Monday, July 30, 2012

Ramadhan al-Mubarak (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, insyaAllah, hari ini genap 1/3 Ramadhan kita berpuasa, dan 20 hari lagi kita akan menyambut dua kejayaan kalau benar-benar kita berpuasa kerana mencari pahala sebanyak mungkin dari Allah (a.w) dgn menepati cara dan kaedah serta peradaban berpuasa orang yg berjaya di akhirat kelak mendapat syurga kerana terhapus segala dosa-dosa kita yg telah lalu.
Dua kejayaan itu, satu di dunia, kita merayakan Aidil Fitri kerana kejayaan kita berpuasa genap sebulan. Dan, kedua kita dapati di akhirat, bertemu dgn Allah (a.w). Hanya orang Islam yg mendapat syurga akan bertemu dgn Allah (a.w) (Nota: Melihat wajah Allah (a.w) di syurga adalah nikmat terbesar bagi orang Islam yg beriman. Ramai orang Islam, tapi sedikit yg beriman).
Saudara, dalam post yg lalu kita mendapat tahu bahawa kita mendapat pahala tambahan kalaulah kita mempercepatkan berbuka ketika sudah masuk waktunya, yakni diazankan Solat Maghrib, atau masuk waktu Maghrib. Dan, kita memulakan berbuka dgn menyebut kalimah 'Bismillah' sebelum memasukkan makanan ata minuman ke dalam mulut. Dan, kmudian kita baca doa berbuka 'Allahumma lakasumtu, wa-bika amantu, wa-birizqika aftartu ...'. Kita mendapat pahala tambahan kalau kita ikuti ketetapan as-Sunnah bahawa kita berbuka dgn mendahulukan makan buah tamar atau kurma atau, jika tiada kurma, air yg manis. Kemudian kita mendapat pahala tambahan serta keberkatan apakala kita bersahur yakni tidak meninggalkan sahur (walaupun sekadar seteguk air) dan pahala tambahan pula apabila kita melambatkan bersahur, yakni sebelum masuknya waktu Subuh.
Saudara, dalam pada itu kita diberi pula satu peluang yg amat besar dan banyak pahalanya iaitu apabila kita berbelanja untuk menjamu atau memberi orang berpuasa makan, yakni berbuka puasa. Kita mendapat pahala orang yg kita beri makan itu pahala puasa yg dipuasakannya tanpa mengurangkan sedikitpun pahala puasa yg diterimanya. Fikirkanlah, kalau kita beri makan minum orang yg berpuasa dan mereka adalah orang yg benar-benar menepati syarat puasa yg membebaskan mereka dari siksa neraka, yakni diampunkan segala dosa-dosa mereka yg lalu, kitapun mendapat ganjaran pahala yg sama dengan mereka! Begitu pemurahnya Allah (a.w). Begitu afdhalnya Islam. Takda agama yg dapat memberikan ganjaran berlipat ganda sedemikian itu.

Menjamu Orang Puasa Berbuka 

Ada di antara kita yang sering dapat pelawaan daripada mana-mana jawatankuasa qariah masjid untuk menyumbang kepada tabung berbuka puasa. Mengikut syariat Islam memberi makan dan minum kepada orang yang berpuasa itu mendatangkan banyak ganjaran pahala. Di dalam hadith berikut disebutkan pahala orang yang kita jamu tersebut juga dapat kepada kita. Malahan dalam bulan Ramadhan digalakkan umat Islam bersedekah:
Diriwayatkan hadith daripada ‘Ata’ daripada Zaid bin Khalid al-Juhani (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa menjamu (memberi makan dan minum) orang yang berpuasa adalah baginya seumpama pahala seperti orang yang berpuasa, tidak mengurangi dari pahala orang-orang yang berpuasa sesuatupun.’ [Hadith at-Termidzi, Kitab Saum] 
Apabila kita menjamu orang-orang yang berpuasa dengan makan dan minum semasa mereka berbuka, maka kita dapat ganjaran pahala seumpama pahala mereka yang berbuka itu. Walaupun, kita mendapat pahala seumpama pahala mereka, tidak pula pahala mereka terjejas kerana mereka kekal mendapat pahala puasa mereka. Dengan itu, jika ramai orang yang kita jamu, maka lebih banyaklah pahala yang kita perolehi kerana menjamu berbuka orang yang berpuasa. Selain itu, oleh kerana Islam menggalakkan kita bersedekah dan memberi makan minum kepada orang faqir dan miskin, menjamu makan dan minum mereka yang faqir dan miskin dan yang bermusafir di jalan Allah (a.w) mendatangkan pula pahala tambahan kerana menyahut seruan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) menjamu orang faqir dan miskin pula.
[Nota: Kita hanya mendapat pahala orang yg berpuasa yg kita jamu tersebut, jika kita dan mereka mengamalkan syariat Islam yg menepati ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Antara syaratnya, tidak mengamalkan amalan atau perbuatan yg bersifat syirik, tahayul, kurafat, bid'ah dan taklid dalam segala amalan yg bersifat ibadah yg fardu dan yg sunat. Golongan inilah yg berjaya mendapat syurga, kerana Rasulallah (s.a.w) memberitahu di akhir zaman akan wujud 73 golongan Islam, hanya satu golongan Islam yg diakui Allah (a.w) dan diterima amalan dan ibadahnya, iaitu mereka yg menepati sabda Rasulallah (s.a.w) - 'ma ana 'alaihi wa-ashabi' (maksud: apa-apa yg aku Nabi berpegang dan para sahabatku berpegang padanya) dan mereka Islam dengan berjema'ah, yakni mengamalkan Islam mengikut cara dan kaedah beliau beramal dan beribadah.]
Mudah-mudahan kita berjaya mendapat kejayaan berpuasa yg menepati ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya, insya Allah.

