Sunday, April 29, 2012

Panduan Hakiki yg Induk Tentang Solat

Assalamualaikum,
Saudara , dalam perkara solat, panduan hakiki dan panduan  induknya adalah hadith berikut:
Diriwayatkan hadith daripada Abi Qilabah (r.a) bahawa Malik (r.a) menceritakan kepadanya (hadith) dengan berkata: ‘Kami datang kepada Nabi (s.a.w) (untuk belajar ilmu syariat agama Islam) sedangkan kami pemuda-pemuda yang hampir sebaya. Kami tinggal bersama beliau (yakni, belajar dengan beliau) selama dua puluh malam. Rasulallah (s.a.w) sangat halus perwatakannya. Sebab itu, setelah beliau mendengar bahawa kami ingin bertemu (yakni, merindui) dengan keluarga kami, beliau menanyakan kepada kami tentang keluarga yang kami tinggalkan. Lalu kami ceritakan kepada beliau. Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Kembalilah kamu kepada keluarga kamu dan tinggallah bersama mereka, ajarkanlah dan suruhlah mereka.’ (Kata Malik: ‘Disebutkan oleh beliau beberapa hal, ada yang kami ingat dan ada yang tidak ingat kami. Diantara sabda beliau: Sollu kama ra-aitumuni usalli’ [Maksud: Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku bersolat], apabila tiba waktu solat hendaklah azan salah seorang di antara kamu, dan yang paling tua (hendaklah) menjadi imam.’ [Hadith Bukhari]
Saudara, hadith ini memberitahu kita bahawa hendaklah kita bersolat menepati cara dan kaedah Rasulallah (s.a.w) bersolat. Kita tak boleh solat ikut spesifikasi sebarang orang, walau bagaiman 'alimnya mereka itu, kerana kalau kita bersolat tidak sejajar dgn cara solat Rasulallah (s.a.w) maka solat kita batal dan tidak diterima Allah (a.w). Tambahan pula, kalau kita tidak jadikan al-Quran dan as-Sunnah panduan solat kita - malah panduan untuk sebarang amalan dan ibadah - maka pasti ita terjerumus melakukan sesuatu yg dilarang oleh Rasulallah (s.a.w). Maka kesemua amalan yg sedemikian itu batal tidak diterima Allah (a.w).

Jazakallahu khairah

Ustaz Don - Komen tentang Solat

Assalamualaikum,
Saudara, mungkin saudara adalah antara orang yg sering mengikuti program '30 Minit bersama Ustaz Don' dalam TV al-Hijrah setiap pagi jam 6.30 hingga 7.00 pagi. Ustaz Don selang sehari akan berceramah tentangHukum Tjwid membaca al-Quran dan Solat. Penulis berpandangan kaedah pengajaran tajwid beliau itu baik, mudah difahami dan boleh diguna pakai. Hanya g kurangya adalah pengajaran tajwid al-Quran hanyalah sah jika menepati sistem dan kaedah mengaji secara berguru secara berdepan dgn guru yg juga mendapatkan ilmunya dari guru yg beiau belajarmengaji secara berdepan - sistem mangkul, musnad dan mutassil. Dalam perkara solat, Us Don banyak menggunakan akal fikiran serta kitab-kitab karangan para ulama' yg sering menjdi panduan para guru atau ustaz atau alim ulama' golongan arus perdana, yg mengajarkan ilmu tanpa merujuk kpd al-Quran dan as-Sunnah secara langsung, tetapi merupakan tulisan sekunder dari kitab-kitab karangan para 'alim ulama' atau ustaz atau guru yag menggunakan akal fikiran mereka tanpa khatam ilmu al-Quran dan as-Sunnah. Justeru itu, banyak perkara yg Ustaz Don jelaskan dan jadikan panduan adalah hukum aqal bukan ketetapan as-Sunnah.
Saudara, panduan amalan dan ibadah sebagaimana panduan hidup Muslim adalah al-Quran dan as-Sunnah. Justeru itu, panduan ilmu yg haq bagi setiap umat Islam adalah al-Quran dan as-Sunnah. Islam itu adalah agama yg diciptakan oleh Allah (a.w) khusus untuk manusia dan jin dan Rasulallah (s.a.w) itu diangkat Allah (a.w) menjadi Rasul untuk menyampaikan syariat agama Islam itu kpd dua golongan makhluk tersebut. Oleh itu, tiada siapa yg sempurna lmunya mengenai Islam kecualilah Rasulallah (s.a.w) di kalangan manusia. Jika ada para ulama' atau ilmuwan atau ustaz yag mengatakan sesuatu mengenai Islam tanpa merujuk kpd al-Quran dan as-Sunnah pastilah dia salah. Kerana di dalam hadith disebutkan sesiapa yg mengatakan sesuatu tentang Islam berdasarkan kebijaksanaan akala fikiran mereka, walaupun betul - secara kebetulan - tetap dihukumi salah oleh Allah (a.w). Sebaliknya, sesiapa yg mengatakan sesuatau mungkin trsilap atau secara kebetulan setelah belajar ilmu mengenai apa yg dikatakannya, tetap dia mendapatsatu pahala, kalau betul dia dapat dua ganjaran pahala. Justeru itu, imu itu amat utama dalam Islam.
Saudara, dalam perkara solat, Ustaz Don menyebutkan bahawa dalam kes orang yg jahil ilmu tetapi memeluk Islam, maka dia ingin bersolat, kerana adalah mejjadi kewajipan bagi seorang Islam itu mengerjakan solat fardunya, tapi dia belum hafal al-Fatihah. Ustaz Don berkata, mengikut pandangan para ulama' mazhab, muallaf tersebut boleh bersolat tanpa membaca al-Fatihah, memadailah dia membaca zikir sebagai menggantikan al-Fatihah. Solatnya sah, kata beliau. Ini adalah suatu ksilapan.
Saudara, Allah (a.w) dalam Ayat 36, Surah al-Isra' menetapkan bahawa setiap orang Islm wajib mengaji dan ketahui ilmu terhadap sesuatu amalan dan ibadah terlebih dahulu sebelum mengerjakannya. Demikian jugalah dlam perkara solat. Hendaklah dia beajar ilmu mengenai solat kemudian sudah faham barulah kerjakan solat. Kita tidak boleh beramal dan beribadah semata-mata secara ikut-ikutan tanpa ilmu atau dalam kejahian. Maka dgn itu jugalah kita diperintahkan supaya belajar ilmu dan mempelajari ilmu dalam Islam itu suatu kefarduan atau yg wajib.  Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa 'Al-ilmu qabla 'amal' (Yg bermaksud: Berilmulah kamu sebelum kamu mengerjakan sesuatu amalan.' Dalam perkara solat prinsip induknya adalah sabda Rasulallah (s.a.w): 'Sollu kama ra-aiumuni usolli' (Yg bermaksud: Bersolatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku bersolat.') [Hadith Bukhari]. Kini zaman ini tak mungkin dapat melihat Rasulallah (s.a.w) bersolat. Tapi, dgn mempelajari al-Hadith atau as-Sunnah kita akan tahu bagaimana Rasulallah (s.a.w) bersolat.
Saudara, Rasulallah (s.a.w) mengajarkan kita cara dan kaedah bersolat (dan juga bentuk-bentuk solat sebagaimana belau diajarkan oleh malaikat Jibril (a.s) bagaimana bersolat. Yg pertama panduannya adalah sabda Rasulallah (s.a.w): 'Faiza qumta ilas-solati fakabbir' (yg bermaksud: Maka ketika berdiri kamu untuk bersolat maka takbirlah'. Tidak ada mana-mana dalam ketetapan as-Sunnah kita menyebut 'Usolli ...' atau menyebut apa ua kalimah sebagai menzahirkan niat atau memulakan solat.  Kita disuruh angkat kedua-dua tangan dgn jari-jari terbuka ke atas sama ada ke paras cuping telinga kita atau ke paras bahu ketika menyebut 'Allahu Akbar' - Takbir itu. Selanjutnya, disebutkan bahawa kita letakkan kedua-duua tangan kita yg akan memegang pergelangan tangan kiri di atas tangan kiri, diletakkan di atas dada di atas kawasan pusat, di tengah-tengah dada. Bukan d tempat lain - ke atas (atas dada bertentangan dgn jantung) atau ke bawah (atas perut) atau diherotkan ke kiri sedikit - sebaaimana yg sering dijadikan  kebiasaan di kalangan masyarakat Islam.
Saudara, setelah bertakbir mmeulakan solat kita, kita membaca Doa Iftitah - yg pendekpun emmadai, kemudian wajib kita membaca al-Fatihah sebelum membaca surah. Membaca al-Fatiha adalah syarat sahnya solat. Solat batal tanpa membaca al-Fatihah. Justeru itu, saranan  Ustaz Don adalah suatu kesilapan. Tiada sokongan  nas dan dalil as-Sunnah. Jika kita ikuti maka terbatllah solat kita!
Abu Said al-Khudri, katanya:Rasulallah (s.a.w) telah bersabda: ‘Bermula tahrim (permulaan) bagi solat itu ialah ‘Takbiratul Ikhram’ (yakni, menyebut ‘ Allahu Akbar) dan ‘Tahlilnya’ (penamatnya) ialah memberi ‘salam’ (yakni menyebut ‘Assalamu-alaikum warahmatu-Allah’) di akhir solat. Dan tiada solat bagi seseorang yang tiada membaca ‘Alhamdu-lillah’ (yakni, Ummul Kitab atau al-Fatihah) dan surah pada fardu lainnya.’ [Hadith sahih riwayat at-Termidzi]
Saudara, hadith ini menyebutkan tiga perkara yg akan penting, pertama, solat tak sah tanpa berwudu'; kedua, wudu' tak sah tanpa memulakannya dgn menyebut kalimah 'Bismillah'; dan ketiga, solat tidak sah, kalau tidak dibaca Surah al-Fatihah. Jelas, kalau si mualaf itu bersolat hanya dgn membaca zikir sebagai ganti bacaan al-Fatihah, solatnya batal dan tidak diterima Allah (a.w). Tidak susah mengajarkan mualaf membaca dan menghafal Surah al-Fatihah.
Mudah-mudahan, komen ini sampai kpd Ustaz Don atau disampaikan kpd beliau. Ingatlah dalam Islam sesiapa yg mengajarkan suatu kebatilan, kemudian diikuti oleh orang lain, yg mengamalkan kebatilan berdosa dan dia mengirim dosa kpd orang yg mengajarkan kpdnya, tanpa mengurangi dosanya pula. Sesiapa yg mengajarkan sesua yg haq atau kebaikan, kemudian dijadikan amalan oleh orang yg diajarkannya, maka orang yg belajar dan mengamalkannya mendapat pahala, dan yg mengajrkannya mendapat kiriman pahala tanpa mngurangi pahala orang yg mengamalkannya, i.e. yg mendapat ilmu darinya.

