya sebagai 'berjema'ah'. Allah (a.w) sentuh perkara berjema'ah dalam satu ayat iaitu Ayat 103, Surah ali-Imran. Kemudian Allah (a.w) sentuh tentang kewajipan mentaati Imam dengan menyebut 'ulil amri' = orang yang diberikuasa oleh umat Islam memimpin jema'ah Islam, dan hendaklah ditepati - Ayat 59, Surah an-Nisa'. Allah (a.w) sebutkan pada ayat itu pengecualian dari ketaatan terhadap Imam atau Amir, pemimpin jema'ah Islam, iaitu jika timbul perselisihan atau perbalahan atau persengketaan atau ketidaksealiran pendapat mengenai segala sesuau tentang Islam atau perkara agama, jema'ah umat Islam itu (pemimpin dan rakyat) diwajibkan merujuk kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah, supaya didapatkan jalan penyelesaian terbaik - Ayat 59, Surah an-Nisa'. Allah (a.w) melarang umat Islam berfirqah atau bergerombolan atau berpuak-puak atau menubuhkan perkumpulan terasing atau eksklusif spt mazhab dalam beberapa ayat al-Quran - Ayat 105, Surah ali-Imran. Ini menunjukkan betapa utamanya kita yg akui Islam jangan berpecah-belah terutama berpecah dalam firqah.
Menyebut tentang jema'ah dan firqah (= mazhab) ini, Rasulallah (s.a.w) bersabda: 'La udkhulul jannatu illa bil-jamaati' (Yg bermaksud: Tidak akan masuk syurga seseorang (yg Islam) itu jika tidak berjema'ah). Rasulallah (s.a.w) juga memberitahu bahawa umat Islam yg mendapat syurga itu adalah umat Islam yg ikuti 'ma ana 'alaihi wa-ashabi' (yg bermaksud: 'Jalan aku (Nabi) dan jalan para sahabatku (khaifah ar-rasyidin al-mahdiyin), iaitu khalifah yg empat dan 'wahial jama'ah' (yg bermaksud: berjema'ah). Maka dengan itulah begitu popularnya frasa atau ungakapan ' ahlus-sunnah wal-jama'ah', yg sering diebutkan oleh semua orang 'alim' - dari mufti sampailah ke imam-imam masjid dan pegawai-pegawai agama dan penceramah agama di merata-rata! Tapi mereka silap faham!
Saudara ungkapan 'ahlus-sunnnah wal-jama'ah' itu mempunyai dua segment atau komponen atau dimensi, iaitu: pertama, ikuti as-Sunnah (sunnah Rasulallah (s.a.w) dan sunnah khalifah); dan kedua, berjema'ah.' Majoriti orang yg bercakap bahawa dia adalah golongan 'ahlus-sunnah wal-jama'ah' takpun ikut as-Sunnah dan takpun berjema'ah! Kenapa gitu?
Masakan mereka 'ahlus sunnah' kalau mereka tak belajar as-Sunnah (atau al-Hadith), tak faham ketetapan as-Sunnah, tak terima sebahagian ketetapan as-Sunnah, dan tak pula amalkan ketetapan as-Sunnah! Mereka juga gagal dalam perkara keduanya, iaitu berjema'ah. Selain bersolat fardu yg lima secara berjema'ah - kadang-kadang 5 kadang-kadang dapat 3 - Subuh, Maghrib dan Isya', biasanya tak bersolat jema'ahpun! Berjema'ah dalam Islam diperjelaskan dengan terperinci oleh Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah. Jadi untuk benar-benar faham maksud 'berjema'ah' dan 'Imam/Amir', hendaklah belajar al-Quran dan as-Sunnah (atau al-Hadith) dari guru yg tahu dan faham.