Jazakallahu khairah

Friday, July 27, 2012

Ramadhan al-Mubarak (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, dalam post sebelum ini kita telah maklum ada tiga golongan manusia Islam yg rugi dalam hidupnya. Walhal setiap satu drp 3 perkara yg kita teliti tersebut apa mudah bagi mereka beramal dengannya. Apakah 3 golongan tersebut? (a) Seorang Islam yg akui bahawa Allah (a.w) itu tuhannya dan Rasulallah (s.a.w) itu utusan Allah (a.w) membawakan dan mengajarjan agama Allah (a.w) kpd manusia, tapi tidak sedikitpun mengasihi dan menghormati Rasulallah (a.w). Allah (a.w) menyuruh kita supaya berselawat atas Nabi (s.a.w) dan kita di suruh oleh malaikat Jibril (a.s) atas perintah Allah (a.w) supaya menyebut kalimah 'sallallahu 'laihi wa-salallam' setiap kali kita mendegar nama Rasulallah atau Nabi disebut. Rugi orang yg tidak berbuat sedemikian kerana di akhirat kelak tidak mendapat prtolongan Rasulallah (s.a.w). (b) orang Islam yg dipanjangkan umurnya dapat dia menemui bulan Ramadhan, tetapi dia tidak menggunakan sebaik mungkin Ramadhan berpuasa - semata-mata mencari pahala maksimum dari Allah (a.w) dgn mengerjakan sebaik mungkin puasanya dgn memperbanyakkan amalan dan ibadah tambahan pada siang dan malamnya dan menjaga panca inderanya, terutama mulutnya dari bercakap sia-sia lagi keji, maka dia terlepas dari siksaan neraka dan berjaya mendapat syurga, kerana segala dosanya sebelum ini, telah dhapuskikis oleh Allah (a.w). (c) anak yg sempat bersama-sama dgn kedua ibubapanya - i.e. kedua ibubapanya masih hidup - tetapi tak sempat dia bergaul sebaik mungkin dgn mereka dan menyayangi mereka dan menjaga mereka supaya menyukakan hati mereka sehingga ridha keduanya terhadap dia sebagai anaknya, maka kerana keridhaan kedua ibubapa itu, Allah (a.w) ridha terhadapnya, maka dia mendapat syurga - yakni kedua ibu bapanya menghantarkan ke syurga kerana sukakan dan ridha akan anaknya.
Saudara, begitu mudahnya nak dapat syurga. Tapi, sebaliknya, kalau kita tak berusaha, maka memang payah nak dapat syurga itu.
Berapa ramaikah umat Islam yg secara spontan menyebut 'sallallahu 'alaihi wa-sallam' ketika kalimah 'Rasulallah' atau 'Nabi' atau 'Muhammad' disebut, dia kata/sebut kalimah selawat tersebut?
Saudara, berapa ramaikan anak-anak hari ini yg berusaha sebaik mungkin dgn bersusahpayah menjaga kedua bubapa mereka, terutama ketka sudah tua, sehinggakan kedua orang tuanya ridha terhadapnya sebagai anak? Yg kita dengar adalah ana-anak yg tidak sanggup menjaga kedua ibubapa mereka, dan menghantarkan kedua ibu bapanya di jaga oleh orang lain di rumah orang tua? Mereka sanggup bayar wang yg banyak supaya orang lain jaga kedua ibubapanya? Apakah perlakuan sedemikian membuktikan bahawa seseorang itu sebaga anak kasih dan sanyangkan atau menjaga kedua ibubapanya? Tidak. Manalah mereka dapat keridhaan ibubapa mereka. Maka terlepaslah peluang untuk mendapat syurga.
Saudara, berapa ramaikah oang Islam yg gembira menemui Ramadhan? Kemudian dia berusaha sebaik mungkin untuk bepuasa untuk mendapatkan ganjaran pahala serta gandaan pahala maksimum dari Allah (a.w) dalam bulan Ramadhan dgn mengerjakan sebanyak mungkin dan sebaik mungkin amalan dan ibadah tambahan ketika siang dan malam, demi mencari pahala atau mencari kerahmatan Allah (a.w) dan agar Allah (a.w) selamat dia dari sisksaan dalam neraka. Tahap pencapai puasa yg terbaik adalah dgn menjaga pancaindera - terutama mulut dari percakapan yg mendatangkan dosa, amalah menghakis pahala, spt mentohmah, memfitnah, mencaci, mengadudumba supaya orang bertengkar atau bertelagah ketika siang dan alam, dan kemudian memperbanyakkan amalan sunat ketika siang dan malamnya. Orang sedemikian itu mendapat keampunan dari segala dosanya yg lalu, bersih, dan berjaya mendapat syurga.
Inilah mesej dalam hadith berikut: 
Diriwayatkan hadith daripada Abu Hurairah (r.a) yang berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa berpuasa bulan Ramadhan dan mendirikan dia (yakni, berjaga) pada malamnya (dengan mengerjakan ibadat daripada solat-solat sunat, berzikir dan membaca al-Quran) hal keadaannya yakin dia mengerjakan suruhan Allah (a.w) (yakni, semata-mata niatnya hendak mendapat kerahamatan Allah (a.w) dan takutkan siksaan dalam neraka Allah (a.w), menuntut dia akan pahalanya daripada Tuhannya atau memperbuatnya dengan ikhlas (yakni, semata-mata kerana ingin mengabdikan diri kepada Allah (a.w)) dan suka akan ganjaran pahalanya, tidak malas dia (yakni, bersungguh-sungguh dia) beribadat, dan tidak terasa panjang hari puasanya, nescaya diampun Allah (a.w) baginya barang yang terdahulu daripada dosanya (dan, kerana itu dia mendapat syurga).’ [Hadith sahih at-Termidzi]
Sesiapa yang mencapai tahap ketaqwaan ibadah yang tinggi, seperti yang disebutkan di dalam hadith di atas itu, mereka mendapat keampunan segala dosanya yang terdahulu. Maka kembalilah dia dalam keadaan bersih, keadaan fitrah, seumpama bayi yang baru dilahirkan. Apakah syaratnya? Iaitu: 
§     Berpuasa siang harinya dan menjaga segala ketetapan fardu dan sunat berpuasa, yakni menjaga pantang larang puasa yang wajib dan sunat; 
§     Mengerjakan Qiamul-lail pada malamnya dengan membanyakkan amalan-amalan sunat seperti membaca al-Quran, berzikir, bersolat sunat, dsbnya; 
§     Dikerjakan kesemua itu demi untuk mendapat kerahmatan Allah (a.w), yakni dengan harapan mendapat ganjaran pahala yang maksimum dan terhindar daripada seksaNya di neraka, yakni dengan penuh keikhlasan dan keinsafan; dan 
§     Merasa amalan dan ibadahnya itu bukan kerana keterpaksaan tetapi semata-mata membuktikan ketaatan kepada Allah (a.w). 
Maka ganjaran pahala yang diperolehinya adalah terhapus segala dosa-dosa yang terdahulu.
Saudara, demikianlah keberkatan Ramadhan itu. Demikianlah maksud sebenar 'Ramadhan al-Mubarak' yg disebut-sebut orang, tapi mereka tak faham. Kalau mereka faham mengapakan setibanya Ramadhan ramai orang Islam mencari 'sijil pelepasan' doktor dari beruasa kerana 'gastrik'? Kenapakan masih ramai manusia yg memfitnah, mencaci, mengata, mengeluarkan kata-kata buruk terhadap orang lain, mencaci, mencerca, berbohong, menhasut dan sebagainya?
Dalam suasan pilihanraya umum yg kian dekat ini, begitu ramainya orang Islam yg terlibat dalam politik yg rugi akhiratnya, walhal belum tentu pula mereka yg untung dalam dunia mereka! Demikianlah lumrah dunia. Allah (a.w) berikan begitu banyak dan berbagai peluang untuk dapatkan syurga dan selamat dari neraka, tapi diaaikan oleh orang yg akui diri mereka Islam dan beriman dan mengharapkan syurga di akhirat kelak, walhal mereka tidakpun bersedia, malah membelakangi anugerah Allah (a.w).

Jazakallahu khairah

Tuesday, July 24, 2012

Tiga Perkara yg Merugikan Orang Iman

Assalamualaikum,
Saudara, kali ini kita selingkan pula satu hadith yg, kalau kita peka, boleh menguntungkan dunia dan akhirat kita, dan kalau kita alpa, terlepaslah peluang untuk mendapat syurga, dan bertambah pulalah peluang kita untuk terjerumus dalam neraka, wal iyazubillah.

Kefadhalan 3 Pekara:
Berselawat Atas Nabi ((s.a.w)
Puasa Ramadhan
Berbakti Kpd Kedua Ibubapa 

Saudara,
Hadith di bawah ini memberikan 3 panduan yg amat keritikal demi mencari syurga dan menyelamatkan diri kita dari siksaan neraka. Ramai orang Islam yg knonnya beriman rugi dan lepaskan peluang ini. Lagi berjaya seorang Islam itu dalam dunianya lagi jauh dia dari menepati ketetapan hadith ini.
Diriwayatkan hadith dari Anas b Malik (r.a) bahawa suatu ketika Rasulallah ((s.a.w) naik ke mimbar dan bersabda: ‘Amin! Amin! Amin! Maka bertanya seorang sahabat: Wahai Muhammad! Mengapa engkau mengucapkan ‘Amin. Amin, Amin’. Beliau menjawab: ‘Telah datang kpdku Jibril (a.s) dan berkata: ‘Wahai Muhammad! Hinalah seorang yg mendengar namamu disebut lalu tidak berselawat dia untukmu, ucapkanlah ‘Amin’. Maka berkata aku: ‘Amin’. Kemudian berkata lagi: ‘Hina dinalah seorang yg mengalami kedatangan bulan Ramadhan, namun bila bulan itu berakhir, dia tidak memperolehi keampunan Allah (a.w) dari dosa-dosanya. Ucapkanlah: ‘Amin’. Lalu aku (Nabi) ucapkan: ‘Amin’. Kemudian berkata lagi Jibril (a.s) kpdku: ‘Hina dinalah orang yg selama hidupnya menghadiri kehadiran ibubapanya atau salah seorang dari kedua ibubapanya, namun mereka (yakni, ibubapanya) tidak sempat memasukkannya ke dalam syurga (kerana anak-anaknya tidak dapat keridhaan kedua ibubapanya).’ Katakanlah: ‘Amin’. Lalu aku (Nabi) ucapkan: ‘Amin’. [Hadith Imam Ahmad]
[Nota: hadith ini menceritakan bahawa suatu masa Rasulallah ((s.a.w) berkhutbah di atas mimbar/ Sedang dia berkhutbah dia menyebut kalimah ‘Amin’ pada tiga ketika. Maka sahabat yg mendengarnya hairan, maka bertanyalah kpd beliau mengapa beliau menyebut kalimah ‘Amin’ tersebut.]
Saudara, mudah-mudahan kita yg masih berkesempatan mendapat manfaat dari panduan dalam hadith ini tidak melepaskan peluang keemasan tersebut. Peluang pertama menyebut kalimah Sallahu 'alaihi wa-sallam' ketika kita mendengar nama Rasulallah (s.a.w) atau kalimah 'Nabi' disebut orang, akan sentiasa terbuka kpd kita. Puasa Ramadhan, kita temui hari ini. Hanya soalnya: apakah kita sempat menamatkannya sebaik mungkin dan menemui Aidil Fitri (Hari Raya?), insya Allah. Perkara ketiga, mungkin ada diantara kita yg sempat lagi mempunyai kedua ibu bapa yg masih hidup atau salam seorang masih hidup. Tapi, mungkin ramai dari kalangan kita yg kini sudah menjadi ibubapa pula, dan ibubapa kita sudah kembali keramhatullah. Kalau meraka masih ada gunakanlah kesempatan tersebut menepati ketetapan hadith di atas itu

