Thursday, August 26, 2010

Puasa Ramadhan: Lailatul Qadr

Assalamualaikum,
Saudara, bagi seseorang yg Islam yg yakin dia bahawa kehidupan yg sebenar, sebagaimana dibeitahu oleh Allah (a.w) dalam al-Quran adalah kehidupan akhirat (yakni, berada di syurga), mereka mengharapkan agar dapat menemui Malam Qadr (Lailtul-Qadr) itu. Allah (a.w) memberitahu dalam Surah al-Qadr malam tersebut:

Firman Allah (a.w): Inna anzalnahu fi lailatil-qadri @ Wama adrakama lailatul-qadri?@ Lailatul-qadr khairun min alfi syahrin @. Tanazzalul malaikatu warruhu fiha bi-iznil rabbihim min kulli amrin @ Salamun hia hatta matla’il-fajr.' [Maksud ayat: ‘Sesungguhnya Aku (Allah (a.w)) menurunkan (al-Quran) dalam malam qadar. Dan tahukah engkau (Wahai Muhammad (s.a.w)) apa itu malam qadar? Adapun malam qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. (Aku (Allah (a.w)) turunkan para malaikat dan ruh (yakni, malaikat Jibrail (a.s)) mengetuai rombongan para malaikat turun ke langit dunia) di dalamnya (malam qadar) dengan izin Tuhan mereka (yakni, Allah (a.w)) dari tiap-tiap perkara (yakni, membawa berbagai kurniaan Allah (a.w) bagi manusia yang berjaga dan beramal dan beribadat untuk mendapatkan pelbagai kurniaan dan rahmat Allah (a.w)) pada malam-malam Ramadhan. Keselamatan bagi mereka (yakni, manusia yang menemui malam Qadr itu) (para malaikat berada di bumi) sehingga terbit waktu fajr (Subuh) (apabila mereka naik semula ke langit)]. [Ayat 1 hingga 5, Surah al-Qadr.]

Rasulallah (s.a.w) menjelaskan lagi bahawa suatu zaman dahuklu, sebelum kedatangan Islam, yakni al-Quran diturunkan, ada empat individu yg menghabiskan kehidupannya selama 80 tahu beribadah dgn ugama Allah (a.w) tanpa sekelip matapun melakukan sebarang maksiat. Meeka itulah yg terbaik dalam mengabdikan diri kpd Allah (a.w) menetapi ugama Allah (a.w0 yg disyariatkan zaman tersebut. Maka para sahabat tatkala mendengar cerita atau kisah tersebut merasa kagum dan berfikir bahawa tak mungkin mereka dapat menyamai tahap keimanan empat individu tersebut. Namu, dgn turunnya ayat al-Qadr dan kebaikan atau kefadhalan yg boleh didapati darinya tanpa perlu menjadi ahli ibadah yg hebat sbagaimana hebatnya empat individu tersebut, para sahabat amat gembira. Malah kita yg Islam hari inipun wajar bergembira, kerana beramal satu malam kita melebih ganjaran pahala empat ahli ibdah yg disebutkan itu.

Hadith ini menyebut tentang keberkatan Lailatul-Qadr yang memberikan banyak manfaat kepada mereka yang bertemu dengan malam tersebut:

Diriwayatkan hadith daripada Qatadah hadith daripada Anas bin Malik (r.a) berkata: ‘Masuk Ramadhan, maka bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Sesungguhnya ini bulan sungguh datang pada kamu dan di dalamnya malam yang lebih baik daripada 1,000 bulan. Barangsiapa menghalanginya (yakni, orang yang sengaja tidak mau beramal dan beribadat pada malamnya), maka sungguh-sungguh dihalangi daripadanya (yakni, tidak bertemu dengan malam Qadr itu) kebaikan kesemuanya, dan tidak dihalangi kebaikan malamnya (yakni, bagi mereka yang berusaha mencarinya dengan mendirikan dan mengimarahkan malamnya dengan memperbanyakkan amalan dan ibadat sunat) kecuali orang yang menghalangi malamnya (yakni, mereka yang tidak berusaha mengimarahkan malam tersebut).’ [Hadith Ibnu Majah, Kitab Siam]

Kefadhalan lailatul Qadr itu disebutkan oleh Rasulallah (s.a.w) dalam hadith berikut, dan beliau memberitahu bagaimana hendak mendapatkannya, iaitu beriktikaf di masjid mengerjakan pelbagai malan, termasuk solat tambahan.

Menceritakan hadith oleh Sufiyan yang berkata: ‘Hafaz (ingat) dia, dan sesungguhnya apa-apa yang ingat dia hadith daripada Zuhri, hadith daripada Abi Salamah, hadith daripada Abi Hurairah (r.a) yang berkata hadith daripada Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Barangsiapa berpuasa bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mencari pahala di sisi Allah (a.w) diampuni (oleh Allah (a.w)) baginya apa-apa yang mendahuluinya dari dosa-dosanya. Dan barangsiapa berdiri (yakni, bersolat) pada malam qadar (Lailatul-Qadr) dengan penuh keimanan dan kerana mencari pahala (di sisi Allah (a.w)) diampunkan (oleh Allah (a.w)) baginya apa-apa yang mendahului dari dosa-dosanya (yakni, dosa-dosanya yang terdahulu).’ [Hadith Bukhari, Kitab Solat Terawih]

Dalam hadith berikut, umat Islam (yakni, kita antaranya) digembirakan oleh khabar dari malaikat Jibrail (a.s) tentang malam Qadr itu:

Diriwayatkan daripada Ali bin ‘Urwat (r.a.) katanya: ‘Rasulallah (s.a.w) menyebutkan (yakni, menceritakan) bahawa pada suatu hari (zaman sebelum Islam) empat orang (yang amat ‘alim) keturunan Bani Israel yang menyembah (yakni beribadat dan mengabdikan diri) kepada Allah (a.w) selama delapan puluh (80) tahun tiada sekali-kali mereka menentang (mungkar atau melakukan apa-apa maksiat atau pelanggaran, yakni dosa) walau sekelip matapun, maka menyebutkan oleh Nabi (s.a.w) akan (yang empat orang it) Nabi Ayub (a.s), dan Nabi Zakaria (a.s), dan Hizkil bin ‘Ajuz (r.a), dan Nabi Usaq bin Nun (a.s).’ Maka berkata Ali (perawi hadith ini): ‘Maka hairanlah para sahabat Rasulallah (s.a.w) daripada yang demikian itu (kerana mana mungkin mereka (yakni, para sahabat) mencapai tahap amalan begitu ‘par excellence’ selama 80 tahun).’ Maka datanglah Jibrail (a.s) kepada Nabi (s.a.w) seraya berkata: ‘Wahai Muhammad! Hairankah umat kamu daripada ibadat golongan mereka itu yang beramal selama delapan puluh tahun dan tiada mereka menentang Allah (a.w) walau sekelip matapun? Telah menurunkan oleh Allah (a.w) yang lebih baik dari itu.’ Maka membaca Jibrail (a.s) kepada Nabi (s.a.w)(Surah al-Qadr): '

Inna anzalnahu fi lailatil Qadri, wama adrakama lailatul Qadri, lailatul Qadri khairum min alfisyahr…’,) (sambil berkata) ‘Ini lebih afdhal (yakni lebih banyak fadilatnya atau pahalanya) daripada apa yang kamu dan umat kamu hairankan itu (yakni, lebih banyak pahala dan fadilatnya dari amalan empat orang wara’ (ahli ibadah) Bani Israil selama delapan puluh tahun itu).’

Maka berkata Ali (r.a): ‘Maka disenangkan (yakni, digembirakan) dengan yang demikian itu oleh Allah (a.w) kepada Rasulallah (s.a.w) dan umat manusia yang beserta dengan Nabi (s.a.w) (yakni umat Islam).’ ’ [Hadith Ibnu Khatim]

Mudah-mudahan Allah (a.w) memberikan kita kekuatan serta peluang menemui Malam Qadr ini sekali dalam hidup kita. Dgn itu, kita berjaya terlepas dari siksaan neraka dan berada dalam syurga Allah (a.w), insya Allah.

Jazakallahu khairah

Amalan Tambahan Bulan Ramadhan

Assalamualaikum,
saudara, dalam ruangan 'Puasa Fardu' telah banyak kita ketahui nas dan dalil al-Quran dan as-Sunnah mengenai ibadah dan amalan tambahan untuk menjadikan kita benar-benar berpuasa demi kimanan yg penuh serta demi mencari pahala maksiumum, kerana Allah (a.w) janjikan keampunan dari dosa kita setahun yg lalu, dan jika kita mencapai tahap keimanan dan ketaqwaan terbaik pula, kita dibebaskan Allah (a.w) dari neraka di akhirat kelak.
Antara malan tambahan yg membolehkan kita mendapat tahap prestasi puasa terbaik adalah berikut:

1. Puasa bukan setakat menahan lapar dan haus, tetapi benar-benar menjaga kesemua pancaindera dari sebarang kemaksiatan;
2. Menambah pada amalan harian - siang dgn solat-solat sunat spti Solat Duha (4 hingga 12 rakaat, dibuat empat-empat rakaat dgn satu salam) dan malamnya dgn solat-solat sunat terutama Terawih (8 rakaat dibuat empat-empat rakaat dgn satu salam), Solat Witir (1 atau 3 rakaat satu salam), Solat-solat Tahajjud (dua-dua rakaat satu salam), Solat Tasbih (4 rakaat), membaca al-Quran, dll;
3. Menyumbang dana kpd pihakk ugama untuk memberi makan kpd orang-orang yg berpuasa;
4. Bertadarus (i.e. membaca al-Quran) secara berkumpulan;
5. Iktikaf di masjid bermula 10 malam terakhir Ramadhan, yg bermula pada 30 August ini' dgn harapan menemui lailatul-Qadr yg membawa ganjaran pahala amal dan ibadah 1,000 bulan (atau 83.3 tahun);
6. Mengeluarkan zakat fitrah
7. Meneruskan puasa Enam hari Syawal.