Jazakallahu khairah

Monday, April 16, 2012

Menarik Hari Ini - Pemunya Upin & Ipin: Komen

Assalamualaikum,
Saudara, penulis terbaca dalam akhbar Berita Harian keluaran hari ini (16 April 2012) di muka tengahnya tajuk 'Bergelak sambil belajar' yg menyebut tentang 'Musikal Upin & Ipin.'
Siapa yg tak kenal siri kartun 'Upin & Ipin' dalam TV Walt Disney Channel 615 Astro itu. Malah sahabat penulis di Indonesia pernah suatu ketika bertemu menyebut bahawa orang Indon belajar slang atau gaya cakap orang Malaysia melalui siri Upin & Ipin, katanya. Demikianlah berjayanya suatu usaha animasi orang Melayu. Nampaknya 'Melayu masih belum hilang di dunia.' Rasanya Ali Rustam, KM Melaka gembira dgn komen ini.
Saudara, penulis suatu zaman dulu biasa berkeliaran di sekitar Tesco Xtra S Alam (Sek 13), dan makan dikedai yg dinamakan 'Geng's Corner' - rasanya milik pemilik Upin & Ipin atau production house yg dinamakan Les Copaque Production Sdn Bhd - production house yg miliki karakter Upin & Ipin tu. Hari ini dalam berita Harian itu penulis melihat mukanya buat pertama kali. Handsome dan muda serta kacak nampaknya Burhanuddin Md Radzi, Pengarah Urusan, Les Copaque Production tu - sila lihat halam H4 akhbar tersebut.
Saudara, yg penulis nak komen hanyalah sekadar memberi nasihat kpd saudara sesama Islam. Penulis pernah melihat dua buah kereta ferrari dipakirkan di depan kompleks Les Copaque itu - suatu warna merah hati dan satu warna hitam. Kereta Ferrari adalah lambang yuppies atau kejayaan usahawan zaman kini. memiliki dua Ferrari pastilah sudah begitu kaya. Mungkin belum tersenarai sebagai orang yg nombor ke-? terkaya di kalangan orang Melayu di Malaysia, namun tetap kaya. Namun, kekayaan ada risiko alhirat.
Saudara, kita telahpun lihat sepotong adith yg menyebutkan bahawa Allah (a.w) berfirman: 'Syurga itu syurgaKu (yakni, milikKu), harta itu hartaKu (yakni, milik Allah (a.w) kesemuanya),  maka tukarkanlah (atau belilah) syurgaKu dengan  hartaKu.' Orang Islam itu diancamm neraka kerana harta miliknya yg tidak dibagikan sebahagian demi fi sabilillah - membela agama Allah (a.w) dan umat Islam yg lain, bukan dibazirkan. Jelaslah En  Burhanuddin, pemilik Les Copaque dan  karaketer Upn & Ipin itu, diberi Allah (a.w) nikmat dunia yg lebih dari orang lain, kerana berjaya membangunkan satu production house animasi yg diterima produknya oleh Disney Channel - suatu kejayaan yg tidak kecil. Kita ucapkan syabas dan tahniah.  Tapi, dia harus faham bahawa bila ada harta ada tanggungjawab di dalam Islam. Harta milik beliau sekarang ini hanyalah miliknya kalau: pertama, apa yg dimakannya dan yg dimakan oleh keluarganya; kedua, apa-apa yg dipakainya - baju, seluar kain, cadar, tilam dllnya sehingga lusuh; dan ketiga, apa-apa yg disedekah atau dizakat dan yg dinfaqkannya demi Islam dan umat Islam. Yg lainnya bukan miliknya. Adalah miik orang lain. Kalau dibazirkannya pula dgn penggunaan yg melampau apa lagi maksiat, maka dia termasuk sahabat syaitan. Itulah ketetapan Allah (a.w) pada Ayat  27, Surah al-Isra': 'Innal mubazzirina kanu ikhwanas-syayatini, wa-kanas-syaitanu li-rabbihi kafura.' (Yg bermaksud: Sesungguhnya orang yg membazir itu adalah saudara syaitan; dan sesungguhnya adapun syaitan itu kepada tuhannya kufur atau kafir mereka (yakni, tidak syukuri nikmat yg diberi Allah (a.w) dan engkar serta melawan pula akan Allah (a.w).'
Sauadara, itulah ancaman kpd kita yg kaya dan bakhil dan kedekut pula. Sesungguhnya orang yg kaya itu sebenarnya lebih cenderung kpd pembaziran dan lokek, tidak mahu berkongsi kesenangan dgn orang lain, yg kurang bernasib baik. kalau Allah (a.w) gam kita pembazir dan kerana itu kita adalah kawan rapat syaitan, maka di akhirat kelak, pastilah kita berada di sisi kawan kita, iaitu syaitan. Maksudnya, kita bukanlah ahli syurga, tetapi penghuni neraka. Islam melarang umatnya berbelanja berlebih-lebihan, cukup ala kadar. Contohnya: kerana MD Las Copaque to berjaya, dia nak merasa senang, memadailah rumah banglo yg sederhana, kereta yg sederhana dan seumpamanya. Selebihnya hendaklah dia belanjakan demi membeli syurga Allah (a.w). Di akhirat kelak sebagai penghuni syurga saudara Burhanuddin akan menmati tanpa had apa yg dikehendaki oleh hati nalurinya - isteri, kenderaan, rumah, atau apa saja. Malah malaikat akan bertanya kpdnya apakah dia mahu sesuatu yg dia tak pernah terfikir, terdengar ceritanya atau terbayang oleh imaginasi otaknya? Maka malaikat akan menunjukkan kpd pelbagai dan serbanika keinkmatan tersebut untuk dia rasai. Masya Allah. Saudara Burhanuddin amat bertuah dan beruntung kerana berpeluang mendapat syurga Allah (a.w) kerana kejayaannya.
Saudara, mengapakan production house mlik beliau dinamakan 'Les Copaque'? Pada penulis mungkin disebabkan hakikat bahawa itulah usaha terakhir beliau dalam perniagaan atau perusahaan atau bisnes setelah mencuba pelbagai bisnes tak berjaya atau kurang berjaya! Maka 'Les Copaque' itu adalah last try - las kopek bak kata muda mudi Melayu suatu masa dulu... Las kopek atau percubaan terakhir setelah bayak percara dicubai tak berjaya, yg ini percubaan terakhir, kalau jdi untung kalat tak jadi bunuh diri ... jadi peluang terakhir... itulah las kopek!!
Saudara,  kalaulah kita sekaya saudara Burhanuddin, kita wajib ingat dan faham bahawa: pertama, segala harta milik kita, walaupu zahirnya kita yg cari, namun kekal milik Allah (a.w) kerana kesemua yg ada di dalam 7 lapis lanit dan 7 lapis bumi adalah milik Allah (a.w), kita diberi peluang kerana sifat ar-Rahman Allah (a.w) mengqadarkan rezki yg lebih dari orang lain. Kedua, harta itu adalah cubaan atau fitnah terbesar manusia sebagaiman anak pinak cucu cicit adalah ubaan paling getir pada orang Islam. Harta dan anak pinak dan cucu cicit boleh menjerumuskan kita ke dalam neraka. Oleh itu wajar kita berwaspada. Ketiga, spt yg telah kita rujuk di atas, walau bagaimana kaya dan mewahnya kita,  milik kita hanyalah tiga - apa yg kita makan dan minum, apa yg kita pakai dan apa yg kita infaqkan (sedekahkan), selainnya bukan milik kita. Bila mati harta itu jadi milik orang lain. Berapa banyakkah kita boleh belanjakan untuk makan minum beli pakaian? Tapi, kita boleh banyakkan sedekah dan infaq, kerana itu tiada had. Sedekah dan infaq dan zakat adalah tabungan akhirat bagi kita, yg akan menentukan nasib diri kita setelah mati kita, di padang makhsyar dan di alam akhirat yg kekal nanti. Keempat, bagaimanakah kita pergunakan harta (i.e. wang ringgit) kita, untuk amal makruf atau untuk pembaziran atau menggunakan wang ringgit yg kita ada untuk tujuan batil atau kemaksiatan? Kita mendapat dividen negatif (kalau hasilnya dosa) atau dividen positif (kalau hasilnya pahala). Kelima, kalau kita tak belanjakan harta kita demi Islam, dan kita mati pula, maka di dalam kubur nanti harta itu akan dijelmakan oleh Allah (a.w) sebagai seekor ular yg besar lagi bisa patukannya yg sentiasa berada disamping kita, memblit kita dan mematuk kita tanpa henti-henti sehinggalah kiamat dunia. Walaupun kita dialam barzah, Allah (a.w) kekalkan kita merasa kesakitan daripada azab kubur setiap saat dan ketika, dan kita tidak boleh mengelak dari siksaan. Di akhirat kelak orang yg menerima azab dalam kubur itu akan masuk neraka pula - kekal di dalamnya - kerana abaikan tanggung jawab kpd Allah (a.w) kerana urniaan harta kekayaan oleh Allah (a.w) kpd kita. Keenam, kalau kita kaya seumpama Mustafa Kamal of MK Land, Syed Mokhtar al-Bukhari atau siapa saja, kita wajar bersyukur dan menagmbil kesempatan yg keemasan itu menempah syurga bagi kita di akhirat kelak. Jika kita lakukan sedemikian, kitalah manusia yg cerdik lagi bijak di dunia, kerana bersedia untuk kesejahteraan akhirat ketika waktu masih ada.
Saudara, semoga Allah (a.w) jauhkan kita dari menjadi kaya dan senang lenang sekiranyalah kita ditakdirkan menjadi orang yg kufur nikmat dan pembazir dan kerana itu kita tidak dapat melawan fitnah kekayaan yg amat berat itu. Dan, sebalaiknya, semoga Allah (a.w) menjadikan orang yg kaya raya sebagaimana orang-orang yg kaya raya, supaya kita memiliki peluag terbaik menyediakan tempt tinggal terbaik di syurga, insya Allah, jika Allah (a.w) taqdirkan kita seorang yg sentiasa syukuri nikmat dan sentiasa cintakan Allah (a.w) dan RasulNya, cintakan Islam dan umat Islam sejagat, insya Allah.