Jazakallahu khairah

Beramal Hanya Dengan Ilmu

Assalamualaikum,
Saudara, kalau saudara atau saudara adalah seorang yg prihatin atau observant, saudara dapat melihat bahawa ilmu dan amalan itu amat utama dalam Islam. Dan, Allah (a.w) melarang kita yg Islam dan beriman itu mengerjakan sesuatu amalan atau ibadah dalam kejahilan. Jahil kerana tiada ilmu. Dan, dalam Islam ilmu itu sumbernya adalah dua sahaja, iaitu (a) al-Quran dan (b) as-Sunnah [Nota: dalam hadith disebutkan ilmu yg ke-3, iaitu ilmu faraid - peraturan pembahagian harta dalam Islam. Tetapi, melalui ilmu al-Quran dan as-Sunnah itu, kita akan faham ilmu faraid tersebut, kerana segala ketetapan dan hukum-hakam dalam Islam sumbernya adalah al-Quran dan as-Sunnah.]
Saudara, Allah (a.w) melarang kita yg Islam dan beriman kerjakan sesuatu amalan dan ibadah dalam kejahian atau tanpa ilmu. Segala amalan dan ibadah yg kita kerjakan tanpa ilmu terbatal, walaupun mungkin betul cara dan kaedahnya! Firman Allah (a.w): 'Wa-la taqfu ma laisa bhi ilmun' (Yg bermaksud: Janganlah kamu kerjakasa sesuatu tanpa kamu terlebih dahulu tahu ilmu mengenainya.' [Ayat 36, Surah al-Israk] Dan, Rasulallah (s.a.w) juga peringatkan kita semula dgn sabdanya: 'Al-ilmu qabla amal' (Yang bermaksud: Beramallah hanya dengan ilmu.]. Pendeknya janganlah kita beramal dan beribadah atau mengatakan sesuatu tentang segala sesuatu dalam Islam tanpa ilmu. Kerana, kita akan disola atau ditanya di akhirat kelak mengapa kita lakukan atau kerajakan walhal kita jahil atau dalam kejahilan mengerjakannya. Kita mungkin berpandukan observation kita terhadap perlakuan atau perbuatan orang lain atau kita mendengar cakap-cakap atau ceramah para ulama' yg datang bersyarah atau memberi tazkirah di masjid dan surau atau melalui internet atau melalui media lain, tanpa kita menyemak dan belajar dengan ornag yg tahu dengan berpandukan al-Quran dan as-Sunnah.
Saudara, kalau amalan kita tidak diterima kerana kita beramal atau mengerjakan ibadah dalam kejahilan, maka rugilah kita. Firman Allah (a.w) dalam ayat di atas itu jelas. Tak diterima Allah (a.w) segala ibadah dan amalan yg kita kerjakan walhal kita jahil mengenai amalan atau ibadah terebut. Oleh itu berwaspadalah.
Justeru itu dua perkara berikut wajib kita jadikan panduan hidup dalam beramal dan beribadah dalam Islam:
(a) Beramal hanya Setelah Tahu Ilmunya 
Firman Allah (a.w): ‘Wa-la taqfu ma laisa bihi ilmun’ (Yg bermaksud: Dan, janganlah kamu kerjakan (atau ikuti atau amalkan) sesuatu apa-apa yang kamu tiada ilmu mengenainya (i.e. apa-apa yg dikerjakan seumpama amalan dan ibadah); [dan sambungan ayat tersebut bermaksud] sesungguhnya pandangaran kamu (i.e. telinga), dan penglihatan kamu (i.e. mata) dan hati kamu kesemuanya atas kamu akan ditanya/disoal (yakni, kamu dipertanggungjawabkan tentang apa yg kamu kerjakan atau amalkan dan ibadahkan serta katakan) (ketika di akhirat kelak).’ [Ayat 36, Surah al-Isra’]
[Nota: Antara pra-syarat utama Islam dalam beramal dan beribadah adalah firman Allah (a.w) ini adalah orang Islam tidak boleh beramal berdasarkan kejahilan atau bertaklid (i.e. tengok orang buat begitu dan begini, kita tiru dan buat, atau kita tanya sebarang orang tentang sesuatu amalan. Kita diwajibkan belajar dahulu ilmu mengenai Islam berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah. Bila belajar (atau ngaji) kita tahu kesemua ketetapan Allah (a.w), bentuk-bentuk ketetapan tersebut, cara dan kaedah melaksanakan atau mematuhi ketetapan tersebut. Kalau kita tak tahu? Disebutkan dalam hadith lain bahawa kalaupun amalan atau ibadah kita betul, tetap dikira salah, tak diterima Allah (a.w). Sebaliknya, kalau kita buat satu amalan itu silap, tetapi kita dahpun belajar mengenainya, berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah, kita diberi pahala, dan kalau betul kita amalkan sebagaimana kita belajar mengenainya, kita dapat dua pahala! Islam tidak suka kpd umatnya yg jahil dan bertaklid atau buat amalan ikut suka hati dalam kejahilan. Orang kafir menyembah berhala atau patung kerana kejahilan dan kesombongan. ‘Bodoh’ = Tak tahu bagaimana, maka buat secara ikutan, ikut cakap-cakap dan amalan nenek moyang mereka, tanpa belajar apa yg betul. ‘Sombong’ = Tak tahu tetapi diberitahu oleh orang yg tahu, apabila diberitahu yg haq berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah, tak mahu terima. Sombong merujuk kepada perbuatan menolak yang haq atau yang benar. Orang yang mengakui dirinya Islampun banyak tergolong dari kalangan orang yang diistilahkan ‘bodoh’ dan ‘sombong’. Kenapa? Dalam Islam yang haq atau benar itu adalah atau hanyalah al-Quran dan as-Sunnah. Apabila dia tidak belajar ilmu al-Quran dan as-Sunnah, dia tergolong orang yang ‘bodoh’, dan apabila diberitahu yang haq atau benar berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah, dia tidak mahu terima atau menolak, dia tergolong dari kalangan orang yang diistilahkan ‘sombong’ oleh Islam. Orang yang ‘bodoh’ dan ‘sombong’ itu tidak akan masuk syurga. Oleh itu berwaspadalah.] 
(b) Orang Alim dan Orang Faqih (faham) 
Sabda Rasulallah ((s.a.w): ‘Barangsiapa yg Allah (a.w) inginkan kebaikan baginya, maka Allah (a.w) akan memberi kefahaman kepadanya (tentang) perkara agamanya dan sungguh-sungguh ilmu itu hanya didapati dengan belajar (atau mengaji).’ [Hadith Bukhari, Kitab Ilmu]
Saudara,
ramai dikalangan kita yg ambil mudah Islam dan segala bentuk amalan dan ibadahnya - atau segala ketetapannya. Kita mungkin jahil, tapi yg lebh menakjubkan adalah yg jahil itu juga dikalangan orang yg berilmu - ulama' atau ilmuwan. Oleh itu janganlah kita alpa, demi kebajikan akhirat kita.