Puasa Ramadhan yg penuh dicampur dgn Puasa Enam akan memberikan kita ganjaran pahala seumpama berpuasa setahun.
Ramai orang beriktikaf, tapi mereka tertidur. Seseorang yg beriktikaf kemudian dia tertidur, maka terbatallah Iktikafnya malam tersebut. Kita tidak boleh tidur ketika beriktikaf. Mereka yg sering atau telah membiasakan diri bangun malam untuk Qiamul-lail mungkin mampu mengerjakan Iktikah ini. Bagi mereka yg sering menghabiskan masanya , terutama ketika malam, tidak mungkin dapat melakukannya. Begitu jugalah amalan tambahan siang dan malam hari. kalau tak biasa, maka sulitlah mengerjakannya.
Selain amalan yg disebutkan di atas dan dalam post-post yg lalu, bagi mereka yg berkemampuan, eloklah laksanakan satu umrah dalam bulan Ramadhan, kerana pahalanya bersamaan dgn mengerjakan haji bersama-sama Rasulallah (s.a.w). Hari ini begitu ramai orang Islam, terutama tokoh-tokoh korporate yg digaji sebulan melebihi RM 30.k sebulan, yg masih muda dan bertenaga, belum sanggup melakukan pelbagai amalan yg bermanfaat untuk akhirat mereka, termasuklah menyumbang dana memberi makan kpd orang berpuasa, menunaikan umrah dalam bulan Ramadhan, malah menunaikan haji ketika . Kita telahpun tau bahawa jika kita muda melakukan haji, kita berkeupayaan mengerhajakan haji dengan berjalan kaki dari Mekah ke Arafah, ke Muzdalifah, ke Mina dan kemudian kembali semula ke Mekah, maka Allah (a.w) berikan kita pahala bersamaas dgn 70 kali haji bagi mereka yg berhaji dgn kenderaan! Satu haji berjalan kaki pahalanya bersamaan dgn berhaji dgn kenderaan 70 kali! Tokoh-tokoh korporat ini wajib diingatkan bahawa kerana mereka sudah lebih dari mampu mengerjakan haji, maka jika mereka mati tanpa menunaikan haji, mereka mati sebagaimana matinya seorang jahililah (i.e. kafir), wal iya zubillah.
Semoga kita diberi kekuatan untuk memperbaiki amalan puasa Ramadhan kita, terutama amalan sunat bulan puasa ini, insya Allah. Jika tidak mampu kita lakukan rugilah kita apabila Allah (a.w) berikan peluang sebulan setiap tahun untuk menghakis dosa-dosa kita!

Jazakallahu khairah

Wednesday, August 25, 2010

Tanggungjawab kpd Keluarga

Assalamualaikum,
Saudara, bagi kita yg telah berkeluarga, ada tanggungjawab untuk mendidik dan mengurus anak dan isteri supaya menjadi orang yg soleh dan solehah. Tambahan pula ketika anak-anak kita masih belum baligh, segala kebaikan yg dikerjakannya, dia mendapat pahala dan kita juga mendapat pahala. Setelah anak-anak baligh, jika dia buat kebaikan kita dapat pahala dan kalau kejahatan yg dibuatnya, dia berdosa, kita tidaklah berdosa.
Diriwayatkan hadith dari Anas b Malik (r.a) bahawa Rasulallah (s.a.w) bersabda: 'Anak-anak itu (tidak ditulis atasnya dosa perbuatan buruknya) sehingga baligh, (apabila baligh) ditulis Allah (a.w) baginya dan tidak kpd kedua ibu bapanya .' [Hadith Ab Ya'la dalam Musnadnya]
Tanggungjawab kedua ibu bapa itu terhadap keluarga, atau anak-anaknya adalah disebutkan dalam firman Allah (a.w) berikut:
Firman Allah (a.w): 'Dan, perintahkanlah pada sekelian ahli keluarga kamu dengan mengerjakan solat dan bersabarlah kamu atas mereka yg mengerjakan solat, tidak meminta Aku (Allah) padamu rezki, (malahan) Kamilah yg memberi kamu rezki dan kemenangan bagi orang yg bertaqwa.' [Ayat 132, Surah Toha]
Allah (a.w) memerintahkan kita supaya menyuruh ahli keluarga kita mengerjakan solat dan hendaklah kita mendidik anak-anak kita yg bersolat itu dgn penuh kesabaran. Kemudian, dalam hadith berikut Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa sebagai ibu bapa, wajib kita mengajarkan anak-anak kita bagaimana bersolat (malah tentang kesemua solat, i.e. berikan ilmu tentang solat) pabila umur mereka mencecah 7 tahun dan jika mereka enggan solat ketika sampai umur 10 tahun, anak-anak itu hendaklah dirotan atau dipukul. Dalam Islam seorang anak lelaki itu dikira baligh ketika sampai umurnya 15 tahun atau keluar mani melalui mimpi atau sudah tumbuh bulu kemaluannya, yg mana dahulu. Contoh: walaupun seorang lelaki itu baru berumur 12 tahun, tapi sudah tumbuh bulu di kemaluannya, walaupun belum mimpi keluar mani, tetap sudah dikira baligh. Anak perempuan dikira baligh setelah mencapai umur 12 tahun atau datang haid, yg mana dahulu. Ketika itu wajib baginya segala yg diwajibkan dalam Islam dan berdosa apabila dia melakukan segala sesuatu yg ditegah Islam. Antara yg diwajibkan mereka kerjakan adalah solat fardu dan puasa.
Diriwayatkan hadith dari 'Amru b Syua'ib hadith dari bapanya hadith dari datuknya yang berkata: 'Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): 'Perintahlah kpd anak-anak kamu sekelian mengerjakan solat dan mereka telah mencapai umur 7 tahun dan pukullah mereka (jika tidak mahu mengerjakan solat) ketika berumur 10 tahun. Dan, pisahkanlah antara mereka (yakni, lelaki dan perempuan) beberapa tempat tidur mereka.' [Hadith Abu Daud, Kitab Solat]
Mesej hadith di atas itu jelas: pertama, ajar dan suruhlah anak-anak yg berumur 7 tahun bersolat; kedua, ketika meningkat umurnya 10 tahun, hendaklah dirotan atau dipukul jika tak mau solat; ketiga, asingkanlah anak-anak tempat tidur mereka apakala sudah berumur 10 tahun- lelaki sesama lelaki, perempuan sesama perempuan. Perintah ketiga itu penting dalam zaman ini terutamanya kerana anak-anak sudahpun pandai membezakan alat kelamin lelaki dan perempuan dan melalui 'pendidikan informal' di sekolah dan luar sekolah, mereka tahu kenikmatan hubungan antara perempuan dan lelaki. Mereka sudah ada keinginan untuk melakukan apa yg dilakukan oleh orang dewasa, antara lelaki dan perempuan. Jika tidak diperhatikan akan timbul abang/adik lelaki bercengkerama dgn adik/kakak perempuan di rumah (yakni, sumbang makhram), tanpa pengetahuan ibu bapa. Ini sudahpun berlaku dan semakin banyak berlaku, kerana kesibukan kedua ibu bapa untuk mengawasi anak-anak mereka.
Diriwayatkan hadith dari 'Amru b Said b 'Ass berkata:'Tidak memberi orang tua yg lebih baik dari adab yg baik' [Hadith al-Hakim dalam Kitab al-Mustadrak] [Hadith sahih]
Rasulallah (s.a.w) memebritahu kita bahawa pemberian yg amat berharga atau bernilai oleh kedua ibubapa kpd anak-abaknya adalah adab atau akhlak yg baik sebagais seorang Islam.
Diriwayatkan hadith dari Aba Hurairah (r.a) berkata: 'Mencium Rasulallah (s.a.w) akan Husin b Ali (yakni, cucunya), dan disisi Nabi ada Ikra' b Khabis at-Tamimi, maka berkata Ikra': 'Sesungguhnya aku ada bagiku 10 dari anak, tidak mencium aku dari kalangan mereka seseorangpun.' Maka menoleh Rasulallah (s.a.w) kepadanya, kemudian bersabda: 'Sesiapa yg tidak menyayangi dia (akan anaknya), maka tidak disayangi dia (oleh Allah (a.w).') [Hadith Bukhari, Kitab Adab]
Jelasnya, seseorang yg tidak menyayangi kanak-kanak, maka Allah (a.w) tidak menyanyaginya. Maka dgn itulah Allah (a.w) menyebut dalam al-Quran bahawa setiap yg Islam itu bersaudara. Malah Rasulallah (s.a.w) dalam hadith lain menyebutkan bahawa seseorang yg tidak mengasihi anak-anak kecil (yg bukan kerabatnyapun), tidak diakui sebagai umatnya!
Pada amnya, semua ibu dan bapa yg waras otaknya pasti menyayangi anak-anaknya dan cucu-cucunya, malah kanak-kanak kecil lainnya. Tapi hari ini, ramai juga bapa atau ibu yg sudah mengambil sifat syaitan dalam dirinya, sehingga sanggup membuang anak/bayi dan sanggup mendera dan membunuh anaknya sendiri. Allah (a.w) melarang orang Islam membunuh anaknya dan melarang membunuh orang Islam lain. Allah (a.w) melarang orang Islam mengambil nyawanya sendiri. Tapi, hari ini orang yg mengakui dirinya Islam telahpun lakukan apa yg ditegah oleh Allah (a.w).
Maka kerana membunuh anak atau isteri atau orang Islam lain atau kerana membunuh dirinya sendiri, maka orang yg sedemikian itu telah menempah tempat tinggal dalam neraka, wal iya zubillah. Mudah-mudahan kita tidaklah dipesongkan Allah (a.w) untuk melakukan sedemikian. Semoga Allah (a.w) memberikan kita kesabaran dan kekuatan untuk mendidik keluarga kita menjadi orang yg soleh dan taatkan Allah (a.w) dan RasulNya.

Jazakallahu khairah


Kematian: Penamat Segala Sesuatu ...

Assalamualaikum,
Sauadara, hari ini sudah masuk hari ke-15 kita berpuasa Ramadhan. Dua minggu lagi kita akan merayakan raya Aidil Fitri, iaitu satu dari dua kegembiran umat Islam apabila dia berpuasa Ramadhan. Kegebiraan kedua adalah apabila dia benar-benar berjaya dalam puasanya apabila terhakis segala dosanya yg lalu, kerana dia berpuasa dengan penuh keimanan mengharapkan pahala maksimum dari Allah (a.w). Untuk mendapat ganjaran pahala terbanya hendaklah dia lakukan perkara-perkara berikut:

1. Benar-benar berpuasa di siang hari dengan menjaga panca inderanya dari berbagai bentuk maksiat
2. Pada siang harinya dia mengerjakan solat-solat sunat lainnya, seumpama Solat Duha dan membaca al-Quran siang harinya
3. Pada malamnya dia mengerjakan Solat Terawih, Solat Witir dan lain-lain amalan spt berwirid dan berzikir, bertadarus (atau membaca) al-Quran
4. Pada 10 malam terakhir Ramadhan dia Iktikaf di masjid