Saudara, Rasulallah (s.a.w) memberitahu dalam hadith: 'Al-jama'atu rahmatun, wa-firqatu azabun' (yg bermaksud: Berjema'ah itu mendapat kerahmatan (yakni, syurga), dan berfirqah itu mendapat azab (yakni, neraka).). Jelasnya, kalau berjema'ah pasti dapat syurga kerana hanya dengan kerahmatan Allah (aw) seseorang yg Islam itu dapat masuk syurga. Sebaiknya jika berpecah atau berfirqah mendapat azab, yakni masuk neraka. Dalam hadith lain pula Rasulallah (s.a.w) memberitahu seseorang yg Islam, walauun dia bersyahadah, mengerjakan solat, berpuasa, mengeluarkan zakat dan menginfaq, dan ketika mampu naik haji, kalau tidak berada dalam jema'ah dan kekal berjema'ah tidak akan dapat syurga. Maka berjema'ah adalah satu syarat mutlak untuk dapatkan syurga! Begitu juga sebaliknya. Kalau berjema'ah tapi tak ikuti as-Sunnah tak dapat syurga. Ada berbagai jema'ah atau perkumpulan dalam agama - termasuklah mazhab, tarikat, fahaman sufi dllnya - tetapi bukanlah jema'ah yg ditetapkan dalam Islam. Jema'ah dalam Islam ada imam yg diangkat, dibaiat dan ditaati kecualilah Imam terebut perintah atau suruh sesuatu yg bersifat maksiat terhadap ketetapan Allah (a.w) (i.e. al-Quran) dan ketetapan Rasulallah (s.a.w) (i.e. as-Sunnah), maka perintah Imam sedemikian tidak wajar di dengar tak pula wajar diikuti atau ditaati. Sistem jema'ah itu ada ikrar taat setia (atau bai'at) antara Imam dan rukyah, anggota jema'ah menepati ikrar yg disebutkan oleh Rasulallah (s.a.w) - 'sami'na, wa-ato'na mas-tota'na' (yg bermaksud: Aku dengar, aku taat sekuat mampuku'. Di dalam al-Quran ada tiga ayat a-Quran menyebut tentang bai'at ini - Ayat 10 dan 18, Surah al-Fath dan Ayat 12, Surah al-Mumtahannah, Penjelasan yg amat detail dan terpernci terdapat dalam al-Sunnah. Antaranya ketetapan Rasulallah (s.a.w) memberitahu dalam sepotong hadith lain: 'Man arada buhbuhatul jannati, fal-yalzamil jama'ata' (yg bermaksud: Seiapa yg ingin berada di tengah-tenga syurga (i.e. pasti dapat syurga), maka hendaklah dia tetap dan kekal (i.e. berada dalam jema'ah atau tetap dalam jema'ah) berjema'ah.)
Saudara, kerahmatan itu hanya diberikan kepada umat Islam yg berjema'ah. Dan, kerahmatan itu sahaja paspot untuk dapatkan syurga. Inilah mesej firman Alah (a.w) berikut:
Firman Allah (a.w): ‘Wa-ati’ullaha war-rasula la’allakum turhamuna.’ (Yang bermaksud: Taatkanlah Allah (a.w) (i.e. ikuti ketetapan al-Quran) dan taatkanlah RasulNya (i.e. ketetapan as-Sunnah) nescaya kamu sekelian akan mendapat kerahmatan (yakni, mendapat syurga).) [Ayat 132, Surah ali-Imran]
[Nota: Ketetapan ini sama dengan ketetapan pada Ayat 13, Surah an-Nisa’ – taatkan Allah (a.w) (i.e. ikuti al-Quran) dan taatkan Rasulallah (s.a.w) (i.e. ikuti as-Sunnah) dimasukkan (oleh Allah (a.w) ke dalam syurga. Ini janji pasti Allah (a.w). Sebaliknya, kalau menentang Allah (a.w) (i.e. tak ikuti ketetapan al-Quran) dan menentang Rasulallah (s,a,w) (i.e. tak ikuti ketetapan as-Sunnah) dan melanggar pula batasan-batasan yg ditetapkan dalam al-Quran dan as-Sunnah, pasti masuk neraka - Ayat 14, Surah an-Nisa'.