Jazakallah khairah

Ramadhan al-Mubarak (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, dalam perbincangan kita tntang kefadhalan puasa Ramadhan, kita telah diberitahu betapa Allah (a.w)  telah mempermudhkan kita untuk mengerjakannya, beramal di siang dan di malam harinya, demi memaksimumkan ganjaran pahala, dan kita diberitahu bahawa jika kita berjaya dalam bulan Ramadhan, segala dosa-dosa kita yg lalu terhapus dan dikikis, maka kita bersih dari dosa. Dan, apabila kita bersih dari dosa, pastilah kita mendapat syurga. [Nota: Dengan syarat, setelah bersih, kita kekal bersih sehingga sampai akhir hayat kita.]
Saudara, Allah (a.w) kurniakan kita gandaan pahala yg amat banyak yg kita tidak ketahui, kerana Allah (a.w) saja yg tahu dan menilainya dan kita aan diberitahu di akhirat kelak, berpa banyak gandaan pahalakah kita perolehi kerana puasa kita. Di dalam al-Quran dan as-Sunnah kita diberitahu bahawa (a) amat mudah mendapat pahala dari mendapat dosa dalam percakapan dan perbuatan kita sehari-harian; (b) ganjaran pahala digandakan bagi setiap kebaikan yg kita lakukan - kebiakan kerana ucapan dan kebaikan kerana perbuatan - iaitu digandakan antara 10 hingga 700 kali gandaan. (c) sebaliknya pula, gandaan dosa setiap kejahatan yg kita lakukan pula hanya satu berbanding 10 hingga 700 gandaan kebaikan bagi setiap kebaikan yg kita lakukan! Begitu pemurahny Allah (a.w) yg sukakan hambaNya dapat syurga dan selamat dari nerakaNya! Tapi, apakah kita ambil peluang tersebut?
Saudara, kita mendapat pahala jika kita berbuka segera tatkala tiba waktu berbuka, yakni apakala masuk waktu Maghrib. Mempercepatkan berbuka mendapat tambahan pahala. memulakan berbuka dgn tamar atau kurma pula mendapat tambahan pahala. Bersahur mendapat keberkatan yakni pahalanya tersendiri. Dan melambatkan bersahur selain belum masuk waktu Subuh, mendtangkan tambahan pahala pula pada kita. Selain itu, setiap amalan baik - amal makruf - termasuk ibadah sunat ketika siang dan ketika malam mendatangkan ganjaran pahala yg gandaannya hanya Allah (a.w) yg tahu dan tentutkan. 
Justeru itu, sesiapa yang mengamalkan pelbagai ibadat dalam bulan puasa, terutama di waktu malamnya, maka mereka menyahut panggilan dan gesaan para Malaikat, dan Allah (a.w) akan memberikan mereka ganjaran pahala yang banyak, kerana segala kebaikannya akan memasukkan mereka terus ke dalam syurga, kerana mereka berusaha memerdekakan diri mereka daripada belenggu pengaruh syaitan dan jinn dan pengaruh atau belenggu sifat-sifat kesyaitanannya dalam diri mereka sendiri, dan berusaha meningkatkan ketaqwaan mereka terhadap Allah (a.w). 
Diriwayatkan hadith daripada Abi Saleh hadith daripada Abi Hurairah (r.a) berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Tiap-tiap amalan anak Adam digandakan kebaikan dengan sepuluh seumpamanya sehingga 700 ratus gandaan atas apa-atas yang dikehendaki oleh Allah (a.w). Telah berfirman Allah (a.w):Kecuali amalan puasa, maka sesungguhnya puasa bagi Aku (Allah), dan Aku (Allah) yang membalasnya dengan mereka meninggalkan syahawat mereka dan makanan mereka dari arahKu (yakni, kerana mentaatiKu). Bagi orang-orang yang berpuasa (mendapat) dua keriangan, (pertama) keriangan ketika berbuka (yakni, setiap kali berbuka dan ketika merayakan Aidil Fitri), dan (kedua) keriangan ketika menemui Tuhan mereka (di akhirat kelak, yakni mendapat syurga), dan adapun busuk bau mulut orang yang berpuasa itu lebih baik di sisi Allah (a.w) daripada bau minyak kasturi (misk.’ [Hadith Qudsi Ibnu Majah, Kitab Siam] 
Selain menyebut bahawa orang yang mendapat mertabat puasa yang terbaik, di akhirat kelak, akan dipanggil oleh malaikat memasuki syurga melalui pintu syurga bernama Pintu Riyan.
[Nota-1:Manusia itu dikatakan memiliki sifat-sifat kemalaikatan dan kesyaitanan, maka sentiasa dua ‘forces’ (kuasa) itu akan mencuba untuk mengatasi yang satu lagi, ‘force’ yang mana berjaya akan menjadikan manusia itu memiliki sifat-sifat yang menang, kalau kesyaitanan, maka lebihlah dia bersifat dengan sifat-sifat yang buruk.
Nota-2: Dalam hubungan ini mungkin kita boleh renung kembali peristiwa Nabi Musa (a.s) yang diperintahkan oleh Allah (a.w) berpuasa sebulan – tanpa makan dan minum dan sebagainya – siang dan malam. Kemudian setelah tamat 30 hari maka beliau bersugi untuk membersihkan mulutnya daripada bau busuk supaya apabila dia berhadapan dengan Allah (a.w) dia kelihatan segak dan segar. Semasa beliau berpuasa tanpa bersugi itu, para malaikat seringlah menghampirinya kerana bau mulutnya yang begitu enak dan nyaman seumpama bau kasturi. Tetapi, setelah dia bersugi, maka tidaklah lagi malaikat menghampirinya. Oleh kerana perbuatan bersugi itu, Allah (a.w) telah menambah 10 hari lagi supaya dia berpuasa. Maka dengan itulah disebutkan di dalam al-Quran Nabi Musa (a.s) berpuasa 40 hari sebelum ke gunung Torsina untuk menerima Kitab Taurat. ]
Saudara, mudah-udahan saudara mengambi sepenuh manfaat dari apa yg disediakan oleh Allah (a.w) dalam bulan Ramadhan ini, insya Allah.

Jazakallahu khairah

Ramadhan al-Mubarak (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, kita sambung lagi perbicaraan kita mengenai puasa Ramadhan pada hari ke-4 Ramadhan ini.
Dalam post sebelum ini kita telah lihat ketetapan Islam bahawa ada 6 golongan atau kategori orang Islam yang diberi rukhsah atau kelonggaran atau keringanan dibolehkan tidak berpuasa dalam bulan Ramadhan, tetapi hendaklah diganti puasanya pada bulan dan hari lain atau, bagi mereka yang terangat tua - melebihi umur 60 tahun - dan tidak mampu berpuasa diberi kemudahan membayar fidyah kerana tak puasa. Namun bagitu, kita diperingatkan bahawa puasa itu adalah ibadah yg diwajibkan atas setiap orang Islam. Maka kalaupun seseorang itu sudah lanjut umur - melebihi katalah 60 tahun - namun dalam semua hal dia itu kuat dan mampu berpuasa, maka pilihan baginya bukanlah membayar fidyah dan tidak berpuasa, tetapi hendaklah dia memilih untuk berpuasa. Itulah ketetapan Islam. Allah (a.w) itu inginkan hambaNya mendapat sebanyak mungkin pahala dalam bulan Ramadhan, kerana Dia akan menggandakan pahala setiap amalan dalam bulan puasa, selain pahala ibadah berpuasa itu sendiri dengan gandaan yang banyak, yang membolehkan kita hambaNya terselamat dari siksaan dalam neraka dan berjaya mendapat syurga atas kerahmatan Allah. Justeru itu, amat rugilah seseorang yg Islam dan akui dia beriman dan bertaqwa kalau dia tidak menggunakan kesempatan Ramadhan ini membuat pelaburan akhirat yg banyak supaya dividn akhiratnya didapati di akhirat kelak.
Saudara, sesiapa yg berpuasa sebulan Ramadhan dgn penuh keimanan dan semata-mata mencari sebanyak mungkin ganjaran pahala dari Allah, meninglkan segala perbuatan yg mendatangkan dosa, di ahir Ramadhan Allah kikis segala dosa-dosanya sebelum Ramadhan, dia dibersihkan, dan dia diberi ganjaan syurga. Begituah tingginya pahala ibadah pusa Ramadhanitu. Maka, rugilah kita mendapat peluang hidup di blan Ramadhan, kita sia-siakan.
Sebenarnya kita telah dibantu oleh Allah (a.w) untuk mendapat ganjaran gandaan maksimum pahala dalam amalan kita dalam bulan Ramadhan, kerana disebutkan dalam as-Sunnah bahawa apabila tiba Ramadhan segala syaitan yg kerja mereka menggangu keimanan serta ketakwaan orang Islam diikat dan tidak dilepaskan kemudian Allah (a.w) membuka intu rahmat, supaya mudah dimakbulkan dan dinilai ibadah puasa dan amal kebaikan kita ketika siang dan ketika malam Ramadhan. Maka dgn itu kalau kekal seseorang itu embatdosa, itu adalah kerana dia tak diberi petunjuk atau hidayah oleh Allah (a.w), walaupun dia akui dirinya Islam dan dia sendiri mengutamakan gerak nafsu kejahatan yg ada pada dirnya sendiri. Orang Islam yg ingin mendapatkan ganjaran pahala yg terbanyak dalam bulan Ramadhan malah dibantu pula apakala para malaikat berdoa dan menyeru kpd orang Islam supaya meninggalkan perkataan dan perbuatan yg berosa dan memperbanyakkan percaapan dan perbuatan yg mendatangkan pahala. Kalau kita masih ditakuk prestasi amalan dan ibadah yg sama macam di bulan-bulan selain Ramadhan, maka rugilah kita. Kita tidak ambil peluang mengkifarahkan atau menghapus kikis dosa-dosa kita yg lalu dalam kesempatan datangnya Ramadhan!
Disebutkan di dalam hadith bahawa sesiapa yang menepati puasa yang sedemikian itu dijamin keampunan dari segala dosa-dosanya yang lalu oleh Allah (a.w). Begitulah hebatnya fadhilat berpuasa Ramadhan.
Diriwayatkan hadith daripada Ibni Abi Anas berkata bahawasanya bapanya menceritakan hadith bahawasanya dia mendengar Abu Hurairah (r.a) berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Ketika ada Ramadhan dibuka pintu rahmat dan dikunci pintu neraka jahanam dan dirantai semua syaitan.’ [Hadith Muslim, Kitab Siam]
Hadith ini, yang telah kita lihat pada awal Bab ini, bahawa para malaikat menyeru dari langit kepada manusia supaya mengutamakan Ramadhan.  Malangnya, manusia tidak dapat mendengar kata-kata (yakni, seruan) pata malaikat tersebut, tetapi kita yang tinggi imannya yakin dan percaya setelah diberitahu oleh Rasulallah (s.a.w) bahawa perkara tersebut sebenarnya benar-benar berlaku
Diriwayatkan hadith daripada Abi Saleh, hadith daripada Abi Hurairah (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Ketika ada awal malam dari bulan Ramadhan dirantai syaitan-syaitan dan jinn yang berkeliaran, dan dikunci pintu-pintu neraka maka tidak dibuka pintu-pintu itu satu pintupun, dan dibuka pintu-pintu syurga maka tidak dikunci satu pintupun daripada pintu-pintu itu, dan memanggillah orang-orang yang memanggil (yakni, para malaikat di langit, mengingatkan manusia): ‘Wahai orang-orang yang mencari kebaikan! Mengadaplah mencari kebaikan. Wahai orang-orang yang mencari kejahatan! Berhentilah (daripada mencari kejahatan). Dan Allah (a.w) memerdekakan dari neraka.’ (sambung Rasulallah (s.a.w)) ‘dan demikianlah menyeru mereka pada tiap-tiap malam.’ [Hadith at-Termidzi, Kitab Saum] 
Sesungguhnya sepanjang bulan puasa itu Allah (a.w) telah membelenggu semua Syaitan dan Jinn bagi memudahkan umat Islam mengerjakan puasa dan memperbanyakkan amalan kebaikan dan ibadah. Namun begitu, bagi kebanyakan kita, masih banyak sifat-sifat kesyaitanan atau ganggunan kesyaitanan, dan sifat-sifat kemungkaran, bukan dari Syaitan atau Jinn, tetapi dari sifat-sifat kesyaitanan dalam diri kita sendiri.  Hadith tersebut menjelaskan bahawa Allah (a.w) memberikan sepenuh kemudahan kepada manusia yang berpuasa untuk menghentikan kemaksiatan dan meningkatkan ketaqwaan dan membuka pintu-pintu kerahmatanNya kepada manusia, supaya dengan mengerjakan puasa terbaik, mereka dapat pepbebasan Allah (a.w) daripada seksaan neraka.
Saudara, kita diingatkan bahawa walaupun di dunia kita hidup melebihi 85 atau 90 atau 95 tahun, malah 100 tahunpun, dalam hitungan atau kiraan tahun di akhirat ak lebih dari satu minit atau setengah minit sahaja! Fikirkanlah, sehari di akhirat kelak adalah selama 1,000 tahun di dunia. Fikirkanlah. Kita wajib menyediakan diri untuk hidup di ahirat. Kerana tiada waktu penamat. Tiada kesusahan melanda diri. Kita sentiasa senang dan disenangi oleh Allah (a.w) di akhirat, kalaulah kita menjadi penghuni syurga! Kehidupan yg sebenarnya itu adalah kehidupan di akhirat yg penuh nikmat. Makan dan minum sekehendah hati, punyai rumah seumpama istana yg tiada dapat dbandingkan oleh istana di dunia, memilik kekayaan yg tidak tolok bandingnya dgn keyaaan di dunia, mempunya sekian ramai isteri yg canti lagi menarik sekurang-kurang 72 orang dan mempunyai taman kebu buah-an yg berbagai dan tiada larangan untuk memenuhi sehekendak hati .. Tapi, untuk itu, satu daripada peluangnya adalah dibebaskan dari dosa-dosa yg lalu dgn prestasi ibadah dan amalan Ramadhan terbaik.
Apakah saudara tak mengingininya? Teok dada keimanan kita dan fikirkanlah terbaik demi kejayaan akhirat kita.