Bukan senang untuk mendapat pahala maksimum tersebut. Terutama dalam situasi zaman moden ini. Di mana-mana saja kita akan melihat kemaksiatan, mendengar kemaksiatan dan bercakap sesuatru yg maksiat, tanpa disengajai atau disengajai. Namun, kita wajar berusaha sedaya mungkin.
Penulis ingin memuatkan suatu peringatan Rasulallah (s.a.w) kpd kita melalui hadith berikut. Kerana ramai orang salah faham mengenainya. Insya Allah, penulis akan jelaskan.
Diriwayatkan hadith dari Abu Hurairah (r.a) (berkata) sesungguhnya Rasulallah (s.a.w)bersabda: 'Ketika mati seorang manusia (yg Islam dan iman itu), maka terputuslah darinya (atau baginya) segala amalannya, kecuali (yg tidak putus darinya) tiga perkara: (pertama) pahala dari sedekah jariah yg mengalir padanya; (kedua) ilmu yg dimanfaatkan olehnya; dan (ketiga) anak-anaknya yg soleh/solehah yg mendoakannya. [Hadith Muslim, Kitab Wasiat]
Rasulallah (s.a.w) memberitahu kpd kita bahawa pahala yg kita perolehi untuk bekalan akhirat kita yg akan dihisab untuk menentukan sama ada kita ke syurga atau ke neraka itu adalah berdasarkan segala amalan makruf dan ibadah yg kita kerjakan semasa hidup kita. Apabila kita mati tiada lagi yg dapat dibekalkan atau kita bekalkan kecuali tiga amalan yg akan terus membekalkan kita pahala sehingga kiamat dunia atau sehingga tiada lagi sumber tersebut.
1. Sedekah jariah yg kita keluarkan semasa hidup kita seumpama wakaf atau sumber wang ringgit atau harta yg berguna untuk fi sabilillah atau untuk mengimarahkan dan membangunkan atau melancarkan lagi syiar Islam seumpama pusat-pusat pengajaian ilmu yg memanfaatkan manusia dalam ugamanya dan untuk bekalan akhirat mereka.
2. Ilmu yg memanfaatkan orang islam demi ugamanya dan akhiratnya, bukan ilmu yg memanfaatkan orang dalam kehidupan dunianya. Allah (a.w) tidak menilai sesuatu yg bersifat keduniaan, sehinggakan jikalah dunia ini sama nilainya pada Allah (a.w) dgn kepak seekor lalat, maka tidak akan diberi rezki pd orang yg kafirpun. Yg utama pada Allah (a.w) itu adalah akhirat. ilmu yg mendapat pahala bukanlah ilmu mengenai sesuatu yg menguntungkan dunia kita, tapi ilmu yg dapat membantu manusia meningkatkan keimanan dan ketaqwaannya dan membantu manusia Islam bersedia untuk akhiratnya. Inilah yg sering disalah faham oleh para ulama' dan ilmuwan Islam, apabla mereka merangkumkan dalam tafsir hadith ini tentang ilmu keduniaan.
3. Anak-anak yg soleh dan soleh yg mendoakan kesejahteraan untuk kedua ibu bapanya.
Dalam konteks kiriman pahala atau pengaliran pahala kebaikan kpd kita setelah kita mati, kita boleh ibaratkan ketiga-tiga tersebut itu sebagai pelaburan akhirat yg mengalirkan dividen akhirat kepada kita, selagi pelaburan itu kekal wujud. Dividen akhirat dari sedekah jariah itu tergantung kpd bentuk dan jenis sedekah tersebut. kalau bangunan masjid, misalnya, selagi masjid itu digunakan dan amalan serta ibadah yg dikerjakan oleh orang yg mengunjunginya adalah amalan dan ibadah yg mendatangkan pahala, jika amalan dan ibadah itu tepat mengikuti ketetapan al-Quran dan as-Sunnah. kalau bukan berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah, kemungkinan kita dikirmkan dosa pula!
Pelaburan ketiga anak-anak yg mendoakan kesejahteraan pada kiat. kalau mereka doakan. kalau mereka juga orang yg tinggi keimanannya, kerana jika tidak anak kita mungkin tak solat. hanya doa ketika besolat (fardu dan sunat) sahaja yg diterima atau diambil kira! Beraa ramaikah orang Islam yg meninggalkan anak-anak yg soleh dan solehah hari ini? Yg ramai meninggalkan anak-anak yg menghabiskan wairsan harat dan kekayaan ibu bapanya secara batil dan membuat maksiat!
Pelaburan yg ketiga yg lebih anjang usi lakunya atau anjang masa aliran dividennya adalah ilmu. Tapi, bukan sebarang ilmu. Hanya ilmu mengenai al-Quran dan as-Sunnah, kerana ilmu itulah yg memberi panduan yg berguna untuk dunia dan akhirat orang yg belajar dengannya. Bukan ilmu dunia spt ilmu perubatan, sains, komputer dan seumpamanya. Ilmu-ilmu sedemikian berguna untk dunia dan bukan untuk akhirat! Ini sejajar dgn ketetapan Islam bahawa seseorang yg Islam itu wajib memelajari ilmu al-Quran dan as-Sunnah. Jika ada seseorang yg mengakui dirinya Islam kemudian tidak berusaha mempelajari al-Quran dan as-Sunnah, maka dia berdosa setiap saat dan ketika. Bila dia belajar, maka terhapuslah dari terkena dosa kerana mengabaikan tanggungjawab belajar ilmu. dalam Islam ilmu itu hanya tiga: iaitu, ilmu al-Quran ; Ilmu as-Sunnah (atau al-Hadith) dan Ilmu faradi yg adil. Jika kita belajar tiga ilmu ini, maka kita telah memenuhi tanggungjawab belajar ilmu. Orang yg memiliki ilmu-ilmu tersebut terlepas dari kewajipan menyampaikan ilmu dan mendapat kiriman pahala pula apabila yg belajar mengamalkannya. Kalau kita tida ilmu, hendaklah kita rapati orang yg berilmu supaya kita belajar dan bantu kembangkan program pengajaran ilmu tersbut supaya kita termasuk dari kalangan orang yg mengembangkan ilmu yg haq, kita juga dapat dividen akhirat.
Mudah-mudah dengan penjelasan ini pembaca lebih faham tentang hadith ini. Ingatlah, apabila Allah (a.w) dan RasulNya sebutkan sesuatu manfaat, hendaklah kita sentiasa bayangkan bahawa mnfaat itu adalah sebagai simpanan pahala untuk kebajikan akhirat kita. Dunai tidak masuk kira dalam Islam. kalau dunia itu utama, maka sudah pastilah yg kaya saja untung dan yg miskin pasti rugi.

Jazakallahu khairah

Saturday, August 21, 2010

Menarik hari ini & Kelmarin - Doa Untuk Guan Eng!