Kemudian, dalam firman Allah (a.w) berikut, kita diberitahu pula bahawa:
Firman Allah (a.w): ‘a-ati’ullaha war-rasula la’allakum turhamuna.’ (Yang bermaksud: Taatkan Allah (a.w) dan (taatkan) Rasul nescaya kamu dirahmati.) [Ayat 132, Surah ali-Imran]
Saudara, amat jelas sesiapa yg taatkan Allah (a.w) (i.e. ikuti ketetapan al-Quran) dan taatkan Rasulallah (s.a.w) (i.e. ikuti ketetapan as-Sunnah), pasti mendapat kerahmatan. Maka dengan itulah Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa tidak akan dapat masuk syurga seseorang itu kalaupun dia mengerjakan amalannya - solat, puasa, bayar zakat, bersedekah, menginfaq, dan tunaikan haji, kalau tak berjema'ah, tetap tak dapat syurga. Sebabnya simple - ikuti ketetapan Allah (a.w) pada Ayat 103, Surah ali-Imran dan ikuti ketetpan Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah. Maka dengan itulah Omar b Khattab (r.a) merumuskan perkara jema'ah ini berdasarkan ketetapan Allah (a.w) dan ketetapan Rasulallah (s.a.w): 'La islama illa bil-jama'ati ...' (Yg bermaksud: Tidak diatakan Islam kalau tidak berjema'ah ...), hadith yg kita telahpun lihat tak lama dulu dalam blog ini. Hadith berikut:
Omar b Khayyab (r.a) berkata: ‘La islama illa bi-jama’atin, wala jama’atin illa bi-imaratin, wala imaratin illa bitoatin wala toatin illa bi-bai’atin’ [Yg bermaksud: Tidak dikatakan Islam jika tidak berjemaah, dan tidak dikatakan berjemaah jika tidak ada keimaman (imam) (atau kepimpinan) dan tidak ada keimaman jika tidak ada ketaatan dan tidak ada ketaatan jika tidak ada ikrar janji taat setia (bai’at)’] [Hadith ad-Dailami].
Saudara, kewajipan berjema'ah dalam Islam itu diperintahkan oleh Rasulallah (s.a.w) jikapun dalam kes-kes yg berikut: pertama, jika hanya ada 3 orang yg Islam di atas dunia ini, maka wajib mereka bertiga bermusyawarah untuk menamakan salah seorang daripada mereka bertiga menjadi imam mereka; dan kedua, jikapun sekumpulan 3 orang Islam itu bermusafir - dalam urusan di luar qariah di mana mereka bermestautin, maka wajib bagi mereka mengangkat seorang dari kalangan mereka yg bertiga menjadi Imam mereka. Jelaslah berjema'ah itu suatu kemestian dan kewujudan seorang Imam itu juga suatu kemestian dalam Islam untuk menjadikan sahnya keIslaman seseorang yg akui dirinya Islam di sisi Allah (a.w) dan RasulNya dan halal hidupnya di dunia. [Nota: Sesuatu yg tak halal, pastilah api nereka lebih berhak atasnya. Jika tak halal kehidupan pastilah neraka berhak ke atasnya kelak!]
Apa kata saudara? Mudah-mudahan saudara faham mesej post ini, insya Allah
 
Jazakallahu khairah

Thursday, January 24, 2013

Mengagungkan Rasulallah (s.a.w) (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, kita sambung sedikit lagi penelitian kita tentang tajuk di atas berdasarkan program se negara hari ini iaitu 'Mauludur Rasul' = Perayaan hari kelahiran atau keputraan Rasulallah (s.a.w). Kita lihat hadith berikut pula.
Allah (a.w) menjanjikan kepada umat Islam sesiapa yang mentaati Rasulallah (s.a.w) akan dibalas dengan syurga atau mendapat syurga. Kenapa? Rasulallah (s.a.w) yang membawa dan mengajarkan manusia al-Quran (iaitu perintah Allah (a.w). Beliau jugalah yang mengajarkan manusia perincian bagaimana hendak memperhambakan diri (yakni, beramal dan beribadat dan mentaati Allah (a.w)), iaitu melalui as-Sunnah. Maka dengan itu Allah (a.w) memberitahu kita bahawa sesiapa yang mentaati Rasulallah (s.a.w) dia mentaati Allah (a.w). Allah (a.w) memerintahkan manusia bahawa mereka benar-benar Islam dan beriman hanya jika mereka mentaati kedua-duanya, iaitu taatkan Allah (a.w) dan taatkan Rasulallah (s.a.w). Taatkan Allah (a.w) tetapi tolak Rasulallah (s.a.w), atau terima al-Quran dan tolak as-Sunnah (atau al-Hadith) bukan Islam! Kerana sesiapa yang mentaati Rasulallah (s.a.w), yakni ikuti as-Sunnah, pastilah dia taatkan Allah (a.w) kerana Rasulallah (s.a.w) menyampaikan al-Quran dan segala perintah Allah (a.w) dan as-Sunnah mencerakinkan serta menjelaskan perintah Allah (a.w) tersebut supaya difahami oleh manusia.