Jazakallahu khairah

Monday, July 23, 2012

Ramadhan al-Mubarak (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, bagi mereka yang Islam, hri ini mereka masuk hari ke-3 puasa Ramadhan. Dalam ost sebelum ini kita telahpun teliti asas syariat puasa fardu (Ramadhan) itu berdasarkan ketetapan Allah (a.w) dalam al-Quran dan penjelasan beberapa isu mengenai puasa itu oleh Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah.
Kita dah tahu ada 6 kategori orang Islam yang diberi kelonggaran ata keringanan oleh Allah (a.w) tidak berpuasa dalam bulan Ramadhan. Mereka, walau bagaimanapun, diwajibkan menqada' puasa yang dia tidak puasa itu dalam bulan-bulan kemudiannya, jumlah hari yang dia tinggalkan puasa. Dalam 5 situasi itu tidak berdosa mereka yang makan minum di siang hari kerana ruhsah tersebut. Mereka adalah (a) orang yang sakit yang tidak mmpu dia berpuasa kerana sakitnya, dan apabila sudah sembuh, dia wajib berpuasa; (b) wanita yang sedang hamil kerana takutkan kemudaratan kepada anak yang dikandungnya, maka dia boleh tidak berpuasa, tetapi diganti dengan puasa pada hari-hari lain; (c) wanita yang baru melahirkan anak, kerana takutkan kemudaratan kepada keupayaannya mengadakan susu untuk bayinya, dia wajib menggantikan puasa yang ditinggalkannya pada bulan-bulan lain; (d) orang yang musafir kerana sesuatu tugas yang tidak maksiat ketika dia berpergian sejauh melebihi 90 kM (jarak yang membolehkan seseorang itu menjamak dan mengqasarkan solat fardunya); (e) wanita yang datang haidnya - wanita yg haid tidak dibenarkan berpuasa dan bersolat, tapi wajib dia ganti puasa yang tertinggal, tetapi tak perlu gantikan solat fardu yang tertinggal; dan (f) orang tua - lelaki dan perempuan yang umurna melebihi 60 tahun - yang, kerana usia mereka, tidak mampu berpuasa, mereka ini tidak perlu menggantikan puasanya, tetapi dikehendaki membayar fidyah dengan memberi makan seorang miskin bagi setiap hari yang dia tidak berpuasa. Dalam situasi atau persekitaran sekarang ini untukmenyara makan sehari bagi seorang miskin adalah fidyah wang RM 12.00 atau RM 15.00, mengikut keadaan setempat.
Saudara, demikianlah 5 golongan orang Islam yang diberi kemurahan oleh Islam tidak berpuasa beberapa hari dalam bulan Ramadhan atau sepanjang sebulan Ramadhan. Sebahagian dikenakan mengqada'kan puasa mereka dan sebahagian - i.e. yg tua dan uzur serta lemah - diganti dengan membayar fidyah. 
Saudara, bagaimana pula perkara-perkara yang membatalkan puasa? Semenjak dari kecil kita diberitahu oleh ulama' kampung atau ustaz atau guru agama di pondok beberapa perkara mengnai perkra-perkara yang membatalkan puasa. Iulah ilmu mengenai puasa dalam Islam yang kita warisi turun temurun. Kita tak pula semak apakah ilmu mereka yang mengajarkan kita itu benar? Atau, itu adalah ikutan atau pendapat orang-orang dulu-dulu kala? (Istilah yg sering disebut oleh Alah dalam al-Quran dan yang disebut oleh Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah). Yg benar dalam Islam itu adalah al-Quran dan as-Sunnah, selainnya, jika tiada dalam dua sumber tersebut adalah bohongan semata-mata. Tidak boleh dijadikan panduan dalam beramal dan beribadah.
Saudara, kita teliti kali ini apakah yang membatalkan puasa kita jika berlaku situasi sedemikian itu. Ketetapan Islam adalah seperti berikut.
Yg membatalkan puasa adalah: (a) makan dan minum siang hari; (b) memasukkan bahan berupa gantian makan dalam tubuh badan melalui suntikan spt IVdrip yg disuntikkan ke tangan atau mana-mana bahagian badan kepada pesakit sebagai menggantikan makanan dan minuman yg normal atau menelan pil-pil yg menjadi supplement kpd makanan atau minuman; (c) bersetubuh di siang hari (termasuk, bagi lelaki, mengeluarkan mani dengan sengaja); dan (d) muntah dengan sengaja melalui apa jua cara yg menyebabkan seseorang itu muntah, (e) keluar haid bagi wanita; dan (f) wanita bersalin. Justeru itu, perkara-perkara berikut tidak membatalkan puasa seseorang.
Orang Islam yang menerima suntikan ubat, termasuklah suntikan insulin bagi mereka yg mengahidapi penyakit kencing manis, memakan ubat cairan untuk mata (spt eye-Mo), suntikan pelali, dan apa saja suntikan yang bahan yang disuntikkan itu bukanlah jenis makanan atau minuman yang lazim, tidak membatalkan puasa kita. Begitu jugalah orang yang menderma darah sama ada mengambil bahagian dalam kempen derma darah atau sebagainya, tidak batal puasanya. Begitu jugalah orang yang menerima darah, bagi mengubati penyakit kurang darah, seumpamanya, tidak batal puasanya. Orang yg mengidapi penyakit lelah memerlukan semburan sejenis ubat pelega paru-parunya untuk memudahkan dia bernafas normal, boleh menggunakan ubat semburan tersebut ketika berpuasa dan tidak batal puasanya. Begitu jugalah orang yang sering tersumbat hidungnya, dia perlu memakai atau menghidu inhaler (spt Vic dan sejenisnya), boleh gunakan untuk melegakan kesesakan hidung, dan tidak batal puasanya. Orang yg perlu menjalani pemindahan darah secara berkala ataupun tidak berkala, spt menjalani dialysis, dan puasanya tidak batal. Orang yang menjalani pembedahan yang mewajibkan dia diberi ubat pelali - local atau general anaesthetic - tidak membatalkan puasanya.
Saudara, kita telah sebutkan tadi bahawa muntah yg disengajakan membatalkan puasa. Kalau muntah itu tidak disengajakan, puasa kita tidak batal. Makan dan minum membatalkan puasa, tetapi memasukkan air ke dalam mulut ketika bersugi (memberus gigi) dan ketika berkumur-kumur untuk mengambil wudu' tidak membatalkan puasa, kecualilah kita sengaja berkumur untuk menelan sedikit air ke dalam perut kita! Jika hari begitu terik panasnya, kita dibolehkan kerap mandi atau berendam dalam kolam atau lautan dan seumpamanya, termasuklah membasahkan kain kemudian melekapkan kain yang basah itu ke kepala atau tubuh kita, juga tidak mengurangkan pahala puasa.
Saudara, yg utama kita ingatkan diri kita adalah bersetubuh di siang hari bukan sahaja membatalkan puasa, tetapi mengakibatkan kita diwajibkan dikenakan kifarah berupa (a) membebaskan seorang hamba perempuan (opsyen dah takda sekarang ini) atau (b) berpuasa dua bulan berturut-turut bagi setiap sehari puasa yang terbatal kerana persetubuhan di siang hari, atau (c) memberi makan 60 orang orang miskin (dengan membayar seorang antara RM 12.00 - RM 15.00), dan wang kifarah itu hendaklah sebahagiannya dipastikan digunakan untuk membeli makanan utama (i.e. beras)) dan tidak boleh di bayar kpd seorang miskin sebanyak 60 bayaran!
Saudara, haruslah kita sedari bahawa berpuasa ketika umat Islam semuanya berpuasa adalah lebih mudah bagi kita berbanding kita berpuasa bersendirian (kerana mengganti puasa) ketika umat Islam lain tak berpuasa. Lebih rumit dan lebih menyulitkan. Tambahan pula, tidak sama ganjaran pahala berpuasa dua bulan kerana menggantikan sehari yg puasa kita terbatal dgn sengaja atau kita tinggalkan. Malah tak sama ganjaran pahala puasa sehari dalam bulan Ramadhan berbanding gantinya berpusa sepanjang tahun atau selama setahun! Maka dgn itulah Allah (a.w) memberitahu dalam al-Quran, walaupun kita diberi keringanan dalam situasi-situasi yg disebutkan tadi untuk tidak berpuasa, namun berpuasa adalah lebih baik. Termasuklah bagi lelaki dan wanita lanjut umur yang diberi keringanan tidak berpuasa dan diganti dengan membayar fidyah memberi makan orang miskin itu. Oleh itu, demi ganjaran atau dividen akhirat kita, eloklah kita usahakan sekuat mungkin untuk puasa dalam bulan Ramadhan, walau apapun keadaan kita.