Jazakallahu khairah

Solat Sunat - Solat Tasbih (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, kita sambung sedikit lagi perbincangan kita tentang tajuk di atas - sekadar menyampaikan rumusan bagaimana solat ini dikerjakan. Mudahmudahan saudara yg mengikuti blog ini dapat melapangkan masa untuk mengerjakan Solat Tasbih ini, kalaulah saudara benar-benar yakin bahawa akhirat itu wujud dan nasib kita di akhirat itu ditentukan  oleh apa yg kita buat ketka hidup di dunia. Kita juga yakin bahawa syurga itu mahal harganya - tidak semudah yg kita diberitahu oleh para ulama' dan ilmuwan. Hakikatnya Allah (a.w) memberitahu bahawa syrga itu diawrithkan atau diberikan hanya kpd orag Islam, orang iman yg mengerjakan segala perintah dan suruhan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) - Ayat 13, Surah an-Nisa dan Ayat 80, Surah an-Nisa' dan khususnya Ayat 72, Surah az-Zuhruf: 'Wa-tilkal-jannatul-lati urithtumuha bima untum ta'maluna.' (Yg bermaksud: Syurga itu diwrithkan (atau diserahkan atau diberikan) kpd orag yg yg menjadi ahli syurga itu kerana apa-apa yg ada mereka telah amalkan (atau kerjakan).), bukan sebab kita akui diri kita Islam dan beriman, kemudian kita takpun bersolat, berpuasa dll - kita tidak kerjakan apa yg disuruh dan kita pula kerjakan apa-apa yg dilarang atau ditegah!
Saudara,. hari ini begitu ramainya umat Islam - terutama orang Melayu - tidak bersolat, takpun bersolat Jum'at, walauun sekali seminggu) makan di khalayak ramai dalam bukan Ramadhan, menghabiskan wang terutama demi memuaskan kehendak nafsu diri, tak pula tunaikan haji (walhal, seseorang yg sudah mampu mengerjakan haji dari segi keupayaan kewangan, jika tidak haji, mati sebelum sempat menunaikan haji, pasti masuk eraka, wal iya zubillah).
Saudara, kita rengkaskan di bawah ini bagaimana hendaklah kerjakan Solat Tasbih supaya saudara boleh mualai hari ini amalkan. 
Begitulah diperincikan oleh Rasulallah (s.a.w) kaedah mengerjakan solat Tasbih ini, iaitu: 
·          Solat Tasbih ini adalah solat sunat empat rakaat berturut-turut rakaatnya, yakni satu solat empat rakaat dengan disudahi dengan ‘salam’;
·         Bagi setiap pergerakannya (yakni, rukun fe’linya) di baca tasbihnya, iaitu  Subhanallah,  walhamdulillah,  wa-laila ha illallah,  wallahu akbar);
·         Tasbih itu dibaca sebanyak 15 kali selepas membaca surah sebelum Ruku’; dan 10 kali bagi setiap pergerana yang lainnya;
·         Solat itu digalakkan dikerjakan sekali sehari (terbaik), atau dikerjakan sekali setiap minggu, atau sekali setiap bulan, atau sekali setiap tahun atau sekali seumur hidup (yang memadai);
·         Dengan mengerjakan solat Tasbih itu diampunkan oleh Allah (a.w) sepuluh kategori dosa, iaitu:
(a)      Dosa-dosa yang terdahulu;
(b)      Dosa-dosa yang kemudiannya;
(c)      Dosa-dosa yang lama;
(d)     Dosa-dosa yang baru dibuat;
(e)     Dosa-dosa yang tidak disengajakan;
(f)      Dosa-dosa yang disengajakan;
(g)     Dosa-dosa kecil;
(h)     Dosa-dosa besar;
(i)      Dosa-dosa yang disembunyikan; dan
(j)      Dosa-dosa yang dilakukan terang-terangan

.     Solat Tasbih ini boleh dikerjakan pada malam hari ataupun siang hari (tetapi, kerana kefadhalan bersolat selepas sepertiga malam, maka lebih baik dikerjakan ketika itu).
Yang tidak terampun, kecuali ditaubatkan, adalah dosa-dosa yang tertakluk kepada hukum qisas atau hudud.