Diriwayatkan hadith daripada Abu Hurairah (r.a) berkata Rasulallah (s.a.w) bersabda: 'Kullu umatti yadkhulul jannata yaumal qiamati illa man aba. Qalu: Wama (-an) yakba ya Rasulallah (s.a.w)?’ Qala: Man ata’ani dahala jannata, wama ‘asoni faqad aba.' [Yg bermaksud: Semua umatku akan masuk syurga kecuali yang (yang tergolong sebagai orang yang) ‘aba’ (yakni, menolak atau melanggar). Sahabat bertanya: ‘Siapakah yang ‘aba’ (menolak) ya Rasulallah (s.a.w)?’ Jawab Nabi (s.a.w): ‘Sesiapa yang taat dan patuh padaku masuk syurga; dan yang melanggar dan menentang padaku (yakni, tidak menerima perintah dan suruhan Rasulallah (s.a.w)) maka dia ‘aba’ (menolak)] [Hadith Imam Ahmad & Bukhari]
Di dalam hadith ini, Rasulallah (s.a.w) memberitahu para sahabat (yakni, umat Islam) bahawa semua mereka yang tergolong dalam golongan ‘umat Muhammad’ akan masuk syurga, kecuali mereka yang yang ‘enggan’. Seseorang itu diakui atau dikira umat Muhammad (s.a.w) jika dia mentaati Rasulallah (s.a.w), yakni ikuti ketetapan as-Sunnah. Di dalam Surah al-Kauthar disebutkan bahawa Rasulallah (s.a.w) dikurniakan oleh Allah (a.w) di akhirat kelak dengan telaga al-Kauthar. Sesiapa yang minum airnya tidak akan haus atau dahaga selama-lamanya semasa berkumpul di padang makhsyar, menunggukan diserahkan Kitab Catatan Amalan masing-masing. Disebutkan dalam hadith bahawa ada golongan orang-orang Islam yang menghampiri telaga tersebut untuk minum tetapi tidak dibenarkan oleh para malaikat yang menjaganya. Apabila ditanya oleh Rasulallah (s.a.w) mengapakah sebahagian umat beliau (i.e. umat Islam yg lahir zaman akhir = mulai beliau diangkat menjadi Rasul dan Nabi (s.a.w) menyampaikan syariat agama Islam sampaikan hari terakhir sebelum kiamat) Islam yang ingin minum air telaga al-Kauthar tersebut dihalang malaikat, maka diperjelaskan oleh malaikat yang menjaga bahawa mereka itu lahiriahnya Islam tetapi tidak tergolong sebagai umat Rasulallah (s.a.w) kerana mereka telah membuat pelbagai perubahan atau menokok tambah kepada syariat Islam yang dibawakan oleh Rasulallah (s.a.w) selepas Rasulallah (s.a.w) sudah wafat. Mereka ini tidak taatkan Rasulallah (s.a.w) kerana mengubah syariat Islam. Golongan sedemikianlah yang termasuk dalam golongan ‘aba’ yang disebutkan dalam hadith di itu. Mereka tidak dapat masuk syurga.
Jelasnya, hadith di atas itu menjelaskan bahawa sesiapa yang mentaati Rasulallah (s.a.w), yakni ikuti atau akur dengan ketetapan as-Sunnah pasti masuk syurga, dan sesiapa yang ingkar atau menolak ketetapan as-Sunnah akan masuk neraka. Sekali lagi kita diperingatkan bahawa amat utama bagi kita yang Islam yang ingin diselamatkan dari siksaan neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, hendaklah kita ikuti as-Sunnah.
Saudara, kita lihat hadith berikut pula yg menunjukkan secara bidalan apakah tugas Rasulallah (s.a.w) dan apakah tugas kita pula sebagai umat beliau.