Jazakallahu khairah

Saturday, July 21, 2012

Ramadhan al-Mubarak (Samb.)

Assalamualaikum,
Dalam post yg lalu kita telah sentuh bahawa ada orang Islam yg berpuasa atau suka berpuasa atau suka bersedekah dan menginfaqkan wang ringgit pada jalan Allah (fi sabilillah), tapi tak bersolat! Apakah amalan puasanya diterima? Jawabnya dah kita bagikan: Tak diterima Allah amalan ibadah pusanya walau sebaik manapun. Sebab? Dia tidak lagi Islam. Sesiapa yg meninggakan satu waktu solat fardu dgn sengaja jatuh kafir. Justeru itu, segala amalan dan ibadah atau amal makruf orang yg kafir tak diterima Allah, tak dapat pahala, malah seumpama debu di atas batu yg licin, tatkala ditiup angin atau dititisi hujan, akan hilang kesemuanya! Itulah gambaran yg diberikan dalam al-Quran. Justeru itu, kalau tak solat, runtuh agama seorang yg akui dirinya Islam. Maksudnya terkeluar dia dari Islam. Kalau dia amalkan sesuatu yg bid'ah pula atau sesuatu amalan yg dicemari oleh bid'ah, amalan tersebut - dan segala amalannya - tidak diterima Allah! Wal iyazubillah. Oleh itu berhati-hatilah dalam memilih panduan dan pandangan dalam Islam. Wajib semak asas ilmunya - i.e. ketetapan al-Quran dan as-Sunnah yg haq.
Saudara,
menyambung perbincangan kita tentang Ramadhan atau puasa fardu itu, mungkin ada orang tertanya-tanya: Adakah seseorang yg Islam dikecualikan dari berpuasa? Jawabnya: Takda maca juga solat. Semua yg akui diirnya Islam atau Muslim, dia diwajibkan bersolat dan dia diwajibkan berpuasa - Tentang puasa itu rujuk Ayat 183, Surah al-Baqarah: 'Wahai orang yg beriman! Telah diwajibkan atas kamu berpuasa ...'. Ayat 184: Sesiapa yg sakit atau bermusafir, maka dibolehkan tidak berpuasa tetapi wajib menggantinya pada hari-hari lain. Justeru itu kalau bermusafir dalam bulana Ramadhan wajib menggantikan (qada' puasa) pada bulan-bulan lain (sebelum atau selepasnya) sebelum tiba Ramadhan yg akan datang. Kerana kalau bertemu Ramadhan akan datang dan kita masih terhutang puasa fardu itu, maka kita didenda, iaitu setiap hari yg kita tak ganti kita kena ganti dgn puasa dua bulan berturut-turut setiap sehari yg kita belum sempat ganti! Oleh itu berwaspadalah...
Saudara, puasa Ramadhan itu hanya dikecualikan kpd orang yg hilang akal atau gila atau nyanyuk. Selain itu, semua yg Islam wajib berpuasa apabila sudah baligh atau dikira mukallaf. Bolehkah kalau tak mampu puasa itu diganti dgn membayar pampasan atau fidyah? Dalam Ayat 184 itu disebutkan bahawa sesiapa yg tidak mampu berpuasa boleh membayar fidyah. Itu adalah ketetapan zaman awal Islam. Tetapi ayat ini telah dimansuhkan dan digantikan dgn Ayat 185, Surah al-Baqarah yg menyebutkan: Sesiapa yg melihat atau nampak anak bulan Ramadhan (atau diberitahu bahawa anak bulan Ramadhan telah kelihatan) maka dia wajib berpuasa.' Kerana orang kaya zaman awal Islam menyalahgunakan kelonggaran Ayat 184 itu, kerana yg kaya boleh tinggalkan puasa dgn membayar fidyah, dan bagi yg miskin tiada pilihan! Jadi ayat tersebut dimansuhkan dan digantikan dgn Ayat 185 itu, bila mana semua yg Islam wajib berpuasa apabila sudah nampak anak bulam Ramadhan.
Saudara, setelah setiap yg Islam tidak dibolehkan tidak berpuasa, mereka diberi kelonggaran tidak berpuasa jika berlaku sesuatu perkara atau situasi yg disebutkan di bawah ini:
(a) Dia sakit dan sakitnya tu tidak membolehkan dia berpusa beberapa hari atau sepanjang Ramadhan, maka dia boleh tidak berpuasa kerana sakit, tapi tetap wajib  berpuasa menggantikannya pada hari-hari lain, ketika dia telah sihat;
(b) Dia musafir atau berpemergian keluar qariahnya kerana keperluan atau kewajipan yg halal dalam Islam, maka dia dibolehkan tidak berpuasa sepanjang perjalanan atau ketiadaannya dalam qariahnya itu, sehingga dia kembali ke tempat asalnya. Kalau terpaksa pergi ke Kelantan beberapa hari, contohnya, kemudian kembali semula ke tempat asalnya. Maka sepanjang perjalanan itu dia dibolehkan tidak berpuasa. Dia boleh makan dan minum di rumahnya sebelum berlepas dan sekembalinya dari Kelantan sampai ke rumahnya dia makan di rumahnya, hanya esoknya dia berpuasa.
(c) Perempuan yg hamil yang curigakan kesihatan bayi dalam kandungannya itu dibolehkan tidak berpusa, tetapi tetap diwajibkan membayar puasa yg ditinggalkannya pada hari-hari lain bagi setiap hari yg dia tak berpuasa;
(d) Wanita dalam pantang setelah melahirkan anaknya, kerana takutkan susu badannya terganggu kalau berpuasa, maka akan memudaratkan bayi kecilnya, dia dibolehkan tak berpuasa, tetapi tetap wajib menggantikan puasa yg ditinggalkannya setiap hari pada bulan-bulan lain.
Jadi ada 4 golongan orang yg diberikan keringanan oleh Allah (a.w) tak berpuasa tetapi wajib gantikan atau puasakan pada hari-hari lain.
Saudara, orang tua - lelaki atau perempuan tua - yakni yang lanjut umur melebihi 60 tahun, diberi keringanan oleh Islam tidak berpuasa tetapi diwajibkan membayar fidyah dgn memberi makan kpd seorang miskin setiap hari dia tak berpuasa. Memberi makan orang yg benar-benar miskin. Kalau kita tak berpuasa 10 hari atau sebulan maka kita wajib bayar fidyah dgn memberi makan kpd seorang miskin bagi setiap hari - yakni 5 orang atau 30 orang. Mengikut keadaan harga barangan makanan sekarang ini antara RM 12.00 hingga RM 15.00 diperlukan dalam kes-kes yg disebutkan itu. Tapi pastikan dibelikan dulu makanan asas - spt beras - dan tidak dibelanjakan untuk tujuan membeli baju dllnya. Siapakah yg dikatakan 'miskin'? Orang miskin itu adalah orang yg tidak mampu mengadakan saraan harian kpd diri dan keluarganya setiap hari untuk sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam. Namun di dalam al-Quran disebutkan bahawa walaupun seseorang itu sudah lanjut umur - melebihi 6o tahun - namun jika dia masih mampu berpuasa, maka wajib baginya berpuasa dan tidak dibolehkan sengaja tak berpuasa dan membayar fidyah. Kerana berpuasa itu lebih baik baginya. Fikirkan betapa hebat dan besarnya pahala sehari puasa Ramadhan itu. Kalaulah tertinggal sehari puasa Ramadhan, kerana sengaja, walaupun dipuasakan setahun sebagai mengimbangi ganjaran pahala sehari Ramadhan itu tidak memadai. Pahala sehari itu lebih baik dari berpuasa setahun pada lain-lain bulan! Tambahan pula kita diberitahu bahawa sesiapa yg berjaya menepati syarat-syarat berpuasa yg terbaik sepanjang bulan Ramadhan itu, dia dibebaskan dari neraka dan dikurniakan gajaran syurga. Begitulah hebatnya pahala sehari puasa Ramadhan itu. Oleh itu, fikirkanlah. Janganlah ambil mudah puasa Ramadhan, walaupun kita, kerana lanjut usia, diberi lkemurahan oleh Allah supaya tak berpuasa.