Jazakallahu khairah

Solat Sunat - Solat Tasbih

Assalamualaikum,
saudara, seelah kita memperingatkan diri kita tentang betapa penting dan utamanya ibadah solat fardu itu, kita sambung semula perbincangan kita tentang satu lagi solat sunat yg amat penting kita amalkan dalam hidup kita - Solat Tasbih.
Saudara, ramai orang yg tahu Solat Tasbih. Tok-tok guru, ustaz dan ilmuwan Islam keluaran al-Azhar, Universiti Madinah, Universiti Jordan dan sebagainya tahu. Tapi, mereka tahu melalui apa yg dicakapkan oleh orang atau apa yg dituliskan dalam buku agama karangan orang. Merka tidak mendapat ilmu mengenainya dari sumber yg hak iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Insya Allah dalam post ini kita turunkan dua hadith tentang ibadah ini. Dgn hadith ini maka sahlah ilmu saudara yg membaca apabila mengerjakan Solat Tasbih ini.
Mengikut sepotong hadith Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa seseorang Islam, yang tidak melakukan dosa besar itu, tetap akan melakukan pelbagai dosa yang sengaja atau tidak sengaja sebanyak 2,500 jenis dosa-dosa kecil sehari semalam. Itulah jumlah dosa-dosa minima bagi seseorang yang beriman dan bertaqwa. Kerana rahmat Allah (a.w), banyak amalan yang boleh dikerjakan oleh seseorang Islam itu untuk menghapuskan dosa-dosa sedemikian itu. Antaranya adalah mengerjakan solat Tasbih. Solat Tasbih menhapuskan sepuluh (10) jenis atau kategori dosa.
Berikut adalah hadith di mana Rasulallah (s.a.w) memberitahu kita (melalui ibnu Abbas (r.a)) tentang satu daripada pelaburan yang banyak menghasilkan dividen Akhirat (dengan syarat kita tidak tergolong dari kalangan mereka yang dilaknatNya, terutama mengamalkan sesuatu yang bersifat ‘bid’ah’). 
Diriwayatkan hadith daripada Abbas bin Abdul Mutalib (r.a.) (yakni, Ibnu Abbas) katanya telah bersabda Rasulallah (s.a.w) kepadanya: ‘Ya, Abbas, ya saudaraku, adakah telah memberi pengajaran (oleh) aku? Adakah telah memberitahu aku? Adakah telah mengajar aku akan engkau tentang (apabila engkau mengerjakan suatu amalan dibalas dengan) sepuluh perkara? Apabila engkau mengerjakannya nescaya Allah (a.w) mengampunkan akan engkau sepuluh perkara (iaitu sepuluh jenis dosa-dosa engkau), (pertama) dosa-dosa yang terdahulu, (kedua) dosa-dosa yang terakhir, (ketiga) dosa-dosa yang lama, (keempat) dosa-dosa baru, (kelima) dosa-dosa yang tidak disengajakan, (kenam) dosa-dosa yang disengajakan, (ketujuh) dosa-dosa kecil dan (kedelapan) dosa-dosa besar (selain dosa-dosa yang tertakluk kepada hukum hudud), (kesembilan) dosa-dosa yang samar-samar (yakni, disembunyaikan) dan (kesepuluh) dosa-dosa yang nampak terang (yakni, dilakukan berteran-terangan). Iaitu (terampun) sepuluh perkara itu apabila engkau solat empat rakaat (Solat Tasbih), membaca bagi setiap rakaat al Fatihah dari Kitab (al Quran) dan suatu surah (al Quran). 
Apabila selesai daripada membaca surah al-Quran (tersebut) pada rakaat pertama dan engkau masih berdiri bacalah ‘Subhanallah , (walhamdulillah) , wa laila ha illallah, wallahu akbar 15 kali, kemudian kamu ruku’ maka baca demikian itu semasa ruku’ 10 kali, kemudian (apabila) kamu angkat kepala (untuk iktidal) (bangkit) daripada ruku’ maka bacalah 10 kali, kemudian turun sujud maka bacalah 10 kali semasa sedang sujud, kemudian angkat kepala daripada sujud (yakni, duduk di antara dua sujud) maka bacalah 10 kali, kemudian (semasa) sujud (pula) 10 kali, kemudian angkat kepala (sebelum berdiri untuk rakaat kedua) (yakni, duduk seketika sebelum bangun untuk rakaat berikutnya) bacalah 10 kali, dan demikianlah 75 kali (kesemuanya) pada tiap-tiap rakaat.[Nota: Solat empat raka’at menghasilkan 300 tasbih semunya] 
Kerjakanlah demikian itu pada empat rakaat.  Sekiranya mampu engkau kerjakan, maka solatlah engkau pada setiap hari sekali, jika tidak mampu dikerjakan (pada tiap-tiap hari), maka buatlah setiap Jum’at sekali (yakni, seminggu sekali), maka jika tidak mampu dikerjakan (seminggu sekali) maka kerjakanlah setiap bulan sekali (yakni, sekali sebulan), maka jika tidak mampu dikerjakan (sebulan sekali), buatlah setiap tahun sekali (yakni, setahun sekali), maka jika tidak berkuasa juga dilakukan (setahun sekali) maka kerjakanlah sekali seumur hidup kamu.] [Hadith sahih Abu Daud, Bab Kitab Solat]
Jelaslah hadith ini menyebutkan bahawa Solat Tasbih itu adalah empat rakaat satu salam. Setiap rakaatnya dibaca al-Fatihah dan satu surah selepasnya. Pada setiap pergerakan – rukun fe’linya – ada tasbih yang perlu dibaca. Selepas membaca al-Fatihah dan surah sebelum Rukuk, dibaca 15 kali, dan kemudian setiap pergerakan lain 10 kali dan sebelum bangun untuk rakaat kedua, ketiga, dan keempat duduk sebentar seumpama duduk Tahiyat Awal (tapi tidak membaca Tahiyat Awal), membaca Tasbihnya 10 kali pula. Jumlah Tasbih setiap rakaat adalah 75 dan jumlahnya untuk solat ini adalah 75 x 4 = 300 Tasbih semuanya. [Nota: Ibnu Abbas (r.a) adalah sepupu dan sahabat Rasulallah (s.a.w). Dialah yang didoakan oleh Rasulallah (s.a.w) supaya diberikan kefahaman yang mendalam mengenai al-Quran (atau ugama Islam) . Solat Tasbih itu empat rakaat dikerjakan terus empat rakaat. Bukan dipecah-pecahkan dua-dua rakaat.]
Saudara,
dalam hadith ini Rasulallah (s.a.w) memberitahu supaya kita buat Solat Tasbih ini sekurang-kurang sekali seumur hidup kita, kalaulah kita tak mampu buat sekali setahun atau sekali sebulan atau sekali setiap minggu atau, terbaik, setiap hari. Kalau dikerjakan dgn cermat, kita perlukan masa hanya antara 20 hingga 25 minit untuk mensolatkannya. Kalau kita kerjakan di malam hari, maka hendaklah kita solatkan selepas kita kerajakan Solat Tahajjud dan Solat Witir, barulah kita bangun semula untuk mengerjakan Solat Tasbih ini. [Nota: Solat Tasbih bukanlah solat malam (= solat qiamul-lail), tetapi dibuat pada bila-bila masa - siang atau malam, asalkan tidak dalam 3 waktu haram yg kita telahpun diberitahu dulu. Lebih afdhal dibuat ketika malam, kerana apabila malam kita lebih tenang dan tidak terburu-buru. Lagipun dalam bening persekitaran sunyinya malam itu, kita lebih khusyuk.]
Saudara, kita diberikan oleh  Allah (a.w) pelbagai peluang untuk mengutip atau mengumpulkan pahala untuk memberatkan timbangan pahala akhirat kita. Beratnya timbangan amalan kita di akhiratlah yang akan  menentukan apakah kita mendapat syurga atau mendapat neraka. Oleh itu janganlah kita abaikan. Kerana setiap kita, tanpa disedari melakukan lebih daripada 2,500 jenis dosa setiap hari. Dosa-dosa kecil kita terhakis apakala kita berwudu', kita mengerjakan solat sunat, kita kerajakan solat fardu dan kita berbuat baik kpd manusia. Oleh itu, berilah peluang kpd diri kita untuk menyiapkan sebanyak mungkin pahala demi ksejahteraan akhirat kita.