Diriwayatkan hadith daripada Abu Musa asy-Syaari (r.a) katanya Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Perumpamaan petunjuk (hidayah) dan ilmu pengetahuan, yang Allah (a.w) mengutus aku untuk menyampaikannya, (adalah) seperti hujan lebat yang jatuh ke bumi. Bumi itu ada yang subur, menghisap (atau menyerap) air, menumbuhkan tumbuh-tumbuhan, dan rumput-rumput yang banyak. Ada pula bumi yang keras, tidak menyerap (atau tidak meresap) air sehingga tergenang (atau bertakung) air. Maka Allah (a.w) memberi manfaat dengan dia (yakni, dengan hujan itu) kepada bumi dan makhlok di bumi. Mereka dapat minum dan memberi minum (kepada binatang, dll seumpamanya), dan untuk (manusia) bercucuk tanam. Dan ada pula hujan yang jatuh ke bahagian lain, iaitu di tanah yang tidak menggenangkan (iaitu tidak menakung) air dan tidak pula menumbuhkan rumput dan tumbuh-tumbuhan. Begitulah perumpamaan orang yang belajar agama (yang diibaratkan sebagai hujan), yang mahu memanfaatkannya (yakni, mengambil manfaat dari ilmu dan petunjuk) apa yang aku disuruh Allah (a.w) menyampaikannya, dipelajarinya dan diajarkannya (kepada orang lain). Dan, begitu pula perumpamaan orang yang tidak mahu memikirkannya dan mengambil peduli dengan petunjuk Allah (a.w) (yakni, membiarkannya, tidak beramal dengannya dan tidak pula diajarkannya kepada orang lain), (ilmu dan petunjuk) yang aku diutus (oleh Allah (a.w)) untuk menyampaikannya.’ [Hadith Bukhari]
Saudara, mudah-mudahan saudara faham apa yg hendak diberi kefahaman dalam dua post ini, insya Allah.

Jazakallahu khairah








 

Mengagungkan Rasulallah (s.a.w)

Assalamualaikum,
Saudara. hari ini 24 Januari 2013 bersamaan dengan 12 Rabiulawal 1434 hijriah adalah ulangtahun harikeputraan nabi Muhammad, Rasulallah (s.a.w). Di Malaysia, pagi ni di Putrajaya - Ibu dan usat pemerintahan negara, diadakan perbarisan sambil menyanyi-nyanyi dan membaca pelbagai lagu-agu yg ianggap budaya Islam sebagai menghormati dan merayaan kelahiran Rasulallah (s.a.w)! Soalnya? Adakah itu caranya meghormati dan mengagungkan Rasulallah (s.a.w)? Adakah itu yg Allah (a.w) perintahkan uma Islam lakukan? 
Saudara, upacara merayakan hari-hari seumpama Hari Kelahiran atau Hari Kekasih (Valentine Day), Hari Bapa, Hari Ibu, Hari Guru danlain-lain hari adalah amalan dan budaya masyarakat Barat atau amalam masyarakat yg beragama Kristian. Begitu jugalah dalam perkara agama menyanyi dan seumpamanya adalah budaya Barat, malah budaya Black American atau budaya gereja di Barat. Sekarang budaya dan amalan sedemikian itu telah diimport oleh umat dan pemimpin Islam serta para ulama' Islam, sebagai satu-satunya persembahan atau pennjolan dalam agama Islam. Sekarang di gereja diadakan program menyanyi dan menari. Kini di Malaysia dalam upacara keagamaan akan diselikan dengan nyanyian dan pementasan atau lakunan dan sebagainya. Sudah menjadi budaya. Akan tiba masanya kelak di masa depan generasi umat Islam Melayu dll akan menganggapkan program atau nyanyian atau pementasan atau pembacaan sajak dan sebagainya seolah-olah tuntutan agama Islam! Wal iyazubillah. 
Saudara, adakah perbuatan sedemikian itu adalah perbuatan yg termasuk dalam istilah 'bid'ah'? Bid'ah hanyalah perkara-perkara yg melibatkan secara langsung isu-isu atau perkara agama - aqidah dan syari'ah, dan termasuklah perkara-perkara muamalah yg terkait dngan ketetapan dan peraturan Islam. Yg pasti, program sambutan'Maulidur Rasul' itu adalah tak lebih dari budaya Melayu Islam, bukan budaya Islam. Mereka yg terlibat dalamnya dan trkait dngannya tidak mendapat sebarang kebaikan dalam bentuk pahala, malah kemungkinan besar mendatangkan dosa, jika terungkit akidah dan tercemar syariat Islam. 
Saudara, kalau begitu, bagaimanakah umat Islam itu wajar menghormati dan mengagungkan Rasulallah (s.a.w)? Kita kembali kpd ketetapan Allah (a.w) dalam al-Quran dan ketetapan Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah. 