Assalamualaikum,
Saudara, kelmarin keluar berita katanya dari DS Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan, menyebut bahawa khutbah Jum'at di Pennag di beberapa masjid telah mengeluarkan rujukan kpd SPB Yang Dipertuan Agung dalam doa khutbah dan digantikan dgn doa untuk Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang. Ini berita dalam akhbar Sinar Harian. Hari ini dalam Sinar harian ada mini debat mengenai isu ini.
Abu Kassim Ketua UMNO Caw Jelutong kata pernah. Hafiz Naib YDP Persatuan Ulama' M'sia (Caw P Pinang) kata dia pernah baca khutbah mendoakan KM Cina itu. MAIPP kata tak pernah ada kerana semua khutbah masjid dlm P Pinang disediakan teksnya atau dirujuk kpd MAIPP untuk dibaca di masjid. Orang UMNO, spt biasa, menganggapkan isu itu perbuatan yg tidak menghormati Islam dan seumpamanya.
Anwar Ibrahim kata itu fitnah yg dibuat-buat oleh BN. Jamil Khir suruh siasat kesahihan perkara itu. Muhyiddin, TPM, kata siasat kerana perkara atau isu itu membawa implikasi yg amat besar. Kerajaan negeri P Pinang nafikan kata-kata Zahid, seolah-olah Zahid membuat tuduhan (atau memfitnah) tanpa asas dan bukti! Itu kenyataan Exco ugama dalam pentadbiran Lim Guan Eng. Mana yg betul dan mana memfitnah atau mana yg saja cari pasal untuk timbulkan senasai dan kontroversi.
Soalnya: Adakah pernah khutbah mengandungi doa untuk kebajikan orang bukan Islam dibaca semasa berkhutbah Jum'at atau dalam lain-lain sesi program bercorak keugamaan? Kita tak tahu dan tak pasti. Kerana isu itu dipolitikkan.
Soal keduanya, bolehkan dalam sesuatu amalan dan ibadah Islam, seseorang itu mendoakan kebaikan untuk orang bukan Islam secara khusus? Khutbah Jum'at adalah ibadah khusus yg menjadi sebahagian daripada Solat Jum'at, adalah ibadah khusus mingguan umat Islam. Apa kata tokoh-tokoh ugama? Takda komen, kecualilah Jamil Khir yg terpaksa kerana dia menteri.
Yang menarik bekas Mufti Perlis Dr Asri, yg kontroversial itu, menyebut bahawa tidak ada salahnya dalam Islam mendoakan untuk orang bukan Islam. Beliau menyebut bahawa salah jika mendoakan sesuatu yg tidak baik kpd orang bukan Islam. Saudara boleh baca pandangannya dalam Sinar Harian hari ini kalaulah dilapur sedemikian itu adalah benar.
Bagi mereka yg mempelajari ilmu al-Quran dan as-Sunnah, mereka akan tahu beberapa perkara menyentuh isu orang musyrik, orang kafir, orang munafiq dan orang Islam serta orang Iman. Orang musyrik dan kafir dilaknat oleh Allah (a.w). Malah masyarakat yg menentang Allah (a.w) dan Rasul serta para nabi yg menyampaikan syiar ugama Allah (a.w) dihapuskan atau mendapat siksaan yg amat berat ketika di dunia lagi. Contoh: kaum Nabi Nuh (a.s) ditenggelamkan dalam banjir dunia. Kaum Aad, Kaum Thamud (Nabi Salleh) dan Kaum Lut, kesemuanya dibinasakan. Firaun dan kaumnya di tenggelamkan di lautan Merah kerana menentang Allah (a.w) dan Musa (a.s) yang menyampaikan syariat ugama Allah (a.w) bersandarkan Kitab Taurat.
Di akhirat kelak, semua yg musyrik dan kafir akan masuk neraka tanpa dihisab. Orang munafiq juga akan masuk neraka tanpa dihisab. Malah mereka ditempatkan di dasar neraka, lebih rendah dari ruang/bahagian neraka yg dipenuhi oleh orang musyrik dan kafir. Orang yg Islam atau orang Iman akan dihisab, dan jika mereka tergolong dalam golongan yg disebutkan dalam Ayat 14, Surah an-Nisa' itu juga akan masuk neraka. Tapi, orang Islam yg ada sebesar zarah keimanannya terhadap Allah (a.w), akhirnya akan keluar dari neraka setelah dibersihkan dineraka, dan dimasukkan ke dalam syurga - orang yg paling akhir masuk neraka setelah orang lain menduduki neraka beberapa akhkab (satu akhkab = 100,000 tahun).
Nabi Ibrahim (a.s) yg diiktiraf oleh Allah (a.w) sebagai 'kekasihNya' (khalillullah) dicemoh Allah (a.w) apabila dia hendak mendoakan kebaikan akhirat bagi bapanya yg kafir. Allah (a.w) tidak benarkan. Nuh (a.s) pernah meminta Allah (a.w) selamatkan isteri dan anak kesayangannya ketika banjir mengahapuskan gunung dan isteri dan anaknya tidak ada tempat selamat, walaupun mereka, tetap tidak mahu ikuti Nuh (a.s). Allah (a.w) tidak benarkan dia meminta bantuan untuk keselamatan mereka.
Rasulallah (s.a.w) pernah berdoa (i.e. meminta Allah (a.w) berikan petunjuk kpd dua orang kafir yg menentang Islam zaman hayatnya, iaitu bapa saudaranya Abu Jahal dan Omar b Khattab (r.a). Tujuannya supaya Islam dapat mudah dan lebih cepat berkembang jika Abu Jahal, yg berpengaruh masuk Islam, atau Omar (r.a) orang yang dihormati dan ditakuti di kalangan orang Arab masuk Islam. Allah (a.w) perkenankan Omar (r.a) kerana Omar (r.a) diberi hidayah kagum dengan ayat-ayat al-Quran yg dibaca oleh anak perempuannya. Maka Omar (r.a) masuk Islam dan akhirnya Islam berkembang pesat, dan Omar (r.a) menjadi khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin ke-2 selepas Abu Bakar (r.a). Rasulallah (s.a.w) pernah memohon keampunan Allah (a.w) atas bapa saudara yg membesarkannya, Abu Thalib, ketika hendak mati, tapi tidak diizinkan oleh Allah (a.w).
Suatu perkara yg perlu kita faham iaitu Rasulallah (s.a.w) berdoa kpd Allah (a.w) bukan untuk kebajikan orang yg kafir atau musyrik tersebut, tetapi supaya Allah (a.w) berikan hidayah kpd mereka untuk membantu melancar dan mengimarahkan Islam, apabila orang-orang kafir yg didoakan itu memeluk Islam. Kalaulah doa dalam khutbah yg dibaca di P Pinang itu bertujuan untuk membuka hati Lim Guan Eng masuk Islam dan dengan itu boleh mengimarahkan Islam di Malaysia ini, maka ada parallel dalam doa Rasulallah (s.a.w) itu! Tapi, adakah Lim Guan Eng itu begitu berpegaruh dan amat utama dalam perkembangan dan kelancaran ugama Islam di Malaysia? Pada penulis, berbanding dgn Guan Eng, orang Islam yg wajar didoakan untuk mendapat hidayah adalah orang spt TS Prof Khoo Kay Kim yg faham sejarah Malaysia dan faham tentang Islam! Mungkin, kalau dia Islam ada gunanya. Kalau Guan Eng Islam tak nampak dimana manfaatnya pada masyarakat Islam.
Dr Asri dalam komennya dalam Sinar Harian itu berkata Islam melarang mendoakan suatu musibah atau perkara tidak baik terhadap orang yg bukan Islam. Kita yg mempelajari al-Quran tahu berapa kali Allah (a.w) melaknat serta menyumpah orang musyrik dan kafir dalam al-Quran. Rasulallah (s.a.w) pula mengadakan amalan khusus mendoakan kemusnahan kpd orang kafir di empat buah kampung Arab zamannya, melalui bacaan Doa Qunut Nazilah setiap solat fardu yg lima selama sebulan. Keempat-empat perkampungan Arab itu telah membunuh 69 daripada 70 mubaligh yg dihantar oleh Rasulallah (s.a.w) untuk mengajarkan Islam dan syariatnya kpd penduduk perkampungan tersebut atas permintaan mereka. Qunut Nazilah ini dibaca selepas bangkit dari Rukuk pada rakaat terakhir setiap solat fardu, selama sebulan. [Nota: Malangnya ramai para ulama' dan ilmuwan Islam confusekan Qunut Nazilah ini dgn Qunut yg diamalkan sekarang ini ketika Solat Subuh. Sebenarnya, tiada sandaran al-Quran atau as-Sunnah Qunut yg dibaca secara khusus pada solat Subuh itu]. Setelah binasa penghuni 4 kampung tersebut, Rasulallah (s.a.w) menghentikan membaca Doa Qunut Nazilah tersebut.
Maka dgn itu, orang Islam dibolehkan dalam Islam mendoakan musibah atau keburukan atau mala petaka ke atas orang bukan Islam yg menganianya atau menimbulkan pelbagai masalah kpd orang Islam atau kepada Islam. Dan, orang Islam boleh mendoakan kebaikan bagi orang kafir jika doa itu bertujuan meminta Allah (a.w) berikan petunjuk atau hidayah supaya memahami Islam dan memeluk Islam, dan bukan untuk kebajikan atau kesejahteraan dunia orang bukan Islam atau untuk keselamatan akhirat mereka!
Justeru itu, apakah yg dapat kita rumuskan? Jelaslah khatib yg setuju mendoakan kebaikan untuk Guan Eng dalam Khutbah Jum'anya adalah orang yg jahil dalam Islam tentang Islam. Kalau MAIPP luluskan teks yg mengandungi kalimah-kalimah doa sedemikian dalam khutbah mingguan bagi masjid-masjid di P Pinang, mereka juga orang yg betul-betul jahil, dan wajarlah mengosongkan kerusi resmi masing-masing! Malah, kutbah Jum'at yg sekarang ini di kesemua negeri adalah tidak menepati ketetapan as-Sunnahpun. Khutbah adalah peringatan mingguan kpd orang Islam tentang apa yg telah mereka lakukan seminggu lalu, apakah mereka telah membuat persedian sewajarnya untuk bekalan akhirat mereka, apakah mereka telah meninggalkan ciri-ciri kemaksiatan dan meningkatkan keimanan dan apa pula yg sewajarnya mereka buat demi akhiratnya untuk minggu depan... itulah mesej yg ada dalam khutbah. Khutbah Jum'at bukan untuk meminta suatu bersifat dunia atau mengingatkan duniawi. Khutbah yg mengutamakan mesej keduniaan tidak menepati as-Sunnah. Dan, khutbah adalah sebahagian (part and parcel of) Solat Jum'at, kerana ianya adalah sebahagian dari solat maka sewajibnya ditulis dalam bahasa al-Quran dan di baca sebagaimana membaca al-Quran.
Mudah-mudahan saudara yg baca post ini faham isu yg kita bangkitkan hari ini, insya Allah. Janganlah ada para ulama' atau ilmuwan Islam yg diperintah oleh orang bukan Islam sanggup membelakangkan ketetapan Islam dan syariatnya demi keselesaan dunianya, supaya tidak menyulitkannya kalau ingkar perintah pemimpin bukan Islam. Islam hanya membenarkan umatnya ikuti dan taati perintah kepimpinan selagi perintah tersebut tidak maksiat, yakni melakukan sesuatu yg ditegah atau dilarang oleh Islam sebagaimana yang ditetapkan dalam al-Quran dan as-Sunnah.

Jazakallahu khairah

Thursday, August 19, 2010

Menarik hari ini ...

Assalamualaikum,
Saudara, penulis dapati ada dua berita menarik dalam akhbar Sinar Harian hari ini, dalam konteks Islam dan syariatnya, iaitu:

1. Debat antara Dr Ridhuan Tee dgn wakil-wakil orang kuat PAS tentang 'kafir-mengkafir' bilamana Dr Ridhuan Tee menyebut bahawa PAS awal-awal lagi telah mengkafirkan Perlembagaan Negara yg dibentuk oleh Suruhanjaya Reid dulu dan akibat kafir mengkafir ini sehingga sekarang;
2. NGO Islam Perlis mengecam Dato' Nakhaei yg menulis dalam majalah Milinea Muslim keluaran Ogos 2010 bertajuk 'Penyelewengan Wahabbi' yg Perlis keluar dari kumpulan as-Sunnah wal-Jama'ah sebagai salah dan perlu ditentang

Ada banyak berita, tapi yg menarik melibatkan Islam dan syariatnya hanyalah dua ini.
Istilah 'kafir' dalam Islam adalah manusia yg tidak Islam. Manusia yg Islam adalah mereka yg termasuk dalam golongan yg akur dgn Rukun Islam yg 5 dan Rukun Iman yg 6. Mereka yg tidak akur dgn kedua-dua tersebut pasti tidak Islam.

Islam dan Kafir? Bezanya?
Apa kata Rukun Islam? Rasulallah (s.a.w) menyebut bahawa Islam itu dibina atas (yakni, orang yg Islam itu wajib mengikuti ) 5 perkara, iaitu:

1. Bersyahadah - tiada tuhan kecuali Allah (a.w) yg Esa dan Nabi Muhammad (s.a.w) itu adalah hambaNya dan RasulNya (i.e. Pesuruh Allah (a.w)) - itulah permulaan nak jadi Islam;
2. Mengerjakan solat fardu lima solat sehari semalam;
3. Berpuasa dia puasa wajib sepanjang Ramadhan;
4. Mengeluarkan zakat yg haq dan wajib atas dirinya - zakat bijirin, zakat emas perak, zakat buah-buahan (tamar dan anggor); zakat ternakan apabila sampai khaulnya setahun dan, yg sering dilupakan, bagi harta dan pendapatannya dalam perniagaan, menginfaqkan 10% dari keuntungan bersih untuk fi sabilillah; dan
5. Menunaikan haji dan umrah sekali seumur hidup ketika sudah mampu.