Jazakallahu khairah

Saturday, April 14, 2012

Program J.O.M Tv al-Hijrah - Komen

Assalamualaikum,
saudara, tadi pagi penulis berkesempatan mendengar program J.O.M TV al-Hijrah yg  penceramahnya atau ustaz yg mengetuai program tersebut (atau, penyampai) membincangkan 40 hadith Imam an-Nawawi.
Dikalangan ustaz-ustaz moden dan ahli akademik ala Islam, Himpunan 40 hadith an-Nawawi ini amat popular. So popular sehinggakan ramai yg membeli kitabnya terutama terjemahannya, ada yg menggunakannya sebagai asas ceramah dan tazkirah mereka. Tidak ada usaha di kalangan para ulama' dan ilmuwan Islam mengajarkan umat Islam ilmu al-Quran - bacaan, tafsiran dan kefahaman dan kaedah mengamalkan apa yg dituntut oleh al-Quran. Sebenarnya itulah yg utama wajar ahli ilmu -ustaz dan ilmuwan - dakwahkan kpd umat Islam dan bukan Islampun. Dan, ahli ilmu Islam - ustaz dan ilmuwan akademik - sepatutunya mengajarkan umat Islam, melalui apa jua media, ilmu mengenai as-Sunnah - al-Hadith. Kerana kefahaman mengenai al-Hadith adalah kefahaman kpd ketetapan al-Quran dalam penterjemahan perintah  Allah (a.w) dalam amalan dan ibadah harian mereka sebagai umat Islam. Kerana perintah  Allah (a.w) yg fundamental kpd manusia adalah: 'Wa-ma khalaqtul jinna wal-insa illa liya'budini.' (Yg bermaksud: Tidaklah Aku (Allah) jadikan jin dan manusia kecuali untuk mengabdikan diri mereka (ie.. beramal dan beribadah) kepada Aku (Allah).) [Ayat 57, Surah az-Zariat]. Selain haiwan dan tumbuh2an, hanya tiga makhluk yg Allah (a.w) cipta yg memiliki akal fikiran serta yg diberi tugas khusus dalam dunia, iaitu malaikat (yg dijadikan sebagi makhluk yg 100% patuh kpd perintah Allah (a.w) dan sentiasalah setiap saat mengagungkan dan memuja, memuji dan mengabdikan diri mereka kpd Allah (a.w). Golongan jin yg asalnya dijadikan dari api, ada yg taat dan ada yg tidak sebagaimana manusia. Syaitan atau iblis adalah asalnya dari golongan jin yg dijadikan dari api yg telahun dilaknat Allah (a.w), dan pada masa yg sama Allah (a.w) izinkan dia menjadi fitnah atau cubaan terbesar kpd dan terhadap orang iman. Sesiapa yg ikuti syaitan atau iblis, maka pastilah dia ahli neraka kelak di akhirat bersama-sama dgn syaitan dan cucu cicitnya. Dan, makhluk yg dimuliakan Allah (a.w) adalah manusia. Manusia itu diberi kebebasan hidup di dunia tetapi mereka diwajibkan berpandu kpd perlembagaan agama Allah (a.w) iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Kalau mereka jadikan al-Quran dan as-Sunnah panduan idup mereka, maka selamatlah mereka di akhirat kelak. Kerana, pada Allah (a.w) dunia tak penting. Yg penting akhirat. Dunia tiada nilainya pada Allah (a.w), sehinggakan disebutkan dalam al-Hadith bahawa kalaulah dunia dan isinya itu sama nilainya dengan sebelah kepak nyamuk, sudah pasti orang yg tidak Islam tidak akan dberi Allah (a.w) minum seteguk airpun! Justeru itulah, Allah (a.w) peringatkan manusia, terutama kita yg Islam, bahawa kehidupan yg sebenar-benarnya adalah kehidupan akhirat yg kekal yg nikmatnya tidak terfikir oleh otak manusia, tak terdengar oleh teliga dan terbayang oleh hayalan kita! Fikirkanlah, ahli syurga yg termiskin di akhirat memiliki harta kekayaan yg berbagai yg nilai 10 kali dunia dan isinya!
Namun, walaupun  Allah (a.w) jadikan makhluk - jin dan manusia dan mereka mungkin kufur atau kafir atau tidak mahu mengakui Allah (a.w) tuhan mereka, mereka yg tidak  Islam tetap diberi rezki di dunia kerana sifat ar-Rahman (pemurahNya). Malah yg kufur atau kafir seringkali lebih senang hidup mereka di dunia, berbanding yg Islam. Itu cubaan am keduniaan. Malah ada orang Islam yg mewah hidupnya diberi Allah (a.w) rezki yg banyak - walaupun rezki itu datangnya atau dihasilkan dari menjual atau memperdagangkan ilmu Allah (a.w) atau mendapat keuntungan dari 'dakwah' mereka - melalui pelbagai media TV, radio, forum, ceramah, bengkel, kuliyah dll - namun kerana sifat ar-Rahman Allah (a.w) mereka mendapat keuntungan duniawi! Tapi, kerana sifat ar-Rahim Allah (a.w) hanya orang yg Islamnya sejajar dgn ketetapan al-Quran dan as-Sunnah yg akan mendapat pembelaan Allah (a.w) di akhirat kelak, diberikan ganjaran syurga.
[Nota: Penulis sebutkan  secara khusus bahawa hanya orang Islam yg memandu kehidupan dunianya berdasarkan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah yg akan mendapat ganjaran akhirat. Kerana? Ramai orang Islam. Ada bebrbagai label atau perkumpulan Islam. Contohnya di kalangan orang hitam Amerika (Black Americans) dulu dikepalai oleh Malcom -X dikatakan orang Islam. Orang berfahaman Syi'ah - mengagungkan Ali (r.a) dan keluarganya, dan mengketepikan Rasulallah (s.a.w) dikatakan Islam. Orang yg berpegang kuat kpd fahaman mazhab sehinggakan membelakangkan Rasulallah (s.a.w) (yakni, as-Sunnah), meremehkan al-Hadith, dikatakan juga Islam. Orang Melayu yg dilahirkan Islam takpun mengucapkan kalimah syahadah kerana tak solat, pun dikatakan Islam, walhal mereka takpun ikut perintah dan suruhan, dan mengerjakan segala sesuatu yg Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) tegah dan larangpun, akui mereka Islam. Orang Islam yg mengamalkan bentuk-bentuk amalan dan ibadah, cara dan kaedah mengerjakan amalan dan ibadah tersebut, walaupun berlainan drp yg dicontohkan atau didemokan oleh Rasulallah (s.a.w), juga mengakui mereka Islam. Orang yg berpura-pura Islam , i.e. munafiq, juga akui dirinya Islam. Orang Islam - lazimnya orang yg  diberi jawatan dan kuasa mentadbirurus umat Islam - dikatakan Islam walhal setiap hari mereka tidak berdakwah - yakni mengilmukan dan membimbing umat Islam atau mengembangkan ilmu mengenai Islam yg mereka ada, kecuali kalau dibayar dgn dinar dan dirham, baru mereka sanggup mengejarkan umat Islam. Sudahlah mereka enggan kembangkan ilmu dan hapuskan kejahilan  ilmu di kalangan  umat Islam, mereka pula melarang atau menegah atau mempersusahkan orang Islam lain, yg secara sukarela berdakwah, untuk mengajar dan mengembangkan ilmu mengenai Islam supaya menghakis kejahilan ilmu di kalangan umat Islam - al-Quran dan al-Hadith - kerana mereka mengadakan pelbagai rintangan dan  batasan spt surat kebenaran atau tauliah berdakwah atau mengajarkan ilmu al-Quran dan as-Sunnah walhal mereka tak pula ambil dan laksanakan tugas-tugs tersebut. Mereka ini terkecuali daripada Islam yg mendapat kejayaan akhirat yg disebutkan oleh Allah (a.) dan Rasulallah (s.a.w) dalam al-Quran dan as-Sunnah.]
Saudara, orang Islam yg benar itu adalah mereka yg menepati ketetapan Allah (a.w) dalam  al-Quran dan juga ketetapan  Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah. Orang itu diiktiraf benar Islamnya bukan berpegang kpd fahaman  kemazhaban atau aliran  tarikat atau sufisma dan lain-lain betuk perkumpulan dalam Islam. Orang itu adalah orang yg menepati ketetapan firman Allah (a.w) pada Ayat 13, Surah an-Nisa' (taatkan Allah (a.w) (ikuti ketetapan al-Quran) dan taati Rasulallah (s.a.w) (taati ketetapan as-Sunnah) dapat syurga dgn pasti), Ayat 80, Surah an-Nisa' (jika kita taatkan Rasulallah (s.a.w) (yani, ikuti ketetapan as-Sunnah) pasti kita taatkan Allah (a.w)), Ayat 7, Surah al-Haysr (ikuti ketetapan  as-Sunnah), dan Ayat 103, Surah ali-Imran, (anutilah  Islam secara berjema'ah bukan secara bermazhab), Ayat 36, Surah al-Isra' (beramallah dan kerjakanlah ibadah hanya dgn ilmu), Ayat 59, Surah an-Nisa' (taatkanlah kepimpinan jema'ah atau imam kamu), Ayat 174, Surah al-Baqarah (menyembunyikan ilmu dan meniagakan ilmu), Ayat 75, Surah al-Baqarah (beriman dgn kesemua yg diturunkan Allah), Ayat 2, Surah al-Ahzab (sampaikan ilmu), Ayat 21, Surah al-Ahzab (Contohi Rasulallah (s.a.w)), Ayat 10, Surah al-Hujurat (utamakan persaudaraan dalam Islam), Ayat 208, Surah al-Baqarah (ambil semua ketetapan Islam dalam al-Quran dan as-Sunnah, bukan pilih-pilih), Ayat 105, Surah ali-Imran (jangan berfirqah dan bermazhab), Ayat 6,  Surah al-A'raf (ikuti al-Quran dan as-Sunnah, dan jangan ikut ajakan atau ajaran pihak lain), Ayat 4 & 45, Surah al-A'raf (jangan halangi orang yg inginkan  Islam atau belajar ilmu mengenai Islam dan menghalangi aktiviti dakwah), Ayat116, Surah al-An'am & Ayat 36, Surah Hud (jangan ikut pendapat ataupemikiran golongan majoriti, kerana majoriti dalam Islam itu tersasar dari yg haq), dan banyak lagi ketetapan yg fundamentl yg sering dilanggar oleh orang Islam, terutama mereka yg berkuasa terhadap umat Islam lainnya.
Saudara, sinario yg dibayangkan di atas itu tidak menghairankan. Kerana, kesemua orang Melayu dan  keluarga Islam itu, dilahirkan dalam keluarga Islam. Ramai orang yg merasai diri meka berilmu. Ramai pula yg berilmu itu, tidak akui ilmu orang lain, walaupun mereka sendiri jahil ilmu. Ini ada realiti dunia. Allah (a.w) memberitahu bahawa sebaik-baik rujukan adalah al-Quran  (dan al-Hadith), dan sebaik-baik hidayah atau petunjuk terbaik itu adalah  petunjuk Rasulallah (s.a.w), dan hidayah itu Allah (a.w) kurniakan kpd sesiapa yg Dia ingini. Kita wajib mencari hidayah bukan mengharapkan hidayah itu datang kpd kita. Hidayah itu datang hanya dgn ilmu, tanpa ilmu tak mungkin seseorang itu mendapat petunjuk. Dan, ilmu itu adalah al-Quran dan as-Sunnah - Ayat 15, Surah al-An'am.
Saudara, dalam ceramah penyampai program JOM itu, dia menyebutkan bahawa solat itu adalah kerana bersesuaian dgn hubungan antara kita dgn Allah (a.w) (hablum minallah) dan hubungan antara kita sesama manusia (hablum minan-nas). Pentafsiran penceramah atau penyampai itu silap apabila menyebut bahawa solat, sebagaimana amalan dan ibadah lain, adalah terkait dgn hubungan antara sesama manusia. Ini benar hanya setakat ukhuwah ketika mengerjakan solat berjema'ah maka merangsang silatur rahim sesama orang Islam. Namun, solat itu adalah ketetapan Allah (a.w) pada manusia - semua manusia semua zaman - supaya patuhi perintah Allah (a.w), iaitu jadilah orang Islam, kalau tak Islam rugilah di akhirat, akalu Islam tapi tak amalkan atau ibadahkan apa yg disuruh, rugilah akhirat kita, dan sebagainya. Kita boleh rapatkan hubungan sesama manusia tanpa Islampun. Kadang-kadang hubungan atau kebaikan seorang yg  tidak Islam itu mengatasi kebaikan seorang yg Islam. Malah, terkadang orang yg Islam itu mempunyai perwatakan dan perawakan atau keperibadian atau pembawakan yg amat un-Islamic berbanding orang yg tak Islam! 
Saudara,
Dalam suatu program lain pula penceramah bercerita tentang turnnya Dajjal sebagai salah satu alamat qiamat sudah hampir. Beliau berkata, kedatangan Dajjal itu akan meningkatkan keimanan umat Islam atau ornang iman zaman tersebut, dan menambah kufur mereka yg kafir dan akan terbukti secara jelas siapa yg munafiq dari kalangan orang yg akui mereka Islam, katanya. Kedatangan Dajjal adalah suatu fitnah atau cubaan yg amat besar pada umat Islam dan rang iman zaman itu dan orang Islam zaan-zaman terdahulu. Kenapa? Zaman  itu keimanan umat Islam  sudah tipis, ilmu yg haq sudah tiada, kejahilan semakin meluas, kemaksiatan sehinggakan orang berzina secara terang-terangan di khalayak ramai dll tanda-tanda dunia nak kiamat. Justeru itu, keimanan umat Islam zaman  Dajjal itu amat rapuh, mudah terpengaruh dan mengikuti Dajjal dan kuncu-kuncunya! Kita yg hidup zaman ini - entah berapa ratus atau ribu tahun sebelum turunnya Dajjal - juga mengadapati cabaran yg hebat. Kenapa? Dajjal akan menggali kubur umat Islam yg ditemuinya. Dihiudupkannya, kemudia dipaksa akui di Tuhan. Berapa ramaikah antara kita yg imannya mantap? Berapa ramaikan antara kita dan orang-orang sbelum kita yg sudah mati, yg Islamnya benar berdasarkan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah? Kerana, jika kubur kita digali Dajjal dan kita dihidupkan dan disuruh akui dia tuhan, iman kita yg berkuasa menepisnya, kita tak boleh ikut akal fikiran lagi, kerana tempoh menggunakan akal sudah tiada! Justeru itulah Rasulallah (s.a.w),  kerana takutkan kafir umatnya yg Islam, supaya jangan membuat binaan di atas kubur - spt membuat tembok, hiaan dan sebagainya. Keana akan ditemui oleh Dajjal dan pengikut-pengikutnya kelak. Pasti kita rosak ,emjadi kafir walaupun kita asalnya mati sebagai seorang yg Islam! Itulah mesej yg sepatutnya disampaikan oleh penyampai atau penceramah. Keraka ilmu mengenai Islam itu bukan maianan atau lawakan dalam TV atau media, tetapi adalah panduan yg amat serius.
Saudara, ramai orang Islam yg buat kesilapan yg fundamental dalam hidup mereka dan dalam pergaulan mereka. Adalah suatu kesilapan yg besar bagi orang Islam yg menomborduakan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah berbanding ketetapan manusia sendiri ada-adakan. Ini adalah kelemahan orang yg akui dirinya pentadbir hal-ehwak umat Islam. Adalah  kesilapan besar bagi ilmuwan mengutamakan sumber karangan manusia dalam perkara agama,  tidak merujuk kpd al-Quran dan as-Sunnah. Adalah kesilapan besar bagi ilmuwan yg membuat pentafsiran terhadap al-Quran dan as-Sunnah tanpa belajar dan  faham ilmu al-Quran dan as-Sunnah. Adalah suatu kebodohan bagi seorang yg Islam - terutama yg akui atau merasai dirinya ulama' (ahli ilmu) - apabila mereka tidak  belajar al-Quran dan as-Sunnah secara sistematis dan sempurna dan berguru bukan berguru dgn buku atau pengarang sesuatu buku atau kitab agama atau mendengar cakap-cakap penceramah. Pasti rugi di akhirat kelak.