Firman Allah (a.w): 'Ya aiyuhallazi na amanu ati’ullaha wa-ati’urrasula.' [Yg bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Taatkanlah Allah (a.w) (yakni, ikuti panduan al-Quran) dan taatkanlah Rasulallah (s.a.w) (yakni, ikutilah panduan as-Sunnah).]’ [Ayat 59, Surah an-Nisa’]
Dan Allah (a.w) berfirman: ‘Mai uti’ir rasula faqad ata’allaha.' [Yg bermaksud: Barangsiapa taatkan Rasulallah (s.a.w) sungguh-sungguh mereka telah mentaati Allah (a.w) …’ [Ayat 80, Surah an-Nisa’]
Firman Allah (a.w): 'Wama atakumur rasulu fakhuzuhu wama nahakum ‘anhu fantahu.' [Yg bermaksud:  ‘Apa-apa yang dibawakan oleh Rasul itu (yakni, al-Quran dan as-Sunnah) hendaklah kamu ambil (yakni, diamal dan diibadatkan) dan apa-apa yang ditegah oleh Rasulallah (s.a.w) (mengikut as-Sunnah) hendaklah kamu jauhi atau tinggalkan.’[Ayat 7, Surah al-Haysr] Firman Allah (a.w): ‘Qul in kuntum tuhibbunallaha fat-tabi’uni, yuhbibkumullaha ya yaghfirlakum zunubakum …' [Yg bermaksud: Katakan olehmu (wahai Muhammad (s.a.w) (kepada manusia)! Jika ada kamu kasihkan Allah (a.w), maka ikutilah aku (Rasulallah (s.a.w)), maka Allah (a.w) akan mengampuni dosa-dosa kamu …) [Ayat 31, Surah ali-Imran].
Saudara, Rasulallah (s.a.w) berpesan kepada kita, umat Islam, dalam sabdanya dalam hadith berikut. Utamakan al-Quran dan as-Sunnah: 
Sabda Nabi (s.a.w): 'Taraktu fikum amraini ma in tamasaktum bihima lan tadillu, kitaballahi wasunnati nabiyi.' [Yg bermaksud: Aku tinggalkan kepada kamu sekelian dua perkara yang jika kamu berpegang kepada kedua-duanya, tidak akan sesat kamuselama-lamanya (dalam mencari dan mendapat serta mengikuti siratul mustaqim, yakni mendapatkan syurga) (iaitu): Kitab Allah (a.w) (yakni, al-Quran) dan sunnah nabiNya (yakni, sunnah Rasulallah (s.a.w)). [Hadith sahih at-Termidzi, Ahmad ibnu Hanbal, Ibni al-Asim, al-Hakim, at-Tobrani, ad-Dalamii dan al-Thahawi]
[Nota: Pesanan ini disampaikan oleh Rasulallah (s.a.w) dalam khutbah terakhir beliau ketika mengerjakan haji wida’ tahun 9Hijrah. Di dalam al-Quran disebutkan ‘kitab’ dan ‘hikmah’: Surah-surah al-Baqarah (ayat-ayat 129, 151 & 231), ali-Imran (ayat 164), an-Nisa’ (ayat 113), ad-Dhuhan (Ayat 34) dan aj-Jumu’at (Ayat 2). Mengikut Imam as-Shafie perkataan ‘hikmah’ mengikut persetujuan para ulama yang faqih tentang Ilmu al-Quran bermaksud Sunnah Rasulallah (s.a.w) atau as-Sunnah.] 
Saudara, Rasulallah (s.a.w) mengingatkan umat beliau dalam hadith berikut bahawa yg beliau inginka umatnya lakukan dan kerjkan tanpa pengecualian adalah disebutkan dalam hadith berikut: 
Diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah (r.a) bahawa Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Barangsiapa mentaati aku maka sungguh-sungguh dia mentaati Allah (a.w). Dan, barangsiapa ingkar (atau, melanggar) perintahku, maka sesungguhnya dia derhaka kepada Allah (a.w). Dan, barangsiapa mentaati pembesar (amir atau imam) aku, maka sungguh-sungguh dia mentaati aku, dan barangsiapa mengengkari (atau, melanggar) perintah pembesar (amir atau imam) aku, maka sungguh-sungguh dia engkar (atau, melanggar perintahku.’ [Hadith Bukhari] 
[Nota: Dalam Blog ini seringkali kita telah diberi penjelsan tentag apakah yang dimaksudkan berjema’ah dalam Islam dan apakah yang dimaksudkan dengan kepimpinan dalam Islam itu. Kerana kefahaman yang cukup tentang hakikat berjema’ah dan kepimpinan dalam Islam itu amat kritikal demi menepati perintah Allah (a.w) dalam Ayat 56, Surah az-Zariat, Ayat 13 Surah an-Nisa’, Ayat 103, Surah ali-Imran, Ayat 59, Surah an-Nisa' dll]
Saudara, dalam perkara ibadah yg terutama dalam Islam iaitu solat, Rasulallah (s.a.w) menyuruh kita ikuti cara dan kaedah beliau bersolat.