Orang Islam yg menepati elemen #1 itu (ie. bersyahadah) adalah dgn lafaz, dengan perbuatan dan dengan ketetapan hatinya. Tanpa 3 elemen syahadah ini, bukan Islam. Manusia tau lafaz seseorang dan mungkin juga perlakuan seseorang, tapi hati seseorang hanya Allah (a.w) yg tau. Seseorang itu benar-benar Islam hanya 3 unsur itu wujud semasa padanya.
Apa yg dapat kita rumuskan. Seseorang itu tidak sempurna Islamnya bila dia bersyahadah tidak menepati tiga elemen tadi. Dan, pastilah kafir hanya label untuk seorang manusia bukan satu entiti politik atau persatuan atau pertubuhan!
Siapa yg betul dlm isu kafir mengkafir ini? Pastilah orang yg menyebutnya merujuk kpd seseorang atau sekumpulan orang yg tidak menepati Rukun Islam itu- satu atau kesemuanya sekali.
Selain itu, orang yg sudah Islam, yakni menepati 5 elemen di atas itu juga boleh kafir, jika berlaku salah satu event (perkara) berikut:

1. Dia syirik, mengakui wujud suatu 'kuasa ketuhanan' selain Allah (a.w), termasuk mempercayai telekan (i.e. tukang telek), bintang dan telekan nasib dan seumpamanya
2. Dia murtad
3. Kalau Islam itu secara berjema'ah, sebagaimana yg diperintahkan oleh Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w), maka seseorang yg meninggalkan atau memisahi atau keluar dari jema'ah adalah kafir menurut syariat Islam bersandarkan al-Quran dan as-Sunnah
4. Apabila seseorang itu menolak mana-mana ketetapan (i.e. hukum) Allah (a.w) dalam al-Quran dan hukum (atau ketetapan) Rasulallah (s.a.w) dalam as-Sunnah (Rujuk Ayat 13, Surah an-Nisa')
5. Seseorang itu tidak terima as-Sunnah
6. Meninggalkan satu waktu solat fardu
7. Membuat, mengembang dan mengajarkan bid'ah terkeluar dari Islam tanpa disedari, maka jadi kafir
8. Dia mampu mengerjakan haji tapi dia tidak pergi haji dan kemudian mati sebelum haji
9. Orang Islam yang mempercayai dukun atau bomoh atau tukang telek dan apa yang diteleknya

dan, banyak lagi ketetapan al-Quran dan as-Sunnah mengenai orang yg asalnya Islam menjadi kafir kerana perbuatan atau perkataannya.
Oleh itu, jika salah satu perkara yg disebutkan di atas itu berlaku, Allah (a.w) dan RasulNya menghukumi orang itu kafir.

Kemarahan NGO Perlis terhadap tulisan Nakhaei
Nakhaei memang lantang orang yg mengakui dirinya sebagai 'ahlus sunnah wal-jama'ah' bersandarkan fahaman Mazhab as-Syafie, kerana fahaman as-Syafie adalah fahaman yg paling hampir kepada kesempurnaan ahlus sunnah wal-jama'h. Beliau sealiran den Dr Muhammad Uthman el-Muhammady. Mereka berdua ini adalah penentang kuat fahaman golongan yg mereka labelkan sebagai pengikut fahaman Wahabbi (walaupun mereka sebenarnya belum benar-benar faham apakah fahaman Wahabbi itu!). Mereka keras menentang golongan yg mereka labelkan sebagai 'golongan muda', 'golongan pembaharuan Islam', 'golongan Islam liberal' dan seumpamanya. Kebetulan golongan-golongan yg mereka labelkan 'sesat' atau anti-mazhab atau mengajar fahaman yg bahaya dan memecahbelahkan Islam itu adalah mereka yg tidak setuju bahawa Islam dan syariatnya itu wajib di asaskan kpd fahaman atau interpretasi Mazhab as-Syafie. Golongan-golongan ini akur bahawa Islam dan syariatnya adalah semata-mata bersandarkan al-Quran dan as-Sunnah, yakni kembali kpd asal Islam atau back to basic. Oleh kerana tuntutan atau pegangan golongan ini adalah setiap sesuatu yg diamalkan atau diajarkan supaya diamalkan dalam Islam yg merupakan syariatnya yg haq hendaklah ada sandaran nas dan dalil al-Quran atau as-Sunnah. Kalau berpandukan pendapat atau pandangan manusia walau alim stinggi manapun tidak boleh diterima.
Golongan-golongan yg dkecam oleh tokoh seumpama Nakhaei itu menolak fahaman atau amalan yg bersifat atau bercorak tahyul, kurafat, taklid dan bid'ah, kerana kesemua ini mencemari keaslian atau kebenaran syariat Islam yg haq. Dalam post antara yg terbaru, penulis telah turunkan apa kata mereka yg dikatakan pengasas fahaman mazhab, termasuk as-Syafie dan juga komen Dr Yusuf al-Qaradawi tentang isu 'taklid' ini. Saudara boleh baca untuk faham mengapa kita tidak boleh bertaklid dan mengapa kita perlu bertaklid?
Apapun yg dihujjahkan oleh golongan muda atau fahaman terasing itu, walaupun menepati ketetapan al-Quran dan as-Sunnah, tidak akan diterima oleh orang seperti Nakhaei. Justeru itu, takusahlah kita menghabiskan masa hidup kita berdepan dengannya.
Maka dgn itulah penulis sering sebutkan kalau seseorang itu berhujjah dgn sandara al-Quran dan as-Sunnah - pure and simple - kita boleh dengar dan kemudian untuk kepastian kita chek ayat apa atau hadith berapa. Kalau mana-mana ulama' bercakap menggunakan pendapat dan pandangan, maka akan timbul 1,001 macam pendapat dan huraian, walaupun sudah jelas dalam al-Quran dan as-Sunnah.
Contoh: Allah (a.w) berfirman pada Ayat 13, Surah an-Nisa', Ayat 7, Surah al-Haysr, Ayat 80, Surah an-Nisa, umpamanya adalah jelas tapi ditafsirkan berbagai-bagai. Rasulallah (s.a.w) sebeutkan bahawa jika kita tetap ikuti al-Quran dan as-Sunnah, PASTI kita tidak sesat mencari syurga. maksudnya, kalau kita gunakan pendapat manusia, PASTI SESAT kerana tentag Islam hanya Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) yag tahu. Tradisi Islam itu dipreservekan oleh para tabi'in selepas khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin dan para sahabat zaman mereka dan kemudian pengikut para tabi'in sehinggalah qiamat dunia. Nak tau Islam yg betul carilah para pengikut tabi'in sedemikian.
Mudah-mudahan, penulis dapat menjelaskan dua isu ini dalam konteks Islam supaya saudara faham. Insya Allah

Jazakallahu khairah


Wednesday, August 18, 2010

Ramadhan: Mengimarahkan Malamnya (Samb.)

Assalauamaikum,
saudara, antara kegiatan yg dianjurkan oleh Islam bagi setiap orang Islam yg inginkan mendapat pelepasan dari neraka di akhirat kelak adalah berpuasa menepati ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya iaitu betul-betul berpuasa untuk mendapatkan pahala maksimum serta untuk mendapat keridaan Allah (a.w). Kita telah lihat sesiapa yg berjaya ke tahap puasa yg sedemikian itu dibebaskan dari neraka, yakni dikikis segala dosa-dosa yg lalu. Antara syarat mendapat tahap puasa sedemikian adalah menjaga dosa-dosa kerana mata (ie. penglihatan), telinga (i.e. pendengaran) dan mulut (i.e. percakapan) yg mendatangkan dosa dan mengimarahkan malam Ramadhan dgn amalan dan ibadah sunat, terutama Solat Trawih dan Solat Witir.
Antara kegiatan mengimarahkan malam Ramadhan yg disuruh Islam adalah berQiamul-lail dgn bertadarus, dan ketika tiba 10 malam terakhir Ramadhan beriktikaf di masjid mengerjakan pelbagai ibadah tanpa tidur. Semua umat Islam walau bagaimana jahilnya mereka sekalipun, akan tahu bahawa ada suatu malam dalam bulan Ramadhan itu, yg disebut 'Malam Qadr' atau lailatul-Qadr'. Tiada siapa yg tahu bila atau malam bila. Tapi semua diberitahu oleh Rasulallah (s.a.w) bahawa malam itu adalah salah satu malam ganjil 10 malam terakhir Ramadhan. Sesiapa yg menemui malam Qadr itu sudah pastilah dia mendapat syurga dan selamat dari neraka, kerana kebaikan malam Qadr itu adalah seumpama seorang itu mengerjakan amal makruf serta beribadah dgn perfectnya terhadap Allah (a.w) selama 1,000 bulan atau 83 tahun 3 bulan tanpa melakukan sebarang dosa!
Diriwayatkan hadith daripada Qatadah hadith daripada Anas bin Malik (r.a) berkata: ‘Masuk Ramadhan, maka bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Sesungguhnya ini bulan sungguh datang pada kamu dan di dalamnya malam yang lebih baik daripada 1,000 bulan. Barangsiapa menghalanginya (yakni, orang yang sengaja tidak mau beramal dan beribadat pada malamnya), maka sungguh-sungguh dihalangi daripadanya (yakni, tidak bertemu dengan malam Qadr itu) kebaikan kesemuanya, dan tidak dihalangi kebaikan malamnya (yakni, bagi mereka yang berusaha mencarinya dengan mendirikan dan mengimarahkan malamnya dengan memperbanyakkan amalan dan ibadat sunat) kecuali orang yang menghalangi malamnya (yakni, mereka yang tidak berusaha mengimarahkan malam tersebut).’ [Hadith Ibnu Majah, Kitab Siam]
Oleh itu wajarlah seseorang Islam itu meningkatkan amalam masing-masing apabila tiba malam sepuluh terakhir bulan Ramadhan. Ganjaran pahala yang diperolehi oleh seseorang yang berpuasa dengan penuh keimanan dan berharapkan kurniaan pahala daripada Tuhannya amat besar, seperti disebut dalam hadith berikut:
Menceritakan hadith oleh Sufiyan yang berkata: ‘Hafaz (ingat) dia, dan sesungguhnya apa-apa yang ingat dia hadith daripada Zuhri, hadith daripada Abi Salamah, hadith daripada Abi Hurairah (r.a) yang berkata hadith daripada Nabi (s.a.w) bersabda: ‘Barangsiapa berpuasa bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mencari pahala di sisi Allah (a.w) diampuni (oleh Allah (a.w)) baginya apa-apa yang mendahuluinya dari dosa-dosanya. Dan barangsiapa berdiri (yakni, bersolat) pada malam qadar (Lailatul-Qadr) dengan penuh keimanan dan kerana mencari pahala (di sisi Allah (a.w)) diampunkan (oleh Allah (a.w)) baginya apa-apa yang mendahului dari dosa-dosanya (yakni, dosa-dosanya yang terdahulu).’ [Hadith Bukhari, Kitab Solat Terawih].
Diriwayatkan bahawa pelbagai amalan diperbuat oleh Rasulallah (s.a.w) ketika sampai malam kesepuluh terakhir bulan Ramadhan itu:
Menceritakan hadith oleh Abu Suhailin hadith daripada bapanya, hadith daripada Aisyah (r.ah) berkata: ‘Bahawasanya Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Mempersungguhkanlah kamu (yakni, carilah) lailatul-Qadr (Malam Qadar) dalam hari-hari ganjil daripada kesepuluh terakhir dari bulan Ramadhan.’ [Hadith Bukhari, Kitab Solat Terawih]
Dalam Surah al-Qadr itu disebutkan bahawa pada suatu malam dalam bulan Ramadhan itu Allah (a.w) perintahkan malaikat rahmat turun ke dnuia dgn diketuai oleh ketua para malaikat Jibrail (a.s) untuk menyampaikan kerahmatan Allah (a.w), terutama kerahmatan Allah (a.w), kpd hamba-hambaNya yg bersusah payah mengimarahkan malam tanpa tidur untuk mengerjakan pelbagai amalan dan ibadah.
Demikianlah satu lagi kemurahan Allah (a.w) terhadap manusia memberi peluang kpd mereka supaya menyelamatkan diri mereka dari disiksa dalam neraka. Namun, malangnya walaupun begitu pemurah dan kasih akan hambaNya masik banyak, dan semakin banyak hambaNya, yg mungkar dan melakukan pelbagai dosa, malah menambah pulai variety dosa yg mereka lakukan dalam hidup mereka, malah dalam bulan Ramadhanpun.
Orang-orang yg membuat dosa itu disebutkan orang yg 'fasiq' dalam al-Quran iaitu orang yg membantah perintah dan ketetapan Allah (a.w) dan RasulNya. Mereka juga tergolong dikalangan orang yg disebut atau diistilahkan dalam al-Quran 'menzalimi diri sendiri' iaitu orang yg tahu tegahan dan larangan tetapi mengerjakannya. Orang yg fasiq dan menzalimi diri sendiri pasti masuk neraka kelak, kecualilah dosa-dosa itu ditaubatkannya dan Allah (a.w) ingin menerima taubatnya!
Mudah-mudahan kita diberi Allah (a.w) kekuatan untuk memperbaiki tahap keIslaman kita sedikit demi sedikit dan meninggalkan perbuatan yg menimbulkan dosa-dosa yg besar, terutama dosa trhadap manusia lain. Kerana, dosa kepada orang lain tidak boleh ditaubatkan kecualilah orang yg kita berdosa padanya terdahulu memaafkan kita. Demikian jugalah dosa terhadap ibu bapa kita tidak akan diampun Allah (a.w) kecualilah kita mendapat keampuan dan keridaan kedua ibu bapa kita. Mudah-mudahan kita berkesempatan untuk membetulkan diri sebelum sampai ajal kita, insya Allah.