Jazakallahu khairah

Friday, April 13, 2012

Peringatan yg Wajib DiAmbil Perhatian Setiap Hari

Assalamualaikum,
Saudara, kita sambung semula perbincangan kita tentang syariat solat-solat sunat dalam Islam. Sebelum itu, elok kita ulangi beberapa peringatan tentang solat. Antara yg utama, pertama, solat fardu itu wajib dikerjakan oleh setiap orang yg akui dirinya 'Islam' dan 'beriman'. 'Beriman' kerana dia yakin wujudnya hari akhirat - hari pembalasan - maka dgn itu dia sentiasalah berwaspada dalam menjalani kehidupannya. Kerana iman dia yakin bahawa meninggalkan satu waktu solat dia keluar dari Islam, menjadi kafir! Dan, dia tak dapat syurga kelak. Dan, dia dapat neraka. Hanya setelah dibersihkan dalam neraka dia boleh masuk ke syurga setelah berada dalam neraka entah berapa lama. Orang kafir dan orang fasiq (i.e. melanggar ketetapan al-Quran dan as-Sunnah) dan orang yg menzalimi diri sendiri (i.e. membut dosa itu), pasti akan masuk neraka. Dosa-dosa yg dilakukan akan menjerumuskan kita ke dalam neraka, kecualilah dosa-dosa itu terhakis semasa kita masih hidup, kerana tobat kita diterima Allah (a.w) atau dihakis oleh amalan soleh - amal makruf kita semasa di dunia. Selagi ada dosa, kita mati, kita pasti masuk neraka. Yg selamat dari neraka orang yg tiada dosa padanya. Dosa terhadap Allah (a.w), Allah (a.w) boleh ampunkan. Dosa pada manusia, kita kena jumpa orang berkenaan itu ketika dia masih hidup di dunia, kita pohon kemaafannya, dan diselesaikan dgnnya. Hanya setelah diselesaikan antara kita dgnnya baru Allah (a.w) boleh selesaikan. Jika tidak, penyelesaiannya di akhirat adalah amal soleh atau pahala milik kita yg perlu diserahkan kpd orang yg kita berdosa itu. Kalau dah habis pahala kita membayar dosa kita kpd seseorang itu maka dosanya akan diserahkan kpd kita, maka beratlah timbangan dosa kita. Maka, kita lebih lama pula di neraka...! Kedua, solat fradu itu adalah amalan atau ibadah yg terutama dan termula dihisab di akhirat kelak. Kalau baik hisaban solat fardu kita, maka baiklah hisaban lain-lain amalan yg wajib dan yang sunat. Kerana, segala amalan lain seorang yg Islam itu tidak ada nilai kecuali di mengerjakan solat! Tak solat, ibadah dan amalan selainnya takda gunanya! Hakikat ini sering tidak difahami oleh ramai umat Islam - malah majoriti umat Islam sejak dari dulu hinggalah sekarang. Kerana kejahilan ilmulah ramai orang yg akui dirinya Islam dan beriman, tapi tak solat, tak puasa, tak buat umrah dan naik haji, tak keluarkan zakat dan tak infaqkan hartanya, i.e. harta yg tidak tertakluk kpd ketetapan zakat. Kerana jahillah juga majoriti umat Islam berpendapat bahawa syurga itu di dapati hanya oleh orang Islam, walaupun dia tidak kerjakan sebarang amalan dan ibadah wajib lebih-lebih lagi sunat. Walhal, dalam al-Quran Allah (a.w) peringatkan kita syurga itu diwarithkan kpd orang Islam yg beriman dan mengamalkan segala perintah dan suruhan Allah (a.w) dan RasulNya. Darjat syurga seseorang itu bergantung kpd amalan dan ibadah dan tahap amalan dan ibadah mereka, selain keikhlasannya mengerjakan amalan dan ibadah. Sebenarnya al-Quran dan as-Sunnah itu adalah peringatan kpd orang Islam yg beriman lebih dari peringatan pd orang yg tidak Islam. Peringatan kpd orang yg tidak Islam mudah aje dan pendek serta rengkas dlm al-Quran: iaitu pertama, 'agama yg diredhai Allah (a.w) adalah Islam', maka justeru itu, agama lain tidak mendapat sebarang kebaikan untuk akhirat mereka; kedua, sesiapa yg ikuti agama selain Islam, segala amalan dan ibadahnya tak berguna di akhirat, mereka pasti masuk neraka dan mereka hanya boleh dapat syurga kalaulah boleh unta celus masuk dan keluar dari lubang jarum. Mustahil. Ketiga, bagi orang Islam meraka tergolong dari 3 golongan, iaitu: pertama, orang yag menzalimi diri sendiri (i.e. suruh tak buat tapi yg dilarang dibuat); kedua, golongan pertengahan (al-muktasidah), i.e. dosapun ada dan pahalapun ada, maka kedudukan akhiratnya bergantung kpd yg mana melebihi yg mana? Kalau dosa melebihi pahala maka di akhirat masuk neraka, setelah dibasuh bersih baru boleh masuk syurga - orang yg terakhir masuk syurga. Ketiga, golongan yg berlumba-lumba membuat amal kebaikan - membanyakkan amalan dan ibadah supaya membawa sebanyak mungkin bekalan pahala untuk akhirat mereka dan meninggakan segala bentuk dosa - dosa-dosa kecil, lebih-lebh lagi dosa-dosa besar. Golongan ini pasti mendapat syurga. Inilah yg disebutkan pada Ayat 32, Surah al-Fatir. Syurga yg diwarithkan oleh Allah (a.w).
Saudara, meneliti 3 golongan tersebut, majoriti umat Islam adalah dalam golongan pertama. Gologan ini terdiri dari mereka berikut: pertama, yg Islam nama sahaja, tak buat sebarang amalan,  malah melakukan segala bentuk kemaksiatan - besar mahupun kecil - yg ditegah/dilarang oleh Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w).  Kedua, golongan  umat Islam yg hanya ikuti al-Quran dan  menolak as-Sunnah. Maka mereka melanggar ketetapan Ayat 13, Surah an-Nisa' dan  Ayat 7, Surah al-Haysr, pasti masuk neraka. Tidak dikira Islam. Ketiga, orang yg Islam dan  beramal dgn syariat yg konononnya Islam kerana mereka jahil tanpa ilmu hanya bertaklid tanpa ilmu, dgn berbagai-bagai perkara melibatkan amalan dan ibadah wajib dan sunat, yg tak sama dgn ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Amalan-amalan dan ibadah yg bersifat atau dicemari oleh perkara-perakara syirik, tahyul, kurafat, taklid dan bid'ah. Kesemua ini membatalkan amalan dan ibadah atau amalan dan ibadah tersebut tidak diterima Allah (a.w). Samalah dgn takpun mengerjakannya. Maka mati pasti masuk neraka dulu untuk dibersihkan, kerana tak kerjakan amalan atau ibadahpun! Ayat 7, Surah al-Haysr dan hadith-hadith yg berkaitan yg banyak pula sebagai sandaran nas dan dalilnya. Golongan keempat, umat Islam yg berpandukan al-Quran dan as-Sunnah dalam menjalani kehidupan dunia sebagai orang Islam tetapi mencampur adukkan ketetapan manusia dgn ketetapan Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w), sehinggakan menombor duakan ketetapan Allah (a.w) dan ketetapan Rasulallah (s.a.w) dan menombor-satukan ketetapan  fahaman manusia yg menjadi guru atau idola atau kepimpinan aliran fahaman mereka yg dicipta oleh guru atau pemimpin tersebut. Tergolong dalam golongan ini adalah pengikut aliran atau fahaman kemazhaban, sufisma dan tarikat atau apa-apa pegangan yg bertentangan dgn ketetapan Islam mengikut al-Quran dan as-Sunnah. Maka, tergolonglah mereka itu dalam 72 golongan daripada 73 golongan  pegangan Islam yang, walaupun berpandukan al-Quran dan as-Sunnah, tetap gagal mendapat syurga tapi terjermus ke dalam neraka di akhirat kelak. Setelah dibersihkan dalam neraka, baru boleh masuk syurga.  Kelima adalah golongan umat Islam yg Islam dan beriman, beramal dia dgn ketetapan al-Quran dan as-Sunnah tidak dinomborduakan al-Quran dan as-Sunnah, tetapi mereka tidak anuti Islam secara berjema'ah. Maka mereka juga gagal mendapat syurga, kerana berjema'ah itu adalah syarat mutlak sahnya Islam mengikut al-Quran dan as-Sunnah. Rujuk Ayat 103, Surah ali-Imran dan nas dan dalil hadith yg begitu banyak menyebut tentang wajibnya umat Islam itu mengauti dan mengamalkan Islam secara berjema'ah, bahawa wujud suatu sistem kepimpinan Islam yang khusus yang dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w) dan khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin, adanya jema'ah yg formal, adanya kepimpinan yg formal dan ada pula ikrar janji taat setia yg formal antara kepimpinan dan  anggota jema'ah (bai'at). Justeru itulah sahnya Islam itu hanya jika memenuhi dua pra-syarat, iaitu pertama berpandukan semata-mata al-Quran dan as-Sunnah atau mencontohoi semata-mata apa yg dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w) dan khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin atau mereka yg mengikuti mereka tersebut, i.e. para tabi'in, pengikut para tabi'in, dan pengikut-pengikut mereka sampai kiamat dunia dan pra-syarat kedua, mereka mengamalkan Islam secara berjema'ah. Islam sedemikian sahaja yang tergolong dalam tiga golonagn yg disebutkan di atas tadi, iaitu (a) zalimu li-nafsihi - menzalimi diri mereka - tak buat yg disuruh tapi buat yg ditegah; (b) sedng-sedang keimanan mereka (al-muktasidah); dan (c) golongan terbaik yg bersama-sama dgn para nabi, syuhada dll yg terulung iman mereka, adalah 'fastabiqul khairat' - berlumba-lumba membuat kebaikan 'amal makruf' meninggalkan kemungkaran (nahi mungkar). Golongan manakah kita?
Saudara, sehari dalam neraka (i.e. di akhirat itu) bersamaan dgn 1,000 tahun kiraan tahun dunia = 365 hari x 1,000 = 365,000 hari lamanya dalam kiraan hari dunia. Justeru itu, sesiapa yg mendapat neraka selama hanya sehari maka itu adalah lamanya bersamaan  dengan 1,000 tahun = 365,000 hari dalam kiraan hari dunia! Apatah lagi kalau kita ditakdirkan, kerana dosa kita, kita diazab di neraka untuk dibersihkan lebh lam dari sehari?