Jazakallahu khairah

Ramadhan al-Mubarak (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, bagi mereka berpuasa hari ini - hari pertama Ramadhan - insyallah mereka akan tamatkan puasanya ketika azan Maghrib dilaungkan, dan merekapun akan berbuka. Sekarang ini Bazaar Ramadhan begitu banyak beroperasi. Ramai pengusaha - pemegang lesen majlis perbandaran - akan mempamirkan pelbagai juadah pula. Masa inilah ramai orang mencari kesempatan mencari maisya atau wang sara hidup tambahan, kerana dalam bulan Ramadhan ini tekak manusia - termasuk yg tak Islampun - terbuka luas untuk menikmatai pelbagai juadah. Ada juadah yg biasa dalam lain-lain bulan. Ada juadah yg khusus dalam bulan Ramadhan, kerana nafsu dan keinginan tekak manusia itu dicairkan lagi oleh syaitan dibulan Ramadhan ini.
Orang Islam mula membeli-belah untuk berbuka awal-awal lagi jam 4 atau 4.30 ptg, takut nanti rushing bila ramai orang bertumpu. Ruang makan dicoffee house hotel-hotel, restoran dan kedai makan, akan dibook orang lebih awal, terutama mereka yg memang makan di luar atau tidak masak di rumah. Kalau terlambat, takda tempat. Maka dgn itulah dalam bulan Ramadhan kita lihat pelanggan hotel, coffee house dan lain-lain fasiliti makan minum, duduk dimeja berkumpul awal dgn juadah tersedia didepan mata mereka. Meraka 'tak berpuasa' kerana ingatkan tentang makan saja, walaupun azan Maghrib hanya akan dilaungkan 2 jam kemudian! Menyentuh tentang makanan dan minuman, bemacam-macam yg diingini oleh tekak. Semuanya sedap. Tapi bila tiba masanya, tak terdaya nak makan. Kalau terdayapun, dimakan lepas berehat sebentar, makan akan tersandarlah kekenyangan. Justeru itu, tak larat nak bangun untuk tunaikan Solat Terawihlah mereka sedemikian itu. Tambahan pula, sering berlaku pembaziran. Banyak dan beranika makanan dibeli, tapi takda ruang dalam perut nak dilonggokkan...!
Saudara, puasa Ramadhan itu adalah satu perintah dalam beberapa banyak dan dimensi perintah Allah (a.w) terhadap manusia dalam konteks Ayat 57, Surah az-Zariat yg kita telahpun kaji. Allah (a.w) berfirman: 'Aku (Allah) tidak jadikan jin dan manusia kecuali untuk mengabdikan diri mereka (yakni, mengerjakan segala yg disuruh dan meninggalkan segala yg dilarang atas mereka).' Yakni, Allah jadikan kita supaya hidup di dunia ini mengerjakan amalan dan ibadah atau mematuhi perintah Allah (a.w),  perintah Utusan Allah, Rasulallah (s.a.w), dan perintah orang yg berkuasa terhadap jema'ah umat Islam, (i.e. ulil amri) selagi perintah 'ulil amri' tersebut tidak maksiat atau tidak melanggar ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Jika manusia buat sedemikian itu, maka mereka adalah orang yg dianggap beriman, dan bertaqwa (i.e. takutkan Allah (a.w)) dan ridha dia Allah (a.w) menjadi Tuhan mereka dan ridha pula Allah (a.w) terhadapnya. Apabila Allah ridha, maka pastilah dia disayangi Allah (a.w), selamat dia dari siksaan dalam neraka dan berjaya dia mendapat syurga. Orang-orang yg sedemikian itu menepati ketetapan Ayat 13 Surah an-Nisa' - orang yg dijamin syurga baginya di akhirat kelak.
Saudara, kita berpuasa Ramadhan kerana inginkan keridhaan Allah itu. Maka dgn itu janganlah pula kita berpuasa kerana malu dan segan dipandang masyarakat kalau kita mkn dan minum di khalayak ramai, tapi dalam berselindung atau menyorok kita makan dan minum! Janganlah jadi kita ini orang puasa tetapi dapat lapar dan dahaga sahaja kerana kita mengerjakan pelbagai maksiat - melalui perbuatan dan percakapan dan perlakuan pancaindera kita di siang hari dan di malam hari - yg membatalkan puasa atau membatalkan pahala puasa kita. Ramai umat Islam yg berpuasa hanya dapat dahaga dan kelaparan, kerana mereka tidak menghayati syariat ibadah puasa yg mewajibkan kita mengawal nafsu diri yg berbagai dan membuat segala amalan tambahan sebagai membuktikan kita akur dgn perintah Allah dan kita ingin Allah berikan ganjaran lipatan pahala yg sebanyak yg Dia janjikan - lebih drp 700 kali gandaan itu.
Saudara, orang yg benar-benar menghayati ketetapan Allah ketika berpuasa akan melakukan segala yg disuruh - yg wajib dan mengerjakan segala yg dianjurkan yg sunat-sunat sekuat mampu mereka. Di siang hari mengerjakan Solat Duha - minimum 2 rakaat dan maksimum 12 rakaat antara jam 8.300 pg hingga 11.30 siang hari, membaca al-Quran supaya sehari dapat dikhatamkan satu juz, yg membolehkan kita khatam al-Quran pada 9 atau 30 Ramadhan kelak, berdoa sebanyak-banyaknya, kerana doa orang yg berpuasa itu dimakbulkan oleh Allah. Berzikir memuji Allah dan membaca astaghfirullahl azim - memohon keampuan Allah atas segala dosa-dosa kita yg lalu. Ketika malamnya pula mengerjakan Solat Trawih - paling kurang mengikut sunnah Rasulallah (s.a.w) dua Solat Terawih 4 rakaat satusalam dan ditutup dgn 3 rakaat Solat Witir - secara bersendirian ataupun berjema'ah. Kalau kita kerjakan Solat Terawih - dua-dua rakaat disudahi dgn salam - sebanyak 20 rakaat, maka disutupi dgn satu rakaat Solat Witir. Itulah syariat Solat Terawih dalam Islam berpandukan al-Quran dan as-Sunnah. Di Malaysia ini, wujud kekeliruan dalam amalan apakala Solat Witir diniatkan 3 rakaa, tetapi disolatkan dua kali, satu dua rakaat kemudian diikuti dgn satu rakaat pula. Amalan sedemikian itu silap dan tidak sandaran al-Quran dan as-Sunnah. Kalau amalan sedemikian termasuk dalam amalan yg bersifat 'bid'ah' atau dcemari oleh 'bid'ah', dan kita jadikan amalan lazim pula, maka segala amalan kita, bukat setakat Solat Terawih kita itu, akan batal atau amalan dan ibadah kita tidak diterima oleh Allah , wal ya zubillah! Olih itu, janganlah kita ambil mudah amalan dan ibadah dalam Islam. Rugi beramal dan beribadah tanpa ilmu atau dalam kejahilan. Selain Solat Terawih waktu malam, selepas Solat Isya', kita oleh tidur dan bani semula sepertiga malam - jam 3.00 pagi - untuk mengerjakan Qiamul-lail atau mengimarahkan malam dgn mengerjakan Solat Tahajjud dua-dua rakaat sebanyak mungkin pula. Jikalah kita mampu berbuat sedemikian pastilah kita termasuk dari kalangan yg setelah berlangsungnya Ramadhan, mengerjakan amalan dan ibadah sebaik mungkin, maka dihapuskan oleh Allah dosa-dosa kita yg terdaulu. Kalau setiap tahun selesai Ramadhan dosa-dosa kita dihapus-kikis atau dilebur Allah, maka kita adalah orang yg Allah bebaskan dari neraka dan berjaya mendapat syurga di akhirat kelak. Itulah kebesaran pahalan orang yg terbaik dalam bulan Ramadhan.
Saudara, ada orang tanya kalau kita tak solat kita puasa sebaik mungkin apakah dosa-dosa kita yg lalu itu dihapuskikis oleh Allah dan kita dapat syurga dan terselamat dari neraka? Tidak. Seseorang yg akui dirinya Islam wajib mengerjakan solat fardu - kerana solat itu tiang agama, Tanpa solat semua amalan dan ibadah lain tidak ada ertinya. Malah meninggalkan satu waktu solat fardu, menjadikan seseorang yg Islam itu kafir. Maka kalau dah dicop kafir, takda gunanya amalan lain, termasuk puasa, haji, umrah dan zakat fitrah, sedekah dan infaq, dan seumpamanya. Segala amalan selain solat itu - yg wajib atau sunat - hanya ada nilai kalau kita Islam dan kita tunaikan solat fardu. Tanpa solat, walaupun manusia nampak kita smcm Islam, namun sebenarnya kita takd bezanya dgn si Ah Kow dan Si Samy di luar sana yg tidak Islam, hanya nama kita aje Islam, kita hakikatnya adalah tergolong orang yg kafir. Dgn itulah Rasulallah (s.a.w), atas dasar wahyu, memberitahu kita bahawa yg membezakan antara orang Islam dan orang kafir adalah solat. Kalau tak solat, samalah kita. Kalau solat tapi tak khusyu', tetap kita Islam kecualilah kita dicop munafiq oleh Allah  - berpura-pura Islam, tunggang terbalik bersolat tapi hanya benar dalam form tapi pengisiannya kosong. Itupun takda gunanya. Malah lebih teruk dari kafir. Maka dgn itulah orang munafiq itu tempat tinggalnya dalam neraka terkebawah dari neraka yg ditempatkan orang kafir... wal iya zubillah.