Jazakallahu khairah



Tuesday, August 17, 2010

Ramadhan: Mengimarahkan Malamnya (Samb.)

Assalamualaikum,
Saudara kita telah bayangkan bahawa antara ibadah yg utama dalam mengimarahkan malam Ramadhan itu adalah Solat Terawih dan Solat Witir. Juga, Solat Terawih itu dibuat oleh Rasulallah (s.a.w) dan khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin itu 8 rakaat dibuat empat-empat rakaat satu salam kemudian dikuti dgn Solat Witir 3 rakaat.
Pada zaman Rasulallah (s.a.w) disolatkan bersendirian. Namun, pada malam-malam ganjil 10 malam terakhir Ramadhan, Rasulallah (s.a.w) mensolatkan Solat Terawih itu di masjid. maka para sahabat mengikutinya, maka secara tak langsung jadilah Solat Terawih itu dijema'ahkan. Pada malan 27 Ramadhan selepas selesai Solat Terawih, beliau berkhutbah memberitahu para sahabat bahawa beliau khuatir yg para sahabat tidak mampu mengerjakannya jikalah Solat Terawih itu difardukan supaya disolatkan secara berjema'ah. maka kekallah Solat Terawih itu ada yg dijema'ahkan oleh para sahabat dan ada yg mensolatkannya berseorangan. Zaman khalifah Omar b Khattab (r.a), beliau berpandangan bahawa adalah molek kalau Solat Terawih itu disolatkan secara berjema'ah diketuai oleh seorang Imam yg tetap, daripada melihat para sahabat bersolat secara berjema'ah dan bersendirian tidak sistematis. Maka Omar (r.a) melantik Ubai b Kaab (r.a) untuk mengimamkan Solat Terawih secara lazim. Namun, para sahabat yg tidak berkesempatan atau ingin bersolat secara berjema'ah dgn keluarga mereka di rumah dibolehkan. tapi, di Masjid di solatkan sekali di bawah imam yg satu, Ubai. Hadith dibawah ini meriwayatkan apa yg berlaku zaman Rasulallah (s.a.w). Hadith yg berikutnya pula menceritakan apa yg dilakukan oleh Omar b Khattab (r.a) zaman kekhalifahan beliau.
Diriwayatkan hadith daripada Ibni Syihab kakatanya memberitahu dia oleh ‘Urwat bahawasanya Aisyah (r.ah) memberitahu kepadanya bahawasanya Rasulallah (s.a.w) keluar malam ketika larut malam maka bersolat dia di masjid dan solat beberapa lelaki dengan solatnya (besertanya, yakni berjemaah), maka ketika paginya menceritakan mereka (kepada orang-orang lain bahawa mereka bersolat berjemaah dengan Rasulallah (s.a.w) itu). Maka berkumpullah kebanyakan dari mereka, maka solat mereka bersamanya, maka ketika pagi manusia (mereka) bercerita (yang mereka bersolat berserta Rasulallah (s.a.w) itu. Maka banyaklah ahli masjid pada malam ketiganya. Maka keluar Rasulallah (s.a.w) maka bersolat dia dan bersolat mereka dengannya. Maka ketika ada malam keempatnya lemah masjid (yakni, penuh sesak dengan makmum) atas ahli-ahli masjid (yakni, makmum) sehingga keluar untuk solat subuh. Maka ketika selesai solat fajr (subuh) menghadap Rasulallah (s.a.w) atas manusia (yakni, memberi nasihat), maka (setelah) memuji-memuji akan Allah (a.w), kemudian bersabda: ‘Amma ba'du' (maksud: Adapun kemudian daripada itu). Maka sesungguhnya tidak menghalang atas aku tempat kamu sekelian (yakni, mengikuti solat Rasulallah (s.a.w) secara berjemaah itu), dan akan tetapi aku khuatir apabila diwajibkan atas kamu sekelian, maka lemah kamu darinya (yakni, kurang sanggup atau tidak mampu mengerjakannya secara berjemaah itu).’ Maka diwafatkan Rasulallah (s.a.w) dan perkara itu atas demikian (yakni, tinggal tidak berubah amalan memberi pilihan kepada umat Islam mengerjakan solat Terawih secara berjemaah atau bersendirian).’ [Hadith Bukhari, Kitab Terawih]
Dan, hadith berikut:
Diriwayatkan hadith daripada Humaidi bin Abdil Rahman daripada Abi Hurairah (r.a) berkata bahawasanya Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘Barangsiapa ketika datang Ramadhan berpuasa dengan keimanan dan mengharapkan pahala mengampun Allah (a.w) baginya apa-apa yang mendahului dari dosanya.’ Berkata Ibnu Syihab: ‘Maka diwafatkan Rasulallah (s.a.w) dan perkara itu atas demikian, kemudian ada perkara itu atas demikian di dalam zaman khalifah Abi Bakar dan permulaannya (yakni, mensolatkan Solat Terawih secara berjemaah bermula) dari zaman khalifah Omar (r.a).
Hadith berikut menyebutkan perubahan yg dibuat oleh Omar (r.a) zaman kekahlifahan beliau, menjadikan amalan rutin mensolatkan Solat Terawih secara berjema'ah di masjid.
Diriwayatkan hadith daripada Abdul Rahman Ibni Abdil Qari bahawasanya dia berkata: ‘Keluar aku beserta Omar bin Khattab (r.a) (pada masa itu, Omar menjadi khalifah, selepas meninggalnya Abu Bakar as-Siddiq (r.a)) suatu malam ke masjid, bersolat beberapa kelompok terpisah-terpisah, bersolat beberapa lelaki atas dirinya (yakni, bersendirian) dan bersolat mereka dengan solat secara berkumpulan (yakni, berjemaah), maka berkata Omar: ‘Sesungguhnya aku berpandangan seandainya dikumpulkan mereka atas satu bacaan yang satu (yakni, dikerjakan dengan dipimpin oleh seorang imam secara berjemaah) nescaya lebih utama, kemudian sengaja (Omar (r.a)) mengumpulkan atas Ubai bin Kaab (r.a) (yakni, melantik Ubai sebagai imam), kemudian keluar beserta malam yang lain dan (melihat) manusia bersolat dengan solat bacaan mereka (yakni, meneruskan amalan bersolat Terawih secara berjemaah dengan diimamkan oleh Ubai (r.a)). Berkata Omar: ‘Bida’ah kebaikan’ ini. ‘Dan yang tidur mereka darinya lebih afdhal dari yang berdiri mereka mengkehendaki akhir malam (yakni, mengerjakan solat Terawih pada sepertiga terakhir malam lebih afdhal), dan ada dikalangan manusia berdiri (yakni, bersolat) pada awal malam.’ [Hadith Bukhari, Kitab Terawih].
[Nota: Hadith ini menjelaskan bilakah amalan bersolat terawih secara berjemaah diamalkan menjadi kebiasaan, iaitu zaman Khalifah Omar Bin Khattab (r.a) yang menyuruh orang bersolat berjemaah di belakang seorang imam yang tetap. Berbanding dengan hadith sebelumnya tidak dilarang Rasulallah (s.a.w) bersolat jemaah semasa hayatnya, tetapi dia kuatir akan menjadi fardu pula amalan sedemikian itu. Ada para ilmuan menyatakan Omar (r.a) memulakan ‘bida’ah hasanah’ itu. Sebenarnya bukan bida’ah tetapi sebahagian daripada sunnah apabila amalan khalifah yang dipanggil ar-rasyidin al-Mahdiyin.]
Sesungguhnya ada para ulama' dan ilmuwan Islam yg menyatakan bahawa perbuatan Omar (r.a) itu adalah suatu bid'ah, maka mereka mengatakan perbuatan Omar (r.a) itu dijadikan precedence tentang dibolehkan membuat apa yg mereka sebut 'bid'ah hasanah'. Omar (r.a) menyebut apa yg dilakukan oleh beliauy adalah bid'ah kebaikan. Tapi, kita harus ingat bahawa mensolatkan Solat Terawih secara berjema'ah itu telahpun ditnjukkan oleh Rasulallah (s.a.w) semasa hayatnya, tapi tidak dijadikan kelaziman menjema'ahkannya. Omar (r.a) memulakan kelaziman mensolatkan Solat Terawih itu secara berjema'ah sebagai amalan yg dilazimkan di bawah seorang imam yg tetap.Harus diingat bahawa Rasulallah (s.a.w) mengiktiraf bahawa perlakuan Omar (r.a) sebagaimana perlakuan Abu Bakar adalah sebahagian daripada apa yg dikelompokkan sebagai 'as-Sunnah'.
Ini didijelaskan dalam ahdith berikut:
Diriwayatkan hadith daripda Rabii’, dan dia itu adalah Ibnu Hirasy katanya hadith daripada Huzaifah (r.a) berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Mengikutilah kamu sesudahku Abu Bakr bin Siddiq (r.a) dan Omar ibnu Khattab (r.a). [Hadith at-Termidzi, Kitab Manakib (Pangkat)].
Walaupun, Solat Terawih itu disolatkan secara berjema'ah zaman Omar (r.a), namun mereka yg tidak berkesempatan atau berpeluang ke masjid atau yg ingin mensolatkannya degan keluarga mereka, boleh mensolatkannya di rumah.