Jazakallahu khairah

Monday, April 9, 2012

Ustaz Don - Komen (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara, dalam post sebelum ini kita telah komen sedikit tentang ajaran Ustaz Don mengenai beberapa perkara- khususnya bab solat. Ada beberapa perkara yg beliau anjurkan itu tersilap, berlainan daripada ketetapan Islam mengikut as-Sunnah. Kalau sesuatu amalan dan ibadah itu bertentangan dgn atau berlainan daripada preskrpsi as-Sunnah, maka batallah amalan atau ibadah kita tersebut. Kita telahpun lihat sepotong hadith mengenai perkara ini. Malah kalau saudara adalah orang yg rajin mengikuti tazkirah dalam blog ini akan faham banyak perkara, bukan setakat solat sahaja.
Saudara, berhubungan dgn apa yg kita tuliskan dalam post sebelum ini, kita lihat pula sepotog hadith yg lain. Menceritakan hadith daripada Kathir ibn Abdullah (r.a), hadith daripada bapanya, hadith daripada datuknya yang berkata: ‘Aku mendengar Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Barangsiapa menghidupkan sunnah dari sunnahku (yang) sungguh-sungguh (telah) dimatikan (atau dilupakan) sesudahku (yakni, setelah ketiadaanku), maka bahawasanya baginya pahala seperti pahala barangsiapa yang beramal dengannya dari kalangan manusia, tidak dikurangi (atau mengurangi) dari pahala manusia yang beramal dengannya sedikitpun. Dan barangsiapa membuat dan mengajarkan bid’ah tidak redha atasnya Allah (a.w) dan RasulNya, maka sesungguhnya diberatkan (atau dipertanggungkan) atasnya dosa seumpama dosa barangsiapa beramal dengannya dari kalangan manusia, tidak mengurangi (atau dikurangi) dosa manusia yang mengamalkannya sedikitpun.’ [Hadith sahih Ibnu Majah]
Hadith di atas ini memberikan hukuman yang sama juga berhubung dengan isu ini. Yang wajib diberi perhatian adalah bahagian kedua hadith tersebut: iaitu mengajarkan sesuatu yang bersifat bid’ah. Akibatnya, pertama Allah (a.w) tidak redha. Jika Allah (a.w) tidak redha maka dapatkan kita rahmatNya (yang membolehkan kita dibalas dengan Syurga?) Atau, apabila kita menerima kiriman dosa dari mereka yang mengamalkannya, dan mereka yang mengajarkan pula orang lain, dan yang belajar itu mengamalkannya dan mengajarkannya pula ad infinitum? Sudahlah kita berdosa, dosa orang lain yang kita ajarkan pula kita terima sebagai habuan kita mengajarnya, kemudian anak murid kita mengajarkan pula anak muridnya, kitapun dapat dosa yang sama, dan seterusnya dan seterusnya (yakni, ad infinitum)?
Hadith yang serupa diriwayatkan oleh at-Termidzi dalam Sunan at-Termidzi, menyebut satu hadith daripada ‘Amru bin ‘Auf al-Muzanni (r.a) yang mendapat (atau mendengar) hadith daripada Bilal bin Harith (r.a) mengenai perkara yang sama:
Diriwayatkan hadith daripada ‘Amru bi ‘Auf al-Muzanni (r.a) berkata: ‘Bahawasanya Nabi (s.a.w) berkata kepada Bilal bin Harith (r.a), sabdanya: ‘Ketahuilah kamu.’ Maka berkata Bilal: ‘Apa yang hamba ketahui wahai Rasulallah (s.a.w)?’ Bersabda Nabi (s.a.w): ‘Ketahuilah hai Bilal!’ Berkata Bilal: ‘Apa yang hamba ketahui wahai Rasulallah (s.a.w)?’ Bersabda Nabi (s.a.w): ‘Bahawasanya barangsiapa menghidupkan satu jalan (as-sunnah) dari jalanku (as-sunnahku) sesungguhnya telah dimatikan dia kemudian daripadaku (yakni, tidak lagi menjadi amalan umat Islam selepas wafatnya Rasulallah (s.a.w)), maka bahawasanya baginya daripada pahala seumpama orang yang mengamalkannya dengannya dengan ketiadaan bahawa kurang ia daripada pahala-pahalanya sesuatu. Maka barangsiapa berbuat bid’ah (walaupun) satu bid’ah tiada memberi ridha Allah (a.w) dan RasulNya, adalah atasnya (yakni, dipertanggungkan) daripada segala dosa orang yang ber’amal dengannya (bid’ah tersebut), tiada kurang demikian itu daripada dosa-dosa mereka itu sesuatupun.’ [Hadith hasan at-Termidzi]
Menghidupkan as-sunnah yang telah dilupakan orang atau yang tidak lagi menjadi amalan atau diamalkan oleh umat Islam itu memberi ganjaran pahala yang besar kepada mereka yang berbuat dengannya. Sebenarnya, di akhir zaman ini sememangnya banyak as-sunnah Rasulallah (s.a.w) telah dilupakan atau dimatikan atau ditinggal dan tidak diamalkan. Antara sebab utamanya, semakain kurang ulama’ atau para ilmu Islam yang faqih dengan ilmu al-Hadith meninggal dunia atau tidak mengajarkannya atau anak muridnya tidak mengajarkannya pula. Juga, kebanyakan umat Islam tidak berkeinginan belajar ilmu al-Hadith berbanding dengan lain-lain ilmu, terutama ilmu keduniaan, yang mempunyai nilai pasaran yang tinggi. Para ilmuan syariat Islam semakin tidak mendapat tempat di kalangan manusia atau masyarakat moden.