Diriwayatkan hadith daripada Abi Qilabah (r.a) bahawa Malik menceritakan kepada kami, katanya: ‘Kami datang kepada Nabi (s.a.w) sedangkan kami pemuda-pemuda yang hampir sebaya. Kami tinggal bersama beliau selama dua puluh malam. Rasulallah (s.a.w) sangat halus perasaannya. Sebab itu, setelah beliau mendengar bahawa kami ingin bertemu dengan keluarga kami, beliau menanyakan kepada kami tentang keluarga yang kami tinggalkan. Lalu kami ceritakan kepada beliau. Nabi bersabda:’ Kembalilah kepada keluarga kamu dan tinggallah berama mereka. Ajarkanlah dan suruhlah mereka.’ Disebutkan oleh beliau beberapa hal. Ada yang aku ingat dan ada yang tidak. Diantara sabda beliau ‘Sollu kama ra aitumui usalli’ (Yg bermaksud: Bersolatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku bersolat (i.e. berpandukan as-Sunnah)). Apabila tiba waktu solat hendaklah azan salah seorang diantara kamu, dan yang paling tua dikalangan kamu menjadi imam.’ [Hadith Bukhari]
Jadi? Hari ini adakah kita umat Islam yg berbaris dan menyanyi di dalam upacara sambutan yg takpun beliau dan Allah (a.w) sudah lakukan apa yg beliau suruh? Iaitu: 'Sollu kama ra-aitumuni usolli' (Yg bermaksud: Bersolatlah kamu (mengikuti) sebagaimana kamu melihat aku bersolat (i.e. ikuti ketetapan dan panduan as-Sunnah)? Kita takpun ikut as-Sunnah kalau kita membaca Doa Qunut ketika Solat Subuh!
Saudara, cara kita merayakan dan menghormati dan mengagungkan Rasulallah (s.a.w) adalah mematuhi perintah Allah (a.w) dalam ayat berikut: 
Firman Allah (a.w): ‘Katakanlah (olehmu wahai Muhammad (s.a.w))! Jika ada kamu kasihkan Allah (a.w) maka ikutilah aku (Muhammad (s.a.w)) (nescaya) akan kasih akan kamu oleh Allah (a.w) dan mengampunkanNya akan dosa-dosa kamu; dan Allah (a.w) itu zat yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang).’ [Ayat 31, Surah ali-Imran]
Saudara, inilah intipati apa yang patut kita umat Islam yg inginkan kejayaan dunia dan kejayaan akhirat lakukan iaitu, taatilah segala sesuatu yang disuruh oleh Rasulallah (s.a.w). Inilah caranya kita mengagungkan Rasulallah (s.a.w) dengan merayakan hari kelahiran beliau dengan menjadikan beliau contoh atau model ikutan dalam dunia, demi mencari kejayaan akhrat! Lebih baik. Kerana diampunkan Allah (a.w) dosa-dosa kita jika kita taat. Malah, Allah (a.w) pasti kasihkan kita dan dengan kasih Allah (a.w) itu, kita mendapat ganjaran syurga dan selamat dari neraka. Alangkah hebatnya kalau kita merayakan kelahiran Nabi (s.a.w) dengan mempertingkatkan pengamalan kita yg menepati tunjuk ajar Rasul? Tapi, malangnya hari ini majoriti kita yg Islam 'menentang' beliau apabila kita penuh yain wujudnya 'bid'ah hasanah', walhal Rasulallah (s.a.w) secara terang-terang memberitahu kita 'semua' atau 'setiap' pembaharuan dalam perkara agama dalam bentuk-bentuk amalan dan ibadah, cara dan kaedah mengerjakan amalan dan ibadah adalah bid'ah! Apakah kita benar-benar mengagungkan beliau? Apakah kita bersyukur bahawa beliau diangkat Allah (a.w) sebagai Rasul dan Nabi penamat dan 'uswatun hasanah' (AYat 21, Surah al-Ahzab)? Saudara, tanya diri sendiri.