Jazakallahu khairah

Thursday, July 19, 2012

Ramadhan al-Mubarak

Assalamualaikum,
Saudara, dah lama tak menulis kerana kesibokan tugas dan aktiviti harian. Alhamdulillah, hari ini, sempena datangnya bulan Ramadhan al-Mubarak - yg barokah atau berkat, kita mulakan semula nasihat kpd sudara melalui blog ini.
Saudara, senja ini, puhak berkuasa Agama Islam di Malaysia akan melihat anak bulan Ramadhan Biasanya dalam keadaan persekitaran cuaca di Malaysia, tidak mungkin anak bulan Ramadhan kelihatan. Justeru itu, berdasarkan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, apabila tidak nampak anak bulan Ramadhan, maka kita dikehendaki mencukupkan bilangan hari bulan Sya'aban 30 hari, dan esoknya kita mulakan berpuasa. Insyallah, hari Sabtu ini kita akan mulakan berpuasa.
Saudara, kita umat Islam diberi gajaran pahala bagi setiap kbaikan yg kita kerjakan setiap hari (yg diniatkan semata-mata ikhlas mencari kerahmatan, i.e. syurga Allah, dan takutkan siksaan, i.e. neraka Allah, maka kita diberi ganjaran pahala antara gandaan 10 hingga 700 kali ganda. Demikianlah pemurahnya Allah. Dalam bulan Ramadhan setiap amal makruf atau kebaikan yg kita lakukan, kita dijanjikan gandaan pahala yg jauh lebih banyak gandaan dari 700 gandaan, terpulang kpd keikhlasan kita sebagaimana yg dinilai oleh Allah. Sebaliknya, kita diberitahu bahawa dalam bulan-blan selain Ramadhan setiap kejahatan atau kemaksiatan yg kita kerjakan, kita dibalas dgn dosa yg setimpal - tanpa digandakan. Demikianlah pemurahnya Allah (a.w) - buat kebaikan dapat gandaan pahala 10 hingga 700 kali gandaan, tapi kalau kita buat kejahatan atau kemaksiatan tidak digandakan, hanya dikira satu kejahatan atau kemaksiatan! Tapi, dalam bulan Ramadhan, kalau kita buat sesuatau kebaikan, gandaannya melebihi 700 kali ganda. Begitu juga setiap kejahatan atau kemaksiatan yg kita lakukan dalam bulan Ramadhan, dosanya digandakan sebanyak yg ditetapkan oleh Allah (a.w) 10 atau 700 kali ganda atau malah lebih banyak gandaan dari itu pula! Maka dgn itulah dalam bulan Ramadhan, malaikat di langit sentiasalah berseru pd umat Islam yg beriman, supaya tinggalkanperbuatan yg berdosa, sebaliknya perbanyakanlah perbuatan yg mendatangkan pahala - demi mengingatkan kita yg Islam supaya berjaga-jaga selamat dari siksaan neraka di ahirat kelak.
Sadara, demikianlah barokahnya bulan Ramadhan itu. Malah dalam hadith Rasulallah (s.a.w) menyebutkan bahawa orang Islam yg iman itu sungguh-sungguh rugi, kalaulah sektika tiba Ramadhan dan berakhir Ramadhan, mereka tidak selamat dari neraka. Kerana seorang iman yg menemui Ramadhan dan mengerjakan sebaik mungkin amalan dan iabdah, meninggalkan perbuatan yg melalikan dan mendatangkan dosa, akan dibebaskan dari neraka, seolah-olah dilahirkan ke dunia tanpa dosa. Namn, berapa ramaikan diantara kita yg mengambil kesempatan ini dalam bulan Ramadhan yg sudah-sudah. Jika kita dah erlepas peluang sedemikian pada Ramadhan-Ramadhan yg lalu, kali ini kerana kita masih diberi nyawa oleh Allah (a.w) usahakanlah beramal dan beribadah sebanyak dan sebaik mungkin dan tinggalkan atau jauhilah segala sesuatu yg menimbulkan dosa. Dgn itu kelak di akhir Ramadhan, kita atah dibebaskan oleh Allah (a.w) daripada belenggu neraka, insya Allah.
Saudara, dalam bog ini kita telahpun lihat dalam post-post tahun lepas (2011, contohnya) perbincangan kita yg panjang lebar tentang betapa banyak dan berbagainya pahala kurnaan Allah (a.w) dalam bulan Ramadhan. Saudara boleh rujuk kembali kpd post-post tersebut sebagai mengingatkan kembali apakah persiapan kita dalam menyambut Ramadhan al-mubarak ini. Insyallah kita akan ulangi secara rengkas perkara-perkara menyentuh pahala amalan dan ibadah dalam bulan Ramadhan itu.
Saudara, bagi kita yg inginkan gandaan pahala maksimum dalam bulan Ramadhan, antara yg wajib kita berikan tumpuan setiap hari adalah: membanyakkan amalan dan ibadah, terutama yg sunat-sunat ketika siang dan ketika malam Ramadhan; dan meninggalkan atau, lebih baik, menjauhi segala sesuatu yg bersifat kemaksiatan ketika siang dan ketika malam, termasuklah menghabiskan masa secara sia-sia seperti mennton wayang, tv, membuat kerja-kerja yg membazirkan masa dan yg melaalikan. Di sinag Ramadhan wajarlah kita lakukan perkarkara-perkara berikut: Mengerjakan Solat Duha - dua-dua rakaat disudahi dgn salam sebanyak 12 rakaat (yakni, 6 solat), membaca al-Quran, berdoa, berzikir, beristighfar dan sebagainya, bersedekah, memberi makan kpd anak-anak yatim yg belum wajib berpuasa. Ketika malamnya pula kita menunaikan Solat Terawih - 8 rakaat dibuat, empat-empat rakaat disudahi dgn satu salam dan kemudian ditutup dengan 3 rakaat Solat Witir. Kemudian ketika tiba sepertiga malam pula (i.e. selepas jam 3 pagi) kita berqiamul-lain - mengimarahkan malam - dgn mengerjakan Solat Tahajjud yg dibuat dua-dua rakaat disudahi dgn satu salam sebanyak yg termampu dan kemudian kita terus bersahur. Memang ada di antara kita yg boleh berpuasa esok harinya tanpa bersahur, tapi Allah (a.w) memberi keberkatan kpd kita yg bersahur, walaupun setakat seteguk air sahaja. Kemudian sepanjang hari itu, kita cuba baca al-Quran supaya kita dapat sempurnakan satu juz setiap hai (maka dalam bulan Ramadhan, kita khattam a-Quran sekurang-kurangnya sekali). Kemudian, apabila tiba waktu brbuka, hendaklah kita segera berbuka sebaik sahaja masuk waktu Solat Maghrib, dgn 3 biji kurma dan air manis, supaya kita dapat pahala mengikuti as-Sunnah.
Saudara, bagi mereka yg mampu, kita dapat ada umat Islam yg ke Mekah untuk mengerjakan elbagai amalan dan ibadah di Masjidil Haram, dimana llah (a.w) gandakan pahala setiap ibadah 100,000 gandaan. Dan, kalau ditambah dgn gandaan Ramadhan ula betapa banyaknya simpanan ahirat mereka. Juga setiap umrah yg dikerjakan dalam bulan Ramadhan kita diberi ganjaran pahala satu haji bersama-sama dgn Rasulallah (s.a.w) pula!
Saudara, demikianah bayaknya pahala yg Allah (a.w) kurniakan kpd kita dalam bulan Ramadhan al-mubarak ini. Jangalah lepaskan peluang. Laburlah untuk akhirat sebany-banyaknya ..

Jazakallahu khairah