Jazakallahu khairah

Ramadhan: Mengimarahkan Malamnya

Assalamualaikum,
Saudara, dalam bulan Ramadhan kita tahu bahawa aktiviti atau ibadah malam yg utama adalah Solat Terawih di masjid dan disurau. Lazimnya dibuat Solat Terawih itu 20 rakaat + 2 rakaat + 1 rakaat - tak tau solat yg dua rakaat lepas Terawih tu solat apa, tapi solat satu rakaat selepas yg dua itu adalah Solat Witir. Tapi, para imam malah para ulama' dan ilmuwan mengatakan selepas 20 rakaat, solat dua rakaat salam dan satu rakaat salam itu adalah Solat Witir 3 rakaat, kata mereka!
Kalau kita tanya ustaz tentang berapakah sebenarnya bilangan rakaat Solat Terawih yg dibuat oleh Rasulallah (s.a.w) dan khalifah ar-rasyidin al-mahdiyin? Ada dua versi jawapan. Terpulang siapa yg kita tanya dan sejauh mana mereka faham Islam dan syariatnya. Yg faham as-Sunnah mereka katakan bahawa Solat Terawih zaman Rasulallah (s.a.w) itu 8 rakaat dibuat dua solat setiap satu 4 rakaat. Maksudnya, Solat Terawih itu dibuat empat-empat rakaat disudahi dgn satu salam. Maksudnya, dua kali solat. Zaman Abu Bkar as-Siddiq (r.a) begitu juga. Zaman Omar ibni Khattab (r.a) begitu juga, tak berubah.
Zaman Rasulallah (s.a.w) Solat Terawih itu disolatkan di rumah. Namun pada tujuh malam Ramadhan terakhirnya, pada malam ganjil Rasulallah (s.a.w) ke masjid beliau untuk Solat Terawih, maka para sahabat menjadi makmum beliau. Pada malan 5 terakhir semakin ramai sahabat menjadi makmum. Pada 3 malam terakhir lagi ramai sahabat bermakmum sehinggakan tak muat masjid.
Kesimpulannya, Solat Terawih zaman Rasulallah (s.a.w) tidak secara lazim dijema'ahkan. Tapi, kebetulan kerana Rasulallah (s.a.w) solatkan di masjid, pada malam-malam ganjil 10 malam terakhir, maka para sahabat tumpang jadi makmum.
Dalam zaman Omar ibni Khattab (r.a) menjadi khalifah (i.e. khalifah rasyidin al-mahdiyin ke-2, selepas wafatnya Abu Bakar as-Siddiq (r.a), Omar berpandangan bahawa lebih baik distandardisekan Solat Terawih itu supaya disolatkan sekali oleh semua orang yg ada di masjid di bawah seorang imam. Kerana, beliau melihat banyaknya perkumpulan yg menjema'ahkannya secara berasingan dan ceruk masjid dan ada pula sahabat yg bersolat secara bersendirian. Jadi tidak terorganise. Maka Omar (r.a) berpandangan wajar disatukan disolatkan secara berjema'ah dan diimamkan oleh seorang imam yg satu. Sesiapa yg nak buat selainnya bolehlah buat di rumah. Atau, sesiapa yg tak sempat sama, boleh solat berasingan.
Maka terjadilah Solat Terawih itu menjadi kelaziman dijema'ahkan di bawah seorang imam yg kekal, iaitu Ubai b Kaab (r.a). Tapi, zaman itu Solat Terawih kekal 8 rakaat, dibuat dua solat setiap satu empat rakaat satu salam.
Solat Terawih 20 rakaat yg dijadikan kelaziman sekarang ini dimulakan oleh, katanya, Omar b Abdul Aziz (r.a) kemudian kerana mereka berpendapat orang yg solat di Masjid al-Haram digandakan pahala 100,000, tapi di Masjid Nabi dapat gandaan 10,000 sahaja. Maka itu mereka perbanyakkan Solat Terawih dari 8 rakaat menjadi 20 rakaat, supaya mereka dapat pahala gandaan yg hampir sama dgn Mekah.
Yg menjadi isu adalah Solat Terawih: Mengapakah dibuat dua solat? Satu dua rakaat dgn salam dan satu lagi satu rakaat dgn salam? Solat Witir itu ganjil. Spt yg dijelaskan di atas Rasulallah (s.a.w) buat Solat Witir 7 atau 5 atau 3 atau 1 rakaat disudahi dgn satu salam, yakni takda Tahiyat Awal, tidak terputus, dan pada rakaat akhirnya saha di baca Tahiyat Akhir dan kemudian salam. Selepas salam dibaca Tasbih Khas Solat Witir iaitu 'Subhanal malikil qudus' 3x. Itu yg sebenarnya cara mensolatkan Solat Witir.
Mereka yg mempelajari (atau, mengaji) as-Sunnah atau al-Hadith tahu bahawa Solat Witir itu hendaklah ganjil. Rasulallah (s.a.w) membuatnya 7 rakaat satu salam atau 5 rakaat satu salam atau 3 rakaat satu salam atau 1 rakaat satu salam. Itulah syariat solat Witir. Tidak ada nas dan dalil as-Sunnah bahawa jika solat Witir itu dibuat 3 rakaat, hendaklah dibuat dua rakaat satu salam kemudian disambung pula 1 rakaat dgn disudahi dgn satu salam pula, menjadikannya tiga.Di Malaysia, memang seronok Solat Terawih kerana ada tasbihnya yg khusus yg dilagukan pula dan diorchestrated oleh makmum ketika dibaca oleh 'Bilal' (i.e. muazin). Itu bukan syariat Islam tapi sudah menjadi suatu budaya Islam Melayu. Itu juga bukan diajarkan oleh Imam Mazhab, tapi adalah sesuatu budaya yg disadurkan dgn kalimah Islam.
Insya Allah, kita akan lihat nas dan dalil hadith mengenai Solat Terawih dan Solat Witir ini kemudian nanti.

Jazakallahu khairah

Siapa Orang Islam yg Benar-benar Islam??

Assalamualaikum,
Saudara, hari ini sudah 7 hari kita berpuasa. Mudah-mudahan puasa kita tergolongan dalam puasa yg menepati ketetapan Allah (a.w) dalam al-Quran dan panduan as-Sunnah: iaitu, kita benar-benar berpuasa dengan penuh keimanan dan ketaqwaan mengharapkan pahala yg maksimum dan mengharapkan agar Allah (a.w) berikan kita ganjaran pahala tertinggi gandaannya, kerana Allah (a.w) yg menentukan gandaan pahala puasa Ramadhan. Kita tahu bahawa gandaan pahala segala amalan yg baik adalah antara 10 hingga 700 kali ganda. Tapi, dalam perkara puasa Allah (a.w) tidak maklumkan gandaan pahalanya dan Allah (a.w) yg akan menentukan gandaannya. Maka dengan itulah sesiapa yg berjaya mencapat tahap pencapaian terbaik dalam puasa Ramadhannya dikikis segala dosanya setahun lalu, dan dia berjaya dibebaskan dari neraka di akhir Ramadhan, ketika kita merayakan Aidil Fitri. Dengan itulah Rasulallah (s.a.w) memberitahu ada tiga golongan orang Islam yg berjaya dalam hidupnya, iaitu orang yg dibebaskan dari neraka, iaitu orang yg masih hidup kedua ibu bapanya, tidak dibebaskan oleh keduanya dia dari neraka, yakni kedua ibubapanya tidak rida terhadapnya. Itu satu golongan. Golongan kedua adalah orang yg menemui Ramadhan, dan kerana amalan dalam bulan Ramadhan itu, dia dibebaskan oleh Ramadhan dari neraka. Sebaliknya, rugilah orang yg menemui Ramadhan, tetapi tidak dibebaskan oleh Ramadhan dia dari neraka.
Orang yg berjaya itu adalah orang Islam yg kental imannya. Bagaimanakah kita tahu tahap keimanan yg sebenar itu?
Segala ibadat dan amalan itu mengandungi tiga dimensi – qalbi, qauli dan fe’li. Malahan keimaman seseorang itu hanya sempurna apabila diiktikadkan serta diikrarkan dengan qalbu atau hati, disebutkan serta dizahirkan dengan ucapan atau perkataan dan dilakukan dengan anggota. Inilah yang disebutkan oleh Rasulallah (s.a.w):
Diriwayatkan hadith daripada Ali bin Abi Thalib (r.a) berkata: ‘Bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Al-iman maghrifatun bil qalbi, wa qaulun bil lisani, wal amalun bil arkan’ [Maksud: Bahawasanya iman itu diketahui dengan hati, dan diucapkan dengan kata-kata (atau lisan) dan diamalkan dengan anggota] [Hadith ibnu Majah]
Hadith ini menyebutkan tiga dimensi Iman atau keimanan itu. Kita boleh semak sendiri tahap keimanan kita. Tiga dimensi keimanan itu adalah:

1. Hati - kita bersyahadah mengakui Allah (a.w) itu tuhan yg esa dan kita wajib mentaati ketetapannya dan ketetapan RasulnYa dgn sepenuh hati nurani kita;
2. Kita laksanakan melalui mulut atau lisan atau kata-kata kita dalam melaksanakan segala bentuk amalan dan ibadah sentiasa mengingatiNya dgn berzikir, berwirid dan berdoa;
3. Kita kerjakan dgn anggota kita segala manifestasi amalan dan ibadah kita spt solat, puasa, segala gerak laku seharian dan setiap saat semuanya kerana menyahut perintah Allah (a.w) dan RasulNya.

Tidak cukup dgn mengakui kita Islam tapi hati kita telah ingkar ketetapan dan perintah Allah (a.w) dan RasulNya. Kita laksanakan solat, puasa, sebagaimana hari ini kita wajib berpuasa, dan sebagainya. Dalam solat ketiga-tiga dimensi iman ini dijelmakan: kata-kata dalam bacaan, kalbu dalam kekhusyukan bersolat bahawea ketika bersolat Allah (a.w) berada di depan kita menyaksikan kita, selain dua malaikat yg bersama-sama kita, dan perlakuan dalam rukun-rukun solat spt mengangkat tangan, Rukuk, Sujud dan seumpamanya.

Mudah-mudahan, kita dapat memperbaiki tahap keimanan kita sedikit demi sedikit dan kita meninggalkan keburukan yg biasa kita lakukan sedikit demi sedikit dan kita memohon keampunan Allah (a.w) dgn bertaubat segala keburukan yg pernah kita lakukan dgn lisan, dengan perbuatan dan melalui ingatan dalam hati nurani kita,insya Allah. Kita masih ada masa dan peluang untuk mendapatkan syurga, insya Allah.