Saudara, Allah (a.w) memberitahu dalam al-Quran bahawa Allah (a.w) perintahkan beliau memberitahu manusia, khususnya umat beliau, umat Islam, bahawa sesiapa yg taatkan Rasulallah (s.a.w) pastilah dia taatkan Allah (a.w) (Ayat 80, Surah an-Nisa'). Rasulallah (s.a.w) bersabda sejajar dengan firman Allah (a.w) terebut spt berikut: 
Diriwayatkan hadith daripada Muqotil (r.a) yang berkata bahawa Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Sesiapa mengasihi aku, sesungguhnya dia mengasihi Allah (a.w). Dan, sesiapa yang mentaati aku, sesungguhnya dia mentaati Allah (a.w).’ [Hadith Bukhari]
Saudara, yg Rasulallah (s.a.w) utamakan kita lakukan kalaulah kita sayangi dan kasihi beliau adalah mentaati beliau - yakni ikuti sunnah beliau dan sunnah khalifah ar-rasyidi al-mahdiyin. Malangnya, hari ini 'sunnah' siapakah yg kita ikuti sekarang? Apakah kita benar-benar hormati atau kasihi Rasulallah (s.a.w)?
Saudara, kita yakin bahawa kita adalah seorang yg beriman. Tapi, kalaulah kita engarkan sesuatu yg disuruh oleh Rasulallah (s.a.w), maka tercemar keimanan kita. Malah menolak satu ketetapan Rasulallah (s.a.w) (i.e. menolak ketetapan as-Sunnah), kita terkeluar dari keimanan. Terkeluar dari keimanan maka kita terkeluar dari Islam. Terkeluar dari islam kita jadi apa? Maka Rasulallah (s.a.w) peringatkan kita dalam hadith berikut: 
Diriwayatkan hadith daripada Anas bin Malik (r.a) berkata: ‘Tidak beriman salah seorang dari kamu sehingga aku lebih engkau kasihi daripada anak-anak kamu, kedua ibu bapa kamu, dan manusia seluruhnya.’ [Hadith Ibnu Majah, juga Bukhari dan Muslim]
Malangnya hari ini kita sayangi sesetengah ulama'; dan menolak ketetapan as-Sunnah - a comlete opposite of atau bercanggah dari apa yg - Rasulallah (s.a.w) dan Allah (a.w) perintahkan kepada kita. Apakah kita sebenarnya bencikan Rasulallah (s.a.w) tanpa sedari? Tepok dada tanya hati dan aqidah kita selama ini.
Saudara, firman Allah (a.w) berikut merumuskan apakah yg wajib kita lakukan kalau inginkan kejayaan dalam menhormati dan mensyukuri Allah (a.w) kerana mengutus Rasulallah (s.a.w) untuk mengajarkan kita agamaNya: 
Firman Allah (a.w): 'Wamai yutiillaha wa-rasulahu faqad faza fauzan ‘aziman. ' [Maksud: Barangsiapa mentaati Allah (a.w) (yakni, ikuti al-Quran) dan (mentaati) RasulNya (yakni, ikuti as-Sunnah), maka nescaya sungguh-sungguh dia mendapat kemenangan (suatu) kemenangan (atau keuntungan) yang paling besar (yakni, syurga)][Ayat 71, Surah al-Ahzab]
Saudara, oleh itu wajiblah kita semak diri kita, tanggapan kita terhadap Rasulallah (s.a.w), cara dan kaedah kita menghormati dan mengagungkan Rasulallah (s.a.w), kerana akibatnya kita yg untung atau rugi.  Kalau kita benar-benar Islam dan beriman maka wajiblah kita semak amalan dan ibadah kita serta segala sesuatu yg melibatkan tanggapan dan penerimaan kita terhadap al-Quran dan as-Sunnah dan terhadap peranan dan tanggungjawab kita terhadap Rasulallah (s.a.w) dan as-Sunnah. Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa sesiapa yang menghidupkan satu sunanha Rasulallah (s.a.w) maka kita membuktikan kita kasihi beliau.
Jazakallahu khairah