Jazakallahu khairah

Ustaz Don Danial - TV al-Hijrah - Komen

Assalamualaikum,
Saudara, penulis belum berkesempatan untuk komen apa yg diajarkan oleh Us Don dalam program - '30 Minit Bersama Us Don' dalam TV al-Hijrah yg muncul setiap pagi hari bekerja jam 6.30 hingga 7.00 pagi. Sememangnya penulis ingin komen sangat kerana ada banyak perkara yg dicakapkan/diajarkannya terlalu menomborsatukan 'fahaman as-Syafie' dan menomborduakan atau langsung tidak merujuk kpd as-Sunnah - Sunnah Rasulallah (s.a.w) dan sunnah khalifah al-rasyidin al-mahdiyin, yg wajib bagi umat Islam itu jdikan panduan utama atau nobor satu dalam perkara aqidah dan amalan serta ibadah.
Tidak dinafikan Us Don seorang yg mendapat pendidikan dalam 'bidang pengajian Islam' dari Mesir - Universiti al-Azhar'.  Dan beliau terpilih menjadi pengacara dan penyamai ajaran agama Islam dalam TV al-Hijrah kerana memiliki personaliti yg dapat menarik minat jenerasi muda. Suatu masa dulu ada penyanyi yg berhijrah kpd menjadi pendakwah agama Us Haiye. Dia popular tetapi dia tiada asa ilmu yg kokoh sebagaimana Us Don. Namun, walaupun Us Don kelihatan memiliki ilmu yg boleh dikatakan banyak mengenai syariat Islam, termasuk qiraat, namun ada banyak kesilapan beliau dalam memberikan hukum hakam yg mutlak mengenai syariat amalan dan ibadah Islam, terutama dalam sperkara solat.
Saudara, apakah contoh-contoh kesilapan  beliau itu? Kita sampaikan komen dalam post ini berdasarkan ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. Mudah2an saudara yg mungkin mengikuti program Us Don dan Us Don sendiri boleh memperbetulkan kesilapannya. Penulis tuliskan komen ini demi memperingatkan Us Don dan saudara bahawa kesilapan dalam perkara akidah dan syariah amat membahayakan. Kerana kita mencari syurga, tetapi gagal dapat neraka, wal iya zubillah.
Saudara, kita lihat ketetapan as-Sunnah berikut. Mudah-mudahan Us Don juga mengamati ketetapan as-Sunnah ini:
Menceritakan hadith daripada Kathir ibn Abdullah (r.a), hadith daripada bapanya, hadith daripada datuknya yang berkata: ‘Aku mendengar Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Barangsiapa menghidupkan sunnah dari sunnahku (yang) sungguh-sungguh (telah) dimatikan (atau dilupakan) sesudahku (yakni, setelah ketiadaanku), maka bahawasanya baginya pahala seperti pahala barangsiapa yang beramal dengannya dari kalangan manusia, tidak dikurangi (atau mengurangi) dari pahala manusia yang beramal dengannya sedikitpun. Dan barangsiapa membuat dan mengajarkan bid’ah tidak redha atasnya Allah (a.w) dan RasulNya, maka sesungguhnya diberatkan (atau dipertanggungkan) atasnya dosa seumpama dosa barangsiapa beramal dengannya dari kalangan manusia, tidak mengurangi (atau dikurangi) dosa manusia yang mengamalkannya sedikitpun.’ [Hadith sahih Ibnu Majah]
Sesuatu ketetapan yg disampaikan oleh seorang penceramah atau guru atau ustaz yg sama sekali berlainan dari preskripsi as-Sunnah adalah batil. Kerana bentuk-bentuk amalan/ibadah dan cara serta kaedah mengamal dan mengibadahkannya hendaklah menepati apa yg dicontohkan oleh Rasulallah (s.a.w). Jika tidak batil apa yg diajarkan. malah lebih bahaya. Kalau yg kita ajarkan audience kita sesuatu yg batil - kerana tiada dalam s-Sunnah, apatah lagi dalam al-Quran - maka diterima oleh orang yg mendengar, dijadikan oleh mereka amalan maka dikerjakan mengikut apa yg kita ajarkan, maka dia amalan dan ibadahnya ditolak kerana batil, dia mendapat dosa kerana amalkan atau ibadhakan suatu yg batil, maka dia pula mengirim dosa kpd kita yg mengajarkan sesuatu yg batil, tanpa sedikitpun mengurangi dosa yg dia dapati kerana beramal dgn yg batil, wal iya zubillah. Kita yg mengajar meneri kiriman dosa bukan kiriman pahala. Sebaliknya pula, kalau kita dapati sesuatu ketetapan dalam as-Sunnah, kita beritahu orang lain, dan dia pula terima dan amalkan apa yg kita ajarkan kpdnya, maka kita, yg mengajar mendapat kiriman pahala pula. Kiriman pahala ini tidak habis-habis selagi ada orang yg amalkan apa yg kita ajarkan atau tunjukkan!
Saudara, dalam beberapa persembahan Us Don mengenai solat ada banyak perkara yg diajarkan oleh beliau. Antaranya: pertama, melafazkan 'niat wudu' sebagai 'Nawaitu wudui ... dan seterusnya'. Tidak pula beliau suruh pendengar atau pengikut programnya bahawa wudu' itu sah hanya jika didahului dgn niat dalam hati kemudian menyebut kalimah 'Bismillah' ketika memulakan wudu'. Kedua, ketika memulakan solat - fardu ataupun sunat - meyebut 'Usolli fardal atau sunnatan ...' ketika mengangkat kedua tangan untuk memulakan solat. Rasulallah (s.a.w) memberi kita ahu bahawa ketika kita hendak memulakan solat kita berdiri dan mengangkat kedua tangan dan kemudian bertakbir, yakni, menyebut 'Allahu Akbar'. Rasulallah (s.a.w) tidak pernah memulakan solat dgn menyebut 'Usolli ...'. Dalam  hadith  Rasulallah (s.a.w) memberitahu kita bahawa 'Faiza qumta ilas-solati fakabbir'' (Yg bermaksud: Ketika berdiri kamu untuk bersolat, maka takbirlah .' Panduan mutlak dalam solat adalah sabda Rasulallah (s.a.w): 'Sollu kama ra-aitumuni usolli ...' (Yg bermaksud: Bersolatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku mengerjakan solat ...) [Hadith Bukhari]. Ketiga, meletakkan kedua tangan selepas Takbiratul Ikhram adalah di atas pusat dan tangan hendaklah ditengah-tengah bahagian atas pusat bukan sebelah kiri spt di atas jantung! Tangan kanan di atas tangan kiri memegang pergelangan tangan yg kiri. Keempat, untuk mempastikan kita khusyuk dalam solat kita disuruh oleh Rasulallah (s.a.w) tumpukan padangan kita pada empat Sujud setiap masa dan dalam setiap pergerakan (rukun fe'li) solat.  Kelima, tidak ada 'qada' dalam solat, yakni kalau tertinggal solat tiada qada'. Kenapa?  Dalam Islam solat fardu itu adalah suatu kewajipan mutlak bagi setiap mereka yg akui dirinya Islam dan beriman. Seseorang yg Islam itu tidak dibolehkan meninggalkan solat fardu kecuali dia mengalami uzur syar'i, yakni sudah tidak siuman. Kalau kita sakit sekalipun, kita tidak boleh berdiri, kita diberi kelonggaran bersolat dalam keadaan duduk. Kalau tak boleh duduk bersolatlah dalam keadaan berbaring. Kalau tak boleh gerakkkan anggota, namun otak kita masih waras, kita disuruh bersolat dgn menggerakkan mata kita untuk setiap pergerakan rukun fe'li solat. Malah ketetapan Islam dalam as-Sunnah adalah sesiapa yg meninggalkan sutu waktu solat fardu jatuh kafir. dalam hadith yg lain disebutkan bahawa yg membezakan orang iman dgn orang munafiq adalah meninggalkan solat. [Nota: Munafiq tarafnya lebih rendah dari kafir. Maka dgn itu di akhirat kelak orang munafiq tempatnya dibawah bahagian neraka orang kafir.Orang kafir itu adalah orang yg tidak Islam, tetai munafiq itu adalah orang yg ingin diktiraf oleh manusia sebagai orang Islam tetapi mengerjakan segala sesuatu yg dikerjakan oleh orang yg kafir]. Keenam, ketika Rukuk kita membaca 'Subhana rabbial 'azim' tanpa menambah 'wa-bihamdihi'. Begitu juga ketika bangun dari Rukuk untuk Iktidal, kalau kita seorang makmum, selepas Imam baca 'Sami-allahu liman hamidah' kita bangun baca 'Rabbana wa-lakal hamdu'. Ketika Sujud kita baca tasbih Sujud ' Subhana rabbial 'ala' tanpa menambah 'wa-bihamdihi'. Kesemua penambahan ini adalah tergolong dalam bid'ah atau pembaharuan dalam syariat Islam kerana kita lakukan - baca atau buat - apa yg Rasulallah (s.a.w) tidak buat atau sebut (lafazkan).
Saudara, dalam perkara solat, kita diberi kelonggaran oleh Allah (a.w) bahawa jika kita terlupa - bukan sengaja dilupakan - kita disuruh kerjakan solat tersebut apabila kita sedar dari terlupa.  Kita tidak dibenarkan mengerjakan solat pada tiga waktu: iaitu, pertama, ketika matahari baru terbit diufuk Timur, kedua, ketika matahari berada tegak di atas kepala dan, ketiga, ketika matahari hendak terbenam di ufuk Barat. Itulah tiga waktu haram untuk solat. [Nota: Di Masjidil Haram tiada waktu haram - kita boleh bersolat pada bila-bila waktu]. Tidak berdosa kalau kita tertinggal solat fardu kalau kita tertidur, kemudian apabila kita terjaga, kita wajib buat solat yg tertingga itu sebaik sahaja kita terjaga dari tidur, walapun sudah terlepas waktunya. Namun, kita tidak boleh solatkan dalam tiga waktu haram  yg kita baru diberitahu tadi. Sebaik sahaja lepas saat-saat tersebut, kita boleh solat. Maksudnya, kalau kita tertidur ketika petang, yakni waktu 'Asar, apabila kita bangun sudah habis waktu 'Asar dan dah masuk waktu Solat Maghrib. Maka kita ambil wudu' kitapun solatkan Solat 'Asar dahulu, kemudian kita solatkan pula Solat Maghrib pula.
Insya Allah mudah-mudahan saudara yg mengikut blog ini - dan mereka yg ikuti ceramah atau program agama dalam media - supaya faham, janganlah amalkan sesuatu yg bertentangan dgn ketetapan Islam berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah.
Saudara, hari ini ramai orang yg mengajarkan ilmu. Begitu banyak peluang untuk berdakwah atau memberi ceramah atau tazkirah agama melalui pelbagai media. Pada waktu yg sama pula, imu mengeai al-Quran - bacaan, pemahaman  tafsiran dan penghafalan semakin terpinggir. Lebih teruk lagi umat Islam - ulama' amaupun orang awam - sudah tidak lagi mengajarkan atau belajar as-Sunnah. Malah tiadapun kelas atau majlis agama yg mengajarkan as-Sunnah secara lengkap dan sempurna. Malah pengajian as-Sunnah aau al-Hadith bukan menjadi tradisi ilmu di kalangan umat Islam hari ini. Tidak hairanlah begitu tersasarnya para ustaz dan ilmuwan Islam dan maka semakin tersasar dan parahlah umat Islam sendiri dalam  kefahaman mereka tentang agama mereka.

Jazakallahu khairah