Jazakallahu khairah


Monday, August 16, 2010

Dunia dan Islam: Program Realiti 'Imam Muda'

Assalamualaikum,
Saudara, dalam beberapa post yg diturunkan dalam blog ini kita sering merujuk kpd ketetapan Islam melalui as-Sunnah bahawa sesiapa yg berpuasa dgn penuh keimanan dan penuh keikhlasan (yakni, semata-mata mencari keridaan dan kerahmatan Allah (a.w), sepanjang Ramadhan dan tidak dicemari sedikitpun oleh erbuatan maksiat dan lahan (i.e. membunag masa melalui mata, telinga, hidung dan anggotanya), maka dihapuskan Allah (a.w) dosa-dosanya yg telah lalu.
Sehubungan itulah juga, disebutkan bahawa rugilah seorang Islam yg beriman, apakala tamat puasa Ramadhan dia tidak mendapat keampunan Allah (a.w) atas dosanya setahun yg lalu itu! Kebanyak orang Islam, bukan sahaja tidak mendapat keampunan dari dosa-dosanya, malah mereka menambah pula kpd dosa-dosanya dalam bulan Ramadhan kerana melakukan pelbagai maksiat pada malamnya, walaupun pada siangnya dia berpuasa kerana malu dilihat manusia yg dia tak berpuasa! Malah ada golongan manusia yg semakin hebat pula maksiatnya dalam bulan Ramadhan. Mereka inilah yg diberi peluang untuk menebus neraka dan mendapat syurga, menolak syurga dan mencari neraka! Mereka mencari syurga dunia dan menolak syurga di akhirat. Golongan muda mudi Melayu semakin tidak yakin adanya akhirat!!
Ramai orang-orang sedemikian. Dan, semakin ramai orang Melayu, terutama golongan muda mudi, yg cetek ilmu ugamanya, bertindak sebagaimana orang-orang yg bukan Islam. Malah lebih dahsyat lagi jika dibandingkan dengan orang bukan Islam. Kenapa tidaknya!! Kalau keluar cerita membunuh dan berbunuhan, orang muda Melayu. Kalau keluar cerita buang dan bunuh bayi yg baru lahir, kaum muda mudi Melayu. Kalau keluar cerita dadah, golongan muda Melayu. kalau keluar sumbang mahrampun, golongan muda Melayu.
Hari ini Melayu sudah mula hilang di dunia, dan mereka juga akan hilang di akhirat. Melayu terkenal sebagai kaum yg mampu dan bijak meniru keburukan bangsa lain, tapi tak pandai meniru kebaikan bangsa dan ugama lain. Sehinggakan program reality American Idol pun ditiru oleh orang Melayu dgn program Akademi Fantasianya. Malah telah pula diimport reality show tersebut ke dalam ugama apabila diadakan program pertandingan Imam Muda. Apakah Islam menetapkan dalam syariatnya supaya Imam (dalam kes ini, Imam solat) itu dipertandingkan? Di dalam as-Sunnah jelas bagimanakah proses memilih atau melantik Imam solat itu. kalaulah perlantikan Imam itu boleh dipertandingkan sudah pastilah Rasulallah (s.a.w) mendapat wahyu dari Allah (a.w) 1,430 tahun lalu, supaya diadakan pertandingan! Jelaslah, para ulama' dan ilmuwan Islam di Malaysia sudah tenggelam punca dan mewujudkan pula pembaharuan yg amat serius dalam Islam dan syariatnya. Apakah ulama' dan para ilmuwan yg terlibat dlm program itu menyangka program seumpama Imam Muda itu diibenarkan oleh syara'?? Begitulah jauhnya Islam Melayu dari Islam yg haq. Begitu jahilnya pula Islam Melayu tentang Islam dan syariatnya yg hak. Tidak hairanlah Rasulallah (s.a.w) memberitahu bahawa dunia (yakni, manusia yg Islam) pada kaca mata Islam akan slowly and surely (yakni, sedikit demi sedikit) semakin menjadi rosak dan akan hancur. Maka kelmarin jauh lebih baik dari hari ini, dan ehari ini jauh lebih baik dari esok atau lusa!!
Jelasnya, kalaulah golongan muda mudi Melayu yg ada sedikit keyakinan tentang Islam dan ada sedikit ilmu mengenai Islampun tersasar dalam melaksanakan tuntutan keIslamannya, apatah lagi golongan muda mudi Melayu yg langsung tidak yakin tentang akhirat dan mereka pula memang jahil tentang Islam!!
Di dalam al-Hadith disebutkan bahawa ketika Allah (a.w) menjadikan syurga (dan segala sesuatu kenikmatan yg menunggu orang yg akan menghuninya) diperintah oleh Allah (a.w) malaikat Jibrail (a.s) melihatnya. Jibrail (a.s) berkata jika itulah kenikmatan yg menunggu penghuni syurga, maka sesiapa yg melihatnya pasti akan ingin memasukinya. Kemudian Allah (a.w) jadikan neraka. Maka Allah (a.w) perintahkan Jibrail (a.s) melihatnya dan perhatikan apa-apa yg disediakan untuk bakal penghuninya. Maka berkata Jibrail (a.s) bahawa jika itulah yg disediakan dalam neraka maka sesiapa yg melihatnya pasti tidak akan mau memasukinya!
Kemudian disebutkan dalam hadith tersebut. Allah (a.w) menyediakan di tepi dan sekeliling syurga itu perkara-perkara yg menghiasinya, i.e. menghiasi syurga dan menghiasi neraka sebagai syarat untuk boleh masuk ke dalam syurga atau neraka. Jibrail (a.s) sekali lagi di suruh lihat dan perhatian apa yg telah disediakan oleh Allah (a.w) di sekeliling syurga dan neraka sebelum masuk pintu-pnitunya. Ketka ditanya Allah (a.w) maka berkata Jibrail (a.s). Jika itulah diadakan atau disediakan sekeliling syurga, maka tidak ramai orang yg dapat masuk ke dalamnya! Mengenai neraka pula, Jibrail (a.s) berkata bahawa jika itulah yg disediakan di sekeliling neraka itu, pasti ramai orang yg akan masuk ke dalamnya!!
Apakah perhiasan yg disediakan oleh Allah (a.w) di sekeliling syurga dan neraka itu? Jawabnya?
Disekeliling neraka itu diadakah segala sesuatu yg menyeronokkan dan yg merangsang nafsu dan keinginan naluri batin dan nafsu kebinatangan manusia yg enak-enak semuanya tanpa batasan. Apa? Segala sesuatu yg menyeronokkan manusia - lelaki dan perempuan - pergaulan bebas, seks tanpa batas, pakaian tanpa batas, wang dan sumber pendapatan tanpa batas, tak kira halal haram, makan dan minum tanpa batas, hiburan tanpa batas, entertainment (hiburan) on demand tanpa batas, wang ringgit, kekayaan, kedudukan dan nama, harta, kedudukan, pangkat, jawatan, gelaran dan segala sesuatu yg menjerumuskan manusia membuat dosa dan maksiat, yg melupakan dia tentang ajalnya dan tentang apa yg berlaku setelah matinya. Maka dgn itulah ramai manusia akan terjerumus ke dalam neraka - 999 drpd 1,000 akan masuk neraka.
Disekeliling syurga itu pula disediakan berbagai-bagai pula amalan dan ibadah yg wajib dan sunat dikerjakan untuk mendapat kerahmatan dan keridhaan Allah (a.w), aurat dan pakaian, adab dan tata kelakuan, sifat-sifat diri zahir dan batin, etika bergaul sesama manusia, tatasusila terhadap orang tua terutama kedua ibu bapa, tatasusila terhadap orang lain terutama orang yg daif, fakir dan miskin, ketetapan mengenai Rukun Islam yg lima, Rukun Iman yg enam, tentang pengurusan harta, wasiat, membelanjakan sebahagian harta kekayaan untuk membela ugama Allah (a.w) dan umat Islam dan sebagainya. Semuanya dibenci manusia, kerana tidak menyeronokkan. Yg disediakan di sekeliling neraka itu semua menyeronokan!
Maka dgn itulah Jibrail (a.s) berkata, jika itulah yg disediakan di sekeliling syurga sebagai pra-syarat bagi manusia untuk masuk ke dalam syurga, sudah pastilah hanya sedikit yg berjaya masuk dalam syurga (nyatalah 1/1,000 orang). Dan, jika itulah apa yg disediakan di sekeliling neraka itu sebagai pra-syarat menjerumuskan manusia ke dalam neraka, pastilah ramai yg akan terjerumus (999/1,000 orang), kerana mereka melihat yg seronok di sekeliling neraka dan tidak kelihatan atau terlupa dia apa yg ada dalam neraka itu!
Mudah-mudahan, dengan ilmu yg sedikit ini kita dapat membuat perubahan diri menapak ke landasan hidup yg lain yg lebih selamat, kita mulakan satu anjakan paradigma (paradigm change) dalam hidup kita ketika kita masih ada masa untuk selamat dan diselamatkan, insya Allah.
Sebenarnya, apa yg disediakan dalam syurga itu adalah 99 kali ganda lebih baik dan lebih enak dan lebih seronok dari yg disediakan di sekeliling neraka itu. Manusia di dunia ini hanya diberi 1/99 kekuatan nafsu untuk segala sesuatu. Di dalam syurga manusia diberikan baki 99/100 kekuatan nafsu itu. Kecantikan wanita-wanita syurga itu adalah 99 kali ganda kecantikan wanita yg tercantik di dunia, dan kecantikan atau kejelitaannya kekal. Jika dilihat betisnya akan kelihatan isi tulang betisnya walaupun dia memakai kain sebanyak 7 lapis dari kain sutera terbaik! Tapi, hanya mereka yg yakin akan Islam sahaja yg yakin dgn cerita-cerita sedemikian itu. Ingatlah al-Quran itu mengndungi cerita yg akan menjadi realiti kelak...
Syurga itu ada 100 tingkat - yg terbaik adalah Syurga Firdaus. Syurga yg paling rendah di isi oleh orang yg terlepas dari neraka. Setiap seorang yg dapat tmasuk syurga kelas marhain itu (i.e. yg terendah itu) memiliki harta kekayaan 10 kali dunia dan seisinya dan dia mempunyai 72 orang hurun-ain sebagai isterinya... Dia lebih kaya dari orang yg terkaya dalam dunia. Dan, kekayaan itu kekal dan tidak habis-habis! Maka dgn itulah Jibrail (a.s) ketika diperintah Allah (a.w) melihat ke dalam syurga itu beliau berkata sesiapa yg melihat apa-apa yg disediakan dalam syurga itu, pasti ingin memasukinya!!

Jazakallahu khairah